konijntje gedissecteerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:29

Spetterlover schreef:
ik heb het niet ontleed, er zijn wel duidelijk alternatieven. Ja, die zijn misschien duur om na te maken, maar volgens mij is een dierenleven nog meer waard. Maar zoals ik later al schreef, neem dan in elk geval GEEN gezonde dieren, GEEN dieren die er speciaal voor vermoord worden..


Weet je dat die dieren er ook niet zouden geweest zijn als we ze niet mochten gebruiken om dissectie op te doen? Die konijnen worden daar speciaal gekweekt om dissectie op te doen. En de keel doorsnijden is een snelle dood, ze zijn al weg voordat ze het goed beseffen, ik vind dat een heel redelijke manier om een dier te doden.
En ookal ben je maar assistent dan moet je nog weten hoe alles er vanbinnnen uitziet, stel je voor dat de dierenarts zegt dat ge 1 of andere ader moet afklemmen en jij iets heel anders gaat afklemmen.
Wij moeten in de toekomst ook met opperaties gaan helpen dus dan vind ik het toch belangrijk dat je weet hoe alles eruit ziet. En met foto's en zo kan je nooit een heel juist beeld vormen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:31

Cassidy schreef:
Yellowfish, om even terug te komen op je opmerking waarom we in hemelsnaam nog vlees eten als we het niet nodig hebben om te overleven: de aarde is niet groot genoeg om iedereen van voedsel te voorzien als we allemaal vegetarisch zouden zijn. Een vegetarier heeft meer groenten nodig om het aantal sporenelementen, vitaminen en mineralen binnen te krijgen dan een vleesetende medemens. Een vleeseter kan met minder toe.

Dus als iedereen vegetarier zou worden, zouden we collectief verhongeren Lips are sealed


Even kort samengevat, de dier is minder waard, dus deze moet maar sterven om alle mensen in leven te houden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:32

Yellowfish schreef:
Even kort samengevat, de dier is minder waard, dus deze moet maar sterven om alle mensen in leven te houden?


Wil jij degene zijn die tegen een mens zegt: jij mag eten, en jij moet dood? Want dat is wel het alternatief.Lips are sealed

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:34

Cassidy"]
[quote="Yellowfish schreef:
Even kort samengevat, de dier is minder waard, dus deze moet maar sterven om alle mensen in leven te houden?


Wil jij degene zijn die tegen een mens zegt: jij mag eten, en jij moet dood? Want dat is wel het alternatief.Lips are sealed
[/quote]

Als ik daarmee kan zorgen dat de dieren weer gelijk zullen staan aan de dieren, ja. Waarschijnlijk erg kort door de bocht, maar ik heb nu even niet de tijd om dit standpunt duidelijk toe te lichten, zal dit morgen even doen Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:36

Ik wacht met spanning op je verklaring. Ik ben zelf ook van mening dat de groei van de wereldbevolking aan banden gelegt dient te worden met het oog op de leefbaarheid van de aarde, maar heb eigenlijk een andere manier voor ogen (geboortebeperking, i.p.v. verhongeren). En hoewel dieren daar heel belangrijk in zijn, zet ik ze toch niet gelijk met de mens.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:38

Cassidy schreef:
Ik wacht met spanning op je verklaring. Ik ben zelf ook van mening dat de groei van de wereldbevolking aan banden gelegt dient te worden, maar heb eigenlijk een andere manier voor ogen (geboortebeperking, i.p.v. verhongeren)


Hier nog even een laatste bericht, als de keuze tussen geboortebeperking en verhongeren er is, is deze keuze uiteraard snel gemaakt, maar ook geboortebeperking is iets wat je niet even kunt "invoeren", evenals iedereen vegetarisch "maken", en dus hiertoe verplichten !

Ik wacht met spanning af op de verdere reacties en zal ook zeker in dit topic blijven reageren, ben benieuwd hoe de meningen van de bokkers over dit standpunt zijn !

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:35

Ik als wijsnues komt weer een beetje terug naar het topic Clown

Over het gebeuren met het konijntje ontleden dat dat zielig is.

Het is niet zielig. Het is zieliger als je als mens met je dier naar de dierenarts gaat maar er is geen dierenarts. Deze hebben namelijk geen lesmateriaal gehad en dus niet voldoende Praktijkervaring. Dan sta je daar met je beestje die pijn lijdt en jij kan niets. En dat alleen maar omdat het oefenen op dieren is verboden omdat het zielig is.

Dus wat is nou zielig?

Over het vegetarische gebeuren!

Ten eerste iedereen moet het voor zich zelf weten of hij/zij vegetarisch is!
En de mens staat bovenaan aan het levenskringloop! En je kiest niet iemand van je eigen ras om te eten. Dus je gaat naar beneden kijken. En daar zijn de dieren!!

Ik ben het met Cassidy eens. En zij verwoord het beter dan ik:+ Dus ik ga mee in haar antwoorden!

Maar ergens in Afrika. Is men blij met een dier om te eten. En nu moet hij/zij het dier laten lopen omdat ze vegetarisch zijn. En daar staan allemaal giftige planten! Huhm...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:33

Chantalleke schreef:
Ik als wijsneus komt weer een beetje terug naar het topic Clown

Over het gebeuren met het konijntje ontleden dat dat zielig is.

Het is niet zielig


Nee, jouw mening hierover is dat het niet zielig is, ieder mag zijn mening hier over hebben, dus het "is" niet per definitie zielig omdat jij dat vind, maar ik ga er van uit dat je het ook zo bedoelde ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:11

Cassidy schreef:
Als het ten koste gaat van de kennis van iemand, zou ik het niet in mijn hoofd halen om er tegenin te gaan. Niet alles is van dummies te leren, en ik zou persoonlijk geen DA bij mijn paard willen hebben die een minderwaardig traject in zijn opleiding heeft doorlopen. Concessies doen tijdens een opleiding is in mijn ogen misdadig.
Ik vind het andersom. Kennis mag niet ten koste gaan van leven.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:04

Yellowfish"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik wacht met spanning op je verklaring. Ik ben zelf ook van mening dat de groei van de wereldbevolking aan banden gelegt dient te worden, maar heb eigenlijk een andere manier voor ogen (geboortebeperking, i.p.v. verhongeren)


maar ook geboortebeperking is iets wat je niet even kunt "invoeren",
[/quote]

Jawel hoor , kijk maar naar Japan ! Ik ben het , hoe vervelend ook , 100% met Cassidy eens ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:11

SpLaSh_ schreef:
Jawel hoor , kijk maar naar Japan ! Ik ben het , hoe vervelend ook , 100% met Cassidy eens ...


Je bedoelt China?

En waarom is het vervelend om met mij eens te zijn? Verward Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:11

Desiree schreef:
Ik vind het andersom. Kennis mag niet ten koste gaan van leven.


Te weinig kennis KOST levens....

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:12

Cassidy"]
[quote="SpLaSh_ schreef:
Jawel hoor , kijk maar naar Japan ! Ik ben het , hoe vervelend ook , 100% met Cassidy eens ...


Je bedoelt China?

En waarom is het vervelend om met mij eens te zijn? Verward Tong uitsteken
[/quote]

Ja klopt , dat bedoel ik *wie doet hier nou de toerisme opleiding* Clown

Nou , omdat Romana een vriendin van mij is , en ik het totaal niet met haar eens ben

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:32

Cassidy"]
[quote="Desiree schreef:
Ik vind het andersom. Kennis mag niet ten koste gaan van leven.


Te weinig kennis KOST levens....
[/quote]
Ik weet niet of dat in dit geval nu wel waar zou zijn. Dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:39

Ik weet nieteens waar deze discussie nu over gaat, heb niet alle 5 de pagina's gelezen, maar ik weet wel dat ik het heel zielig vind dat ze een paar konijntjes afmaken om alleenmaar aan een paar "studentjes" te laten zien hoe dat nu van binnen eruit ziet.
Zielig gewoon
Maarje zo werkt het helaas wel.

fleurtjuh
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:48

ik zou dat echt niet durfen!! heel knap hoor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:08

Desiree"]
[quote="Cassidy"][quote="Desiree schreef:
Ik vind het andersom. Kennis mag niet ten koste gaan van leven.


Te weinig kennis KOST levens....
[/quote]
Ik weet niet of dat in dit geval nu wel waar zou zijn. Dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen.
[/quote]

Ben ik het niet mee eens. En ik zie het grotere plaatje dan alleen die paar " studentjes" (zoals Cinzano dat formuleerd, wat klinkt dat trouwens minachtend) te laten zien hoe een konijn eruit ziet. Beter dat er op een dood dier wordt geoefend dan dat ze fouten maken op mijn dier. En in deze ben ik dan erg egoistisch. En ook voor mezelf wil ik liever niet dat er fouten gemaakt worden. Hoezo mee vallen? Iedere fout die je aan een levend die maakt is er een teveel. Als er een gezond dier moet sterven, zodat je de duizenden dieren die je in je verdere leven in handen krijgt goed kunt behandelen, dan kan het even niet anders.

Er worden helaas nog teveel fouten gemaakt in de geneeskunde, of je nu een dier of een mens voor je hebt liggen- want laten we dit voorbeeld ook maar even toepassen om de humane geneeskunde. Als je een fout maakt op een auto, dan koop je een nieuwe. Verknal je een computer, dan koop je vervangende onderdelen of installeert opnieuw.
Een dier of een mens kan heel veel regenereren, tot op bepaalde hoogte. Maar wat stuk is, is ook onherroepelijk stuk.

Enfin, ik denk dat we er niet uit gaan komen. Ik blijf van mening dat een opleiding niet zorgvulig genoeg kan zijn. Degene die daar niet achter staat, mag van mijn part proefkonijn zijn bij een paard eerstejaars humaangeneeskunde studenten. Lips are sealed

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:28

Cassidy schreef:
En ik zie het grotere plaatje dan alleen die paar " studentjes" (zoals Cinzano dat formuleerd, wat klinkt dat trouwens minachtend) te laten zien hoe een konijn eruit ziet.


Oplettend zeg OK dan!
Ik bedoel het ook minachtend aangezien ik niet vind dat je respect verdiend als je een konijn openmaakt voor..... ja voor wat eigenlijk.... dus toch voor die paar studentjes die het willen bekijken.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:43

Cinzano"]
[quote="Cassidy schreef:
En ik zie het grotere plaatje dan alleen die paar " studentjes" (zoals Cinzano dat formuleerd, wat klinkt dat trouwens minachtend) te laten zien hoe een konijn eruit ziet.


Oplettend zeg OK dan!
Ik bedoel het ook minachtend aangezien ik niet vind dat je respect verdiend als je een konijn openmaakt voor..... ja voor wat eigenlijk.... dus toch voor die paar studentjes die het willen bekijken.
[/quote]

OK dan!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:44

SpLaSh_"]
[quote="Cassidy"][quote="SpLaSh_ schreef:
Jawel hoor , kijk maar naar Japan ! Ik ben het , hoe vervelend ook , 100% met Cassidy eens ...


Je bedoelt China?

En waarom is het vervelend om met mij eens te zijn? Verward Tong uitsteken
[/quote]

Ja klopt , dat bedoel ik *wie doet hier nou de toerisme opleiding* Clown

Nou , omdat Romana een vriendin van mij is , en ik het totaal niet met haar eens ben
[/quote]

En omdat we vriendinnen zijn mogen we niet alle2 een andere mening hebben ? Clown

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:08

Cinzano"]
[quote="Cassidy schreef:
En ik zie het grotere plaatje dan alleen die paar " studentjes" (zoals Cinzano dat formuleerd, wat klinkt dat trouwens minachtend) te laten zien hoe een konijn eruit ziet.


ja voor wat eigenlijk.... dus toch voor die paar studentjes die het willen bekijken.
[/quote]

Studentjes moeten dat bekijken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:27

Cassidy schreef:
[En in deze ben ik dan erg egoistisch.
[/quote]

Kijk, en nou zijn we waar we zijn moeten. Ik reken je niet af op je egoisme, dat heeft ieder wezen in meer of mindere mate. En om te overleven, en ook voor je levensgeluk kies je in je eigen voordeel. Doet iedereen. Maar als het om leven en dood gaat, zou je dat ook doen, en dat is begrijpelijk. MAar of het ethisch te verantwoorden is, is een 2e.

Voorbeeld: als ik moest kiezen tussen 2 levens, tussen jouw moeder, en die van mij, zou ik ten gunste van mijn moeder kiezen. Egoistisch, begrijpelijk maar niet zoals het hoort. WAnt ik heb namelijk niet het recht om die keuze te maken, ten gunste van mezelf maar TEN KOSTE van een ander. Als jij bepaalde dingen zo belangrijk vind, moet je jezelf maar ter beschikking stellen voor de wetenschap, en dat niet afschuiven op iets dat OOK graag wil leven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:07

Desiree schreef:
Als jij bepaalde dingen zo belangrijk vind, moet je jezelf maar ter beschikking stellen voor de wetenschap, en dat niet afschuiven op iets dat OOK graag wil leven.


Wie zegt dat ik dan niet heb gedaan? Ben trouwens al proefkonijn geweest voor een operatie, en ik kan eerlijk zeggen dat ze aardig hebben huisgehouden...je moet de echo niet gaan bekijken die er laatst van mijn lever is gemaakt. I.p.v. een half uur ben ik 4 uur onder zeil en op de OK geweest...ik bedoel maar.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:14

Cassidy"]
[quote="Desiree schreef:
Als jij bepaalde dingen zo belangrijk vind, moet je jezelf maar ter beschikking stellen voor de wetenschap, en dat niet afschuiven op iets dat OOK graag wil leven.


Wie zegt dat ik dan niet heb gedaan? Ben trouwens al proefkonijn geweest voor een operatie, en ik kan eerlijk zeggen dat ze aardig hebben huisgehouden...je moet de echo niet gaan bekijken die er laatst van mijn lever is gemaakt. I.p.v. een half uur ben ik 4 uur onder zeil en op de OK geweest...ik bedoel maar.
[/quote]

En omdat jij je 1 x beschikking hebt gesteld (misschien wel meerdere) moeten daar tegenover maar duizend dieren sterven ? zo zeg je het namelijk in mijn ogen !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:46

Als iedereen dat nou eens deed, zich ter beschikking stellen, dan hadden we idd geen proefdieren nodig. Operatie mislukt? Jammer dan.

Nee, alle gekheid op een stokje, zo bedoel ik het niet. Maar aangezien er werd gezegd dat ik me ter beschikking moet stellen van de wetenschap (en misschien doe ik dat wel, na mijn dood, opdat "studentjes" even kunnen kijken hoe een mens er van binnen uitziet).

Ik ben trouwens benieuwd naar verdere uitleg van Inge. Ondanks het feit dat we gruwelijk offtopic gaan, ben ik toch wel erg benieuwd naar haar visie op de toekomst.