Help! Pony verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

durkje2007

Help! Pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:33

Hey allemaal!

Ik heb nu ongeveer 3 jaar een fjord. In het begin heb ik zo veel plezier met haar beleefd, en we hadden wel onze dipjes maar daar kwamen we snel bovenop. Maar nu heb ik gewoon simpelweg geen zin om te rijden. En dit heeft denk ik een paar redenen:

- Er zit geen vooruitgang met het rijden, ik zou graag L1 of 2 met haar willen rijden uiteindelijk. Ik heb ook nog les en het helpt wel, maar als ik alleen oefen dan heb ik het idee dat we steeds op 1 punt blijven haken en niet verder komen.
- Het werkt niet meer goed tussen ons, we botsen heel erg. En dat is niet alleen met het rijden, maar ook gewoon in de alledaagse dingetjes. Ze komt alleen even bij me bijvoorbeeld om te kijken of ik iets lekkers heb en dan loopt ze weg. Als ik bijvoorbeeld om 5 uur kom weet ze dat ze in stal wordt gezet en eten krijgt en wil ze dus graag mee. Als ik om 3 uur kom rent ze gewoon weg, en als ik haar dan te pakken heb wil ze niet mee komen en begint ze te steigeren.
- Mijn pony staat bij iemand anders thuis, en diegene heeft zelf ook een paard waar mijn pony super goed bevriend mee is. Maar ik voel me daar erg op mijn vingers gekeken. Ik doe wel aan vrijheidsdressuur en neckrope rijden, maar ik heb het idee dat de mensen die daar wonen dat raar vinden ofzo. Want mijn stalgenoot doet zulke dingen niet.

Ik hoop dat ik mijn situatie een beetje heb kunnen uitleggen aan jullie zodat jullie het begrijpen, het zou echt heel fijn zijn als jullie mij advies zouden kunnen geven. Want ik denk op dit moment alleen maar aan verkopen, omdat ik vind dat mijn pony beter verdiend. Iemand die wel veel zin heeft om met haar te werken en die ook erg enthousiast is.

xx

Binkie_Eline

Re: Help! Pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:36

Ik denk dat je dan voor jezelf al een keuze gemaakt heb. Als jij denkt dat je pony bij iemand anders beter af is, dan is het denk ik slim om haar te verkopen. Misschien kun je iemand zoeken die haar zou willen bijrijden, om te kijken of het echt aan jullie als combinatie ligt?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:39

Als je doelen niet meer overeen komen met je pony, zou ik verkopen. Als het alleen gaat omdat je je 'beoordeeld' voelt zou ik een andere stalling zoeken.

Het is wel pony met eigen karakter en ze kan ook reageren op jou stemming. Ik zou het zoeken in grondwerkles/begeleiding, want een andere pony lost punt 2 en 3 niet op ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:45

als ik zo lees voel jij je helemaal niet op je gemakt op jou stal.

Dit verwerkt zich naar het paard toe.
ik heb ook op stal gestaan waar er ouders van stalgenootje altijd gingen kijken hoe je aan het rijden was. en hadden altijd mening. mijn paard werd steeds gefrustreerde en ben toen verhuist naar stal waar iedereen elkaar in hun waarde laat mijn paard is er zo van opgebloeid en ik ook.

dus denk daar ook aan. voor dat je verkoopt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:47

Wat vinden je ouders ervan en hebben zij ervaring met paarden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:47

Mij klinkt het eerder alsof de communicatie niet meer soepel verloopt.

Ik zou beginnen met een andere stal zoeken. Jou mindset op het terrein is niet goed, omdat je je al op je vingers gekeken voelt.

Vervolgens zou ik opzoek naar andere instructie. Iemand die jou en jou paard meer uitdaagt. Iemand die echt van aanpakken houdt.

Vervolgens zou ik ook grondwerk gaan doen en de relatie tussen jou en jou paard verbeteren.

L1 rijden is echt een koud kunstje. Dat is het probleem niet. De begeleiding en sfeer er omheen lijkt meer het probleem als dat jou paard het probleem is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:54

Ik zou zeker niet overhaast verkopen. Ik ga mee met mijn voorgangers, zoek ene neiuwe stal en een andere instructie. Probeer ook leuke dingen samen te doen en haal de druk weg, je hebt een pony omsat je het leuk vindt dus geniet ervan

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:05

Ik denk dat het een goed idee is, om een ander plekje te zoeken voor jezelf en voor je pony. Je hoeft je niet fijn op deze stal en dat merkt je pony.

Aan mijn fjord is dit ook heel duidelijk te merken. Toen ik niet lekker in mijn vel zat op stal had ik ook 'geen klik' met haar terwijl we dat in de jaren daarvoor wél hadden. Ik zou dus echt een ander plekje zoeken en dan weer met een schone lei beginnen. Als het dan nog voelt zoals nu, dan is het wel een goed idee om haar te verkopen. Dat is eerlijker voor allebei. :j

Succes!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:24

Ook ik zeg dat het probleem in je houding/uitstraling zit, gezien de voor jou beklemmende sfeer op stal zou ook ik de pony niet verkopen maar eerst opzoek gaan naar een stal waar jij gewoon jij kan zijn zonder dat er raar opgekeken word!

Jou stemming word nu gespiegeld door je paard, en hoe stoicijns een fjord er ook kan uitzien ze spiegelen nog steeds!

Helaas ik weet er alles van, zelf ook een mindere periode gehad, mijn fjord niet lekker, tijd niets mee gekund door spierprobleem, sfeer op stal was niet je-van-het waardoor ik zelfs met tegenzin naar stal ging. Dat heb ik geweten! Fjorden vriendje veranderde in een niet meewerkend en zichzelf zielig vindend hoopje paard! En als een fjord in zichzelf gaat keren en niet de (tot irritant aan toe) vrolijke aap is gaat het in mijn ogen mis ;)

Wbt het rijden, echt geloof me L1/L2 is geen wereldprestatie zolang je basis voor elkaar is moet dat echt met gemak lukken. Máár doordat je zelf nu in een dal zit door gok ik de sfeer op stal is het plezier weg, lukt het rijden daardoor zeker ook niet lekker(ook daar spiegeld je paard je nog steeds heel lekker bij door) en krijg je jezelf niet over dat punt heen.

Mijn advies voor je überhaupt maar denkt aan verkoop, pak je pony en verhuis naar een andere stal. Begin daar volledig opnieuw, frisse start, andere ideeën in je hoofd, nieuwe instructie en begin echt overnieuw.

Ik heb het zelfde gedaan, pony staat nu nog steeds te revalideren maar is zo ontzettend veel leuker geworden van zijn verhuizing! Hij is weer het blije ei als ik altijd heb gekend, wil weer kroelen, kriebelt weer terug, staat me weer met een pretkop aan te kijken als ik kom.(en dat ie vervolgens weer als een hond in het touwtje staat te happen en weer een eigen mening krijgt laten we maar even buiten beschouwing :') )

En wat betreft kroelen, het is wel een merrie, die kunnen niet zo heel erg aanhankelijk zijn helaas maar ook daar zal het beter mee gaan als jij weer met fijne vrolijke energie op stal komt omdat de sfeer niet zo bepalend is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:55

dieseltje09 schreef:
Ook ik zeg dat het probleem in je houding/uitstraling zit, gezien de voor jou beklemmende sfeer op stal zou ook ik de pony niet verkopen maar eerst opzoek gaan naar een stal waar jij gewoon jij kan zijn zonder dat er raar opgekeken word!

Jou stemming word nu gespiegeld door je paard, en hoe stoicijns een fjord er ook kan uitzien ze spiegelen nog steeds!

Helaas ik weet er alles van, zelf ook een mindere periode gehad, mijn fjord niet lekker, tijd niets mee gekund door spierprobleem, sfeer op stal was niet je-van-het waardoor ik zelfs met tegenzin naar stal ging. Dat heb ik geweten! Fjorden vriendje veranderde in een niet meewerkend en zichzelf zielig vindend hoopje paard! En als een fjord in zichzelf gaat keren en niet de (tot irritant aan toe) vrolijke aap is gaat het in mijn ogen mis ;)

Wbt het rijden, echt geloof me L1/L2 is geen wereldprestatie zolang je basis voor elkaar is moet dat echt met gemak lukken. Máár doordat je zelf nu in een dal zit door gok ik de sfeer op stal is het plezier weg, lukt het rijden daardoor zeker ook niet lekker(ook daar spiegeld je paard je nog steeds heel lekker bij door) en krijg je jezelf niet over dat punt heen.

Mijn advies voor je überhaupt maar denkt aan verkoop, pak je pony en verhuis naar een andere stal. Begin daar volledig opnieuw, frisse start, andere ideeën in je hoofd, nieuwe instructie en begin echt overnieuw.

Ik heb het zelfde gedaan, pony staat nu nog steeds te revalideren maar is zo ontzettend veel leuker geworden van zijn verhuizing! Hij is weer het blije ei als ik altijd heb gekend, wil weer kroelen, kriebelt weer terug, staat me weer met een pretkop aan te kijken als ik kom.(en dat ie vervolgens weer als een hond in het touwtje staat te happen en weer een eigen mening krijgt laten we maar even buiten beschouwing :') )

En wat betreft kroelen, het is wel een merrie, die kunnen niet zo heel erg aanhankelijk zijn helaas maar ook daar zal het beter mee gaan als jij weer met fijne vrolijke energie op stal komt omdat de sfeer niet zo bepalend is.

Een merrie kan ook zeer aanhankelijk zijn maar dat wisselt i.v.m. haar hormonen. Zoals de anderen hier ook zeggen,verkoop niet te snel want dat is jammer. Probeer eerst een andere stal\instructie/benadering. Als het plezier echt niet gaat terugkomen kun je altijd nog verkopen. Maar er zijn zoveel topics van mensen die daar spijt van kregen!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:08

@ anjali oow zeer zeker! Maar ken ook merries die echt nooit niet vrolijk worden van getut, borstelen, kroelen en friemelen en inderdaad ook andere die gewoon ruin zijn wat dat betreft en bijna altijd wel in zijn voor een knuffel(en maar en paar keer per jaar niet zo veel polonaise aan dr lijf willen als ze heel hoog zitten qua hormonen).
Wat dat betreft ben ik toch wel heel blij met een ruin, die zijn wat constanter in het willen aanraken en kroelen :+

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:16

durkje2007 schreef:
Hey allemaal!

Ik heb nu ongeveer 3 jaar een fjord. In het begin heb ik zo veel plezier met haar beleefd, en we hadden wel onze dipjes maar daar kwamen we snel bovenop. Maar nu heb ik gewoon simpelweg geen zin om te rijden. En dit heeft denk ik een paar redenen:

- Er zit geen vooruitgang met het rijden, ik zou graag L1 of 2 met haar willen rijden uiteindelijk. Ik heb ook nog les en het helpt wel, maar als ik alleen oefen dan heb ik het idee dat we steeds op 1 punt blijven haken en niet verder komen.
- Het werkt niet meer goed tussen ons, we botsen heel erg. En dat is niet alleen met het rijden, maar ook gewoon in de alledaagse dingetjes. Ze komt alleen even bij me bijvoorbeeld om te kijken of ik iets lekkers heb en dan loopt ze weg. Als ik bijvoorbeeld om 5 uur kom weet ze dat ze in stal wordt gezet en eten krijgt en wil ze dus graag mee. Als ik om 3 uur kom rent ze gewoon weg, en als ik haar dan te pakken heb wil ze niet mee komen en begint ze te steigeren.
- Mijn pony staat bij iemand anders thuis, en diegene heeft zelf ook een paard waar mijn pony super goed bevriend mee is. Maar ik voel me daar erg op mijn vingers gekeken. Ik doe wel aan vrijheidsdressuur en neckrope rijden, maar ik heb het idee dat de mensen die daar wonen dat raar vinden ofzo. Want mijn stalgenoot doet zulke dingen niet.

Ik hoop dat ik mijn situatie een beetje heb kunnen uitleggen aan jullie zodat jullie het begrijpen, het zou echt heel fijn zijn als jullie mij advies zouden kunnen geven. Want ik denk op dit moment alleen maar aan verkopen, omdat ik vind dat mijn pony beter verdiend. Iemand die wel veel zin heeft om met haar te werken en die ook erg enthousiast is.

xx

Ik denk dat je goed moet kijken naar wat de pony leuk vindt om te doen.. Ik denk dat jullie doelen niet overeen komen.. Dit heb ik zelf ook meegemaakt met mijn pony en deze uiteindelijk verkocht. Als paarden vanuit de weide weg rennen betekent het vaak dat ze het werk niet leuk vinden wat je aan biedt.

Ik zou goed nadenken over welke doelen jij hebt met je paard en welke doelen het paard leuk vindt om te doen. Ben jij bereid hierin aan te passen of niet/te werken aan jullie band..? Zo niet zou ik een ander huis zoeken voor de pony.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:19

dieseltje09 schreef:
@ anjali oow zeer zeker! Maar ken ook merries die echt nooit niet vrolijk worden van getut, borstelen, kroelen en friemelen en inderdaad ook andere die gewoon ruin zijn wat dat betreft en bijna altijd wel in zijn voor een knuffel(en maar en paar keer per jaar niet zo veel polonaise aan dr lijf willen als ze heel hoog zitten qua hormonen).
Wat dat betreft ben ik toch wel heel blij met een ruin, die zijn wat constanter in het willen aanraken en kroelen :+

Ja dat is waar.Maar ik heb ook een merrie gekend die keihard op je af kwam rennen om gekroeld te worden en daar zo van genoot dat ze bijna omviel!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:50

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:56

Ik vind het er ook meer op lijken dat je gewoon je draai niet kunt vinden op de stal waar je nu staat.
Gedrag van je pony is heel normaal, zoals als jij komt om 3 uur dan weg rennen.
Dat zijn alledaagse fjorden streken (en ik denk wel van heel veel pony's en paarden)
Dus je zou kunnen zoeken naar een andere leuke stalling, waar ook wat meer aanspraak voor je is.

Maar als je in je hart eigenlijk al helemaal klaar bent met paarden en het echt niet leuk meer vindt.
Dan kun je beter je pony verkopen en een andere sport zoeken.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:14

Ik ga met de eerdere reacties mee dat het misschien zinvol kan zijn om te kijken naar een andere stalling. Ik heb ook een tijdje op een stal gestaan waar ik het echt niet naar mijn zin had vanwege de mensen, en het boterde toen ook echt niet tussen mij en m'n paard en had gewoon geen zin meer om te gaan terwijl het altijd zo fijn was! Ook paardlief had het niet zo naar haar zin op die stal en dat maakt echt uit. Weet je nog wanneer de weerzin en ongeveer is ontstaan?
Misschien loop je ook sneller vast met het rijden, omdat je al wat gefrustreerd bent en graag vooruitgang wil. Soms kan het ook helpen om even afstand te nemen van je doelen en gewoon bezig te zijn en te rijden om het rijden.
Uiteraard moet het wel eerlijk blijven voor jou en je pony dus met dat in het achterhoofd, het licht er misschien ook aan hoe lang je hier al last van hebt :)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:50

Het weg lopen... ik denk dat maar weinig paarden dat niet doen.
Wb het verschil tussen kroelen bij merrie/ruin ben ik het echt niet mee eens. Hier een merrie en ruin die kroelen heerlijk vind en een ruin die geniet van zijn aandacht maar dat gepluk aan zijn hoofd niet wil hebben en borstelen soms gelaten toe laaf.

Daarnaast helpt het gevoel “op je vingers gekeken” worden niet echt mee aan het leuk hebben samen. Jij wordt geërgerd of onzeker daardoor, je fjordje voelt dat aan, gaat dat spiegelen en je komt in een neerwaartse spiraal. Verhuizen dus naar een plek waar jij je wel fijn voelt.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:05

Niet te haastige beslissingen nemen idd.
Heb jouw verhaal een paar keer gelezen en persoonlijk denk ik dat je veel vragen hebt en wat onzeker kan zijn. Mijn excuses als ik dat fout heb.
Onze dochter is nu 16 jaar. Ze heeft haar pony 6 jaar gehad en het was een rollercoaster aan belevenissen en ervaringen.
In die 6 jaar tijd is onze dochter ook veel veranderd en met haar, ook de pony.
Zou je weer meer zin hebben om je pony te verzorgen op een andere stal? Heb je het e.e.a. al besproken met je ouders bijv?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:16

Stap 1, andere stal, want als jij je op je vingers gekeken voelt ga je daar nooit lekker relaxt lekker met je paard prutsen.

Wat betreft komt voor snoepje of om naar binnen te gaan anders niet, dat is niet echt raar, dat doen veel paarden. Met eten ben ik ook suk leuker dan zonder.

L1 of L2 zou geen probleem moeten zijn, zorgen voor goede instructie en netjes gaan oefenen. Zet ik bij hievaak wel een kanttekening, mijn paarden waarderen afwisseling en vrije dagen zeer dus oefenen hoeft echt niet elke dag of elke keer dat je erop zit, als je maar wel consequent bent in hoe je iets van je paard vraagt qua hulpen of je nou met je dressuur spullen rijdt, je neckrope of buiten of rondje gaat springen.

Verhuizen en goed les, verkopen ook prima optie hoor, maar lees hier onvrede over stalling die echt wel doorwerkt in de rest van je met je paard zijn.