Paard rijden en last van je bekken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belli86

Paard rijden en last van je bekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:28

Zijn er hier dames die paard rijden, maar last hebben (gehad) van hun bekken en / of onderrug?
Wat is jullie ervaring met bekkeninstabiliteit / lage rugpijn en paard rijden?

little_birdy

Re: Paard rijden en last van je bekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:08

Ja ik .
Meerdere jaren al .
Loop op dit moment bij een Ostheopaat voor behandeling

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:40

Ik heb ook ervaring. Ik rijd hierdoor helemaal niet meer. Als ik op een paard heb gezeten kan ik de volgende dag naar de fysio en sterf ik van de pijn. Heel rot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:40

Geen rug maar wel bekkenproblemen.
Ik kan alleen rijden op zadels die een breed zitvlak hebben waar mijn zitbeenknobbels goed ondersteund worden.
Op Italiaanse elegante modelletjes vallen zo ongeveer mijn heupen eraf.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 20:20

little_birdy schreef:
Ja ik .
Meerdere jaren al .
Loop op dit moment bij een Ostheopaat voor behandeling

Rij je wel? Zo ja, hoe gaat dat?

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 20:20

Goof schreef:
Ik heb ook ervaring. Ik rijd hierdoor helemaal niet meer. Als ik op een paard heb gezeten kan ik de volgende dag naar de fysio en sterf ik van de pijn. Heel rot.

Wat naar. Wel van plan om het ooit weer te doen of niet?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:25

Hier ook last van bekken en onderrug. Hier is het standaard als ik afstap heb ik pijn.
Heb nu gemerkt dat ik op mijn springzadel (vlakke zit) wel beter kan volhouden dan mijn dressuurzadel, deze is dieper en komt iets tegen mijn schaambeen aan waardoor ik alleen met erop zitten al verga van de pijn.

Waar ik nu veel aan werk is echt complete ontspanning (bij mezelf) en proberen in draf om mijn knieen niet in het zadel te houden, doe ik dit wel kan ik na 5 minuten afstappen en helemaal niet meer lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:28

Belli86 schreef:
Goof schreef:

Wat naar. Wel van plan om het ooit weer te doen of niet?

Niet perse, het enige dat ik wel mis is mooie ritten in het buitenland als ik op vakantie ben.
Maar goed, so be it.

Ik heb enkele jaren geleden een rit in Italië gereden op ijslanders en dat ging wonderbaarlijk probleemloos. Ik kwam er fit en pijnvrij vanaf, dus wellicht probeer ik ijslanders elders nog eens uit.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:30

Ja ik rij gewoon
Ene dag is beter als de andere .
Soms gaat het best goed .
Soms verga ik een paar dagen van de pijn

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:43

Hier al heel lang lagere rugklachten zelfs operatie gehad l4-l5 vast gezet. Daarna overgestapt op IJslanders en daar gaat het rijden over het algemeen heel goed op. Scheelt wel welk paard vierganger gaat beter als een vijfganger. Hele laterale paarden is niet fijn.
Nu helaas weer veel meer klachten dus weer door de mallemolen.
Maar gelukkig maakt wel of niet rijden weinig uit.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:50

Ja hier last van bekken/heup. Moet nu van de fysio heleboel oefeningen doen om het sterker en soepeler te maken. Helpt wel tot nu toe. En voor mijn paard voor een smalle boomloos (ghost quevis) gegaan, zodat ik niet breed zit. Met lang zweetblad werd het al te breed. Kon dat goed voelen na mijn val van mijn paard. Moet het zadel nog binnen krijgen. Dus nu zonder zadel/barebackpad.

Paardlief is ook een kneusje door zijn spierziekte. Dus rijden staat hier niet op nummer 1. Al vinden zowel ik als paardlief het wel errug leuk om te doen.. Zolang het geen pijn doet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:10

Hier heeft een bekkenbodemfysio goed geholpen.
Echter ben ik momenteel ruim 35 weken zwanger dus niet zo gek dat het niet meer gaat, maar ik mis het wel en kan niet wachten om er weer op te klimmen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:20

Ik rij maar niet heel lang, half uurtje per keer meestal daarna krijg ik last. Vorige week bijna 2 uren in zadel gezeten toen heb ik week erna heel wat pijnstillers gehad.. Heb geen breed paard met vlakke bewegingen, dat scheelt ook denk ik. Op ander paard zou het meteen mis zijn waarschijnlijk, soms met andere schoenen al

ElizaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:32

Hee!

Ik heb ook wel last van mijn bekken na het rijden maar ook de bovenkant van mijn heup en mijn lies doen pijn zowel tijdens een beweging als dat ik er op druk..... ik heb dit vooral nadat ik op een dikker paard gereden heb... iemand tips?

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:35

ElizaM schreef:
Hee!

Ik heb ook wel last van mijn bekken na het rijden maar ook de bovenkant van mijn heup en mijn lies doen pijn zowel tijdens een beweging als dat ik er op druk..... ik heb dit vooral nadat ik op een dikker paard gereden heb... iemand tips?

Dit is herkenbaar, zeker wanneer ik op ons bredere paard stapte... Na het rijden, maar tijdens het staan en lopen merkte ik dat vooral, een soort scherpe pijnscheut vanuit de heup/bekken/lies streek. Ben hiervoor meerdere keren naar een fysiotherapeut geweest voor een dryneedle behandeling, dat heeft bij mij wel een positief effect gehad.

Anders misschien eens op zoek naar een osteopaat? Die kan je vaak ook de achtergrond van problemen vertellen, omdat die wat dieper en algemener naar probleembeelden kijkt - tenminste, dat is mijn ervaring bij mijn osteopaat (waar ik nu voor wat anders onder behandeling sta) ;-)
Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:46

Mijn bekken doet het prima, maar ik heb wel last gehad met de onderrug. Ik heb qua bouw nog al een holle rug plus banden die elastischer zijn dan ideaal. (Woorden als hypermobiliteit en bekkeninstabiliteit zijn net niet van toepassing/ een maatje te groot.)

Onder andere de fysio met de de flexchair en een cursus Cesarbewegingsleer 'hoe moet je tillen' hebben zoden aan de dijk gezet.

(Frustratie: mijn gymlessen op schhol /" phisical education" werden gegeven door iemand die ook les gaf op de beroepsopleiding cios. Nooit iets fatsoenlijks op dit vlak geleerd....)

Met de juiste spieren flink sterk maken (uitmesten!) gaat het prima.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:53

Ik heb ook snel last van mijn rug als ik rij in een verkeerd zadel. Ik had een fijn zadel, een Prestige Trekker met een zwevende zit, je zit dan niet op boom en van voor is die wat hoger. Daar kon ik zonder problemen mee rijden. Helaas past dat zadel niet meer op mijn nieuwe paard en heb ik een ander zadel. Over dit zadel ben ik nog niet tevreden, ligt te ver voorover waardoor weer problemen met m'n rug. Volgens een zadelpasser is er nog hoop dat het zadel aangepast kan worden, de verkoper blijkt een prutser die niet meer thuis geeft. Eerst bespiering van paard weer op orde omdat ik even niet gereden heb.
Voor mij werkt dus een zadel waarin ik niet in een houding gedwongen wordt en die voor hoog genoeg is.

ElizaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:02

@xMvGV bedankt! Ik heb zo’n 5 weken niet gereden en nu ineens intensief, Op een heel dikke fjord, ook zat het zadel scheef dus daar zal dat wel van komen. Ook moet ik bekennen dat ik deze zomer wat relaxt heb gedaan dus wss was het net iets te intensief voor mijn heupen etc Haha

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:09

Hier ook lage rugklachten, scheef bekken, 2 hernia's in lage rug (waarvan 1 geopeeerd), versleten SI-gewricht en bindweefsel ontstekingen in lage rug. De ene keer voel ik me juist beter en losser na het rijden, de andere keer zit ik juist helemaal vast met alle pijnlijke ellende van dien. Heb laatste tijd weinig gereden (mede daardoor), maar ga het nu weer oppakken en hopelijk pakt het goed uit... en zo niet, dan maar een extra Palexiaatje... Tis zoals tis!

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:14

ElizaM schreef:
@xMvGV bedankt! Ik heb zo’n 5 weken niet gereden en nu ineens intensief, Op een heel dikke fjord, ook zat het zadel scheef dus daar zal dat wel van komen. Ook moet ik bekennen dat ik deze zomer wat relaxt heb gedaan dus wss was het net iets te intensief voor mijn heupen etc Haha

Ik rijd inmiddels al 11 jaar niet meer vanwege andere lichamelijke ongemakken maar kon me nog goed voor de geest halen toen ik nog wel reed op onze brede PRE. Alhoewel hij heerlijk zat, merkte ik toch altijd na het afstappen die pijn. Bleek bij mijn liesstreek zenuwen aangedrukt te worden doordat spier erop af en toe eens op slot ging (of iets in de trant haha ben geen medicus en het is al weer 'eventjes'' geleden). Kan aan het zadel liggen, in combinatie met wat bredere viervoeter onder je kont, maar kan dus ook zeker aan je eigen lichaam liggen. Keertje APK voor jezelf bij een behandelaar kan nooit kwaad :D Dus hopelijk is het iets ''simpels'' en kan je binnenkort weer relax rijden! :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:34

Hier ook bekkenklachten. Rijden doe ik wel, mag ook van de fysio maar mag niet overbelasten. Voor mij is een buitenrit van 2u wel de max. Kan dit niet vaker dan 1x per week en niet als ik ongesteld ben (meer klachten). Soms rij ik langer, heb ik de pijn daarna er voor over.
Meestal rij ik kort, 30/45 min les of voor mezelf.

Een brede pony kan ik sowieso niet rijden en een zadel komt ook erg precies (moet smal zijn). Ik heb dus een smalle pony en een smal zadel :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:06

Belli86 schreef:
Zijn er hier dames die paard rijden, maar last hebben (gehad) van hun bekken en / of onderrug?
Wat is jullie ervaring met bekkeninstabiliteit / lage rugpijn en paard rijden?

Ja ik heb het ook, ben nog een jonge dame (24 jaar).. Bij mij is de oorzaak een operatie aan mn heup. Ik doe veel fysio oefeningen. Dit helpt mij beter te ontspannen. Ik rijd zo'n vier keer in de week.. Ik zorg wel dat ik regelmatig blijf rijden, want anders wordt het voor mij juist alleen maar erger, de pijn..

Ik rijd het beste in de avond, omdat mn spieren dan al opgewarmd zijn.. en los zijn.. In de ochtend heb ik zelf meer opwarm tijd nodig.

Een goed zadel is voor mij prioriteit. Er zijn een aantal merken waar ik echt niet in kan zitten. Ik heb het liefst close contact en niet te veel wrong.. Ik moet niet vast gezet worden, want dan worden mn klachten erger. Een buitenrit van drie uur doe ik niet.. Dat trek ik niet..

ElizaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:31

Maar is het ook normaal dat het af en toe een beetje pijn doet als ik hem hoog optil?

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:01

Hier nog een bekkenkneus!

Heb nu al 1,5 niet gereden ivm te veel pijn tijdens en na het rijden.. loop wekelijks bij de chiropractor om oud leed te verhelpen en zo hopelijk binnenkort weer op te bouwen in het zadel!