Trainingsrondje (Z2/ZZL) met Darco (Sandreo)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Trainingsrondje (Z2/ZZL) met Darco (Sandreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 19:40

Het is even geleden, maar had eerder geen redelijke kwaliteit foto's :D
Dit zijn stills uit een filmpje en nog wel redelijk genoeg. Vandaag was bokker __Astrid in de buurt en zij wilde Darco graag eens ontmoeten :D

Darco is nu 11 en ik rijd hem nu 3 jaar. Ik heb hem vanaf het L1 tot nu zelf opgeleid en geniet eigenlijk elke dag van hem. We hebben de punten voor het ZZL, maar voorlopig zijn we daar echt nog niet aan toe. Hij vindt momenteel de bosjes bij de lange zijde eng, want daar ligt een berg bamboeafval en tja... Dat is natuurlijk doodeng! Ik moet soms alle zeilen bijzetten om hem erlangs te krijgen en op de hoefslag te houden. Maf paard is het soms :D

Het stukje lossigheid en buiging werken we heel hard aan, want dat vindt hij best lastig. Maar hij doet enorm zijn best!

Geen idee wat we hier deden, maar wel lekker bergop haha volgens mij gaf ik wat extra been en klein tikje erbij 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De enge zijde komt er weer aan... Het bontje onder de neusriem valt er bijna af, vandaar dat het er wat gek uitziet.
Afbeelding

Afbeelding

Stukje contra
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje spelen met de wissels, we worden er steeds beter in.
https://photos.app.goo.gl/Lmc8RnxfDyPzYnx89

Stukje draf
https://photos.app.goo.gl/tx5PDqjG981zdtiz5

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:52

Wat een stoer paard is hij ook! Probeer te werken aan: gedragenheid en lossigheid zodat hij zijn rug en hals beter kan ontspannen. Af en toe drukt hij zijn rug weg en daardoor kun jezelf niet lekker in het zadel zitten. Van mij had het wat spectaculairder gemogen. Ik mis voornamelijk de ontspanning bij jullie beide.

Michelle77

Re: Trainingsrondje (Z2/ZZL) met Darco (Sandreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 21:05

Dat is idd waar we hard aan werken ;)

Ik was vandaag wel allang blij normaal rond te komen. De afgelopen 2 weken ging ik met regelmaat overdwars of achterstevoren door de baan omdat hij wat engs dacht te hebben gezien haha

Zo gingen we vandaag ook:
Afbeelding
Afbeelding

Spectaculairder moet het zeker, maar dat heeft geen in om te willen als hij nog niet loslaat in zijn lijf :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:17

Op dit niveau verwacht ik wel dat de basis in orde is TS. Veel succes verder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:18

Ik heb jullie wel eens fijner de baan rond zien gaan. Ik mis ook wat lossigheid en ruimte in zijn beweging.
Maar goed, daar is het ook een training voor :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 21:34

maria1990 schreef:
Op dit niveau verwacht ik wel dat de basis in orde is TS. Veel succes verder.

De basis is ook wel in orde, maar kan altijd beter. Daar werk ik dagelijks aan.

Hij vond de hele lange zijde heel spannend em dan maakt het niet uit op welk niveau hij loopt, dan is hij gespannen en kijkerig ;)
Afgelopen week moest ik in z'n achteruit naar achteren in de bak, omdat hij besloot niet te willen door het PaardenEtendeBamboe in de bosjes :D

Liselot schreef:
Ik heb jullie wel eens fijner de baan rond zien gaan. Ik mis ook wat lossigheid en ruimte in zijn beweging.
Maar goed, daar is het ook een training voor :)

Eens :) En die lossigheid blijft altijd een aandachtspunt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:14

Hij gebruikt in galop zijn rug beter dan in draf maar in galop lijkt hij iets teveel op terug, daar mag hij meer naar voren doorpakken. In draf drukt hij de rug naar beneden en houdt hij de croupe hoog. Daar moet je goed tegen de hand aan blijven rijden en het gevoel hebben dat je hem kan laten zakken en dat hij de hand naar voren en beneden zou willen volgen. Dan kan je het achterbeen gaan activeren om meer onder te treden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 08:33

Suzanne F. schreef:
Hij gebruikt in galop zijn rug beter dan in draf maar in galop lijkt hij iets teveel op terug, daar mag hij meer naar voren doorpakken. In draf drukt hij de rug naar beneden en houdt hij de croupe hoog. Daar moet je goed tegen de hand aan blijven rijden en het gevoel hebben dat je hem kan laten zakken en dat hij de hand naar voren en beneden zou willen volgen. Dan kan je het achterbeen gaan activeren om meer onder te treden.

Klopt inderdaad! Vind het zelf een lastig stukje goed te reguleren wanneer hij goed bovenin loopt, maar goed qua rug, zeker wanneer hij gespannen is. In galop laat hij zich dan fijner bewerken qua lijf.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:51

Probeer meer voorwaarts te denken ook in je (kwart) pirouettes. In je galop heb je hier en daar sprongverlies. In je draf zie je het zelfde terug. De energie moet er eerst zijn voor je dit kunt opvangen en kunt omzetten naar je oefening. Veel schakelen en ik zou even terug gaan naar travers en schouderbinnenwaarts tot je hier volledig tempocontrole hebt (schakelen binnen deze oefening).

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 20:19

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:31

Ik vind dat je echt een super gaaf paard hebt! :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:35

Heel gaaf paard :j succes en veel plezier ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:00

Michelle77 schreef:
Suzanne F. schreef:

Klopt inderdaad! Vind het zelf een lastig stukje goed te reguleren wanneer hij goed bovenin loopt, maar goed qua rug, zeker wanneer hij gespannen is. In galop laat hij zich dan fijner bewerken qua lijf.

Oh ik zie nu pas dat er ook filmpjes bijzitten! Je kan wel wat zien van foto’s maar filmpjes geven een duidelijker beeld natuurlijk. Ik blijf bij mijn feedback van hierboven met de aanvulling dat je echt de tact in de gaten moet blijven houden, met name in galop. Je verliest teveel sprong als je hem meer wilt verzamelen, je mag geen concessies doen op de tact. Hij wisselt heel makkelijk dus dat is het probleem niet.
Ik vind het een leuk dier met zeker potentie maar hij moet echt actiever leren aanpakken in een zuivere tact. Maar ik las dat hij niet makkelijk was? Ik geloof best dat als je hier meer druk opzet en hem achterna zit dat hij dat minder leuk gaat vinden. Dat vindt hij moeilijk namelijk, zo is zijn bouw ook. Maar jij kent hem het beste en je bent al goed op weg!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 21:14

@suzanne, wat vind je van het filmpje in mijn vorige reactie?

Het stukje tact pak je ons precies haha vind dat zelf ook erg moeilijk bij hem. Ik heb te snel het gevoel dat hij actief genoeg van door blijft gaan.

Hij was vooral niet makkelijk in het verleden, heel stout/link bokken. Maar dat heeft hij bij mij gelukkig nooit gedaan.

Wel heeft hij elk voorjaar een periode dat hij alles in eigen baan besluit eng te vinden. Dan gaat hij links vooraan al stil staan omdat aan de overkant langezijde iets engs zou zijn... Hij blijft dan ook de hele tijd gespannen en loeren. En dan vergeet ik hem even goed rond te zetten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:36

Michelle77 schreef:
@suzanne, wat vind je van het filmpje in mijn vorige reactie?

Het stukje tact pak je ons precies haha vind dat zelf ook erg moeilijk bij hem. Ik heb te snel het gevoel dat hij actief genoeg van door blijft gaan.

Hij was vooral niet makkelijk in het verleden, heel stout/link bokken. Maar dat heeft hij bij mij gelukkig nooit gedaan.

Wel heeft hij elk voorjaar een periode dat hij alles in eigen baan besluit eng te vinden. Dan gaat hij links vooraan al stil staan omdat aan de overkant langezijde iets engs zou zijn... Hij blijft dan ook de hele tijd gespannen en loeren. En dan vergeet ik hem even goed rond te zetten...

Ja al zeker beter, zitten goede stukjes tussen. De manier van aanpiafferen/sluiten zou niet die van mij zijn maar daar zal je instructeur vast een eigen idee over hebben. Blijf hem in het draven steeds actief tegen je hand aanrijden. Je ziet precies wanneer hij echt nageeft, dan komt de beweging ook echt door en gaat hij meer swingen van achter uit naar voren toe.
Ga zo door.
Oh en even een knufje voor wat je allemaal hebt meegemaakt, ik las je profiel en was er stil van. Wat ben je sterk en dapper.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 22:00

Was ook geen aan piafferen. Moest stapje naar voren, halt. Stapje naar voren, halt. Het vlug weg en terug om hem wat meer gesloten te krijgen.
Was wel hard werken, oef. Maar vind het altijd zo fijn bij Tonnie.

Heb steeds de neiging om te hard te gaan als ik de activiteit opzoek ipv tegen de hand aanrijden van achteruit. Waardoor ik dan bij terugrijden weer teveel activiteit verlies (maar het goed voelt)
Ooit leer ik het haha

Dank je wel :) Het was allemaal erg heftig inderdaad. Maar ben er oprecht dankbaar voor dat het zo gelopen is, heb er zoveel moois door geleerd en voor terug. Ben veel sterker en relaxter, iets dat ik anders nooit geweest was. En Darco is op mijn pad gekomen 5 dagen na mijn bevalling.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:23

Ik ben het met Suzanne eens. Maar je komt van ver en hebt al heel wat voor mekaar gekregen.
Dit zal ook niet je beste rit zijn, vermoed ik? Ws door het loeren ga je toch wat anders rijden, dan dat hij wat meer meewerkt.
Vergeet alleen niet toch te blijven rijden. Of vergeet je oefeningen die dag (dat hij zo loert) en ga echt rijden om het rijden, dus let op je zelf (houding/ ademen/spanning) dat hij blijft lopen en toch die lossigheid blijven vragen, al is het op een volte 10 meter.

Ik denk persoonlijk dat oefeningen rijden met een paard dat niet de juiste aanspanning heeft door welke reden dan ook weinig nut heeft.

Als je de juiste aanspanning hebt en hij mooi voorwaarts blijft denken, rij je de oefeningen ws makkelijk door.

Maar snap best dat je toch je best doet als er iemand komt kijken.

Ik zeg gewoon gauw weer een filmpje als hij de kabouters kwijt is :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:30

Heel gaaf paard heb je! Zelf zit ik lang niet op dit niveau, dus ik ga ook geen commentaar leveren. Wat ik me wel afvroeg; Waarom heb je een neusbontje onder je neusriem zitten?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:39

Wanneer ze zo loeren is terugrijden een hele logisch reactie, of eigenlijk meer: stoppen met rijden.

Probeer dan juist veel en vlug te schakelen, kleine stukjes op kleine hulpen. Attentie, attentie, opletten jij!

Actief is inderdaad niet enkel groot en voorwaarts. Dat voelt heel actief maar eigenlijk doen ze net niets :Y)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:14

Ik wil ook mijn respect uitspreken voor de manier van reageren TS! De meeste ruiters schieten gelijk in de volle aanval/verdediging als zij feedback krijgen maar je staat er voor open. Mag ook wel eens gezegd worden :D

Eens met de rest en vind dat jullie zeker vooruit zijn gegaan, kan een van je eerste topics nog herrineren. Basis zou iets losser en minder strak mogen maar je geeft zelf al aan dat je het lastig vind en ermee werkt :)!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:21

@olijf, ik vergeet dan idd te rijden en wil het dan ook zo netjes mogelijk doen als er iemand staat te kijken ipv een keer even door te zetten.

__elise__ schreef:
Heel gaaf paard heb je! Zelf zit ik lang niet op dit niveau, dus ik ga ook geen commentaar leveren. Wat ik me wel afvroeg; Waarom heb je een neusbontje onder je neusriem zitten?

Extra zacht voor hem. Alleen moet er een elastiekje aan maken, want ik verlies m steeds. Zit mn neusriem iig niet te strak.

Haha Steffy, bedankt! Zou ik het liefst ook doen hoor, want we horen toch graag vooral de leuke dingen. :D

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:16

Michelle77 schreef:
@olijf, ik vergeet dan idd te rijden en wil het dan ook zo netjes mogelijk doen als er iemand staat te kijken ipv een keer even door te zetten.

Is toch ook normaal :+ doe ik ook hoor!!
Maar daarom denk ik dat dit filmpje gewoon niet representatief is voor wat jullie normaal doen.
En het commentaar op dit filmpje is wel terecht, alleen is het dan jammer dat jij weet dat je niet altijd zo rijd.
Beetje hetzelfde als in een proef, jury weet dan ook niet wat je "thuis" allemaal wel kan en of waar je vandaan komt.
Lekker blijven doen wat je doet, je komt er wel!! *\o/*