Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jumpyhorse schreef:Met alle ponys (die zijn dan of net zadelmak, of niet zadelmak) die ik heb opgeleerd (zijn er wel wat en er loopt er 1 zelfs nationaal dressuur en springen) heb ik nog nooit gehad dat het wel klikte op de grond en niet in het zadel. Zijn ze allert en drammerig op de grond zijn ze dat meestal onder het zadel ook. Wat wél enorm tricky kan zijn is een paard dat niet bokt als ie voor t eerst een zadel op krijgt (en nog geen ruiter). Op 1 of andere manier zijn die altijd de eerste keer dat je erop kruipt enorm aan het bokken en steigeren. Omgekeerd t zelfde, degene die flink aan t bokken zijn als ze het zadel opkrijgen zijn braaf. (Nu is mijn eigen paard die ik alles zelf heb geleerd anders, kon je zadel op en weg stappen no problem)
bigone schreef:jumpyhorse schreef:Met alle ponys (die zijn dan of net zadelmak, of niet zadelmak) die ik heb opgeleerd (zijn er wel wat en er loopt er 1 zelfs nationaal dressuur en springen) heb ik nog nooit gehad dat het wel klikte op de grond en niet in het zadel. Zijn ze allert en drammerig op de grond zijn ze dat meestal onder het zadel ook. Wat wél enorm tricky kan zijn is een paard dat niet bokt als ie voor t eerst een zadel op krijgt (en nog geen ruiter). Op 1 of andere manier zijn die altijd de eerste keer dat je erop kruipt enorm aan het bokken en steigeren. Omgekeerd t zelfde, degene die flink aan t bokken zijn als ze het zadel opkrijgen zijn braaf. (Nu is mijn eigen paard die ik alles zelf heb geleerd anders, kon je zadel op en weg stappen no problem)
Dat van die rustige beesten klopt, eentje gehad. Bij ons vanaf veulen, lief rustig, dochter lag er in de stal boven op. Longeren , alles dikke prima . Tot ze er de eerste keer opging, onder goede begeleiding en met een zorgvuldige voorbereiding . Dochter met zwaailichten naar het ziekenhuis en dier meteen weggebracht naar africhtingsstal. Duurde vier maanden voor hij een ruiter accepteerde buiten . Is helemaal goedgekomen maar wat een binnenvettende macho was dat.
Elvirawortel schreef:Even reagerende op de posts van jullie allebei: dat gebok en gespring tijdens het zadelmak maken vind ik zo ontzettend onnodig! Een goeie voorbereiding en rustig blijven en dan bespaar je jezelf en je paard gewoon een trauma
Gypsy schreef:Ik vind juist dat de profs meer onder tijdsdruk werken en daardoor liever wat bokken uitzitten dan er 2 maanden extra in te steken. Dat bokken hoort er voor hun gewoon bij, maar als particulier met alle tijd vd wereld kun je natuurlijk gewoon wat langer voorbereiden.