Schuldig voelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Schuldig voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 21:47

Ja ik ben vast niet de enigste die er last van heeft.

De paarden staan aan huis, ik werk aan huis. Ideaal zou je denken.

Soms, heel soms heb ik een dagje vrij, heerlijk!
Maar dan komt het slaap te kort snel te voor schijn en verslaap ik mijzelf om me vervolgens de hele dag voor mijn kop te slaan dat mijn paarden hun eten te laat hebben gehad.

Of we moeten even weg, zorg altijd dat ik optijd thuis ben voor het voeren, je raad het al... file of iets waardoor ik toch weer laat ben.
Meestal valt het mee maar vorige week was ik pas om 24.00 thuis door auto pech.
Ze krijgen tussen 20.30 en 21.00 uur eten normaal.

Ik kan me dan zo vreselijk schuldig voelen!
Ze hebben wel onbeperkt hooi maar toch, niemand die ik kan bellen op zo'n moment.

Gelukkig gebeurt dit niet heel vaak maar ben toch wel eens benieuwd of jullie je ook zo schuldig voelen op zo'n moment.

Mijn jongens staan 24/7 buiten met hooi en schuilstallen. Alles wat hun hartje begeert op gras na momenteel en een vrouwtje die afentoe te laat is met voeren

rina

Re: Schuldig voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:05

Heel eerlijk, nope. Ik voer expres op verschillende tijden. Mijn ervaring is dat ze dan niet al op die bepaald tijd beginnen te piepen en de halve stal verbouwen, of het land omploegen, als je een keer later bent. En helemaal als ze 24/7 hooi hebben is het toch ook helemaal niet erg als ze een keer wat later wat lekkers (want dat is krachtvoer eigenlijk) krijgen. De hele dag hooi kunnen eten is het belangrijkste voor een paard. Ja ze moeten hun vitamientjes/mineraaltjes wel hebben, maar het op een specifieke tijd moeten hebben is echt niet nodig. Zolang ze het maar krijgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:08

Nee hoor.Gebeurt bij ons ook weleens.Vooral in het weekend wil het vrouwtje ook eens een uur langer in bed liggen.Ze hebben altijd hooi en de meusli kan ook later.Het is anders als ze geen hooi zouden hebben.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:13

Nope.. Over zulke zaken voel ik mijzelf niet schuldig. Jij eet toch ook wel eens later? Gebeurt er niks toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:18

Hier verzorgpaarden. Als ik de paarden binnen zet en ik niet weet hoeveel voer ze mogen stuur ik een appje naar de eigenaar, dan voert die ze als ie thuis komt. De paarden zijn nog steeds blij als ze mij zien, ondanks dat ze niet altijd op hun normale tijd worden gevoerd. Dus ik zou me niet schuldig voelen :P

Zolang de paarden hooi en/of gras hebben, maakt de tijd van de voerronde niet echt uit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:20

Nee, absoluut nooit! En te laat eten? Je geeft aan dat ze onbeperkt ruwvoer hebben en laat dat nu net de belangrijkste voedingsbron zijn! Ze hebben dus gewoon netjes altijd eten. Ik voer nooit op dezelfde tijden krachtvoer/vitaminebrok.

Ik heb ze altijd thuis gehad. Inmiddels zijn we verhuist en over een klein jaar kunnen ze ook hier aan huis staan. We overbruggen dit met de pensionstal waar ze nu staan. Heel even sloeg de twijfel toe of ik geen vergissing gemaakt heb en we niet beter kleiner konden wonen en dan de paardjes op een pensionstal. Ik keek er nu echt even naar uit om ze tijdelijk op een pensionstal te zetten. Even minder werk aangezien ze daar uitmesten en voeren. Echter mis ik ze best en voelt pony's op een pensionstal veel minder fijn nu ze daar eenmaal staan. Ze worden geweldig verzorgd en hebben nieuwe vriendjes erbij, maar ik merk nu pas hoeveel keer per dag ik ze normaal zag. Ik kan niet wachten tot ik ze aan huis heb ook al betekend dat dat ze soms een dag vergeten worden met hun vitaminebrokje of dat ik een dag wat minder goed uitmest. Daar ga ik me echt niet schuldig over voelen.

Zolang ze soortgenootjes als vrienden hebben, lekker rond kunnen lopen, kunnen schuilen, vers water hebben en ruim voldoende ruwvoer hebben ze het heerlijk naar hun zin!!!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:20

Voor mij is het (helaas) wel erg herkenbaar. In mijn geval weet ik dat het complete onzin is om me schuldig te voelen omdat mijn pony's ook aan huis staan en onbeperkt hooi ter beschikking hebben, maar soms spreken je gevoel en verstand elkaar tegen.

Ik kan me bijvoorbeeld ook schuldig voelen als ik na een lange stagedag geen puf meer heb om een wandeling van anderhalf uur door het bos te maken, terwijl mijn pony dit te gek vindt.

Het is helaas niet altijd zo gemakkelijk om je gevoel uit te schakelen, ondanks dat je weet dat het complete onzin is om je schuldig te voelen. Als ze onbeperkt hooi hebben maakt dat uurtje later eten ze echt niet uit, maar dat praat je jezelf aan..

Overigens heb ik niet echt vaste tijden waarop ik voer. Dit is doordeweeks voor ik naar mijn stage of de Hogeschool ga en in het weekend voor ik ga werken. In de avond krijgen ze nu het langer licht is nadat ik zelf gegeten heb. Het is echt puur voor mezelf dat ik vind dat ik ze te laat voer als ik een keer uitslaap. :+
Laatst bijgewerkt door Lugea op 02-05-19 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:21

Ik kom zelden op het zelfde moment bij de paarden. Voor die reden voer ik ook onbeperkt. Ik heb er een hekel aan om vast te zitten aan een bepaald uur.
Paarden hebben niks tekort en krijgen hun bakkie voer nadat ik uitgemest en ev gewerkt heb ermee. Dus eigenlijk vlak voor ik weer wegga.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:26

Ik voer ze in de ochtend wel verschillende tijden maar altijd voor 09.30 _O- en het is gek dat ik me schuldig voel maar het blijft knagen.
Knollen doen ook nog niks, 2 zijn 2 en de ander is net 1. Dus het is ook niet dat ze het echt nodig hebben..

Heb dit trouwens ook naar de honden,katten kippen en noem maar op

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:34

Ik herken het wel heel goed.
Ook hier staan ze aan huis, hebben onbeperkt hooi.
Ik moet ze helaas s'nachts op stal zetten (ook met onbeperkt hooi) omdat de omgeving het niet toelaat om ze buiten te laten.
Als ik smorgens wakker word is de 1e gedachte, ach die arme beestjes moeten snel naar buiten, die staan daar maar in een stalletje.
Daarna denk ik ook wel, hoeveel paarden lopen er nou buiten van 8 uur smorgens tot 11 uur savonds.. Zo slecht hebben ze het niet.

Ook als ik inderdaad even geen zin/tijd heb om meer aandacht aan ze te besteden dan Uitmesten en voeren kan ik me schuldig voelen, nergens voor nodig maar het gevoel is er wel

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:43

Ik herken het wel. Heb 1 op pension, maar kon daar ook bijna obsessief mee bezig zijn. Dat had ik ook met andere dingen trouwens, werk, kat, sociale contacten. Alles moest perfect, anders voelde ik me zo ontzettend schuldig. Heb daar wat professionele hulp voor gehad en dat heeft me heel goed geholpen om het los te durven laten en te vertrouwen op mezelf dat het goed is wat ik doe. Heb ondertussen ook een ander en veel relaxter paard, dat scheelt ook.

Wil niet meteen zeggen dat je hulp moet zoeken, maar mij heeft het een hoop rust en zelfvertrouwen gebracht.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:46

Hier voel ik mij enkel schuldig als het in die mate uit loopt dat ik gewoon zeker ben dat ze zonder hooi staan op dat moment.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:03

Ik werk in ploegen, dus die van mij krijgen nooit op hetzelfde tijdstip eten eigenlijk (hebben wel altijd hooi uiteraard). Denk ook niet dat het voor hen veel uitmaakt, maar dat dit vooral de druk is die we onszelf opleggen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 09:16

Dat denk ik ook wel,

Maar toch elke keer als ik die koppies zie wachten als ik uid bed of thuis kom..Afbeelding
Hij kijkt vanuit daar de veranda in, de 2 minis staan er ook altijd als ik laat ben.

Moet me er gewoon over heen zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:28

Als ik het zo lees hoef je je nergens schuldig om te voelen hoor :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:05

Ik denk dat het schuldig voelen iets menselijks is maar absoluut niet nodig. Als ik het zo lees komen ze bij jou niks te kort. Ik heb mijn paarden ook thuis staan en ik voer ook niet op vaste tijden. En ik wil ze eigenlijk ´s morgens voor 9 uur gevoerd en buiten hebben staan.. (lukt me ook niet altijd..) maar dat is de druk die mezelf opleg terwijl dat niet nodig is.
Wat ik wel doe is als ik weg ga en ik denk dat het wat later kan worden geef ik ze net voordat ik ga nog een flinke bult hooi zodat ze toch wat extra/ altijd genoeg hebben.
Bij thuiskomst worden ze dan binnen gehaald en krijgen ze hun krachtvoer en bij de laatste voerbeurt hun hooi..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:14

Nee, ik voel me nooit schuldig. Ze staan dag en nacht buiten op de paddock met inloopstal en hebben onbeperkt hooi en ik vul dat aan wanneer ik daar tijd voor heb. Ze krijgen bij mij niet eens dagelijks krachtvoer en altijd op verschillende tijdstippen. Ik hou niet van paarden die op tijdstip x staan te trappelen om eten, terwijl je eigenlijk nog even van het mooie weer wil genieten en een blokje om wil gaan. Anderzijds is mijn leven niet ingericht op vaste tijdstippen. Mijn paarden vinden het allemaal prima, als ze hun aandacht maar krijgen en op wei komen :') . Ik denk dat het maar net is waar je ze aan went, ik heb in ieder geval geen paarden die de tent afbreken omdat ze voedsel willen :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:19

Voerautomaat kopen? *D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 13:46

Ze breken ook niks af als ik te laat ben hoor! Ze staan dan gewoon zeg zielig te kijlen zodra ze me zien _O-

Extra hooi geven voor ik weg ga doe ik ook, dat ze zeker niet zonder komen te zitten :D

Moet me er gewoon over gaan zetten denk ik :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:50

Nooit schuldig gevoeld als ik maar weet dat er voldoende hooi is. Periode afhankelijk geweest van een ander. Mocht zelf niet voeren of buiten zetten. Dan voelde ik me ellendig als ik later was in de ochtend omdat hij dan nog binnen stond met mooi weer -O-

Maar later, voldoende hooi ja dan geen probleem. Bij de honden ook geen vaste voertijd. :+ wanneer ik wakker ben krijgen ze eten, s avonds wel eens te laat thuis en krijgen ze dan later. Of voor het weggaan extra. Daardoor nooit zeurende en drammende dieren op vaste tijde :P

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:59

rayoow schreef:
Ze breken ook niks af als ik te laat ben hoor! Ze staan dan gewoon zeg zielig te kijlen zodra ze me zien _O-

Extra hooi geven voor ik weg ga doe ik ook, dat ze zeker niet zonder komen te zitten :D

Moet me er gewoon over gaan zetten denk ik :)

Zie je, zij hebben er geen problemen mee :P .

Zolang ze gewoon voldoende hooi hebben, kun je niets fout doen. En zelfs als ze een keer even zonder zitten, sterven ze gelukkig ook niet direct ;). Ze staan 24/7 buiten met schuilstal én onbeperkt hooi. Als die van jou klagen is het tijd om ze in te fluisteren dat het ook heel anders kan }:)