Hoe begin ik met mijn eventuele paarden hobby?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belli86

Hoe begin ik met mijn eventuele paarden hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:39

Hoi,

Ik ben nieuw hier en wil gelijk al wat posten.
Weet alleen niet of ik het onder het goede kopje doe.

Sinds een hele tijd ga ik met iemand om die paarden heeft.
Zo af en toe mag ik eens op een paard en dan stap ik een rondje of knuffel ik met de paarden. Verder niet. Diegene heeft geen tijd om mij uitgebreid les te gaan geven.
Maar ik merk dat ik me er ontzettend ontspannend voel.

Nu kriebelen de paarden me al een hele tijd. Het lijkt me zo ontzettend leuk om te rijden en het lijkt mij ontzettend gaaf om ooit eens een eigen paard te mogen hebben.
Al zal die droom nog wel even duren.
Soms denk ik, ben ik niet te oud om er nu nog mee te beginnen? Ben in de 30 en moeder waarvan de jongste 2 is. Maar tot ik vandaag iemand sprak die op haar 40e nog is begonnen.
Nu heb ik eigenlijk zoiets van, ga ervoor!

Maar hoe pak ik dit aan?
Het is natuurlijk een dure hobby en we wonen gewoon in een woonwijk...
Zal ik op zoek gaan naar een verzorg pony? Of zal eens kijken of er een leuke manege in de buurt is om 1x per week te gaan lessen. Ik zou er ook graag meer over te weten komen, over de paarden. Bijv over hun lichaamstaal ed.
Het enige wat ik kan is eigenlijk stappen. Dus ik ben nog helemaal een beginneling en ook wel een klein beetje een schijterd.
Ik hoef ook niet veel, maar eens op een buitenrit gaan bijv lijkt mij geweldig.

Dussss... hebben jullie tips voor mij?Hoe pak ik dit aan en begin ik?
Ik woon in overijssel en ben erg benieuwd naar jullie reacties *\o/*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:45

Het handigste is om eerst naar een manege te gaan en zo de basis te leren. Als je zelfstandig om kan gaan met paarden ben je klaar voor de volgende stap, een verzorgpaard / bijrijdpaard. Je moet je namelijk wel realiseren dat verzorgers gezicht worden om de eigenaar werk uit handen te nemen, maw die willen je niet constant hoeven begeleiden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:46

Het makkelijkste is denk ik een manege in de buurt, daar hebben ze meestal wel een les met 'huisvrouwen' en dat is heel gezellig!
Dan kun je in ieder geval wat basisdingen leren en dan weer verder kijken of je het leuk vind, want op maneges draait het meestal alleen om rijden en niet zoveel om omgang.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:47

Mijn moeder is op haar 63ste begonnen met paardrijden. Daarvoor verzorgde ze mijn pony al, maar daar kan ze niet op.

Als je wilt tutten en niet rijden is een verzorgpaard/pony goed genoeg. Anders zou ik toch beginnen met les op een manege of les van een gecertificeerde instructeur op een verzorgpaard.

Snadrem

Re: Hoe begin ik met mijn eventuele paarden hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:50

Wat heb je een leuke hobby uitgekozen!

Ik zou eens kijken of er een manege in de buurt is en daar wat lesjes pakken om te kijken hoe het je bevalt. Als je het rijden dan wat meer onder de knie krijgt kan je altijd op zoek naar een verzorgpaard.

Of misschien is er een mogelijkheid dat je kan lessen met dat paard van je kennis? Kwestie van vragen en een instructeur regelen. Houdt zij er misschien nog een leuke verzorger aan over. Succes in ieder geval!

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:59

troi schreef:
Het handigste is om eerst naar een manege te gaan en zo de basis te leren. Als je zelfstandig om kan gaan met paarden ben je klaar voor de volgende stap, een verzorgpaard / bijrijdpaard. Je moet je namelijk wel realiseren dat verzorgers gezicht worden om de eigenaar werk uit handen te nemen, maw die willen je niet constant hoeven begeleiden.

Bedankt voor je reactie.
Maar eens even kijken of er een leuke manege hier in de buurt zit.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:59

MirandaFuego schreef:
Het makkelijkste is denk ik een manege in de buurt, daar hebben ze meestal wel een les met 'huisvrouwen' en dat is heel gezellig!
Dan kun je in ieder geval wat basisdingen leren en dan weer verder kijken of je het leuk vind, want op maneges draait het meestal alleen om rijden en niet zoveel om omgang.

Serieus? Dus er zijn er wel meer die op latere leeftijd beginnen met paardrijden?
Dat lijkt me echt ontzettend leuk.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:01

Domino_2006 schreef:
Mijn moeder is op haar 63ste begonnen met paardrijden. Daarvoor verzorgde ze mijn pony al, maar daar kan ze niet op.

Als je wilt tutten en niet rijden is een verzorgpaard/pony goed genoeg. Anders zou ik toch beginnen met les op een manege of les van een gecertificeerde instructeur op een verzorgpaard.

Dank je wel voor je reactie.
Wat gaaf en wat stoer van je moeder dat ze er op haar 63e nog mee begonnen is.
Wat doet ze allemaal? Of is het meer wat recreatief?
Waar verzorgde ze dan een pony? Bij iemand aan huis?

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:02

Snadrem schreef:
Wat heb je een leuke hobby uitgekozen!

Ik zou eens kijken of er een manege in de buurt is en daar wat lesjes pakken om te kijken hoe het je bevalt. Als je het rijden dan wat meer onder de knie krijgt kan je altijd op zoek naar een verzorgpaard.

Of misschien is er een mogelijkheid dat je kan lessen met dat paard van je kennis? Kwestie van vragen en een instructeur regelen. Houdt zij er misschien nog een leuke verzorger aan over. Succes in ieder geval!

Dank je wel. Ik zit er al wel met iets van een jaar mee in mijn hoofd. En heb telkens wel redenen om het niet te doen.
Maar ik merk gewoon aan mijzelf dat het me geweldig lijkt.
Dat zou misschien wel kunnen, alleen diegene heeft er de tijd niet echt voor jammer genoeg.
Maar een instructeur zou misschien ook wel kunnen...

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:04

Wat een leuk idee om iets voor jezelf te kiezen. Ik kom van een boerderij af zonder paarden. Mijn vader had grasland en hierdoor kwamen er mensen met paarden zonder gras met de vraag of de paarden zomers op het gras mochten. Meestal kregen wij bij de paarden een hoofdstel mee en mochten wij wel rijden op de paardjes. Zo heb ik leren 'knol hobbelen', meer was het niet maar oh wat voelde ik mij blij. Toen onze dochter op paardrijles zat en mijn man en ik altijd meegingen ging het bij ons kriebelen. Wij zijn
begonnen toen we ronde de 40 jaar waren. Via onze dochter aan een verzorgpaard gekomen en sinds 8 jaar 2 eigen paardjes, dit kan omdat ik het samen met mijn dochters doe, mijn dochters zelfstandig zijn en ik geen zorg meer heb voor kleine kinderen. Wanneer de kinderen nog erg klein waren had ik er geen tijd voor gehad.
Ik zou opzoek gaan naar een leuke manege en les nemen en dan voorzichtig opzoek gaan naar een verzorgpaard.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:08

2IJsjes schreef:
Wat een leuk idee om iets voor jezelf te kiezen. Ik kom van een boerderij af zonder paarden. Mijn vader had grasland en hierdoor kwamen er mensen met paarden zonder gras met de vraag of de paarden zomers op het gras mochten. Meestal kregen wij bij de paarden een hoofdstel mee en mochten wij wel rijden op de paardjes. Zo heb ik leren 'knol hobbelen', meer was het niet maar oh wat voelde ik mij blij. Toen onze dochter op paardrijles zat en mijn man en ik altijd meegingen ging het bij ons kriebelen. Wij zijn
begonnen toen we ronde de 40 jaar waren. Via onze dochter aan een verzorgpaard gekomen en sinds 8 jaar 2 eigen paardjes, dit kan omdat ik het samen met mijn dochters doe, mijn dochters zelfstandig zijn en ik geen zorg meer heb voor kleine kinderen. Wanneer de kinderen nog erg klein waren had ik er geen tijd voor gehad.
Ik zou opzoek gaan naar een leuke manege en les nemen en dan voorzichtig opzoek gaan naar een verzorgpaard.

Wat klinkt dit gaaf! Ontzettend leuk dat je dit samen met je dochters doet! Welke leeftijd hebben ze inmiddels als ik vragen mag?
Wij hebben ook dochters en die vinden het ook helemaal geweldig.
Ik zie het later al helemaal voor me. Lijkt me ontzettend leuk om onze toekomstige hobbies met hun te kunnen delen.

Ik denk idd dat een goede 1e stap op zoek gaan naar een leuke manege.
Zijn jij en je man ook zo begonnen? Stoer dat jullie zijn begonnen toen jullie rond de 40 waren.
Gaan jullie nu ook echt op concours bijv?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:13

Je hoeft je nergens voor te schamen, qua dat je wat ouder bent dan de meeste manegeruiters. Je ziet heel vaak dat de mama's het toch wel leuk vinden en zelf les gaan nemen, dus er zijn vast mensen van jouw leeftijd op een vergelijkbaar niveau! :D Veel plezier vooral!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:25

Je bent nooit te oud en er zijn echt veel mensen die pas ergens in hun volwassen leven gaan rijden, dus zeker doen!

Zelf zou ik denk ik eerder beginnen met lessen buiten de kennis om, gewoon op de manege. Paar privelesjes, eens kijken of ze een gezellige groepsles hebben, en daar dan een tijdje meerijden, zoiets. Dan heb je alvast een begin. (En het maakt je iets onafhankelijker. Aangezien die ander er op z'n minst een beetje afwachtend in is, kan dat misschien fijn zijn.)
En daarna kun je alle kanten op! :)

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:25

Wat leuk dat je wilt gaan leren paardrijden! Gewoon doen! Ik ben ook op latere leeftijd begonnen en op de manege waar ik rijd zijn er genoeg mensen die paardrijden van 40+ en 50+ van beginners tot gevorderden. Ik ben begonnen met groepsles, daarna privéles erbij en straks mijn eigen leasepaard. Heb de smaak te pakken dus :D

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:37

Hiraeth schreef:
Je hoeft je nergens voor te schamen, qua dat je wat ouder bent dan de meeste manegeruiters. Je ziet heel vaak dat de mama's het toch wel leuk vinden en zelf les gaan nemen, dus er zijn vast mensen van jouw leeftijd op een vergelijkbaar niveau! :D Veel plezier vooral!

Dank je wel!

Shadow0 schreef:
Je bent nooit te oud en er zijn echt veel mensen die pas ergens in hun volwassen leven gaan rijden, dus zeker doen!

Zelf zou ik denk ik eerder beginnen met lessen buiten de kennis om, gewoon op de manege. Paar privelesjes, eens kijken of ze een gezellige groepsles hebben, en daar dan een tijdje meerijden, zoiets. Dan heb je alvast een begin. (En het maakt je iets onafhankelijker. Aangezien die ander er op z'n minst een beetje afwachtend in is, kan dat misschien fijn zijn.)
En daarna kun je alle kanten op! :)

Waarom zou je het buiten de kennis om doen?
Dank je wel voor je reactie.

Lepeltje23 schreef:
Wat leuk dat je wilt gaan leren paardrijden! Gewoon doen! Ik ben ook op latere leeftijd begonnen en op de manege waar ik rijd zijn er genoeg mensen die paardrijden van 40+ en 50+ van beginners tot gevorderden. Ik ben begonnen met groepsles, daarna privéles erbij en straks mijn eigen leasepaard. Heb de smaak te pakken dus :D

Wat leuk! Hoe lang rij je nu?
Gaaf zeg dat je nu je eigen lease paard hebt!!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 25-06-19 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag editknop gebruiken

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:51

Gewoon beginnen met lessen en kijken hoe dit uitpakt. Welke omgeving zoek je een manege? Bokt heeft vast tips!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:52

Ik ga met de anderen mee: ga gewoon naar een leuke manege en maak jezelf de beginselen eigen.
Met een beetje mazzel blijf je er nog plakken aan een verzorgpaard :D en komt de rest vanzelf.
Ik ben op die manier ook aan een bijrijdster gekomen. Zij was ook op latere leeftijd begonnen. Door verhuizingen is het contact wat verwatert maar sinds kort woont ze weer in de buurt *\o/*

miccamaaike schreef:
Gewoon beginnen met lessen en kijken hoe dit uitpakt. Welke omgeving zoek je een manege? Bokt heeft vast tips!

Zeker wel :j

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:52

miccamaaike schreef:

Ik wilde idd een berichtje plaatsen bij de manege maar dat kan nog niet.
Ik zoek een manege in overijssel. Dus als je nog een leuke weet?

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:53

ikke schreef:
Ik ga met de anderen mee: ga gewoon naar een leuke manege en maak jezelf de beginselen eigen.
Met een beetje mazzel blijf je er nog plakken aan een verzorgpaard :D en komt de rest vanzelf.
Ik ben op die manier ook aan een bijrijdster gekomen. Zij was ook op latere leeftijd begonnen. Door verhuizingen is het contact wat verwatert maar sinds kort woont ze weer in de buurt *\o/*

miccamaaike schreef:

Zeker wel :j

Wat gaaf! Leuk hoe het dan kan lopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:53

Gewoon gaan lessen op een manege. Zoek bij voorkeur een manege uit die aan de rand van een buitenrijgebied (bos/duinen/hei) ligt zodat er ook buiten gereden kan worden.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:55

elnienjo schreef:
Gewoon gaan lessen op een manege. Zoek bij voorkeur een manege uit die aan de rand van een buitenrijgebied (bos/duinen/hei) ligt zodat er ook buiten gereden kan worden.

Dank je wel voor je goede tip!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:09

Even antwoord op je vraag Belli86:
Onze dochters zijn inmiddels 26 en bijna 22 jaar. Toen mijn man en ik begonnen met paardrijles hadden ze een speciale groep voor oudere beginners, dit was echt een leuke groep 12 ruiters mannen en vrouwen. Jaren met veel plezier gereden en veel geleerd.
Ik ben meer een bos klosser, lol met je knol, zeker geen wedstrijd type, sta op een doe het zelf stal daar waar mijn paarden paard kunnen zijn.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:11

Wij hebben onze Ruiterbewijzen bij Stal 't Reelaer in Raalte gehaald. Vond ik een leuke manege leer je meer dan alleen dressuurmatig rijden, zij hebben veel mogelijkheden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:24

Ik geef best wel veel moeders prive lesjes die het paardrijden graag willen leren omdat ze het zo leuk vinden om met de kids mee te gaan naar les! :D

Er zijn écht zat mensen die op oudere leeftijd beginnen. En dan bedoel ik niet rond de 30, maar ouder.

Zoek een leuke manege, (en ga bij meerdere kijken als dat kan!) waar jij je op je plek voelt, en dan ga daar is wat proeflessen nemen.
Dat je alleen kan stappen geeft niet. De meeste mensen kunnen binnen een halfuur sta-zitten in draf ;)

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:41

Ben zelf ook net begonnen met beginnersles volgen en de groep waarin ik rijd bestaat uit allemaal mensen van middelbare leeftijd waarvan de meesten ook al een of twee kinderen hebben. Er zijn dus zeker mensen van die leeftijd die ook net beginnen met paardrijden! Weet zeker dat er ook zulke mensen op maneges bij jou in de buurt rondlopen. Enne, ik zelf ben 17 en de aller jongste van de beginnersgroep dus dat zegt misschien ook al wat over de samenstelling ;) Leeftijd is dus niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken! En al zouden er alleen maar jongere mensen rijden, dat neemt niet weg dat jij ook gewoon een beginnersles kan gaan volgen en leren paardrijden! :)