Tips? Eigen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nanet01

Tips? Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 18:31

Hoi allemaal!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik ben een vrolijke meid van 15 jaar die het gymnasium op dit moment makkelijk doet met goede cijfers. Ook rij ik al sinds mijn 7e paard. Elke week rij ik in een manege les (geen al te standaard penny manege) en heb verschillende verzorg/leasepaarden gehad. (Ik woon in een klein dorp, dus op dit moment zijn er geen lease/verzorgpaarden meer te vinden in de omgeving:/ )

Nu zit ik op het punt waarop de manegelessen voor mij te eentonig worden. Elke keer weer van voor af aan beginnen met een ander paard, dat gaat opzich prima, maar na een tijdje wil je toch echt is een keer ergens verder aan werken met een bepaald paard.

Voor mijn gevoel ben ik klaar voor een eigen paard. Ik heb zelf al een inschatting gemaakt met mijn tijd voor het paard, hoe ik dat plan met school enz. En ik kom goed uit.

Nu heb ik het gesprek wel al een keer aangeknoopt met mijn ouders maar ik werd erg snel en hard afgekapt. Ze zeiden: “Het geld voor een paard is er zeker wel, maak je geen zorgen, maar de verzorging/stalling en de dierenarts kosten zijn het probleem. Wie gaat er betalen als dat paard ziek wordt?”

Ik ben het zeker met mijn ouders eens, als een paard ziek wordt kunnen de kosten zeker oplopen, maar voor hetzelfde geldt wordt het paard helemaal niet ziek en zijn er geen kosten.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken om ze toch over te halen om een paard te kopen?

Ps. Heb een nieuw topic aangemaakt omdat alle andere toch al weer redelijk oud zijn:)

Esmee_RS

Re: Tips? Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:37

Heb je een bijbaan? Want je moet echt wel wat geld achter de hand hebben

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:40

Ik heb samen met mijn ouders een potje voor als mijn paard ziek wordt. Ook zou je kunnen kijken voor een verzekering voor het paard.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:41

Maak eens voor jezelf een lijstje met wat je elke maand zou uitgeven, stal geld, hoefsmid, enting, ontwormen, extra kosten voor als je eens een keer wat moet kopen. En echt, zet voldoende geld opzij voor als je paard ziek is of er moet een dierenarts komen...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:43

In dit geval zou ik zelf een bijbaan gaan zoeken en heel hard gaan sparen :j

Als ik je ouders goed begrijp, hebben ze wel het geld om een pony aan te schaffen. Maar niet het geld om hem te onderhouden of eventuele dierenartskosten te betalen? Dan lijkt het me zeker niet verstandig om een paard te kopen :n

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:44

Nanet01 schreef:
maar de verzorging/stalling en de dierenarts kosten zijn het probleem. Wie gaat er betalen als dat paard ziek wordt?”

Gaat het om verzorging, stalling én dierenarts of gaat het om kosten als het paard ziek wordt?

De eerste op zich kan je je namelijk al erg op verkijken. Een paard kost al snel honderden euro's per maand. Ik kreeg op jouw leeftijd mijn eerste paard, maar dat werd een drama toen mijn ouders de stalling niet meer konden betalen terwijl ik nog aan het studeren was.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:58

Of je zoekt zelf een bijbaan, gaat heel hard sparen en koopt dan uiteindelijk zelf een paard met je eigen hardverdiende geld.

Ik heb vroeger zelf ook gezeurd om een paard, en m'n ouders zeiden ook altijd dat het geld voor een paard er was, maar het geld voor de maandelijke kosten en de kosten áls er wat gebeurd niet. En nu kijk ik erop terug en begrijp ik mijn ouders volledig. Stel ze kopen een paard en betalen alles. Het kan zo gebeuren dat ze hun baan verliezen en dat geld dan juist zelf hard nodig hebben, of jij verliest ineens je interesse want andere dingen worden belangrijk, school wordt straks ook een stuk drukker, enz. En alles belandt dan toch weer op hun bordje.

Het is hun geld waar ze zelf heel hard voor hebben gewerkt, en de kosten voor een paard zijn niet niks.
Laatst bijgewerkt door Whale op 07-04-19 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:08

Ik geef je ouders groot gelijk, mijn merrie stond twee weken geleden met een bloed vergiftiging, ontsteking aan de hoef en een hoefzweer. Dierenarts moest er drie keer bijkomen en was meteen bijna 800 euro lichter.
Waarom overleg je eerst niet eens met de manege en leg je het probleem voor, misschien dat zij nog wat voor je kunnen betekenen. Maar in principe is het gewoon simpel, je woont nog thuis dus hebt gewoon te luisteren naar je ouders en als die er niet achter staan dan houd het gewoon op.

En dit bedrag komt gewoon op bij de 275 euro stalling die ik betaal, de hoefsmid die net geweest was van 35 en de osteopaat van 150. :o . :o Paarden zijn gewoonweg heel duur.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:32

Dit zei mijn moeder ook altijd en nadien (toen ik zelf mijn paard kocht op mijn 22e) bleek dat ze gewoon niet zeker genoeg wist of ik voldoende over zou hebben voor een eigen paard. Of ik echt door weet en wind zou gaan. Ze heeft me geholpen met zoeken naar een verzorgpaard. Dit heb ik 6 jaar gedaan en heb daar tweemaal mijn hart mee gebroken (lees: verzot zijn op mijn verzorgpaard, in weer en wind, nieuwe spullen aanschaffen, lessen alles en daarna bleek dat er verzekeringstechnisch vanalles niet klopte waardoor ik niet verzekerd was als me iets mocht gebeuren waardoor ik weg kon). Ben nog een derde keer gevraagd en ben oprecht gaan kijken. Maar ook daar mankeerde weer zoveel aan. Ik heb vriendelijk bedankt en kort daarna vond ik mn eigen dier.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:14

Hoi hoi! Misschien is het een idee om een pony of paard in volle lease te nemen. Dit betekend dat je een vast bedrag per maand betaald aan de eigenaar, en dan mag je hem zelf verplaatsen en beschouwen als je eigen paard. Qua gezondheid betaal je inentingen en de dierenarts zelf, maar incidentele dierenartskosten neemt de eigenaar voor zich. Stuur maar pbtje als je meer wilt weten :PB

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:45

Misschien wil de manege je wel een paard leasen. Wij hebben manegepony's die half geleast zijn, die lopen lessen en buiten de lestijden kun je dan elke dag rijden. Je betaald een vast bedrag per maand en alle overige kosten zijn voor de manege eigenaar.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:56

"Het geld voor een paard is er zeker wel, maak je geen zorgen, maar de verzorging/stalling en de dierenarts kosten zijn het probleem. Wie gaat er betalen als dat paard ziek wordt?”

Niet aan beginnen. Ik heb een kleine Shet, waar ik niet op rij, dus waar op dat front lichamelijk niets mis mee kan zijn maar mijn voorwaarde was dat er geld beschikbaar is mocht er iets met hem aan de hand zijn. Maar een paardje waar je mee wilt gaan rijden en waar er vanuit je ouders niet de financiën voor zijn: niet aan beginnen.

Ik zou 't zelf echt superstom vinden om te horen, maar het is echt heel erg onverstandig. Dadelijk dan koop je het paardje omdat je een bijbaan hebt, maar je gaat over een paar jaar studeren en dan moet je én je studie voltooien, én een bijbaan hebben om je paardje financieel te ondersteunen, én naar je paardje toegaan. Een studie is stressvol genoeg, al deze extra's erbij maken het niet makkelijk.

Een paard in de lease nemen is een goede/betere optie! Heel veel succes en ik hoop dat je iets vind dat je toch lekker met een paardje bezig kan zijn!

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:32

Laat ik zeggen dat ik natuurlijk jou niveau van het rijden niet weet dus niet kan oordelen maar..
Ik heb lang gezegd “ als ik 15 ben ga ik werken en koop ik een eigen paard” Nou natuurlijk niks van gekomen want met een vakkenvuller bijbaan verdien je bij langenna niet genoeg(!) Denk ook aan de dingen als zadels hoofdstellen en peeskappen. Als je zadel niet meer past kost opvullen/ laten nakijken ook al erg veel!
Daarnaast inderdaad wat nu als je paard ziek word en je kosten zo oplopen dat je het niet kunt betalen? Wie gaat dan bijspringen?
Zelf heb ik altijd geleased en daar dus alles van geleerd( Reed 2x peer week, veel les) maar ik ben nu 16 en weet van mezelf dat ik nog veeeel moet leren voordat een eigen paard een optie word. Dus ook dat. Want van een manege afkomen is vaak wat stap draf galop en wijken terwel paardrijden zo veel meer inhoud.
Hierbij dus hoe ik er over denk :D

Nanet01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:32

Hi! Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een bijbaantje, maar als 15 jarige mag je nog niet veel werken dus verdien ik niet genoeg om een paard zelf te onderhouden.

Nu heb ik jullie reacties gelezen en ben ik van het idee af dat ik een eigen paard wil. Leasen lijkt mij wel een goed idee, helaas is dat geen mogelijkheid op mijn manege. Dan zou ik een volle lease moeten doen, maar dan betaal je nog steeds ongv 150€ per maand voor het paard zelf zonder stallings en leskosten.

Toen ben ik gaan zoeken en kwam uit op winterstalling van Ponyhof Aagtekerke. Dat houdt in dat je 1x een bedrag betaalt van ongv 170€ en dat een paard dan 10 maanden van jou is en daarna in de zomermaanden weer terug gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe zit het dan met ziektekosten enz?

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:43

Bij ponyhof betaal je alles zelf zover ik weet, ik denk niet dat je dat dus verder helpt.

Maar gaat het inderdaad alleen om de dierenartskosten of ook de stalling/hoefsmid etc (dus de vaste kosten)? Want kunnen je ouders de maandelijkse kosten niet betalen dan houdt het op. Gaat het alleen om de dierenartskosten dan moet je sparen en een potje maken. Daar gaat tijd inzitten, maar verder zijn er niet heel veel andere keuzes ben ik bang.

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:14

bijrijder/ verzorgen of leasen lijkt mij een goede optie voor jou.( hoe ik het nu kan lezen :) Verzorgen/ bijrijder houd dus in dat je voor een aantal dagen per week dingen kunt doen met een paard. In meeste gevallen een klein bedrag van 25 tot 150 euro. Maar dan mag je wel veel. Ik rijd zelf bij en verzorg ook dus ik doe het beide. Ik betaal niks maar dat heeft te maken met meer dingen zoals ; echt door wind en weer komen, niet zomaar afhaken, Goed contact houden met de eigennaar, maar ook volle inzet tonen. Je hebt dus wel dezelfde verantwoording maar dierenarts, tandarts, hoefsmid, stalling hoef jij niet te betalen ;) & Daarbij moet ik wel zeggen in sommige gevallen is het niet mogelijk om te rijden maar als je goed zoekt...
Ik ben met het bijrijden van paarden verder gekomen als ooit en weet nu veel meer dan voorheen! Ik weet niet waar je vandaan komt maar zoek eens op marktplaats naar ‘verzorgpony’ of ‘bijrijder gezocht’

LadyLion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:45

Bij ponyhof betaal je alles zelf en daarbij komt ook nog dat de paarden super veel moeten lopen in de zomer en daardoor singel wondjes en vaak vast in de rug zitten. Kan je beter kijken voor een verzorgpaardje! Is in dit geval de beste optie voor jou... Of misschien dat je in de buurt kan leasen? Of halve stal