Paard kreupel geweest, maar toch nog kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Paard kreupel geweest, maar toch nog kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 23:11

Voordat ik hier begin wil ik zeggen dat we zeker van plan waren om een klinische keuring te doen en zeker foto's te laten nemen.

Ik test dit ene paardje nu al een week of twee uit. Vanaf dag een hebben we een zeer goede klik en zou de prijs goed zijn, was er een kans dat we het zouden kopen. Op de dag dat we deze immers gingen navragen, kregen we slecht nieuws; het paard was die dag door de draad gegaan en was in draf kreupel. Je kan je wel voorstellen dat mijn droom in duigen viel. :(
Het beestje staat nu iets minder dan een week op stalrust. Nog steeds kreupel.

Ik zit een beetje in tweestrijd. Stel dat dit paard er terug bovenop komt, is het dan wel nog verstandig om het te kopen? Dit is tot nu toe de sterkste klik die ik met een paard heb gehad. Maar als een paard kreupel valt, is er mij altijd verteld dat er binnenin al iets kapot is. En dat die blessure waarschijnlijk altijd zal meeslepen.

We wachten natuurlijk af wat er nu nog gebeurd en de eigenaar houdt ons op de hoogte van zijn genezingproces. Maar het leek me verstandig om jullie opinie te pijlen.

Nogmaals; een klinische keuring komt er sowieso. :)

Groetjes

Utixo

Re: Paard kreupel geweest, maar toch nog kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:18

Ik denk dat als je een paard wil die nog nooit 1 pas kreupel heeft gelopen, je er 1 direct uit de baarmoeder moet kopen. Wat een onzin zeg. Natuurlijk wacht je even af wat dit gaat doen, maar een paard afschrijven omdat hij eens kreupel is geweest, is erg raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:20

Ik snap je twijfels maar er hoeft echt niks ergs aan de hand te zijn. Even rust gunnen en als hij weer goed loopt gewoon laten keuren!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:23

Het paard is kreupel, maar welke blessure heeft hij precies op gelopen? Heeft hij een wond en dik been wat moet genezen of is het een andere blessure? Als het een blessure is waardoor hij een half jaar moet herstellen zou ik persoonlijk verder kijken en daar niet op wachten, als de verwachting is dat hij met 2/3 weken weer hersteld is zou ik het nog wel af willen wachten en dan uiteraard keuren voor aankoop.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:23

Een week kreupel is natuurlijk niet buitengewoon. Maar wat er precies aan de hand is, daar kan alleen de dierenarts iets over zeggen. Eerst een weekje aanzien en dan de DA - en liever foto's dan een keuring. Nu keuren heeft geen zin, er moet eerst een diagnose komen. Als het een peesblessure is zou ik het paard niet meer willen hebben (want dan moet je toch wel een half jaar wachten tot je zeker weet of het weer klaar is), maar als het gaat om een verrekking zou ik het een weekje aanzien en dan eens weer bellen....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:31

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 10:59

Het is gelukkig geen open wond. Ook vreemd genoeg geen dik of warm been. Nu ik terugkijk op foto's die ik nam toen ik hem eergisteren even poetste, zie ik wel dat hij zijn been een beetje ontlast.
Ik gok (en hoop) dus ook op een verrekking zoals jullie vermelden.

Bedankt voor de reacties. :)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:11

Heb zelf een pony gehad die eveneens door draad was gegaan, deze liep op dat moment ook kreupel had een wond zo groot als een vuist en je zag het botvlies, ik dacht dat word inslapen, gelukkig was het met de spieren en pezen wonder boven wonder niks aan de hand, wond was na 3 maanden helemaal dicht, hij heeft echter alleen de eerste dag net nadat het gebeurt was kreupel gelopen, daarna nooit meer.