Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mazida schreef:Misschien bij officiële paardenfokkers? Of hoeven die niet aan regels te voldoen?
Kinke schreef:Bij Rendac hebben ze dan misschien wel cijfers over hoeveel dode veulens ze hebben opgehaald, maar dan weet je nog niet hoeveel merries er drachtig waren.
@butengeweun....een kalf is geen bijproduct. Een kalf is aanwas voor de volgende generatie.
Kinke schreef:Bij Rendac hebben ze dan misschien wel cijfers over hoeveel dode veulens ze hebben opgehaald, maar dan weet je nog niet hoeveel merries er drachtig waren.
@butengeweun....een kalf is geen bijproduct. Een kalf is aanwas voor de volgende generatie.
Kinke schreef:maar lang niet ieder paard staat bij een stamboek ingeschreven. En er zijn natuurlijk genoeg paarden en pony's waarbij men met dekbonnen werkt en deze ergens inlevert ter registratie.
butengeweun schreef:er zit een verschil in waarom er gefokt word, bij koeien is het nodig voor de melkproductie dus hard gezegd is het kalf een bijproduct. Zeker stiertjes.
Bij paarden fok je echt bewust om een goed dier te krijgen voor de toekomst dus is het veulen het hoofdproduct.
Ik spreek nu niet voor de paardenmelkerijen daar weet ik niet hoe het presies gaat.
Nynkster schreef:Kinke schreef:maar lang niet ieder paard staat bij een stamboek ingeschreven. En er zijn natuurlijk genoeg paarden en pony's waarbij men met dekbonnen werkt en deze ergens inlevert ter registratie.
Lijkt me dat mensen niet gaan dekken met ene papierloos dier![]()
Dekbonnen moeten gewoon ingeleverd worden anders krijg je ook geen papier bij je dieren dacht ik zo
Nynkster schreef:Kinke schreef:maar lang niet ieder paard staat bij een stamboek ingeschreven. En er zijn natuurlijk genoeg paarden en pony's waarbij men met dekbonnen werkt en deze ergens inlevert ter registratie.
Lijkt me dat mensen niet gaan dekken met ene papierloos dier![]()
Dekbonnen moeten gewoon ingeleverd worden anders krijg je ook geen papier bij je dieren dacht ik zo
Kinke schreef:Waarom niet Nynkster? Kijk alleen al eens naar al die Shetjes, lopen zoveel gewoon als grasmaaier rond en hengstjes zijn er ook genoeg, ff met pony paar huizen verderop naar de hengst en hop, weer een nieuw toekomstig veulen. En bij paarden wordt er ook genoeg gefokt (vermeerderd)
butengeweun schreef:Kinke schreef:Bij Rendac hebben ze dan misschien wel cijfers over hoeveel dode veulens ze hebben opgehaald, maar dan weet je nog niet hoeveel merries er drachtig waren.
Een goede melkkoe gaat even mee, er moet elk jaar een kalf af om de melkproductie op gang te houden. Ze denken niet ik moet dit jaar 10 kalveren krijgen dan heb ik voldoende jongvee voor wat er afvalt over 2 jaar.
Elke koe moet voor productie een kalf krijgen. Dan heb je nog dat ca 50% stier is waar de melkveehouder weinig mee kan. Maar ze hebben niet elk jaar 50% meer koeien nodig.
Zo zie ik het kalf als bijproduct voor de melkindustrie. (waar de sterfte is gemeten waar ts het over heeft) en geen hoofdproduct dat is de melkproductie
Mazida schreef:Jammer dat er geen cijfers zijn, lijkt me eigenlijk wel interessant en voor iedereen leerzaam. Hoor helaas geregeld dat een veulen dood wordt geboren. Als er onderzoek naar wordt gedaan, weet je ook hoe het beter kan.
Barbet schreef:Je kan het niet echt vergelijken met kalversterfte, denk ik.
Een kalf wordt meteen bij de moeder weg gehaald, de moeder is een melkkoe.
Een veulen blijft gewoon bij de moeder, heeft dus een veel beter start.