Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pistasche schreef:Wat verwacht je ervan?
Een paard is geschikt voor meerdere ruiters als je de juiste ruiter(s) kan vinden. Dat ligt niet aan het feit of een paard wel of niet geschikt is voor meerdere ruiters maar of je de juiste persoon kan vinden.
Gizeppie schreef:In dit topic wil ik graag een discussie starten of elk paard geschikt is voor meerdere ruiters.
Ik heb een tijd gedacht om voor mijn paard iemand erbij te zoeken, maar ik begin hier steeds meer aan te twijfelen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou elk paard geschikt zijn voor meerdere ruiters?
Dioxide schreef:Nee.
Het ene paard is nou eenmaal een grotere autist dan de andereSommigen zijn gewoon zo gevoelig dat ze het mentaal niet goed trekken als er steeds verschillende ruiters op rijden. Ik denk dat het goed is als je het gewoon bij je eigen paard bekijkt en of 1 vaste bijrijder goed kan matchen.
Cayenne schreef:Gizeppie schreef:In dit topic wil ik graag een discussie starten of elk paard geschikt is voor meerdere ruiters.
Ik heb een tijd gedacht om voor mijn paard iemand erbij te zoeken, maar ik begin hier steeds meer aan te twijfelen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou elk paard geschikt zijn voor meerdere ruiters?
Gaat het om Chablis?
Want die is in het verleden door meerdere ruiters gereden dus dat moet toch geen probleem zijn?
ClauH schreef:Eerlijk gezegd vind ik het fijn dat mijn paard andere ruiters accepteert.
Je weet maar nooit waar het goed voor is.
Ze is niet heel sociaal en ook niet vergevingsgezind, toch laat ik er heel af en toe iemand anders op.
Ik heb 1 iemand die ze heel goed accepteert, zij is dan ook meer dan welkom om te komen rijden wanneer ze kan.
listiglistje schreef:Pistasche schreef:Wat verwacht je ervan?
Een paard is geschikt voor meerdere ruiters als je de juiste ruiter(s) kan vinden. Dat ligt niet aan het feit of een paard wel of niet geschikt is voor meerdere ruiters maar of je de juiste persoon kan vinden.
Dat denk ik ook.
Ik had zelf een bijrijder en de 1e 2 x was echt hilarisch, mijn paard stond stil en staken etc. hij begreep niets van haar.
na wat lessen en de knoppen uitgelegd vanuit mijn kant ging dat echt een heel stuk beter en kon ze er goed genoeg mee uit de voeten. (Paard is onlangs overleden aan koliek)
Paard liep uiteraard niet zoals bij mijzelf (Ik rijd er zelf ZZl/ZZZ mee), maar dat hoeft ook niet, ging om de dagelijkse beweging.
Ik merk ook geen verschil als zij hem gereden heeft, paard doet gewoon zijn gevraagde ding bij mij.
Dus ik denk dat het aan de kwaliteiten en kunde van de ruiter ligt, niet of een paard wel of niet geschikt is.
Dioxide schreef:Nee.
Het ene paard is nou eenmaal een grotere autist dan de andereSommigen zijn gewoon zo gevoelig dat ze het mentaal niet goed trekken als er steeds verschillende ruiters op rijden. Ik denk dat het goed is als je het gewoon bij je eigen paard bekijkt en of 1 vaste bijrijder goed kan matchen.
speedfiets_2 schreef:Ik denk eerder dat het aan de ruiter of het baasje ligt. Die van mij kan prima met iedereen zo lang je maar van zijn smoel afblijft. "O je houd druk op te teugels en rem der op? Dan ik ook." En ik denk dat een hoop aan de opvoeding ligt. Die van mij gaan ieder jaar een maandje naar een andere stal om in de lessen te lopen. Dan worden ze niet gefixeerd op een persoon en leren ze beter om te gaan met vreemden. Ook makkelijker als ik er ooit een moet verkopen.
Sclimpre schreef:Ik denk dat het eerder de vraag is of de ruiter geschikt is om zijn paard door anderen te laten berijden. Ik vind het niet zo fijn. Net zoals ik het irritant vind als iemand anders met mijn auto gereden heeft. Je moet dan telkens toch een paar dingen terugzetten zoals je het graag hebt. En ja, de hele familie rijdt met mijn auto.
Gizeppie schreef:speedfiets_2 schreef:Ik denk eerder dat het aan de ruiter of het baasje ligt. Die van mij kan prima met iedereen zo lang je maar van zijn smoel afblijft. "O je houd druk op te teugels en rem der op? Dan ik ook." En ik denk dat een hoop aan de opvoeding ligt. Die van mij gaan ieder jaar een maandje naar een andere stal om in de lessen te lopen. Dan worden ze niet gefixeerd op een persoon en leren ze beter om te gaan met vreemden. Ook makkelijker als ik er ooit een moet verkopen.
Mijn paard is absoluut niet geschikt om in lessen mee te lopen. Is simpel gezegd geen manege paard. Ik heb t een keer geprobeerd toen is hij met een dochter van een stal genoot in een les mee geweest, maar toen is hij er vandoor gegaan.
Verschillende locaties vindt hij overigens prima. Makkelijk op vreemd terrein. Voor lessen is hij simpel weg te slim.
Roodvos schreef:Dioxide schreef:Nee.
Eens.
Ik heb een paard gehad die zodanig “autistisch” was, dat als iemand anders dan de vaste stalhulp het dier vasthield bij het opstappen de ruiter er al niet meer op kwam. Paard heeft langere tijd bij een prof. ruiter gestaan, maar bleef buitengewoon gecompliceerd geval. Paard had ook een hele lage leerbaarheid.
Andere paarden kunnen best geschikt zijn voor andere ruiters, maar zeker niet voor elke ruiter.
Mijn paarden zijn eerlijk en braaf, maar vaak ook (heel) heet, scherp en sensibel. Daar durf ik echt niet iedereen op te zetten. Als ik zelf niet kan rijden gaat er een prof op.