Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:08

Autumnn schreef:
@TS; misschien nog wel een idee voor jou. Eens een manege afgaan. De meest brave paarden staan vaak daar


Die zijn voor een manege onbetaalbaar (hun inkomsten ;) )

Maar ook manegeponys kunnen gek gaan doen als ze ineens veel minder lopen, geen instructie meer hebben waar ze naar luisteren of niet meer achter een andere aan kunnen lopen. Daarnaast komen ze vaak niet buiten de manege op buitenrit, groot verkeer enz.

Maar ze kunnen wel adviseren.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:08

Sclimpre schreef:
Lusitana schreef:
Recreatie paarden worden gewoonlijk niet als zodanig gefokt. Er zijn geen fokkers die naam maken als fokker van recreatie paarden, al zou dat op zich prima kunnen.

Toch wel, bv. de Hensonpaarden. Maar daar betaal je dus ook 4 à 5000€ voor een 3- of 4-jarige die wel een correcte basisopleiding gekregen heeft.
Ik denk dat het probleem is dat de 'echte' recreatiepaarden aangevuld worden met niet zo succesvolle of te oude sportpaarden. Zo komt de markt onder druk en wordt een recreatiepaard minder waard.
Als je op sites onder recreatiepaard kijkt staat het vol met shetlanders en 20-jarigen die 'nog best energiek zijn voor hun leeftijd'. Het is nogal ontmoedigend om daartussen op zoek te gaan naar een correct paar dom buitenritten mee te maken.

Dat heb ik in mijn eerste post in dit topic al aangekaart. Dat er helaas een hele mik paarden dat - om het cru te zeggen - nergens meer goed voor is, wordt aangeboden als "recreatiepaard" Die zouden een andere naam moeten hebben. Ik heb zulke paarden. Ik noem ze kneuzen.

En ik zeg niet dat er helemaal geen recreatie paarden gefokt worden, maar dat ze gewoonlijk niet als zodanig gefokt worden zodat de meeste recreatie paarden geen bij een stamboekvereniging genoteerde "recreatiepaarden" afstamming hebben.
De meeste rassen worden vooral gefokt als "rij/zadelpaard" of "tuigaard" of "trekpaard" of allrounder, zonder specifiek gebruik aan te duiden.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:26

In Frankrijk heet een recreatie paard cheval de loisir. Loisir is vrije tijd. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie naam.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:10

In Duitsland is er ook ene hele actieve groep "wanderreiters" waar ook speciaal paarden voor gefokt worden en voor een passende prijs verkocht. Maar dat zijn dus geen 'uitgerangeerde' sportpaarden.
In Nederland is het gewoon een ondergeschoven kind.

Vermoed dat mijn jonge paard een heel fijn veelzijdig paard geschikt voor buitenrijden en trektochten gaat worden. Ze is vanaf veulen af aan bijna nergens bang van, raakt niet in de stress als ze schrikt en vlucht dus ook niet. Verder is ze wel voorwaarts en zeker in voor nieuwe dingen :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:17

elnienjo schreef:
Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!

Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:26

Nou precies, ik ken een paard die dag in dag uit hetzelfde doet. En ik moet eerlijk zeggen, dat paard ziet er niet happy uit. Hij doet zijn ding wel, maar daar is alles mee gezet. Hij ziet er altijd zo sip uit.

Maarja, je wordt er zelfs ook niet vrolijk van als je altijd maar hetzelfde moet doen. Iedereen heeft afwisseling nodig.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:42

Chasey schreef:
Maarja, je wordt er zelfs ook niet vrolijk van als je altijd maar hetzelfde moet doen. Iedereen heeft afwisseling nodig.
Ik denk dat dit per paard wel wat verschild hoor. Hercule verveelt zich gauw en die vindt afwisseling bij het naar buiten gaan gewoon tof en die deed graag gekke dingen zoals zwemmen, zee inlopen, e.a Polie daar en tegen die is veel onzekerder en die heeft veel baat bij herhaling en een aanbod van een wat saaier leven. Zij vond in de bak rijden ook helemaal prima en kon het ook goed. Terwijl Hercule vond het gewoon veels en veel te saai. Ze is ook braaf buiten hoor, maar niet te veel nieuwe dingen doen want dat vind e al gauw te spannend.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:44

Ikzelf houd ook van structuur, maar het daarnaast ook wel uitdaging nodig.
Het zal inderdaad per paard en mens verschillen :)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:51

Recreatie paarden waren voordat de term sportpaard werd bedacht en men voor de sport ging fokken ook in Nederland gewoon goede paarden die eigenlijk iets méér hadden omdat ze verkeersmak waren.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:04

keona schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!

Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren

Aan de ene kant: Mijne wordt gek als we alleen maar dressuren (en zelfs paar weken terug toen springles 1x niet doorging al terwijl ik minder dan de helft van mijn trainingen dressuur :+)
Aan de andere kant: Ik hoop dat je met "wei" ook paddock bedoelt? Want echt niet alle paarden kunnen op de wei (denk aan hoefbevangenheid). Veel paarden die niet of nauwelijks wei gezien hebben moeten daar heel erg aan wennen en dat kan geïnterpreteerd worden als "wil niet in de wei".

Terug on topic: In mijn ogen zijn recreatiepaarden ook echt niet duurder dan 2500,- maar dan heb ik er wel veel voorbij zien komen met "geen potentie" of "afgekeurd voor" sport, zonder geweldige afstamming en ouder dan 15. Ik zie wel veel zoekertjes voorbij komen die een jong dier zoeken met een stevige basisopleiding en bomproof en dan een budget hebben van 1500, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik krijg ook kriebels van "krijgt een 5* huisje" alsof dat een korting op de VP rechtvaardigt. Iedereen streeft naar een 5* huisje voor zijn/haar dier. Misschien is het in Nederland wel wat meer dat elk paard een potentieel sportpaard is (zie de hele koudbloeden bij de KNHS-discussie) en dat de paarden daarom meer op sport getraind worden dan op lol met je knol. Maar dat kan je toch ook zelf gaan doen? Je hoeft je sportpaard niet voor de sport te gaan gebruiken. Een paard is een paard, die weet niet zelf dat hij een spring/reining/men/dressuur/recreatieknol moet zijn.
Ik snap de mensen die een hogere prijs vragen om de koopjesjagers of de dromers (die eigenlijk niet het budget hebben dat nodig is om een paard te onderhouden) af te schrikken. Ik snap de mensen die hun paard relatief duur te koop zetten zodat er mensen met ambitie op af komen. Ik snap ook de mensen die lekker plezier met hun paard willen hebben en niet het "potentieel sportpaard"-budget hebben. Ik snap zelfs een beetje de verkopers die geen gezichtsverlies willen lijden door hun paard als recreatiepaard te koop te zetten ipv sportpaard (onder het mom van: training mislukt/er is iets mis met het paard). Is het echt zo moeilijk om een paard te vinden dat ook wel eens buiten de bak gereden wordt? Elk paard, zelfs Totilas, kan als recreatiepaard ingezet worden. Ieder paard kan leren om langs wapperende dingen te lopen. En misschien kosten de gewone, netjes opgeleide, weinig bijzondere paarden die niet voor elk wapperend boomblaadje aan de kant springen wel terecht iets meer dan diezelfde paarden die dat nog moeten leren.

Of mis ik nou het punt van de discussie?

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:11

Nou een andere input dan, ik heb een aantal jaar terug mijn super brave "sportpaard" met veel potentie waar niks mis mee was en die een karakter heeft voor een 10 juist niet verkocht als sportpaard maar als recreatie paard. Omdat dit paard echt doodongelukkig zou worden van een leven op stal en ik hem een leven met soortgenoten in de wei gunde en afwisseling in het werk en een baasje echt alleen voor hem. Die heeft nu een super huisje en loopt in de recreatieve sport zeg maar. (inmiddels Z1) Heb er uiteraard minder geld voor gekregen dan als ik hem verkocht zou hebben als sportpaard.
Het is als verkoper dus ook maar net wat je wilt voor je paard...

Daarnaast heb ik ervaring met dressuur paarden rijden in het bos voor de afwisseling en geloof mij..sommige paarden krijg je niet mak voor wapperende dingen. Zit gewoon in het karakter, sensibel, schrikachtig etc. dus dat soort dieren zou ik niet aanraden voor de recreatie ruiter.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:19

Santos_05 schreef:
Autumnn schreef:
@TS; misschien nog wel een idee voor jou. Eens een manege afgaan. De meest brave paarden staan vaak daar


Die zijn voor een manege onbetaalbaar (hun inkomsten ;) )

Maar ook manegeponys kunnen gek gaan doen als ze ineens veel minder lopen, geen instructie meer hebben waar ze naar luisteren of niet meer achter een andere aan kunnen lopen. Daarnaast komen ze vaak niet buiten de manege op buitenrit, groot verkeer enz.

Maar ze kunnen wel adviseren.


Goh, zijn dat nou hun inkomsten, nooit geweten :')
Maar onbetaalbaar? Onzin. Je kan een prima leuk manegepaard kopen rond de €4000 euro. Meerdere ervaringen mee gehad. Volgens mij is dat een prima prijs. Daarbij kan je inderdaad wel een manege inschakelen zodat ze mee kunnen kijken. Ze hebben vaak een groter netwerk dan een particulier

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:26

keona schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!

Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren

Zo denk ik er ook over. Maar goed, ik ben dan ook nooit GP ruiter geweest. Heb wel de indruk dat springruiters hun paarden meer afwisseling bieden dan dressuurruiters. Die stappen hun paard hooguit uit in het bos na een trainingssessie ipv dat ze ze 'ns even lekker laten rennen. Mijn hart (en dat van mijn paard) ging meer uit naar springen, maar uiteraard hoort wat dressuur ook bij de algemene opvoeding. Maar als ik dan even een dagje ging boscrossen dan merkte ik daar de dag erna meer inzet bij een dressuurmatige training.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:30

Autumnn schreef:
Santos_05 schreef:

Die zijn voor een manege onbetaalbaar (hun inkomsten ;) )

Maar ook manegeponys kunnen gek gaan doen als ze ineens veel minder lopen, geen instructie meer hebben waar ze naar luisteren of niet meer achter een andere aan kunnen lopen. Daarnaast komen ze vaak niet buiten de manege op buitenrit, groot verkeer enz.

Maar ze kunnen wel adviseren.


Goh, zijn dat nou hun inkomsten, nooit geweten :')
Maar onbetaalbaar? Onzin. Je kan een prima leuk manegepaard kopen rond de €4000 euro. Meerdere ervaringen mee gehad. Volgens mij is dat een prima prijs. Daarbij kan je inderdaad wel een manege inschakelen zodat ze mee kunnen kijken. Ze hebben vaak een groter netwerk dan een particulier


Mijn manege verkocht ze juist niet, ook niet als er veel voor geboden werd, eigenaar wilde koste wat kost voorkomen dat paarden in de sport terechtkwamen. Mijn paarden die bij haar vandaan kwamen ook alleen maar meegekregen omdat ze wist dat ik er (ook) veel mee het bos in ging.
elnienjo schreef:
keona schreef:
Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren

Zo denk ik er ook over. Maar goed, ik ben dan ook nooit GP ruiter geweest. Heb wel de indruk dat springruiters hun paarden meer afwisseling bieden dan dressuurruiters. Die stappen hun paard hooguit uit in het bos na een trainingssessie ipv dat ze ze 'ns even lekker laten rennen. Mijn hart (en dat van mijn paard) ging meer uit naar springen, maar uiteraard hoort wat dressuur ook bij de algemene opvoeding. Maar als ik dan even een dagje ging boscrossen dan merkte ik daar de dag erna meer inzet bij een dressuurmatige training.

Mijn GP geklasseerde en actief startende instructrice heeft haar paarden de hele dag in de (uitloop)wei staan. Kan dus wel.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:14

Autumnn schreef:
Goh, zijn dat nou hun inkomsten, nooit geweten :')
Maar onbetaalbaar? Onzin. Je kan een prima leuk manegepaard kopen rond de €4000 euro. Meerdere ervaringen mee gehad. Volgens mij is dat een prima prijs. Daarbij kan je inderdaad wel een manege inschakelen zodat ze mee kunnen kijken. Ze hebben vaak een groter netwerk dan een particulier


4000 euro vind ik geen 'lagere prijs' waar ik in dit topic vanuit ging.

TopicStarter schreef:
Als ik zelfs geen tinker meer kan kopen onder de € 3000?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:44

Lusitana schreef:
Recreatie paarden waren voordat de term sportpaard werd bedacht en men voor de sport ging fokken ook in Nederland gewoon goede paarden die eigenlijk iets méér hadden omdat ze verkeersmak waren.


In Nederland zijn nooit als dusdanig recreatiepaarden gefokt. Of beter niet in grote getallen.

Het Groninger en Gelderse paard werd gefokt voor het werk op de boerderij.

Het Gelderse Paard stond doordeweeks voor de ploeg, op zaterdag reden de boeren zoons er de landelijke wedstrijden mee en op zondag met de koets naar de kerk.

Toen ze niet meer nodig waren op het land werden de paarden langzaam omgevormd voor alleen de landelijke ruitersport.

En verkeersmak, tja...voordat het sportpaard werd, dat Nederlandse warmbloed paard, was er nog bijna geen verkeer op de Nederlandse wegen.
Of ze echt verkeersmak waren in die tijd durf ik niet te beweren.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:00

NatasjavE schreef:
Lusitana schreef:
Recreatie paarden waren voordat de term sportpaard werd bedacht en men voor de sport ging fokken ook in Nederland gewoon goede paarden die eigenlijk iets méér hadden omdat ze verkeersmak waren.


In Nederland zijn nooit als dusdanig recreatiepaarden gefokt. Of beter niet in grote getallen.

Het Groninger en Gelderse paard werd gefokt voor het werk op de boerderij.

Het Gelderse Paard stond doordeweeks voor de ploeg, op zaterdag reden de boeren zoons er de landelijke wedstrijden mee en op zondag met de koets naar de kerk.

Toen ze niet meer nodig waren op het land werden de paarden langzaam omgevormd voor alleen de landelijke ruitersport.

En verkeersmak, tja...voordat het sportpaard werd, dat Nederlandse warmbloed paard, was er nog bijna geen verkeer op de Nederlandse wegen.
Of ze echt verkeersmak waren in die tijd durf ik niet te beweren.



Heerlijke nuchtere post die de zaak in historisch perspectief neer zet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:03

Dank je wel.

Al ben ik het wel eens dat dat hele goede paarden waren.

Oh wacht....ik heb er zelf zo een :+ ;) O:)

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:04

_O-

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:14

Elisa2 schreef:
Nou een andere input dan, ik heb een aantal jaar terug mijn super brave "sportpaard" met veel potentie waar niks mis mee was en die een karakter heeft voor een 10 juist niet verkocht als sportpaard maar als recreatie paard. Omdat dit paard echt doodongelukkig zou worden van een leven op stal en ik hem een leven met soortgenoten in de wei gunde en afwisseling in het werk en een baasje echt alleen voor hem. Die heeft nu een super huisje en loopt in de recreatieve sport zeg maar. (inmiddels Z1) Heb er uiteraard minder geld voor gekregen dan als ik hem verkocht zou hebben als sportpaard.
Het is als verkoper dus ook maar net wat je wilt voor je paard...

Daarnaast heb ik ervaring met dressuur paarden rijden in het bos voor de afwisseling en geloof mij..sommige paarden krijg je niet mak voor wapperende dingen. Zit gewoon in het karakter, sensibel, schrikachtig etc. dus dat soort dieren zou ik niet aanraden voor de recreatie ruiter.


Klopt, het draait echt niet om alleen training. Sommige paarden zijn idd gwn zo qua karakter. Je kunt het misschien wel ietsje beter krijgen door veel training, maar er helemaal uit gaat het toch niet. Ik vind buiten rijden, naast gwn in de bak trainen, ook heel erg leuk om te doen. Helaas werkt dit alleen gwn echt niet voor elk paard. Ik weet zeker dat ik met sommige paarden gegarandeerd verongeluk als ik dit wel zou doen. Niet dat we dit nooit geprobeerd hebben of het geen kans hebben gegeven, maar sommige paarden zijn gwn heel sensibel en schrikachtig. Het karakter speelt echt de grootste rol. Met sommige paarden kun je vrijwel direct op buitenrit (niet altijd vlekkeloos, maar het kan wel) en met andere paarden zit hier mee training in (of het gaat gwn helemaal nooit werken). Ik denk dat veel dressuurruiters ook wel buiten willen rijden, maar het niet aandurven. Met sommige paarden kan ik dat begrijpen en met sommige niet, maar die keuze ligt natuurlijk bij hen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:44

Ik denk dat je de zin verkeerd leest want wat ik zeg is dat het gewoon paarden waren en niet dat ze als recreatie paard gefokt werden en je doet alsof ik zeg dat het wel zo is....
Een paard was een paard. Er werd geen onderscheid gemaakt in zijn "beroep" wat de termologie betreft. Wel in gebruiksdoel. Men zocht als recreatie paard kalmere paarden.


Toen de term recreatie paard werd gelanceerd, was er wel degelijk verkeer op de weg. Verkeersmak is trouwens ook niet schrikken van die ene enkele auto die in het uur voorbij komt.

De splitsing van sport- en recreatie paard in termologie is in de jaren zeventig gekomen.
Daarvoor werden die termen gewoon niet gebruikt. Men had het wel over sport of recreatie, maar niet aan het woord "paard" vast. Je had een rijpaard, of tuigpaard of trekpaard of een allrounder.
De paarden waar ze mee naar de rijvereniging gingen werden geen sportpaarden genoemd, ook al reden ze er wedstrijden mee. Je zei hooguit dat je paardensport beoefende met je paard. Maar niet dat je wedstrijden reed met je sportpaard.... Of dat je je paard van een sportpaardenfokker had.
Ik heb in oude boeken van voor 1970 de term "sportpaard" of "recreatiepaard" nog nooit gezien. Je zag het ook niet in advertenties.

Je doet ook alsof er in Nederland alleen ingeschreven nederlandse warmbloeds hebben bestaan?

En paarden zijn niet van ras of automatisch verkeersmak. Dat zit in een opleiding. Wat ik bedoel is dat er paarden werden opgeleid om te dienen als recreatie paard. Deze werden verkeersmak gemaakt. Die moeite wordt en werd vaak niet genomen voor sportpaarden.
Er is een splitsing ontstaan van focus op het einddoel, en daar werden paarden voor gekozen en training naar aangepast, terwijl men voorheen alles deed met hetzelfde paard.

Nog later zijn afgedankte paarden plots als "recreatie paard" op de markt gekomen.
Maar dit is niet altijd zo geweest en nog steeds bestaan ze door elkaar, de paarden die gewoon als rotsvast rijmaatje worden opgeleid en de afgedankte paarden die niet meer voor de sport deugen en daarom maar "recreatie paard" als label krijgen.

Maar genoeg geschiedenis, waar het om gaat is dat men op een gegeven moment een onderscheid IS gaan maken.

Overigens zegt recreatie ruiter natuurlijk op zich natuurlijk niets over de kwaliteiten als ruiter.
Er zijn recreatie ruiters die hoge school rijden.
Het enige dat "recreatie ruiter" inhoud is dat ze voor hun plezier rijden en niet als beroep of regelmatig aan een paardensport deelnemen en daar en paard speciaal voor hebben.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:23

Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost :D

Dit werd voor de crisis ook gedaan, maar omdat de markt niet interessant is (de gebruiker wil relatief weinig betalen voor het risico dat de fokker loopt en de kosten die ermee gepaard zijn) is er een hele tijd minder gefokt in dat segment.

Ook professionele fokkers zijn door de crisis op kleinere schaal gaan fokken waardoor het aanbod nu minder is. En dat geldt niet enkel voor de sportpaarden, maar ook voor de paarden die wel als dusdanig gefokt zijn maar ook prima als recreatiepaard geschikt zijn.

Het is dus niet zo dat er enkel minder recreatiepaarden zijn. Er zijn over de hele linie minder paarden omdat het fokken lange tijd niet rendabel was en de risico’s hoog bleven.

In de sportpaarden is de vraag hoger dan het aanbod, in de recreatiepaarden ook. Dat de prijzen dan stijgen is simpelweg marktwerking.

Je kunt gewoon niet verwachten dat je nu voor hetzelfde geld een paard kan aanschaffen als voor de crisis, toen ze zelfs ver onder kostprijs verkocht werden.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:41

Elisa2 schreef:
Nou een andere input dan, ik heb een aantal jaar terug mijn super brave "sportpaard" met veel potentie waar niks mis mee was en die een karakter heeft voor een 10 juist niet verkocht als sportpaard maar als recreatie paard. Omdat dit paard echt doodongelukkig zou worden van een leven op stal en ik hem een leven met soortgenoten in de wei gunde en afwisseling in het werk en een baasje echt alleen voor hem. Die heeft nu een super huisje en loopt in de recreatieve sport zeg maar. (inmiddels Z1) Heb er uiteraard minder geld voor gekregen dan als ik hem verkocht zou hebben als sportpaard.
Het is als verkoper dus ook maar net wat je wilt voor je paard...

Daarnaast heb ik ervaring met dressuur paarden rijden in het bos voor de afwisseling en geloof mij..sommige paarden krijg je niet mak voor wapperende dingen. Zit gewoon in het karakter, sensibel, schrikachtig etc. dus dat soort dieren zou ik niet aanraden voor de recreatie ruiter.


Ik ben het eens met jou!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:43

NatasjavE schreef:
Dank je wel.

Al ben ik het wel eens dat dat hele goede paarden waren.

Oh wacht....ik heb er zelf zo een :+ ;) O:)


Ik heb ook een Gelders haha! Hele goede paarden

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:57

Elisa2 schreef:
Daarnaast heb ik ervaring met dressuur paarden rijden in het bos voor de afwisseling en geloof mij..sommige paarden krijg je niet mak voor wapperende dingen. Zit gewoon in het karakter, sensibel, schrikachtig etc. dus dat soort dieren zou ik niet aanraden voor de recreatie ruiter.


:j

Ik ken dat soort types ook en die hebben vooral best bij rust, regelmaat en niet teveel gekke dingen en verandering. Daar doe je hun en jezelf geen plezier mee.

Maar heel veel paarden zijn lang niet zo angstig, onzeker of lastig als hun ruiter wil doen geloven. Vaak is de ruiter de "zwakste schakel" in het geheel.