dat rare paarden virus is terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

dat rare paarden virus is terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 16:48

19 jaar heb ik niet gereden, maar onlangs ging het kriebelen, toen we op vakantie waren en mijn dochters bij de manege daar een beginners lesje mee wilde doen.
Deze mama kon het niet laten en ook ik heb mee gedaan. Ik was wel zenuwachtig, maar dat was zo weg en o wat heb ik genoten en het gemist. Ik kan aan niks anders meer denken.
Bah...weer besmet met dat vreselijk leuke paarden virus. Ik dacht toch echt er vanaf te zijn. _/-\o_

Ik ben nu bij twee maneges wezen kijken, maar eerlijk gezegd ik heb er niks mee. Als een treintje achter elkaar, pony's en paarden die je bv moet schoppen ipv zachtjes aandrijven om ze aan het lopen te krijgen. Ik was natuurlijk ook best een fijn paardje gewend, die ik met hele zachte hand en lichte been kon berijden.

Mijn dochters (7 en 11) willen ook leren rijden en mama wil haar hobby weer oppakken. Is het raar om nu al te denken aan een eigen leuke d/e pony, die ook geschikt is voor beginnende kinderen om op te leren rijden. Ik wil namelijk niet op een afgestompte manege pony/paard rondjes hobbelen en ik wil dat de kinderen ook goed en leuk leren rijden. Een paard voorwaarts schoppen is niet echt mijn idee van leren rijden. Ik ben ook even wezen loeren bij de "ponylub" en daar werd ik enthousiast van, maar daar heb je een eigen paard voor nodig.

Wat vinden jullie? Eerst de kinderen leren rijden op een manege en daar vertrouwd raken/basis leren? Of een lieve leuke pony kopen, waar de kinderen goed op leren rijden (met ingehuurd instructie of les op de ponylub) en waar ik ook op pas? (Ik ben niet groot en zwaar).

Ik hoef geen kosten plaatje, want ik heb jaren lang een eigen paard en pony gehad, ik weet wat het kost en hoeveel tijd het neemt. Het enigste verschil is dat het gulden teken een euro teken is geworden.

MilesNF

Re: dat rare paarden virus is terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:51

Ik zou zeker eerst de kinderen wat rijervaring op laten doen om te kijken of het iets is wat beklijfd. Is een leasepony niet een idee? Dan zit je er niet gelijk 7 dagen in de week aan vast en kun je uit proberen of het echt iets voor jullie is.
Als je dan toch besluit voor een eigen te gaan weet je ook beter wat bij jullie past.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:55

Ik zou meer maneges opzoeken, eentje die wel aan de eisen voldoet, en sowieso je kids daar ervaring laten opdoen. Als ze nog nooit gereden hebben is het vrij normaal om ze aan de longeerlijn te doen, of treintje te laten rijden. Er komt heel veel bij paardrijden kijken voor jonge kids, en sturen is dan ook nog erg veel.

Ik heb een beginners groepje van 3, en laat ze omstebeurten voorop rijden. Tegen de tijd dat ze wat soepeler in draf kunnen, gaan ze voor zichzelf rijden. Maar dat is in het begin gewoon knap lastig, zeker in draf.

Voor jou zou ik kijken of er een manege is waar je wat losse lesjes kan volgen en daarna in een groep mag, en als je het later nog zo leuk vind kan je weer een pony kopen die je met de kids kan delen.

Het zou zonde zijn als je een pony koopt en je kinderen en/of blijken het toch niet zo leuk te vinden,
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 02-04-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:55

Een eigen, wat oudere, geklasseerde pony. En goede instructie. Dus niet van iemand die een beetje in het L hobbelt. Dan leren ze in een jaar waar ze op de manege 7 jaar over doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:59

janderegelaa schreef:
Een eigen, wat oudere, geklasseerde pony. En goede instructie. Dus niet van iemand die een beetje in het L hobbelt. Dan leren ze in een jaar waar ze op de manege 7 jaar over doen.

Ja dit.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:01

Lieke schreef:
Ik zou zeker eerst de kinderen wat rijervaring op laten doen om te kijken of het iets is wat beklijfd. Is een leasepony niet een idee? Dan zit je er niet gelijk 7 dagen in de week aan vast en kun je uit proberen of het echt iets voor jullie is.
Als je dan toch besluit voor een eigen te gaan weet je ook beter wat bij jullie past.

Een lease pony zou een idee kunnen zijn, alleen dan hecht je je aan een pony, die nooit het jouwe zal zijn. Ik zie er ook tegenop als ze eerst leren rijden op die manege pony's, dat ze straks dat trekken aan de mond en schoppen moeten afleren. Ik verwacht wel dat ze het beide erg leuk blijven vinden. De jongste heeft een vriendinnetje met een eigen pony en ze gaat er graag heen. (staat aan huis) Soms vraag ik me wel eens af, ga je nu voor haar pony of voor dat vriendinnetje. En van mezelf weet ik het natuurlijk wel, daar ik ruim 11 jaar een eigen pony en paard heb gehad. De manege's waar ik was wezen kijken, zitten beide op 10-15 km afstand. Veel verder kijken voel ik niet zo voor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:05

Ik zou de kinderen bij de manege lessen doen en voor jezelf een leuke e of klein paardje.
Als je kinderen dan een beetje wegwijs zijn kunnen ze met je eigen paard rijden

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:08

Gillbo schreef:
Ik zou de kinderen bij de manege lessen doen en voor jezelf een leuke e of klein paardje.
Als je kinderen dan een beetje wegwijs zijn kunnen ze met je eigen paard rijden

Ik weeg maar 53 kilo en ben slechts 165 lang, naar mijn idee kan een d of e pony met beetje body mij prima hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:11

Maar je dochter is 11 en over 2 jaar kan zij zo te lang zijn voor een D.Daarom bedoelde ik een E. Die koop je voor de lange termijn.

En waarom koop je geen pony voor jezelf en laat je je kinderen niet op een manege oefenen/ kennis maken met de sport

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:14

Als jij zelf ook graag weer een pony wil hebben zou ik het vooral doen. Als jij er ook veel plezier van hebt dan is het ook niet erg als de kinderen hun interesse toch verliezen. En van een brave eigen pony met goede privéles leren ze echt veel sneller dan in de groepsles op de manege (niks ten nadele van maneges overigens).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:15

2 beginners en een ervaren ruiter.Ik zou dat toch wel lastig vinden op een eigen pony

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:18

Gillbo schreef:
2 beginners en een ervaren ruiter.Ik zou dat toch wel lastig vinden op een eigen pony

Wat zou daar lastig aan zijn dan? Een manege pony heeft misschien wel 20 verschillende ruiters per week. Of bedoel je dat het voor de pony niet fijn is?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:19

Ik zou het ook gewoon doen. Zorg wel dat je er een goede instructie bij hebt wekelijks en dat je op een pensionstal waar je goed geholpen wordt en met je wordt meegedacht. Met een E-pony kun je lang vooruit.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:24

Gillbo schreef:

Lijkt mij juist een hele fijne combi. Ts kan de pony een beetje op niveau houden waardoor het een fijne pony blijft en de kinderen er veel van kunnen leren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:27

Onze kinderen hebben een aantal lesjes genomen voordat ze met een eigen pony verder gingen. Wij hadden al eigen paarden, maar geen klein genoeg voor de kinderen. Dat ging prima na een aantal lesjes, waarin je wel kunt bekijken of je kind het echt leuk vind en durft. Dat zou ik wel doen, dan hebben ze ook alvast een beetje houvast om te kunnen proefrijden, al wat gevoel hebben om te draven is dan wel fijn. Helaas zijn ze niet allemaal erg braaf, zoek een goede, betrouwbare pony. Toen mijn oudste met mij samen wilde gaan doen, vond ik dat nog best een zoektocht om iets te vinden in grotere maat dat geschikt was voor ons beiden. Waarvan ik dacht dat het wel braaf was, bleek onder onze voorzichtige 11 jarige lang niet altijd braaf en volgzaam, dat moeten ze toch even zelf voelen. Als er geen klik is voor hen, is het rijden misschien heel snel afgelopen. 7 is nog erg klein voor een E, zeker als ze naar jouw lengte neigt, haha, hier een kleintje nu van 10, die past nog steeds prima op haar super brave A pony, maar heeft veel moeite met het overstappen naar een D of E, die hier ook allebei staan. Voetjes komen net onder zadel uit, kunnen dus bijna niet aansporen, moeite met uitzitten, nog wat te sterk etc, dat was met 7 nog helemaal geen combinatie geweest om echt zelfstandig te kunnen rijden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:29

bridgetF schreef:
Een lease pony zou een idee kunnen zijn, alleen dan hecht je je aan een pony, die nooit het jouwe zal zijn. Ik zie er ook tegenop als ze eerst leren rijden op die manege pony's, dat ze straks dat trekken aan de mond en schoppen moeten afleren. Ik verwacht wel dat ze het beide erg leuk blijven vinden. De jongste heeft een vriendinnetje met een eigen pony en ze gaat er graag heen. (staat aan huis) Soms vraag ik me wel eens af, ga je nu voor haar pony of voor dat vriendinnetje. En van mezelf weet ik het natuurlijk wel, daar ik ruim 11 jaar een eigen pony en paard heb gehad. De manege's waar ik was wezen kijken, zitten beide op 10-15 km afstand. Veel verder kijken voel ik niet zo voor.

Dat trekken en schoppen wordt zeker niet op elke manege aangeleerd(als je dat bij ons in de les doet krijg je ontzettend op je donder), maar dan moet je inderdaad wel bereid zijn eventueel wat verder te rijden om een goede manege te vinden. Ik moet een half uur rijden voor onze manege en heb voordat ik deze vond twee andere maneges "versleten". Overigens begin je bij ons altijd in de privéles en moet je zelfstandig kunnen rijden voordat je de groepsles in mag. Treintjerijden is hier uit den boze.
Maar als je uberhaupt niets voor een manege voelt zou ik inderdaad zelf aan de slag gaan en goede instructie zoeken voor je dochters. Bedenk wel dat het lastig is een hele brave beginnerspony te vinden waar jij ook nog lol van hebt.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:30

Eigen pony, met genoeg ervaring aanschaffen! Jij kan lekker met de pony op niveau gaan trainen en de kids kunnen er van leren! Ik zou wel een E aanschaffen voor het geval je dochters toch uit een D groeien!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:33

__elise__ schreef:
Ik zou het ook gewoon doen. Zorg wel dat je er een goede instructie bij hebt wekelijks en dat je op een pensionstal waar je goed geholpen wordt en met je wordt meegedacht. Met een E-pony kun je lang vooruit.

Ik zou hem of haar eventueel kunnen stallen bij de ponyclub, er is daar nog een stal vrij. En heel dichtbij, slechts 5 minuten fietsen. Dit is inclusief wekelijkse instructie / les. Voor de kinderen zou ik dan kunnen vragen of ze hun apart les wil geven tot dat ze goed genoeg zijn voor in de groeps lessen. Ik heb trouwens ook al op boktmarkt en marktplaats instructie aangeboden gezien in de buurt, dus daar zie ik geen probleem in.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:36

Ik zou ook voor een eigen pony gaan en een goede instructrice.
Net wat janderregelaa zegt met een goede instructie leren ze sneller en meer dan op een manege.

Vrouwdarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:32

Zou je ook een pony willen alleen voor jezelf, als je dochters bij nader inzien toch niet willen (blijven) rijden? En weet je zeker dat je zelf voor lange tijd een pony wilt hebben? In dat geval zou ik adviseren voor een leuke grote pony te gaan. Eentje waar jij het rijden weer mee kunt oppakken, en waar je dochters op kunnen leren rijden.

In mijn omgeving heb ik een aantal keer gezien dat er te snel een pony werd aangeschaft en het bij nader inzien toch wel veel tijd, geld, energie etc. kostte. Vandaar ook mijn advies: denk er goed over na.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:10

bridgetF schreef:
__elise__ schreef:

Ik zou hem of haar eventueel kunnen stallen bij de ponyclub, er is daar nog een stal vrij. En heel dichtbij, slechts 5 minuten fietsen. Dit is inclusief wekelijkse instructie / les. Voor de kinderen zou ik dan kunnen vragen of ze hun apart les wil geven tot dat ze goed genoeg zijn voor in de groeps lessen. Ik heb trouwens ook al op boktmarkt en marktplaats instructie aangeboden gezien in de buurt, dus daar zie ik geen probleem in.

Super toch +:)+

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:15

janderegelaa schreef:

Eens!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:16

Als je je kinderen de beste basis mee wil geven, dan gewoon dit:

janderegelaa schreef:

( en dan geen heethoofd kopen natuurlijk, maar dat weet je zelf wel)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:19

Ik snap je helemaal TS, ik zelf ben jaren manege ruiter geweest heb een manege paard overgekocht. en ga indien nodig mijn paard ook (weer) stallen op een manege. Maar daar groepsles krijgen/nemen is een anders verhaal. Hoeft niet, op mijn oude manege vond ik het niveau zeer hoog en sprake van differentiatie binnen de groepen. Maar dan heb ik het over 1 manege, van de 8 waarvan ik meerdere lessen heb gezien/gehad etc.

Maar er zijn dus wel goede maneges te vinden, al zijn de minder kwalitatieve in de meerderheid.

Je hebt tegenwoordig ook wel mensen die lesgeven op haar/zijn eigen paarden.
Nu weet ik niet in hoeverre die aanwezig zijn in jou regio.
Maar met twee meiden en een mamma die ook weet hoe met paarden om te gaan, ik zou zeggen gewoon een pony kopen als je hier meer achter staat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:06

janderegelaa schreef:

Hier ga ik ook in mee, privéles leer je veel meer van.