Bezint eer gij begint ........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sophiah

Bezint eer gij begint ........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 13:58

Beste medebokt(-ers en -sters),

Recent hebben mijn zus en haar man een pracht van een fries gekocht, echt een beauty, natuurlijk ben ik erg bevooroordeeld. Het is haar eerste paard en ze is er erg gek mee.

In onze jeugd hebben we samen veel gereden, ponyclub, buitenritten (soms wel dagelijks op paarden van een ruiter uit onze les bij de ponyclub) en ik heb toen altijd al een eigen pony willen hebben. Nooit ervan gekomen want mijn ouders stonden er niet achter helaas.

Later, toen ik op mezelf ging wonen, heb ik nog wel veel gelest bij diverse maneges en ook vrijwilligster geweest bij een manege voor gehandicaptenpaardrijden, maar het gevoel van graag een eigen paard hebben, schoof wat meer naar de achtergrond, was toen ook niet financieel haalbaar.

Echter, pats boem klats, daar is het dus weer, in volle hevigheid en glorie, en financieel zou het wel haalbaar zijn, onvoorziene omstandigheden kun je uiteraard nooit helemaal voor zijn.

Het dingetjes is echter ....... ik heb dus helemaal geen ervaring met het hebben van een eigen paard, weet ook niet wat het is om veelvuldig zoniet elke dag voor een paard te moeten zorgen. Paard komt niet bij huis te staan, is niet echt veel ruimte voor in een appartement op 1 hoog :D

Om mezelf te beschermen tegen het zomaar in het avontuur te storten wil ik wel eens weten of er mensen zijn die zich in mijn verhaal herkennen van er geen ervaring mee hebben, wat hebben jullie toen gedaan etc etc.

Ook denk ik aan de optie om bijv een half jaar oid iemand te helpen met de verzorging van een paard. Het gaat me echt niet zozeer om het rijden zelf, dat heb ik alweer opgepakt in Voorthuizen, maar meer het bijna dagelijks omkijken naar een paard, zodat ik beter kan beoordelen of het past.

Ik hoor heel erg graag ervaringen, tips etc!!!

Mijn woonplaats is Zoetermeer, daar ben ik ma/di/wo/do en vrij/za/zo ben ik in Voorthuizen op de Veluwe.

Enne, oja, mijn zus helpen met de verzorging van haar paard is niet echt een optie want die staat niet in de buurt van mijn woonplaats helaas.

Dank alvast!
Laatst bijgewerkt door Sophiah op 04-04-19 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:03

Ik kan je absoluut aanraden een tijd met iemand mee te lopen die een eigen paard heeft. Dan leer je ook heel veel over de verzorging (voeding, zadels, training, weidegang, ...) waar je bij een manege niet mee te maken krijgt.

Zoek dan het liefst ook een plek wat bij jouw toekomstige paard ongeveer hetzelfde gaat zijn. Een doe-het-zelf stal is heel anders dan volpension.

Voordat je op zoek gaat naar een eigen paard, bedenk goed wat je wil, wat voor karakter bij jou past en neem een deskundige aan de arm! Zowel in het voortraject, als het kopen zelf, als daarna.

Een paard leasen is ook nog een optie; maar ook dat liever pas als je wat ervaring hebt in het zelf verzorgen van een paard.

troi

Re: Bezint eer gij begint ........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:38

Ik heb zelf eerst een tijdje een bijrijdpaard gehad en daarna zelf een paard gekocht, dat was een erg fijne manier om de dingen naast het rijden ook te leren. Al weet je nooit alles dus ben ik expres op een stal gaan staan waar voldoende mensen waren om weer van te leren. Dat gaat prima zo!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:57

Het is haalbaar, ik heb ook op die manier mijn paard gekocht, achteraf misschien wat te enthousiast en onbezonnen :+ en heb in sneltreinvaart geleerd hoe ik het niet wil, en hoe het wel moet en hoort. Inmiddels heb ik er 2... :D Een standaard pensionstal was niets voor mij...daar kwam ik heel snel achter. Als je niet voldoende tijd hebt is het fijn dat je paard een goede plek heeft waar het ook zonder jouw bezoek prettig leeft. Dat gaat het handigste dat op een locatie die ook verzorging bied, en waar je paard voldoende bewegingsvrijheid, ruimte en vriendjes heeft. Iets als een paddock paradise.
Het nieuwe paardenhouden
Je paard krijgt dan genoeg beweging, en je hoeft je geen zorgen te maken over buiten-binnenzetten, stal uitmesten, voer e.d. en beweging krijgen ze dan ook wel.
Een gewone pensionstal (all-in) biedt ook wel zorg maar dat is meestal beperkt tot het hoognodige en je paard staat dan toch heel vaak op stal wat qua welzijn niet echt ideaal is. Ik heb mijn paarden op een mini PP staan en sla het rijden rustig een weekje over bij rotweer e.d. Geen probleem. Verzorgen doe ik wel, 2 x per dag.
Ook kan wat praktische ervaren hulp in het begin erg fijn zijn, zo ben ik ook begonnen en inmiddels heb ik een eigen stek en doe alles zelf. https://www.stalaarderhoeve.nl/
Als je van buitenrijden houdt dan zou ik liever op de Veluwe mijn paard hebben dan bij Zoetermeer. ;)

(en zoetermeerders hoeven niet beledigd zijn...de veluwe heeft gewoon veel meer natuur en ruimte ervoor... ;) )

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:02

Mijn eerste pony heb ik bij een vriendin op de stalling, waar zij met haar paard stond, gezet en heb van haar veel geleerd. Ook al voordat ik mijn eigen pony kocht, ben ik veel met haar mee geweest naar haar paard en uiteindelijk de zorg ervoor half overgenomen. Daarna (denk ruim 2 jaar later) mijn eigen menpony gekocht en op die stalling kunnen zetten. Ze heeft me dan geholpen met het kiezen van haar voer/hoeveelheid. En samen een trainingsschema opgezet om haar fit te houden en niet te overvragen etc. En zo zijn we er in gerold als pony-eigenaar :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:08

lease eerst eens eentje van een zwanger,ziek of studerend iemand....dan weetje of het je bevalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:15

Inderdaad is het verstandig met een leasepaard te beginnen. Mocht het dan onverhoopt tegenvallen,dan kun je zo stoppen. En als het juist heel erg leuk is,dan zou je kunnen proberen je leasepaard over te nemen.Dit is de meest risicovrije methode.Als je er meteen zelf een koopt,dan wordt het een sprong in het diepe. Het is veel intenser dan je zou vermoeden!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:20

Ik dacht dat ik wel heel veel wist en dat ik me wel zou redden...

Nu heb ik een eigen paard en heb ik van een heleboel dingen ook geen idee wat ik moet doen. Maar daarom sta ik op een hele leuke stal waar ze me met alles willen helpen. En ik google heel veel, en heel vaak, als ik iets even niet zeker weet, het een keer wil checken of gewoon iets wil leren wat ik nog niet wist.

Om te kijken of je de dagelijkse beweging/verzorging op je wil nemen, raad ik je inderdaad wel aan om dat eerst een tijd te proberen. Ik heb mijn paard ook een jaar gereden en alles ermee gedaan wat ik wou, voor ik haar daadwerkelijk gekocht heb.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:29

Ik herken het verhaal!
Ik had ook geen ervaring met een eigen paard. Wel een bijrijdpaard gehad, maar niet voor heel lang. Door het missen van een klik ben ik toen gestopt. Wel hebben wij ezeltjes aan huis gehad, maar dat is echt niet altijd hetzelfde.
Vier jaar terug heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Helaas is zij afgelopen augustus ingeslapen (ze bleek veel ouder dan dat ik haar kocht, maar dat maakte haar voor mij niet minder leuk. :) ), en nu heb ik mijn tweede paard.

Wat mij erg heeft geholpen is een fijne (kleinschalige) stal, met mensen die elkaar helpen en kennis delen. Je leert echt in sneltreinvaart, zeker als je bereid bent om energie te steken in je inlezen en nieuwe kennis op te doen over dingen waar je tegenaan loopt.
Wat betreft de tijd die het opneemt: ik ben gemiddeld wel twee a drie uur per dag op stal, maar dan sta ik ook wel op een DHZ stal. Daar moest ik fysiek weer even aan wennen (uitmesten, hooinetten sjouwen, de paddock uitmesten, etc.), maar ik vind het wel veel prettiger dat ik alles zelf in de hand heb. Leer je ook een boel van!

Edit: voor de hoefsmid heb ik gevraagd aan stalgenoten welke zij hadden, daar een ronde bij meegegaan en die is zo bevallen dat ik mijn huidige paard nog steeds door hem laat bekappen. De tandarts kende ik al, dus dat was makkelijk. De dierenarts wisselt bij mij nog steeds, is net wat er gedaan moet worden. Dat is eerlijk gezegd ook uitproberen wat er bij jou past.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 04-04-19 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:37

Ik herken me ook deels in je verhaal. Ondanks dat ik opgegroeid ben met paarden aan huis heb ik me nooit druk hoeven maken met hoefsmid, tandarts, voeding.. en ga zo maar door. Mijn netwerk heeft mij daar heel erg bij kunnen helpen! Hier inmiddels bijna een jaar verder en het gaat nog altijd super goed!

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:14

Er zijn al heel veel goede tips gegeven hierboven. En inderdaad als je ooit een eigen paard koopt, dan kun je vaak van de pensionhouder of pensiongasten nog veel leren. Daarnaast is ieder paard anders en vind je op een gegeven moment de manier van verzorgen die bij jou en je paard past.
Belangrijkste voorwaarden voor een eigen paard zijn tijd, geld en een open mind.