Wat/hoeveel doen jullie met je paard? Rijdipje...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat/hoeveel doen jullie met je paard? Rijdipje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:53

Omdat ik op moment niet goed weet wat ik wil open ik dit topic.
Ik heb een eigen paard en pony. De verzorging vind ik leuk, het rijden steeds minder.
Ik zit bij een rijvereniging maar voel me hier steeds minder thuis, het is erg prestatie gericht. Dressuur wedstrijden haal ik geen plezier meer uit.

Momenteel rijd ik heel weinig.
Ze komen iedere dag minstens 8 uur buiten op het land en komen verder niks te kort.
Maar het voelt voor mij niet lekker, ook mensen uit mijn omgeving vragen steeds wanneer ik weer ga rijden. Ze vinden dat ik te weinig met ze doe.

En dat is mijn punt, wat is normaal?
Hoe vaak rijden jullie en wat doe je met je paard?
Ik ben aan het rondkijken wat ik eventueel met ze zou kunnen doen omdat ik eigenlijk met de dressuur wedstrijden wil stoppen. Endurance leek mij wel wat. Ik merk namelijk wel dat ik een doel moet hebben om op te stappen.

Kortom, rijdipje... Ik weet niet goed wat en hoe.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:04

Ik rij endurance. Meestal bestaat mijn week uit: zondag longeren met balkjes, maandag buiten trainen (buitenritje op tempo voor de wedstrijden), dinsdag staprit, woensdag springles, donderdag vrij, vrijdag dressuurles en zaterdag of vrij of buiten trainen. Maar dit verschilt per week of als er bijvoorbeeld iets tussen komt.

De week voor een wedstrijd en na een wedstrijd bijvoorbeeld dan doe ik helemaal niks. Dan heeft hij vrij.

Vind je springen wel leuk? Misschien dat je af en toe balkjes neer kan leggen en een klein sprongetje. Ik vind dat altijd leuk voor de afwisseling. Mijn paard stapte echt niet over een balkje heen dus ben ik begonnen met longeren met balkjes en nu blijkt dat hij echt leuk kan springen.

Of grondwerk? Je hoeft niet altijd te rijden om plezier te hebben.

Op mijn paard zijn vrije dag dan ga ik soms wel eens een rondje met hem wandelen buiten.

hoikimmmy

Re: Wat/hoeveel doen jullie met je paard? Rijdipje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:18

Ik wilde heel graag minimaal om de dag rijden. Maar het hangt van het weer, mijn humeur en mijn paard af of ik het ook doe. De mijne is een bom van energie dus als ik een week maar 1x rij dan zorg ik wel dat ik ook nog longeer en grondwerk doe. Misschien is het leuk om wat afwisselong te zoeken. Wat hierboven ook gezegd word, een keer een sprongetje. Ik rij western dus ik vind met hekken werken en slalommen leuk voor de afwisseling. Zo zoek ik af en toe weer een nieuwe uitdaging. Ook voor je paard wel leuk om eens wat anders te doen. Maar ik vind sowieso dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Als jij geen zin hebt om te rijden, hoe efficient word je training dan?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:31

Joh dan rij je toch even een paar weekjes niet? Ik stapte ook niet elke week op hoor.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:38

Hey!

Ik ben precies door dezelfde dip heeft gegaan. Na jaren fanatiek dressuur te rijden, was het in één keer over. Ik had geen plezier meer in de wedstrijden en clublessen.
Toen ben ik een tijdje springlessen gaan volgen, totaal wat anders! Ondanks dat mijn talent daar niet lag. Had ik wel weer een doel. En heb dat met veel plezier gedaan. Nu ben ik vooral fanatiek boscrosser, maak ik af en toe een sprongetje en heb mijn dressuur lessen weer opgepakt. Vooral de afwisseling werkt bij mij goed :j

Mijn tip, ga gewoon totaal wat anders proberen met je paard. En wees niet bang om wat minder te rijden als dat je voorheen deed. Soms ben je gewoon toe aan een verandering in je paardenleven ;)
Laatst bijgewerkt door kevinsky op 28-04-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:38

Zit er niet mee in, je paard/pony ligt er over het algemeen echt niet wakker van dat je er niet op gaat zitten hoor. Sommige vinden het actief bezig zijn wel leuk maar er is veel meer te doen dan enkel er op.

Ken je de groep the non ridden equine op facebook bijvoorbeeld? Daar doen ze veel meer dan rijden alleen. Lange lijnen/teugelen, agility, wandelen, horse boarding, ...

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:52

Hier ook mee gemaakt.... iedereen vond van alles, er lag heel erg de nadruk op prestatie bij onze club . Waardoor ik het steeds minder leuk vond. De paarden werden steeds meer moeten, terwijl ik ze heb gekocht in het kader van 'lol met je knol' en ik heb nooit de intentie gehad wedstrijden te rijden .... toch was ik op het gegeven moment aan het trainen voor een wedstrijd. Tot ik me op een gegeven moment afvroeg wat ik wilde....

Wat IK wil is plezier, technisch correct rijden en vooral veel naar buiten. Ik heb een hekel aan binnen rijden. Wat kan het mij schelen wat een ander er van vindt. Als ik maar 1 x in de week zin heb om te rijden dan doe ik dat. Als ik zin heb om gewoon een half uurtje te hobbelen ipv precies volgens de regels te rijden... dan doe ik dat.... gevolg is dat ik nu een paar weken verder ben en tijd te kort kom om leuke dingen te doen. Ik heb besloten me niet meer van iedereen wat aan te trekken, behalve van de mensen die ik echt vertrouw en mij begrijpen. Ik ben gestopt bij de vereniging ( heerlijk niet meer verplicht rijden op een vaste avond maar enkel als je zin hebt). Ik ga nu veel naar buiten ( wandelen of rijden), rijden, longeren, schriktraining, lange lijnen. Ik komt tijd te kort om alles met haar te doen wat ik wil. En als ik vandaag geen zin of tijd heb, dan morgen of overmorgen.... niets moet alles mag. 1 x per 14 dagen privé les, met als basis centered riding, dat past helemaal bij me.

Voor mij geldt dat ik niet moet gaan rijden als ik moe of gespannen ben, ik breng de spanning over op mijn gevoelige paard en het wordt 1 frustratie. Doordat ik nu kan zeggen dat niets meer hoeft ( ze hoeft niet binnen 5 minuten aan de teugel zeg maar) lukt het allemaal vele malen beter. En als het niet lukt is het ook prima, andere keer beter...

En als je een paar weken niet rijdt, ook prima, je paard komt genoeg buiten die heeft beweging genoeg....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:28

Ik vind ook niks aan dat prestatiegerichte gedoe! Misschien heb je niet zozeer genoeg van het rijden maar meer van de druk van de mensen om je heen?

Waarom ga je niet naar een recreatiestal en ga je voorlopig lekker grondwerken of boscrossen? Als je graag les wilt houden zijn er ook enorm toffe grondwerk / NH juffen die je daarmee goed kunnen helpen.