Hulp bij paard keuze?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jes_flyra

Hulp bij paard keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 10:25

Hallo allemaal!

Ik zou graag wat van jullie ervaringen en ideeën horen over jullie paarden/ rassen.

Ik wil volgend jaar graag een veulen kopen. Ik weet wel redelijk wat ik zoek, namelijk:

-allround paard waar ik wat dressuur mee kan, springen/cross.
-kleur palomino, perlino (voorkeur)of cremello.

Nu ben ik me alvast wat aan het oriënteren wat mijn keuze mogelijkheden zijn. Want zoals je ziet heb ik nog niet echt een idee qua ras/ afstammeling.

Iemand leuke tips waar ik naar zou kunnen kijken? Ik wil nu alvast beginnen met rondkijken zodat ik volgend jaar 100% zeker weet wat ik wil.

Sclimpre

Re: Hulp bij paard keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:27

1 tip : een goed paard heeft geen kleur.
Het is al moeilijk genoeg om een goed paard te vinden zonder je vast te pinnen op een bepaalde kleur.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:28

Ligt er ook een beetje aan hoe groot ze zelf is. Als een Du Bois pony groot genoeg voor je is, heb je binnen de gewenste kleur best veel keuze :P

Waarom wil je een veulen, TS? Een veulen is best gokken. Je weet niet hoe hij uit zal groeien en ook karakter onder het zadel is lastig in te schatten

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:37

TS ik denk dat je de eisen qua kleur en ras een beetje los moet laten en misschien het veulen zijn ook. Een paard vinden die allround is en waar het mee klikt is al lastig genoeg. Bij een veulen weet je nog niet wat het karakter gaat worden en of het dier uberhaupt geschikt zal zijn om dergelijke disciplines mee te doen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:46

Wat zoek je qua karakter? Want behalve de richting die je uit wilt en een voorkeur van kleur vind ik je eisenlijstje behoorlijk algemeen. :P Daar passen veel rassen in.

Zelf had ik een voorkeur voor twee rassen toen ik aan het oriënteren was naar een nieuw paard. En ik ben op die rassen verliefd geworden door te lezen over hun karakter, over hoe deze eigenaren over hun paarden vertelden...

Ik denk dat de meesten op bokt nu zullen roepen dat je niet richting een bepaald ras moet gaan kijken, en ze zullen vast gelijk hebben. Maar soms val je gewoon op een bepaald ras. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:52

Ik zou nooit voor een veulen gaan. Die staan de eerste 2-3 jaar alleen maar geld te kosten en je loopt ook nog de kans dat ze hun benen breken op de wei.
En wellicht wordt iets in de kleurstelling dat jij zoekt wel niet eens groot genoeg want dat komt meer bij ponyrassen voor dan bij paarden.

Jes_flyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 10:53

Ik weet dat kleur niet handig is om op vast te pinnen. Echter hoe sommige verliefd worden op een bepaald ras ben ik verliefd geworden op bepaalde kleuren..

De keuze voor een veulen is omdat ik al een paarden heb die ik rijd. Dus ik heb niet direct een paard nodig om te rijden. En ik wil graag een veulen om het paard alles zelf aan te leren en rustig aan te kunnen doen.

Tuurlijk weet je bij een veulen niks 100% zeker, Maar met de juiste lijnen er achter weet je al wel een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:54

wat voor stokmaat zoek je?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:55

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jes_flyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 10:56

Ik zoek wel echt een paard en geen pony.
Ik ben zelf slank en 1.69 dus het hoeft geen groot paard te zijn.

Ik heb al eens gekeken bij stal HS Meijer en stal van het Anserland. Dus ik weet dat wat ik zoek er wel is.
Ik wil mij alleen niet vast pinnen op 2 stallen en enkel kwpn. Dus vandaar mijn bericht hier.

Jes_flyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 10:58

Elisa2 schreef:
Neem ons contact op met: http://kinskystable.nl/

Ik denk dat je daar wel kunt vinden wat je zoekt.

Dankjewel. Daar staat inderdaad op wat ik zoek :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:07

Christie/Kinsky Stable (zij zelf is paarden tandarts en haar man is dierenarts) heeft verschillende veulens te koop staan, ook jong paarden.

Echt eye-candy en de moeite waard om een bezoek te doen. :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:13

Elisa2 schreef:

Alleen hebben ze de website sinds 2016 al niet mee bijgewerkt volgens mij.
Maar verder wel idd wat TS zoekt qua maat en kleuren. Zo te zien wordt alles rond de 1.65.

Jes_flyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 11:15

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:

Alleen hebben ze de website sinds 2016 al niet mee bijgewerkt volgens mij.
Maar verder wel idd wat TS zoekt qua maat en kleuren. Zo te zien wordt alles rond de 1.65.

Ik heb een Facebook pagina van ze gevonden die wel up to date is gelukkig :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:16

Ik lees elke keer kinkystable _O-

Jes_flyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 11:18

elnienjo schreef:
Ik lees elke keer kinkystable _O-

Dat las ik ook tot aan dit bericht _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:19

elnienjo schreef:
Ik zou nooit voor een veulen gaan. Die staan de eerste 2-3 jaar alleen maar geld te kosten en je loopt ook nog de kans dat ze hun benen breken op de wei.
En wellicht wordt iets in de kleurstelling dat jij zoekt wel niet eens groot genoeg want dat komt meer bij ponyrassen voor dan bij paarden.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Een veulen kopen is echt niet alleen maar nadeel. Je ziet een paard opgroeien en kan al een band opbouwen voordat je gaat rijden. Daarbij weet je precies wat er met het paard is gebeurd. Ik heb absoluut geen spijt van mijn beslissing een 6 maanden oude quarter te kopen, ondanks dat haar opfokperiode zeker niet over roosjes is gegaan.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:59

Een sportpaard in die kleur maakt het wel een stukje lastiger. Maar als je het graag wil is niets onmogelijk natuurlijk. Goed de verkoopsites in de gaten houden en als je de mogelijkheid hebt ook in de omliggende landen gaan kijken.

De du Bois nakomelingen zijn wel mooi en geschikt voor jouw doel, maar voldoen misschien weer aan de hoogte. Dat is ook lastig in te schatten bij een veulen. Ook dat is wel iets om op te letten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:48

Ik verplaats dit topic van Fokkerij naar PP omdat het daar beter past.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie