Een eigen pony.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_xx

Een eigen pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 17:48

Hallo, ik weet niet of dit met het Forum te maken heeft, maar ik heb een vraagje.

Ik wil heel graag een eigen pony. Ik ben nog niet zo ervaren met het kopen van een eigen pony. Daarom zou ik graag deze tips willen:
1. Wat zijn de belangrijkste kosten?
2. Hoe kan ik het beste alle kosten betalen. (Ik ben nog jong en heb dus helemaal niet genoeg geld).
3. Hoe kan ik makkelijk geld verdienen?
4. Kan je je paard goedkoop of gratis stallen?
5. Zijn er tips voor mensen die het niet zo ruim hebben qua geld?
Alvast heel erg bedankt! <3

MairiMacBran

Re: Een eigen pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:56

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je ouders het er mee eens zijn dat jij een eigen pony krijgt en of zij er geld in willen steken. Ik neem aan dat je nog thuis woont?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:57

1. Het onderhoud elke maand, voer, tuigage, hoefsmid, dierenarts, tandarts, lessen
2. Per internetbankieren of contant.
3. Illegaal.
4. Ja dat kan. Maar dan moet je mensen kennen met land of een stal en dan zul je alles zelf moeten doen (voeren, mesten, mestafvoeren, weide onderhoud, paard onderhoud, trainen etc).
5. Begin niet aan een paard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:58

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:00

Hutcherson schreef:
1. Het onderhoud elke maand, voer, tuigage, hoefsmid, dierenarts, tandarts, lessen
2. Per internetbankieren of contant.
3. Illegaal.
4. Ja dat kan. Maar dan moet je mensen kennen met land of een stal en dan zul je alles zelf moeten doen (voeren, mesten, mestafvoeren, weide onderhoud, paard onderhoud, trainen etc).
5. Begin niet aan een paard.

Eens. Sorry TS, maar als het geld er niet is moet je er gewoon niet aan beginnen. Zoek een leuke verzorgpony!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:01

Alleen al aan hooi en vitaminebrok, echt de basis dus, kost mijn rijpony zon 75 euro per maand.
Dan heb ik ze aan huis staan en dat kost me dus niets, maar de dierenarts is onlangs moeten komen voor koliek in de avond en dat zijn toch redelijk stevige rekeningen als je het niet breed hebt. Dit was dan nog simpel opgelost maar ze kunnen ook ernstiger ziek worden natuurlijk.

Als je geen reserves hebt kan je beter een leuke verzorgpony zoeken, dan heb je wel de lol maar niet de zorgen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:04

Er lijkt me niks verschrikkelijkers dan dat je paard ziek wordt, en dat je het geld niet hebt om hem beter te laten worden.

Een paard kost zo verschrikkelijk veel geld, meis, begin er niet aan en hou het lekker bij een verzorgpony.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:05

1. Stalling, hoefsmid en dierenarts (en als het een rij/menpony is, les). Maar dat is heel kort door de bocht. Kies je voor een all incl stalling, of een weitje bij een boer. moet je nog voer erbij kopen? Hoe zit het met de pony zelf, ijzers of niet, etc.
2. Als je jong bent, moeten je ouders het ermee eens zijn. Zij zullen uiteindelijk de pony betalen. Dit betekent niet de maandelijkse kosten alleen, maar ook aanschaf van pony + spullen, controles zoals tandarts/zadel, maar ook als pony iets heeft en naar de DA moet.
3. Werken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zal als je jong bent(dat gok ik) nog niet veel verdienen. Niet genoeg om een pony te onderhouden in ieder geval.
4. Dit ligt helemaal aan de regio waar je woont en de mensen die je kent, en uiteraard wat je wilt. In de regio Randstad gaan stalingsprijzen al gauw over de 300,- bijvoorbeeld. En dan is het afhankelijk of je een weide voldoende vind (en de pony dit kan, en je zelf geen bak oid wenst), of dat je liever een stal hebt waar gevoerd, gemest en voldoende faciliteiten hebt. Wees je wel bewust dat als je gratis/goedkoop kan stallen, maar je er opeens wegmoet (wat altijd kan gebeuren), je dit wel Moet kunnen betalen. Altijd meenemen in je budgettering.
5. Paarden zijn duur, en vooral het onderhoud. Het is niet voor niks dat mensen het niet sltijd kunnen betalen. Als je later ouder bent komen er ook dingen zoals studie, huis kopen etc. Dan hakt een duur paard aardig in je budget. Hoe goedkoop je hem ook houd, er kan altijd iets gebeuren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:11

Bo_xx schreef:
Hallo, ik weet niet of dit met het Forum te maken heeft, maar ik heb een vraagje.

Ik wil heel graag een eigen pony. Ik ben nog niet zo ervaren met het kopen van een eigen pony. Daarom zou ik graag deze tips willen:
2. Hoe kan ik het beste alle kosten betalen. (Ik ben nog jong en heb dus helemaal niet genoeg geld).

1 aanschaf, stalling, voer, hoefsmid, dierenarts. En dan heb ik eventueel les en zadel/hoofdstel nog niet meegerekend.

2 Door een baan(tje) te zoeken.

3 Zie vraag 2

4 Soms heb je mazzel bij een boer maar houd er rekening mee dat een stalling al snel 200 a 250 euro in de maand kost. Stallingsprijzen zijn ook regio afhankelijk. Zo betaal je rondom een grote stad meer als bv op het platte land

5 Ga een baantje zoeken, spaar je zakgeld voor een deel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:31

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:52

Wat leuk! Een eigen pony is natuurlijk top, je hebt er wel veel geld voor nodig dus of het nu al haalbaar is voor je weet ik niet, maar goed dat je je er in verdiept want je moet immers ergens beginnen :)
Bo_xx schreef:

Allereerst heb je natuurlijk de aanschafprijs. Dit varieert echt van een paar € 100 voor een Shetland hengstje waar je niks mee kan, tot een paar € 100.000 voor een internationale kampioen. Is dus echt afhankelijk van wat je zoekt. Het is wel belangrijk dat je echt een pony kopen die bij je past, je kunt beter wat langer door sparen dan een pony kopen die eigenlijk niet is wat je zoekt, maar die wat goedkoper is. Naast de kosten van het aanschaffen van de pony, moet je de pony ook door een dierenarts laten keuren. Veel mensen denken dat ze een goedkope pony niet hoeven te keuren, want hij is toch niet zo duur, maar juist bij goedkopere paarden is r nog wel eens iets mis, dus zou ik zeker een keuring laten uitvoeren. Wanneer je zelf geen ervaring hebt met het kopen van een paard, zul je ook een deskundige mee moeten vragen zoals bijvoorbeeld je instructrice op de manege. Dit kan ook weer geld kosten. Dus voor de aanschaf van de pony ben je al de aanschafprijs plus keuring plus eventuele deskundige kwijt, daarnaast moet de pony dan nog naar jou toe gebracht worden dus moet je een bedrijf in uren datdat Je pony kan vervoeren, of je moet zelf de beschikking hebben over een trailer of deze ergens kunnen huren of lenen. Als je de pony dan eenmaal op stal hebt staan heb je natuurlijk ook kosten. Wanneer je een paard in pension hebt staan, betaal je pension kosten voor de stalling. Op sommige stallen zit het voer daarbij in, op andere stallen moet je het voer zelf kopen. De stallingskosten variëren ook nog bij sommige stallen wanneer je bijvoorbeeld zelf klusjes wil doen op stal, dat je er dan iets goedkoper kunt staan. Maar reken voor een pensionstal waar het voer erbij in zit maar op zo’n 200 tot € 300 per maand, hangt er ook nog vanaf waar je staat, in de Randstad sta je bijvoorbeeld duurder dan in Drenthe. Een pony kan ziek worden en je kunt dan een flinke rekening krijgen van de dierenarts, daarom vind ik dat je toch wel een paar € 1000 op je spaarrekening moet hebben staan om eventuele ziektekosten op te vangen. Daarnaast heb ik even een rijtje van de denk ik meest voorkomende kosten.
Voer, zit soms bij de stallingskosten in, maar moet je soms ook zelf kopen. Het hangt ook een beetje van je pony af wat voor voer hij nodig heeft, en eventuele extra supplementen kost ook weer extra geld en die heeft de stalling vaak niet. Ook voert de stal soms iets wat je bijvoorbeeld niet wilt voor je paard, op een stal waar ik stond krijgen de paarden een brok met veel te veel suiker en daar krijgt mijn paard jeuk van, dus moest ik alsnog zelf brokjes kopen.
De kosten van de hoefsmid, moet ongeveer één keer in de acht weken komen, je betaalt dan de behandeling dat kost bij ons € 45, en je betaalt de voorrijkosten omdat de hoefsmid naar je stal toe moet komen. Wanneer je pony in pension staat, kun je de voorrijkosten met andere mensen delen die ook een pony hebben die bekapt moet worden.
Tandarts, is het zelfde verhaal als de hoefsmid, rekent kosten voor de behandeling en voorrijkosten.
Les, Vooral met je eerste eigen pony heb je in het begin wel goede begeleiding nodig, en wanneer jullie wat beter aan elkaar gewend zijn kun je met minder begeleiding toe, maar af en toe iemand vanaf de grond mee laten kijken zodat er geen fouten in sluipen is wel fijn.
Kosten van eventuele osteopaat, fysiotherapeut of iets dergelijks, hangt een beetje af van hoe je pony in zijn vel zit. Kost vaak rond de € 75 per behandeling.
Wanneer je aan wedstrijden mee doet heb je daar ook nog kosten aan, je moet lid zijn van een vereniging en een startkaart aanvragen en op wedstrijden moet je dan nog los inschrijfgeld betalen.
Dat zal op je ouders neer komen, die moeten er echt achter staan en mee willen betalen.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar voor veel baantjes moet je een minimale leeftijd hebben. Een krantenwijk mag bijv geloof ik wel op je 13e, maar verdien je echt geen € 300 per maand mee.
Gratis heb ik helaas nog nooit meegemaakt. Ik heb mn paarden thuis staan, dus dat is gratis stallen, maar ja ik moet wel alle voer en alles zelf betalen. Ik heb mijn paard ook een tijdje bij familie gehad, dat was ook niet zo duur, maar dan moet het voer natuurlijk ook betaald worden. Vaak als je op een pensionstal mee helpt met klusjes doen kan je er iets goedkoper staan, maar echt goedkoop wordt het helaas niet. Op sommige maneges kun je ervoor kiezen om je paard mee te laten lopen in de les, dan is de stalling soms ook nog wat goedkoper. Of je kunt een bijrijder zoeken die je paard bijvoorbeeld een keer per week rijdt, en die kun je daar dan ook een beetje voor laten betalen, maar stallingskosten zijn helaas altijd hoog.
Ja, een paard hebben is duur, maar op veel dingen heb je wel degelijk invloed. Wedstrijden starten kost je al zo een paar € 100 per jaar, dus je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen. Je kunt 15 dekjes kopen in allemaal verschillende kleuren van dure merken, maar je kunt ook in wat goedkopere kleren rijden. Je kunt les nemen op een goed aangeschreven dressuurstal, of iemand zoeken die wel verstand van zaken heeft maar wat minder populair en daardoor goedkoper is. Heel veel mensen geven heel veel geld uit aan allemaal verschillende supplementjes en potjes en poedertjes die goed zouden zijn voor je paard, niet in trappen, is geldklopperij. beter vraag je een onafhankelijk voer advies aan, dat kost je dan wel even wat, maar dan weet je wel dat je geen overbodige dure dingen voert. Het basis onderhoud moet wel goed zijn, dus Bespaar nooit op voer, stalling, hoefverzorging en tanden, Medische dingen, En je tuig. Op zich kun je wel een goedkoper merk zadel en hoofdstel kopen, maar het moet gewoon goed passen dus op een zadelpasser zou ik niet besparen.
Heel veel succes! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:26

Ik geef je antwoorden vanuit mijn eigen situatie. ;)

Stal: 200,-
Hoefsmid: 30,- pm
Krachtvoer: 30,- pm (meestal zit krachtvoer bij stalprijs, maar ik wil geen draversbrok voeren)
Dierenarts: enting, bloedprikken, gebit... ong 400,- per jaar
Zadelmaker: 80,- opvullen zadel Doe ik 1 x per jaar, bij jong paard is 2 x per jaar aan te raden.
Aanschaf: ik heb mijn paard gratis gekregen nadat ik hem 15 jaar heb verzorgt (ja, penny-verhaal), maar reken hier minstens 3000,- voor een koudbloed-pony.

De lotto winnen? Hier ga ik van uit dat je ouders je niet financieel steunen.

De lotto winnen?
Makkelijk geld verdienen bestaat niet, je zult er voor moeten werken...

Nee. Mag je heel toevallig gratis bij een boer, dan zal je zelf hooi aan moeten schaffen omdat
koeienhooi nu eenmaal niet geschikt is voor paarden. Reken op 3 kwart baal per dag, 6,- per baal.
Daar komt ook krachtvoer bij, en meestal gaat een boer hier alleen akkoord mee als je ook voor
degene klusjes doet. Naast de volle verzorging van je paard en zijn stal en weide.

Wees kritisch wat je nu echt nodig hebt. Ik heb een tweedehands zadel, mijn paar dekjes zijn allemaal al ouder, maar vervang ik pas wanneer ze tot op de draad versleten zijn. Zo ook met dekens. Hij heeft een paar goede wollen zweetdekens waar hij al zijn hele leven mee doet. Modebewust zijn ze echter niet. Mijn paard scheer ik niet, en hij draagt in de winter geen deken. Betekend wel dat je in de winter bewust zult moeten uitstappen.
Waar ik absoluut niet op bespaar is op gezondheid van mijn paard. Ik ben hier realistisch in: een dure koliekoperatie ga ik met een 24 jarige niet aan. Maar bijv een ppid, wat meerdere bloedonderonderzoeken en medicatie vraagt, slaat ook een gat in je bankrekening.
Er zijn mensen die een bijrijder zoeken om kosten mee te delen. Mijn advies: je moet niet financiëel afhankelijk zijn van een bijrijder hebben...als jij degene niet top vindt, of degene besluit zelf te stoppen heb jij direct een heel groot probleem.

Wees eerlijk: kan je je paard een goed leven bieden op basis van jouw budget? Ik zeg je eerlijk: op basis van mijn salaris had ik helemaal geen eigen paard gewild... Het liep wat anders, maar de kans dat ik na Ascot een nieuw paard koop schat ik niet zo hoog in...

Ik heb altijd alles rond paarden zelf moeten betalen: geld van mijn eerste bijbaantjes ging geheel op aan manegelessen. Daarnaast had ik eerst verzorgshets waar ik mee kon wandelen, later werd ik doorgeschoven naar een haflinger waar men een ruiter voor zocht :') Een eigen paard op dat moment was ik totaal niet mee bezig: het kon niet, en het zou me daardoor alleen maar gaan frustreren.
Kan het nu bij jou niet: houd het als lange termijn doel in het oog, en kijk wat nu wel haalbaar is voor je ;)