Noord Zweeds Koudbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dakisto

Noord Zweeds Koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 22:53

Hallo allemaal,
Ik had een klein vraagje. Ben zelf erg geïnteresseerd en verliefd geworden op de Noord Zweden! <3
En wil er zelf graag een aanschaffen, maar hoe is dat bij jullie gegaan? En wat zijn de kosten waaraan je moet denken? Heb zelf veel informatie opgezocht, maar wordt er niet veel wijzer van. :')
Alvast bedankt! *\o/*

ruitje

Re: Noord Zweeds Koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:58

Ik ken er een aantal die echt lastig zijn. Die gaan van eigenaar naar eigenaar. Heb je je goed verdiept ib het karakter en met welk doel ze gefokt worden? Er zit natuurlijk een ander fokdoel achter dan bij de gemiddelde koudbloed :)

Dakisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 23:55

ruitje schreef:
Ik ken er een aantal die echt lastig zijn. Die gaan van eigenaar naar eigenaar. Heb je je goed verdiept ib het karakter en met welk doel ze gefokt worden? Er zit natuurlijk een ander fokdoel achter dan bij de gemiddelde koudbloed :)

Ja had me goed in gelezen over het karakter. Maar ben nu best benieuwd, wat voor soort verhalen dan bijvoorbeeld? :9

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:03

Tja het zijn werkpaarden die gefokt zijn voor werklust en tempo. Vergelijk ze met dravers. Daarnaast hebben ze eigengereide karakter ( vergelijk het met een stevig fjorden karakter ) en als ze niet goed opgevoed zijn dan drammen ze overal doorheen. Onder het zadel zijn ze vlug en slim dus vergis je niet in het koddige uiterlijk.

Hoe ben je zo bij dit ras gekomen? Ken je ze? Heb je ze gereden? Of alleen van een 'plaatje'?

Er zijn er weinig in Nederland te vinden doordat hier geen dekhengsten zijn op het moment, sperma kun je alleen uit Zweden bestellen en dan is een woordje Zweeds wel heel handig. Importeren gebeurt ook niet veel want de prijzen beginnen bij de 6000 euro voor een goedgekeurde en dan komen daar nog transportkosten e.d. bij op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:11

Wat hierboven dus staat, combineer het vlugge en temperamentvolle van een draver met het sterke stugge van een koudbloed en je hebt wat mij betreft niet het meest ideale ras :') .

Ik denk dat het super leuke paarden zijn voor een selecte groep mensen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:49

Denk er wel om dat je twee types hebt: de dravers (travare) en de koudbloeden/trekpaard (brukhast). De beschrijving van ruitje lijkt meer op het draver type.

Maar... ik ken een aantal brukhasts en die hebben er ook best een kop op zitten. Zijn geen gemene dieren, maar het zijn niet de gemiddelde fjord/haf/etc qua temperament.
Ééntje is nu best kalm, maar wordt ook weinig van gevraagd. De ander die ik goed ken zit wel een handleiding bij. Beide eigenaren zijn er erg blij mee en hebben ze al jaren, maar koop ze vooral niet alleen om hoe ze eruit zien. Ga er het liefst een paar ervaren voor je gaat importeren.

Dakisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 01:13

Had ze gezien op een video, en ben erna
veel informatie gaan opzoeken. Heb ze helaas nog nooit in t echt gezien. :')
Dank jullie wel voor jullie waardevolle informatie! Vindt t erg leuke beesten, maar ga me denk toch breeder orienteren op meerdere koudbloeden! :j

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:15

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:17

Is dat de Swarzhwalder Fuchs? Volgens mij heeft Eva Roemaat (zoek maar op Facebook of instagram) zo eentje. En Matilde Brandt heeft ook een Noors Zweeda ras dacht jk (ook via facebook en instagram). Beide doen toffe dingen met die paarden. Ik denk idd dat ze wel wat te doen moeten hebben :Y) Die van matilde zie ik niet zo gauw een rustig en sloom leven leiden. Maar leuke paarden hoor!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:22

Afbeelding

is dit een Travare ?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 07:33

De Noord Zweden die ik hier (in het hoge noorden van Zweden) ken zijn super braaf en worden gebruikt om bomen door het bos te slepen. Dit zijn wel echt brukshästar (werkpaarden). Prijzen beginnen rond de 4000€. Paarden zijn duur in Zweden, daarom worden er zo veel vanuit oa Nederland geimporteerd.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:36

woepsie90 schreef:
Is dat de Swarzhwalder Fuchs? Volgens mij heeft Eva Roemaat (zoek maar op Facebook of instagram) zo eentje. En Matilde Brandt heeft ook een Noors Zweeda ras dacht jk (ook via facebook en instagram). Beide doen toffe dingen met die paarden. Ik denk idd dat ze wel wat te doen moeten hebben :Y) Die van matilde zie ik niet zo gauw een rustig en sloom leven leiden. Maar leuke paarden hoor!

De Schwarzwalder fuchs komt oorspronkelijk uit Duitsland en de Noord Zweed dus uit Zweden. Ze zijn qua karakter niet met elkaar te vergelijken. Al zijn er ook geheid Schwarzwalder boefjes :')