Kleine jongens worden groot...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Kleine jongens worden groot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 23:51

:D

En dan is het tijd om ze naar huis te halen, iets of wat op te knappen en vooral te genieten ;)

Voordat we naar de foto's gaan (van veulen naar nu) nog even n stukje geschiedenis van mijn super speciale mannetje.

Paspoort:

Ras: APHA
Stamboeknaam: A DOLLAR FOR A ROSE
Roepnaam: Gentle
Geb datum: 19/03/2016
Kleur: bruinbont
Schofthoogte: 1.50m en groeiende
Sire: GENTLEMEN SEND ROSES
Dam: DG DRY JILL

Gentle zijn moeder heb ik gekocht tijdens ons verblijf in Amerika, haar heb ik in 2015 gekocht en al vrij snel besloot ik haar aan te willen dekken..... tja, daar sta je dan als leek op het gebied van westernpaarden. Ik heb ruim 26 jaar dressuur gereden, 3 veulens gefokt dus van fokken wist ik wel voldoende maar dan al die bloedlijnen die nieuw voor mij waren dus alleen de keuze maken kon ik toen niet eens. Gelukkig kende mijn amerikaanse instructrice iemand die al 40 jaar ervaring had in de westernwereld, al veel veulens op de wereld gezet had dus die kon mij wel helpen. Zo gezegd zo gedaan, Gentle zijn vader was toen de #3 van best vererfende APHA hengsten (staat nu op #4 meen ik) en denk niet buiten de USA wat voor mij mooi meegenomen was ;)

Toen kwam November 2015 om de hoek en kregen we te horen dat we terug naar Nederland zouden gaan....
Argh! Daar sta je dan met n merrie die redelijk ver in haar dracht zit (maart 2016 uitgerekend), die 1 maand in quarantaine moest en dan hoogzwanger met t vliegtuig mee moest want achterlaten NO way!

Alles goed gegaan en op 4 Febr 2016 kwam mijn meisje gezond en wel aan op haar nieuwe stal in Nederland, 19 maart was de nacht waarop Gentle besloot zichzelf maar eens te laten zien en wat was ik dolgelukkig met hem! Ja hij was voor mij iets te wit (achteraf logisch want hij draagt naast t tobiano gen ook nog het w20 gen waardoor hij dus meer wit heeft dan we verwachtte ;) ) maar dat mocht de pret niet drukken!

Gentle net geboren:
Afbeelding

Paar maanden later:
Afbeelding

Toen werd het tijd om de grote wereld te gaan verkennen, Gentle vertrok naar de eifelopfok om daar 2,5 jaar te gaan genieten met vriendjes/leeftijdsgenootjes en de vrijheid die n jong paard imo nodig heeft :)
Afbeelding

Gentle groeide lekker door, ruim 2 jaar oud:
Afbeelding

En toen kwam de dag dat hij naar huis kwam.... vroeg in de ochtend zijn we het vrachtwagentje op gaan halen en daarna doorgereden naar de opfok. Dik 2u later arriveerde we en vrij snel (na wat pogingen ;)) stond meneer achter in de vrachtwagen
Afbeelding

en waren we onderweg naar de kliniek voor zijn geplande operatie (castratie en botfragmenten verwijderen), alles ging goed en op maandag 4 maart kwam hij dan echt naar "huis"

Nog op de kliniek
Afbeelding

EINDELIJK thuis *\o/*

Afbeelding
Zn moeder wil absoluut niets van m weten, viel de tralies aan en beschadigde daarmee haar voortanden dus zit er n plaat tussen en is de rust weder gekeerd.... nu moet ik ook bekennen dat zn moeder opnieuw dragend is en voor 14 mei uitgerekend dus ze is lekker "bitchy"

Ondertussen zijn we ruim 4 weken verder en hebben we nog maar 3 weken boxrust met stappen aan de hand voor de boeg....

Gentle doet t super, geeft niets om het binnen staan.... kan vast staan, voetjes geven, vind borstelen geweldig (veel meer mochten we de 1e 3 weken niet!), wassen is prima, vlechten is prima, peesbeschermers en deken geen enkel probleem en zo kan ik nog wel even door gaan...

Het is maar goed dat ik weet dat hij pas 3 is want anders zou ik denken dat er n 5 jarige op stal staat, hij is zo relaxed en pakt alles zo goed op dat t n genot is met hem te mogen "werken".

1e week op stal, nog in het verband:
Afbeelding

Nieuw verband nadat de hechtingen verwijderd zijn:
Afbeelding

Tja jongen.... je moet weten dat je vrouwtje niet spoort :)
Afbeelding

Zo moeder, zo zoon?
Afbeelding

Overzicht van geboorte naar 3 jaar:
Afbeelding

En dan komen we aan bij vandaag.... ik wilde zo graag wat standfoto's van hem hebben maar ja, vaak ben ik alleen en dan maak ik vlug wat plaatjes met mijn telefoon maar nu wilde ik toch echt n paar goede foto's. Vandaag dus manlief meegenomen naar stal, Gentle zn strontvlekken (hij weet zich telkens zo vies te maken dat ik t soms echt niet grappig meer vind!) weggewerkt en toen bedenken waar ik foto's ging maken.

Uiteindelijk net de plaats afgewandeld, Gentle geparkeerd, poging gedaan met het opstellen (viel nog mee ook!) en toen ik thuis kwam en de foto's bekeek kwamen er wel erg leuke plaatjes uit <3

3 daarvan heb ik al bewerkt en zal ik posten... de rest moet ik nog n keer doorheen gaan maar ik was te moe om alles meteen te bewerken dus die kunnen later nog volgen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

N berichtje zou leuk zijn!

Verhaal is n beetje lang geworden dus chapeau als jullie alles gelezen hebben ;)

Whale

Re: Kleine jongens worden groot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:54

Wat een verschrikkelijk mooi paard! <3

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 00:09

Wat een leuke bonte heb je daar op stal! Veel geluk samen

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:56

Heel veel succes samen!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:46

knap dier! Krijgt hij later geen last meer van de verwijderde botfragmenten? Leuk die collage hoe hij opgegroeit is. Zit sinds kort met een veulenkind. Dus leuk om te zien en te fantaseren hoe die van mij gaat uitgroeien :o

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 14:41

De fragmenten zijn verwijderd dus nee, hij zal daar nooit meer last van krijgen, vandaar ook de keuze om nu alles in 1x te doen want anders had ik n 2e operatie redelijk snel moeten laten doen en ik ben al geen fan van volledige verdoving, laat staan 2x kort achter elkaar ;)

Thanks iedereen!

Over n paar weken komt ons nieuwe veulenkind eraan en daar kijk ik ook stiekem heel erg naar uit O:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:44

Daar is knappe Gentle weer.
Ik heb destijds je topic gevolgd.
En ondanks het vele wit aan ene kant blijf ik hem super leuk vinden. Heerlijk stoer en stevig paard.

Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar " Bonkie".
Maar we moeten nog even wachten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:03

Ach, ik ben ondertussen wel goed gewend aan al het wit.... En niets wat n douche met zilvershampoo niet weg kan krijgen ;)

Nog n paar weken en dan kunnen we echt aan de slag :D

Gister gewandeld en op de plaats eens gekeken hoe hij reageert als ik op spring.... Nou, niet dus! Ik hing er al zowat op voordat hij eens omkeek zo van: Ja, en nu???? _O-

Morgen ga ik maar weer eens wat nieuws toevoegen.... Longeersingeltje om zodat hij kan wennen aan de druk van een singel onder zijn buik, dat is dan weer wel het grote voordeel van verplicht boxrust :D

Meelopen met bit in kent hij al, hij weet wat hij wel en wat hij dus absoluut NIET mag (zoals op mijn hakken lopen ;) ) dus zo brengen we steeds iets nieuws in de routine :D

Gister heeft hij ook voor het eerst echt vast gestaan tussen de kabels op de poetsplaats, ik gebruik wel mijn eigen kabels aangezien daar paniekhaken aan zitten en vooral met een jong paard vind ik het heel belangrijk dat ze bij paniek meteen los schieten.... de haken die er bij ons aan de kettingen zitten doen dat dus niet en ik neem geen onnodige risico's ;)
Afbeelding

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:20

Knap dier! <3 En mooie dikke billen ook.

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:27

Wat een gaaf beest! Leuk overzichtje ook zo! :)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:26

Leuk om alles te zien van je knapperd wat zit ie lekker in z’n velletje :):)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:01

Mooi beestje! Wat ik me afvraag TS, heb je de moeder op de foto gezet toen je ontdekte dat hij vol OCD zit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:05

janderegelaa schreef:
Mooi beestje! Wat ik me afvraag TS, heb je de moeder op de foto gezet toen je ontdekte dat hij vol OCD zit?

Hier dezelfde vraag. Dat is voor het volgende veulen ook een groot risico.

Leuk dier! Hij oogt nog wel flink puppie :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 08:18

janderegelaa schreef:

Vanwaar meteen de aanname dat hij vol OCD zit?

Mijn merrie is bij aankoop volledig op de foto gezet en goed, hengst idem dus....

Thanks sheeltje! Hij zit supergoed in zijn vel dus daar ben ik blij mee...

@Luckyy80: thanks!

@hoikimmetje: thanks! Die billen gaan zeker nog wel groeien zodra hij aan het werk mag ;)

@Cayenne: zie mijn antwoord ;)
Daarnaast is OC(D) niet altijd erfelijk bepaald

Hij heeft n puppyhoofd maar verder gedraagt hij zich echt niet als n puppy ;)

Hij heeft al geluk dat hij bij mij staat, de meeste quarters en paints lopen met 2/2,5 al in de sport en daar ben ik het niet mee eens...

Zodra hij straks klaar is met stappen en boxrust gaat ie de wei op en ga ik m rustigaan zadelmak maken, basisknoppen erop zetten en dan zien we wel weer verder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:17

CubaLibre schreef:
janderegelaa schreef:

Vanwaar meteen de aanname dat hij vol OCD zit?

Mijn merrie is bij aankoop volledig op de foto gezet en goed, hengst idem dus....

Thanks sheeltje! Hij zit supergoed in zijn vel dus daar ben ik blij mee...

@Luckyy80: thanks!

@hoikimmetje: thanks! Die billen gaan zeker nog wel groeien zodra hij aan het werk mag ;)

@Cayenne: zie mijn antwoord ;)
Daarnaast is OC(D) niet altijd erfelijk bepaald

Hij heeft n puppyhoofd maar verder gedraagt hij zich echt niet als n puppy ;)

Hij heeft al geluk dat hij bij mij staat, de meeste quarters en paints lopen met 2/2,5 al in de sport en daar ben ik het niet mee eens...

Zodra hij straks klaar is met stappen en boxrust gaat ie de wei op en ga ik m rustigaan zadelmak maken, basisknoppen erop zetten en dan zien we wel weer verder.

Als hij aan 2 sprongen geopereerd is dan zit hij toch aardig vol. En hij heeft in de Eiffel gelopen dus omgevingsfactoren zijn juist gunstig. En deze is nu ook goed als je hem nu op de foto zet. Dus vandaar.
Het enige dat nog zou kunnen is als hij na zijn geboorte nog een paar weken op stal gestaan heeft. Dat geeft OCD.

Zou het gewoon zonde vinden als de volgende weer niet goed is.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:10

janderegelaa schreef:
Als hij aan 2 sprongen geopereerd is dan zit hij toch aardig vol. En hij heeft in de Eiffel gelopen dus omgevingsfactoren zijn juist gunstig. En deze is nu ook goed als je hem nu op de foto zet. Dus vandaar.
Het enige dat nog zou kunnen is als hij na zijn geboorte nog een paar weken op stal gestaan heeft. Dat geeft OCD.

Heb je hier een bron van?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:31

Poeh :oo ik vind hem echt heel erg knap!

Ben erg benieuwd naar je nieuwe veulentje, is er een volgtopic? :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:35

Sasqiua schreef:
janderegelaa schreef:

Heb je hier een bron van?

Dit is eigenlijk wel algemeen bekend. Google maar eens.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:44

Ik heb geen topic geopend zodat mensen aannames kunnen maken en kunnen discuseren over ocd...

Als je alle paarden de kost moet geven die ocd hebben of hebben gehad dan ben je nog wel even bezig ;)

Dus of graag per pb verder discuseren of het hierbij laten graag!

Nu weer ontopic graag ;)

@lideli: thanks, zelf ook nog elke dag heel erg blij dat ik hem de mijne kan en mag noemen :)
Jups, er is een volgtopic: [KS-MK] Jillybeebje 2.0

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:07

CubaLibre schreef:
Ik heb geen topic geopend zodat mensen aannames kunnen maken en kunnen discuseren over ocd...

Als je alle paarden de kost moet geven die ocd hebben of hebben gehad dan ben je nog wel even bezig ;)

Dus of graag per pb verder discuseren of het hierbij laten graag!

Nu weer ontopic graag ;)

@lideli: thanks, zelf ook nog elke dag heel erg blij dat ik hem de mijne kan en mag noemen :)
Jups, er is een volgtopic: [KS-MK] Jillybeebje 2.0

Je hebt gelijk, sorry!
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten.

Je hebt in ieder geval een prachtig veulen gefokt! :D

bbd_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:27

Wat een leukerd! Ik ben ook wel benieuwd naar het nieuwe veulentje :D :D

M_V_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:22

wat een plaatje heb je zeg! Mooi getekend!

Ik voel wel met je mee wat betreft die vlekken. Ik heb een witte merrie en die heeft de stront soms zelfs op d'r oren zitten. Dat ik soms ook niet meer leuk vindt dat ze zich zo vies gemaakt krijgt, haha.