Cijfers veulensterfte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Cijfers veulensterfte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:08

Weet iemand of er cijfers over veulensterfte worden bijgehouden? Ik was eigenlijk benieuwd hoeveel procent van de veulens levend worden geboren en hoeveel er na twee weken nog leven. Is hier eigenlijk ooit onderzoek naar gedaan? Dit n.a.v. van de commotie over kalversterfte.

Kinke

Re: Cijfers veulensterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:12

dat kan toch haast niet bijgehouden worden? Tenminste, zou niet weten hoe dat gedaan zou moeten worden.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:15

Misschien bij officiële paardenfokkers? Of hoeven die niet aan regels te voldoen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:18

er zit een verschil in waarom er gefokt word, bij koeien is het nodig voor de melkproductie dus hard gezegd is het kalf een bijproduct. Zeker stiertjes.

Bij paarden fok je echt bewust om een goed dier te krijgen voor de toekomst dus is het veulen het hoofdproduct.

Ik spreek nu niet voor de paardenmelkerijen daar weet ik niet hoe het presies gaat.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:20

Mazida schreef:
Misschien bij officiële paardenfokkers? Of hoeven die niet aan regels te voldoen?

Wat is volgens jou een officiële paardenfokker?

Even mijn eerste gedachte: juist bij een grotere fokkerij verwacht ik minder problemen. Daar is (vaak) meer kennis er ervaring dan bij de particulier die voor de hobby een veulentje uit zijn enige merrie wil fokken.

Denk dat ze bij de Rendac (afvoer van kadavers) de meest betrouwbare informatie over het aantal gestorven veulens hebben. Maar waarom ze die zouden delen?

Ook dierenartsen zullen hier vast informatie over hebben (denk aan inentingen en weer opnieuw insemineren van de merrie), maar daar wederom de vraag: waarom zouden zij die info met jou delen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:23

Bij Rendac hebben ze dan misschien wel cijfers over hoeveel dode veulens ze hebben opgehaald, maar dan weet je nog niet hoeveel merries er drachtig waren.
@butengeweun....een kalf is geen bijproduct. Een kalf is aanwas voor de volgende generatie.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:27

Kinke schreef:
Bij Rendac hebben ze dan misschien wel cijfers over hoeveel dode veulens ze hebben opgehaald, maar dan weet je nog niet hoeveel merries er drachtig waren.
@butengeweun....een kalf is geen bijproduct. Een kalf is aanwas voor de volgende generatie.

Een goede melkkoe gaat even mee, er moet elk jaar een kalf af om de melkproductie op gang te houden. Ze denken niet ik moet dit jaar 10 kalveren krijgen dan heb ik voldoende jongvee voor wat er afvalt over 2 jaar.

Elke koe moet voor productie een kalf krijgen. Dan heb je nog dat ca 50% stier is waar de melkveehouder weinig mee kan. Maar ze hebben niet elk jaar 50% meer koeien nodig.

Zo zie ik het kalf als bijproduct voor de melkindustrie. (waar de sterfte is gemeten waar ts het over heeft) en geen hoofdproduct dat is de melkproductie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:28

Kinke schreef:

Dat weet het stamboek hopelijk wel met de dekbonnen en dergelijke administratie.

Bij het kfps word het nauwkeurig bijgehouden. Komt ook gewoon in het tijdschrift. Welke hengst hoevaak gedekt heeft. En hoeveel levende veulens die heeft. Staat zelfs bij hoeveel % wit heeft en hoeveel overlijden of dood geboren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:30

maar lang niet ieder paard staat bij een stamboek ingeschreven. En er zijn natuurlijk genoeg paarden en pony's waarbij men met dekbonnen werkt en deze ergens inlevert ter registratie.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:34

Kinke schreef:
maar lang niet ieder paard staat bij een stamboek ingeschreven. En er zijn natuurlijk genoeg paarden en pony's waarbij men met dekbonnen werkt en deze ergens inlevert ter registratie.

Lijkt me dat mensen niet gaan dekken met ene papierloos dier :Y)
Dekbonnen moeten gewoon ingeleverd worden anders krijg je ook geen papier bij je dieren dacht ik zo

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:35

butengeweun schreef:
er zit een verschil in waarom er gefokt word, bij koeien is het nodig voor de melkproductie dus hard gezegd is het kalf een bijproduct. Zeker stiertjes.

Bij paarden fok je echt bewust om een goed dier te krijgen voor de toekomst dus is het veulen het hoofdproduct.

Ik spreek nu niet voor de paardenmelkerijen daar weet ik niet hoe het presies gaat.

dit hele verhaal heeft niets met de vraag van de ts te maken, en slaat kant nog wal.

er wordt geen veulensterfte bijgehouden, net zoals er geen kalversterfte wordt bijgehouden.
De gegevens komen van het I&R systeem rund en van de ophaalgegevens van rendac. die samen gecombineerd kun je een aanname doen van het aantal gestorven dieren in een bepaalde leeftijdscategorie. (dit kan van runderen en varkens).

Omdat er geen sluitende I&R registratie voor paarden is, is het niet mogelijk iets zinnigs over een % veulensterfte te zeggen. dan zou je cijfers van een stamboek, grotere hengstenhouders/fokkers en dierenartsen moeten verzamelen in de hoop dat die iets bijhouden. Als er over een aantal jaren ook een betere regeling identificatie en registratie voor paardachtigen gaat komen, zou je daar eerder een voorzichtige uitspraak over kunnen doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:37

Waarom niet Nynkster? Kijk alleen al eens naar al die Shetjes, lopen zoveel gewoon als grasmaaier rond en hengstjes zijn er ook genoeg, ff met pony paar huizen verderop naar de hengst en hop, weer een nieuw toekomstig veulen. En bij paarden wordt er ook genoeg gefokt (vermeerderd)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:44

Nynkster schreef:
Kinke schreef:

Dekbonnen moeten gewoon ingeleverd worden anders krijg je ook geen papier bij je dieren dacht ik zo

Ik heb genoeg paarden op de dam gehad die geen stamboom hadden.

Heb er nu 3 staan; waarvan 1 zonder papier.
Mijn vorige rijpaardje en Fjord hadden beide geen papier.

Zodra je gaat kruizen (bv haf x fries ed.) krijg je er ook geen papier bij.
Kijk maar eens hier op Boktmarkt hoeveel paarden er zonder afstamming te koop staan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 13:00

Jammer dat er geen cijfers zijn, lijkt me eigenlijk wel interessant en voor iedereen leerzaam. Hoor helaas geregeld dat een veulen dood wordt geboren. Als er onderzoek naar wordt gedaan, weet je ook hoe het beter kan.

Een kalf is trouwens zeker geen bijproduct. Een vaars is heel belangrijk als opvolger voor de melkkoe en stiertjes worden ook zeker niet zonder doel gefokt. Hoe het beter de stier, hoe beter de prijs een boer er voor krijgt.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:20

Nynkster schreef:
Kinke schreef:

Was dat maar waar :o Kijk maar naar al die shetjes waar een hengst bij gegooid wordt en er 11 maanden later 15 veulens rondrennen, nooit van mijn leven dat dat dieren met papier zijn. Genoeg mensen die denken een leuk paard te hebben en daar de hengst van de buurman de straat uit op gooien, omdat die zo’n leuke kleur heeft. Jammer genoeg :')

Maar wel een interessant onderwerp, ik wist ook niet dat het kfps het wel bijhoudt. Misschien kun je gewoon een aantal stamboeken benaderen met deze vraag? Wie weet...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:18

Kinke schreef:
Waarom niet Nynkster? Kijk alleen al eens naar al die Shetjes, lopen zoveel gewoon als grasmaaier rond en hengstjes zijn er ook genoeg, ff met pony paar huizen verderop naar de hengst en hop, weer een nieuw toekomstig veulen. En bij paarden wordt er ook genoeg gefokt (vermeerderd)

Daarom vind ik ook dat dit verboden moet worden :7
Kijk eens hoeveel shetlanders er met gebreken lopen. Of mensen die shetlanders als grasmaaiers hebben en er niet de nodige zorg voor over hebben. Zag laatst een shetlander met tanden van minimaal 4 cm per kant. Hazentanden zijn er niks bij..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:40

butengeweun schreef:
Kinke schreef:

Een goede melkkoe gaat even mee, er moet elk jaar een kalf af om de melkproductie op gang te houden. Ze denken niet ik moet dit jaar 10 kalveren krijgen dan heb ik voldoende jongvee voor wat er afvalt over 2 jaar.

Elke koe moet voor productie een kalf krijgen. Dan heb je nog dat ca 50% stier is waar de melkveehouder weinig mee kan. Maar ze hebben niet elk jaar 50% meer koeien nodig.

Zo zie ik het kalf als bijproduct voor de melkindustrie. (waar de sterfte is gemeten waar ts het over heeft) en geen hoofdproduct dat is de melkproductie

Maar wat jij vindt is geen waarheid (gelukkig).

Als antwoord op TS; Er is geen goede registratie voor paarden, zoals het I&R-systeem voor koeien. Ik denk dus dat je nooit achter deze cijfers gaat komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:56

Mazida schreef:
Jammer dat er geen cijfers zijn, lijkt me eigenlijk wel interessant en voor iedereen leerzaam. Hoor helaas geregeld dat een veulen dood wordt geboren. Als er onderzoek naar wordt gedaan, weet je ook hoe het beter kan.

Hoewel ik het persoonlijk heel interessant zou vinden, denk ik niet dat je er veel mee 'kan'. Immers kan een veulen door heel veel verschillende oorzaken komen te overlijden. Helaas afgelopen januari mijn veulen verloren op 9 maanden dracht, vermoedelijk de navelstreng om zijn voetje gezeten. De merrie van een kennis aborteerde in dezelfde week op 5 maanden dracht, autopsie laten doen, niks uit gekomen. Placentitis, rhino, bacteriële infecties, virale infecties, merrie die wat 'open' staat, the list goes on and on zeg maar qua mogelijke oorzaken... On over oorzaken van een overleden pasgeboren veulentje nog maar te zwijgen.

Dus in die zin heb je niet zo veel aan een totaal aantal.

Bij het AVS publiceren we ook ieder jaar de dekkingen en de geboortes, maar ik denk niet zo uitgebreid als bij de Fries als ik het zo lees.

Maar ik ben dus wel nieuwsgierig waar je aan denkt met er iets mee kunnen zeg maar :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:01

ik denk dat een I&R registratie voor paarden er wel gaat komen. Maar nu is het er nog niet. Zal wel lastig te controleren zijn omdat paarden voornamelijk bij particulieren staan. Koeien staan doorgaans op een bedrijf, die zijn aan allerlei controle middelen onderhevig (UBN nummer, I&R, Rendac, CRV, Melkfabriek, veearts, etc)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:05

Je kan het niet echt vergelijken met kalversterfte, denk ik.
Een kalf wordt meteen bij de moeder weg gehaald, de moeder is een melkkoe.
Een veulen blijft gewoon bij de moeder, heeft dus een veel beter start.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:08

Ik heb ooit iets gevonden vanaf de geboorte tot het 3e jaar of zo op een grote renpaarden stal. Zo uit mijn hoofd stierf iets van 10% in het eerste jaar, meestal kort na de geboorte of door ongelukken. Kan het echter niet meer vinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:08

Barbet schreef:
Je kan het niet echt vergelijken met kalversterfte, denk ik.
Een kalf wordt meteen bij de moeder weg gehaald, de moeder is een melkkoe.
Een veulen blijft gewoon bij de moeder, heeft dus een veel beter start.

Een andere start, niet perse een betere. Dat ligt eraan welke criteria je gebruikt.