paard springt in verkeerde galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliaatje_x

paard springt in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 15:54

hey,

Ik zit met een probleempje. Mijn paard springt bij de rechter galop continu verkeerd. ik heb al vanals geprobeerd: mijn buitenteugel erbij houden bij het aanspringen, op de volte aanspringen maar niks helpt terwijl bij het longeren hij wel gewoon goed springt dus heeft iemand tips?

(ps: ik heb gewoon les maar vroeg me af of jullie misschien tips hebben)

groetjess

Absolem

Re: paard springt in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:02

Uitbundig belonen op de keren dat hij wel per ongeluk goed aanspringt (als je nog in de galop zit). Zodat hij weet wat de bedoeling is. Meer kun je niet doen. This een kracht/ balans kwestie meestal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:10

Zit jij zelf scheef? Geef je onbewust toch verkeerde signalen? Probeer zelf eens goed op je houding te letten. Hoe gaat dat tijdens je les? Gaat het aanspringen dan wel goed? Anders eens aan je instructeur/instructrice vragen of je de rechtergalop kan doen aan de longe?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:11

Je voltes verbeteren, de buiging en rechtheid in draf verbeteren.

Dan kan je eens proberen om aan te springen terwijl je op het verkeerde been lichtrijd.
Probeer eens aan te springen net voordat je afwendt. Kijk wat er gebeurt met iets meer of minder buiging.

Veel galopwerk aan de longeerlijn doen, inclusief overgangen naar draf en weer galop. Belonen met je stem.

En dan ook veel galopwerk doen op buitenrit en in de rijbaan. Verkeerde galop is: terugnemen, draftempo onder controle krijgen en weer opnieuw aanspringen. Goede galop even goed voorwaarts doorrijden, belonen en dan even een rondje stappen.

Inderdaad een kracht en balans probleem. En sommige paarden hebben een duidelijke voorkeur voor een kant. Die scheefheid kan je er op den duur prima uitkrijgen.

Laat je instructeur meekijken. Een ervaren persoon kan zien of je het goed aanpakt, of je correct zit en kan je helpen om je paard in de andere gangen rechter te richten.

Nanet01

Re: paard springt in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:27

Ik ben geen expert maar dit doet mijn instructrice vaak: een balkje in de bocht leggen of op een volte en dan op dat balkje aanspringen in de galop