ElviraKelan schreef:Lichaamstaal van een paard goed kennen
Ademhalingsoefeningen doen
Veel vanaf de grond werken
Kilometers maken en dan een top drie iedere keer maken van wat er goed ging
Tip vraag op de manege bv of je mag helpen
Bedankt ElviraKalen! Ik zal ze proberen. Op dit moment is er maar 1 manege paard waar ik me op mijn gemak voel. Als ik op hem mag rijden, word ik altijd blij, want dan kan ik rustig aan de gang. Ik ga kijken of ik bij mijn manege mag helpen. Ik weet niet of ze dat nodig hebben
pateeke schreef:Bij mij was de situatie wel wat anders, maar ik had op zeker moment ook veel spanning en wat angst bij de paarden. Ik had niets meegemaakt bij de paarden; mijn angst kwam uit iets totaal anders voort. Net als jij had ik het ook moeilijk als ik het gevoel had dat ik de controle zou verliezen.
Ik ben hier nu zo goed als vanaf. Ik heb heel veel dingen geprobeerd. Een van de dingen die mij geholpen heeft is veel bijleren over paarden (ethologie). Daarnaast is er eens iemand met me meegegaan die van dat probleem wist en die mij wees op kleine signalen die (een stijging van) mijn spanningsniveau aangaven. Verder heb ik ook een aantal dingetjes tijdelijk moeten loslaten, minder druk op mezelf moeten leggen. Dus dat het niet perfect moest zijn, maar gewoon goed en dat mijn paard ook niet altijd perfect moet luisteren / doen wat ik vraag. Dat klinkt misschien wat vreemd maar wat ik bedoel is: als het belangrijk is dat hij luistert, wil ik ook echt wel dat hij luistert, maar hij mag ook wel eens gek doen mag ook wel eens z'n eigen dingetje ervan maken. Net door hem die vrijheid te geven, heb ik zelf meer controle gekregen.
Misschien moet je om te beginnen eens voor jezelf opschrijven waar je naartoe wil, wat je doel is. Van daaruit kan je verder gaan kijken naar oplossingen. Weten waar het vandaan komt is leuk en soms ook goed, maar vaak is dat niet noodzakelijk om een oplossing te vinden.
Bedankt Pateeke! Ik ben blij dat je er goed van af bent! Ik probeer zo veel mogelijk over paarden te leren door boeken te lezen, films te kijken en op de manege veel vragen stellen. Ik weet niet of ik echt een doel heb. Ik heb daar nooit echt aan gedacht, maar misschien moet ik dat nu wel doen.