Advies gevraagd ivm Artrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Advies gevraagd ivm Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 17:01

Hallo allemaal,

Ik open dit topic omdat ik een vraag heb rondom mijn merrie van 19 met artrose.

Laat ik even voorop stellen dat ik elk forum, elke reactie en elk youtube filmpje al heb doorgelezen en gezien. Ik kwam er gewoon niet uit.

Vorig jaar kocht ik Roza, een lieve 19jarige merrie. Met artrose. In het begin merkte ik eigenlijk vrijwel niks aan haar. Helaas is dat gekelderd naar een (voor mijn gevoel) diepte puntje

Wij maken nog regelmatig een bosritrje, en dat vind ze geweldig! Maar ik merk constant een knik in haar loop. Tijdens de galop of veruimde draf minder.

Mijn vragen kwamen voornamelijk op toen ik haar los in de bak is liet draven, bewegen longeren kon zij al niet meer, maar als zij niet meer zuiver loopt(en dus pijn heeft) wat is dan nog eerlijk tegenover haar?

Pijnstillers etc. Heb ik aan gedacht, maar dat is uiteindelijk alleen maar uitstel denk ik dan. Ik rijd steeds minder en minder, omdat ik dus bang ben haar pijn te doen. Maargoed,rust roest.

Ik heb een filmpje gemaakt vandaag. Mijn moeder zegt niks te zien. Maar ik zie wel degelijk iets. Hierbij mijn vraag op bokt: tot hoever is het redelijk om met haar nog buiten te rijden, of zonder pijnstilling op de weide te zetten? Is het '' slechts '' een knik, of is het meer dan dat? Misschien zie ik wel spoken?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen...

https://youtu.be/VcvDz-sbxeA

beatje

Re: Advies gevraagd ivm Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:21

Ik zie meer als een knikje,voor mij is dit mank en als ze al langer zo loop dan bel ik zelf altijd even de Da.Hier rijd ik beslist niet mee.Maar ik ben een zeikerd dus kan zijn dat een ander wat anders doet.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:28

Ik zie inderdaad ook meer dan alleen een knikje. Dit zou voor mij ook reden zijn om de dierenarts te bellen / niet meer te rijden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:32

Heb je al contact gehad met 33n dierenarts? En heb je haar eens een aantal weken rust gegeven om te zien of ze pijnloos in de wei kan?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 17:34

Bedankt voor jullie berichten. Ik begon al zo te twijfelen wegens mijn moeder.. Ik zal even kijken wanneer de DA langs kan komen. Meer ervaringen\meningen zijn nog welkom.

Rust gegeven heb ik nét gedaan. 2 maanden in totaal. Ik merkte geen verschil, sterker nog ze loopt wat slechter dan eerst. Vandaar dat ik het bokt vraag. Ook op de weide liep ze simpel weg niet zuiver(Net als nu dus.)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:48

Xray fotos en dan heb je duidelijkheid of en hoeveel atrose er zit.

Uitverdoven en is knikje/kreupel van atrose dan kun je haar laten inspuiten.

Nee atrose zal nooit meer overgaan maar kan wat verlichting geven

Sterkte en suc6 met je paard en beslissing

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:53

Je paard is kreupel en het is niet gezegd dat dit door artrose komt, misschien heeft ze wel een heel andere blessure. Ik zou hier allang een dierenarts bij hebben gehaald om te zien waar de pijn vandaan komt en te behandelen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 17:55

Het is artrose. Meedere foto's etc. zijn gemaakt.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:01

Maar is ze ook echt kreupel van de atrose? Er kunnen zoveel meer oorzaken zijn.schouder? Nek? Rug?

Is ze enkel kreupel van atrose zou je inspuiten kunnen overwegen/bespreken met DA

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:02

Zijn er recent foto's gemaakt?
Het paard loopt duidelijk niet goed en houdt zich ook erg vast in zijn lijf.

Zelf is mijn 23 jarige vorige week op de foto geweest waar flinke artrose is geconstateerd, die is nu ingespoten en we gaan volgende week voor controle.
Helaas is het inspuiten inderdaad geen geneesmiddel, maar ik hoop dat hij zo nog een tijdje pijnvrij de wei op kan, tot nu toe loopt hij met pijnstillers de ene dag beter dan de andere, dus ook echt afwachten of dit genoeg voor hem doet.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:09

Maar ik zou toch echt beginnen met inschakelen van DA om stap voor stap het knikje/kreupelheid te bespreken en met HEM of haar te gaan kijken en beoordelen en een behandel plan opzetten om te kijken waar het vandaan komt en hoe te genezen en of verlichten.. Er hier uren en dgn over praten op bokt is je paard niet mee geholpen.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:52

Dit zou eventueel ook kunnen zijn door een 'gewone' blessure en dus niet de artrose. Dus daaar zou ik absoluut de da naar laten kijken zodat je het zeker weet. En je vervolgens kunt overleggen wat je opties zijn. En welke de da denkt dat het beste is voor je paard. En ga vanuit daar verder.

Wat ik altijd heb gehoord zoals je zelf ook benoemde, en zelf ook wel eens zie, is rust roest. Misschien het rijden op een veel lager pitje zetten en gewoon gaan wandelen etc. Zodat ze wel beweging krijgt, maar wel minder zwaar belast word.

Wat een leuk paard om te zien. Succes met deze situatie.

*edit, volgorde veranderd. Even wat logischer xD

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:11

Op welke manier heb je rust gegeven? Bij artrose is rust = roest, dus dan moet je toch (onbelast) beweging blijven geven.
Ik zou hier zeker een dierenarts bij halen. Als dit echt door artrose komt kan het wel eens einde verhaal zijn. Ik heb zelf ook een artrose paard gehad en het is niet makkelijk :(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:37

Dit paard is duidelijk kreupel en ze houdt de rest van haar lijf ook erg stijf/vast. Artrose hoeft hier niet (alleen) de oorzaak van te zijn, een paard kan om heel veel redenen kreupel worden.
Zelf rijd ik ook een paard met lichte artrose, die loopt gewoon zuiver. Als hij kreupel loopt, dan denk ik zeker niet gelijk aan de artrose.

De oorzaak van de kreupelheid kan alleen een dierenarts vaststellen, niet wij via een filmpje. Pas als je weet wat de oorzaak is van de kreupelheid, kan er beslist worden wat Roza nog aan kan qua belasting. Mijn advies zou zijn om zo snel mogelijk een dierenarts erbij te laten halen en haar te onderzoeken. Tot die tijd rust (hiermee bedoel ik niet op stal zetten) en eventueel wandelen om haar inderdaad los te houden, als je zelf aangeeft dat ze slechter gaat lopen na een periode rust.
Met pijnstillers kun je overigens wel checken of ze pijn heeft, maar besef wel dat als een paard kreupel loopt, ze eigenlijk altijd pijn hebben, want anders zouden ze dat niet zo laten zien. En paarden zijn enorm hard voor zichzelf en zeker geen aanstellers, dus zelfs een kreupel paard kan nog blij overkomen en mee willen doen.

Succes! Ik hoop voor je dat de kreupelheid goed te verhelpen is.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:45

Roza is helaas zoals de vorige reacties ook al vermelden duidelijk kreupel rechtsvoor... Dat betekent dat ze zeker last heeft van dat been, ze probeert het te ontlasten wat zich uit in de kreupelheid. Op welk(e) be(e)n(en) heeft ze artrose? Ik zou ook nog geen conclusies trekken over het feit dat de kreupelheid voortkomt uit de artrose, laat zeker een dierenarts langskomen, die kan dan het een en ander uitsluiten. Als het toch voortkomt uit de artrose kan hij dan ook de pijn wat verzachten. Ook op basis daarvan kijken wat je met haar mag doen qua belasting, voorlopig haar misschien beter niet laten draven gezien ze hier toch duidelijk symptomen heeft en dus echt wel last. Succes!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 20:14

Hoi iedereen! Nogmaals dank voor de vele reacties!

Roza is vorig jaar op de foto gezet. Hieruit bleek ze in haar rechtervoorbeen artrose te hebben. In het begin had ze dagen zuiver dagen niet. Uiteindelijk werden de dagen dat ze niet zuiver liep erger. Tot gevolg dat ze 2 maanden dus rust kreeg op de wei. Hierna(Nu dus) pak ik haar weer op, en is het constant.

Mijn moeder zegt dat de DA weinig kan betekenen. Ze kwam hierna met een oplossing van bepaalde druppeltjes die ik in het voer moet doen. (3 druppels). Ook voer ik magnesium en biergist bij.

Het kan natuurlijk dat het een andere oorzaak heeft. Maar aangezien het hetzelfde been is ga ik daar eerlijk gezegt niet van uit. Uiteindelijk kwam mijn moeder toch weer op het punt van wat de DA eraan kan doen. En aangezien Roza niet op stal mag staan, snap ik haar standpunt wel... Hoewel ik het anders had gedaan, maargoed.

Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik ga even kijken hoe het verder gaat met de druppels. :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:29

Een dierenarts laten komen is altijd een goede eerste stap.
Vraag je dierenarts of je voor een week pijnstiller (bijv Metacam) kunt krijgen.
Ik heb ook een artrose-paardje. Heb hem nog 6 jaar met supplementen (o.a. duivelsklauw en glucosamine) zo goed als pijnvrij op pensioen kunnen laten genieten in de kudde, maar het blijft toch een progressieve aandoening.

Als je je pony op de pijnstiller zet en dan ziet dat hij ineens weer veel levendiger wordt en meer gaat spelen, uit zichzelf gaat rennen en vrolijker toont, dan is wel duidelijk dat hij dus pijn heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:44

Het paard is van voor kreupel maar van achter ook.
Wat al eerder genoemd is : zit gewoon helemaal vast in het lijf. Wellicht door overcompensatie van het zere voorbeen.

Ik zou hier absoluut niet meer op gaan zitten, niet eens mee wandelen maar het dier op de wei houden tot de DA is geweest voor een grondig onderzoek en gesprek.

Ik gaf mijn oude paard de laatste jaren Glucosamine/Msn dat is speciaal voor artrose.