Verwaarloosd paard help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LLvanWol

Verwaarloosd paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 11:01

Bij mij op stal staat een heel oud paardje die van de winter erg mager is geworden (nog nooit zoiets ergs gezien). Ik heb al aan de staleigenaar gevraagd waar zijn baasje is. Staleigenaar zei dat zijn baasje weinig tijd heeft en dus eens in de drie maanden langs komt. Sinds november (nu maart) haal ik het paardje twee keer per week uit de wei om hem bij te voeren (mijn eigen paard was ook aan de dunne kant dus heb nog heel veel seniores priorus over) in al die tijd 0 keer de eigenaar gezien en mijn stalgenoten weten ook niet wie de eigenaar is. Hij is al iets opgeknapt en ik las op het internet dat kuil en hooi ook goed werken om weer op een normaal gewicht te komen, echter maakt hij ballen van zijn kuil en spuugt het uit. Hij moet dus hoognodig naar de tandarts. Alleen zou ik niet weten hoe ik dat baasje moet contacteren? Want mag een staleigenaar zomaar een nummer of email aan mij doorgeven?

horselife7

Re: Verwaarloosd paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:03

hoi ik denk het wel het als je maar vriendelijk blijft

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:06

Het lijkt me logischer dat de stalbaas de eigenaar van het paard contacteert.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:10

Sclimpre schreef:
Het lijkt me logischer dat de stalbaas de eigenaar van het paard contacteert.

Lijkt mij ook een betere weg. Hoe staat je stalbaas daar tegenover?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:18

Lief van je om je zo met het paard bezig te houden, maar kijk uit met voeren van een ander paard.
De staleigenaar moet hier zijn verantwoordelijkheid nemen en contact opnemen met de eigenaar.

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:54

Wat ik nog het ergste vind in dit verhaal is dat de staleigenaar dus blijkbaar niets doet en met eer en geweten dagelijks het paard in de hand heeft? :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:01

Heb je het voeren in overleg gedaan met de staleigenaar?
Lijkt mij idd dat de staleigenaar contact opneemt met de eigenaar van het paard om te overleggen, net zoals Amanda zegt

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:03

zuigstengel schreef:
Wat ik nog het ergste vind in dit verhaal is dat de staleigenaar dus blijkbaar niets doet en met eer en geweten dagelijks het paard in de hand heeft? :

Persoonlijk denk ik dat het goed is om in het achterhoofd te houden dat de info die zover in dit topic is gegeven echt heel sumier is en subjectief. Met subjectief bedoel ik dan dat we alleen lezen dat een paard heel mager is, en dit vertalen we allemaal in ons eigen hoofd om naar een bepaald beeld.

Daarnaast is er alleen verteld dat de eigenaar te weinig tijd heeft, en dat is een ruime zin waar heel veel situaties onder kunnen vallen. Ook is er niks gezegd over de rol van de staleigenaar. Verder is er gewoonweg te weinig info om een sluitend beeld te krijgen van de situatie.

Denk dat het goed is om op te passen met oordelen, want denk dat TS daar ook niet direct mee geholpen is wat betreft haar vraag.

TS: ik kreeg het vermoeden uit je berichtje dat er voor jou ook veel dingen onduidelijk zijn. Dat is lastig en zeker als je je zorgen maakt ook niet fijn. Vind het een waardevolle toevoeging van Amanda dat je inderdaad op moet passen wat betreft het voeren van een paard, je kent zn geschiedenis niet en wellicht doe je goedbedoeld iets verkeerd. Ik hoop dat je met de staleigenaar misschien wat duidelijkheid kunt krijgen over het wel en wee. En nogmaals, het contact is denk ik in het eerste geval echt een taak van de staleigenaar, dus ga vooral het gesprek met hem aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:03

Is dit een volpensionstalling,of een waar je de verzorging zelf moet doen? Zeker als het een volpensionstalling is,is het toch echt de taak van de pensionhouder om de eigenaar op de hoogte te houden van de toestand van zijn paard.

LLvanWol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 15:09

Ik heb gepraat met de staleigenaar en hij heeft de eigenaar gebeld. De eigenaar gaat een afspraak maken met de tandarts! bedankt voor de tips :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:14

LLvanWol schreef:
Ik heb gepraat met de staleigenaar en hij heeft de eigenaar gebeld. De eigenaar gaat een afspraak maken met de tandarts! bedankt voor de tips :)

Fijn! Goed om te horen dat het dus allemaal ook bespreekbaar is. +:)+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:22

Op eigen houtje gaan voeren zou ik idd ook mee oppassen. Maar als eigenaar zo weinig tijd heeft, zou je kunnen overleggen met de eigenaar (evt via de staleigenaar) of jij het paardje wat mag verzorgen. Als in zorgen dat het wat extra voer krijgt, de tanden gedaan worden en in de gaten gehouden wordt of hij/zij goed eet/kan eten. De hoefsmid. Een keer een borstel erover enz. enz.
Misschien vind de eigenaar het wel fijn dat er iemand meer is die een beetje aandacht aan het paard geeft. Maar dit dus duidelijk met eigenaar overleggen en niet op eigen houtje gaan doen.

horselife7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:52

LLvanWol schreef:

fijn ! :D :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:58

Fijn dat de tandarts komt.

Het paard wordt neem ik aan gewoon door de stal gevoerd en gemest? Niet meer zelf zomaar gaan voeren. Altijd overleggen met de eigenaar! Het is jouw paard niet en je kunt het onbedoeld ook verkeerd doen. Mijn pony is ook erg mager. Ze heeft cushing en is ooit eens hoefbevangen geweest. Ze staat hier op een strikt dieet en onder toezicht van een dierenarts. Als mensen haar naar eigen inzicht gaan bijvoeren omdat ze haar zielig vinden dan kan ze zo maar weer bevangen worden. Dat is super zielig voor de pony en de bijvoerende mensen zullen vast niet aanbieden de medische kosten te betalen

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:00

Fijn dat de eigenaar actie gaat ondernemen!

Over het nooit zien van een eigenaar kunnen ook misverstanden ontstaan, doordat je standaard op een andere tijd komt natuurlijk. Bij ons op stal komt namelijk iedereen vrijwel iedere dag (stal van 20 paarden), maar sommige zie ik ook echt nooit en s avonds als ik er ben zijn er hooguit nog 2 mensen. Pas zag ik iemand weer na een tijd en die zei dat hij dacht dat ik niet meer kwam, terwijl ik dus geen dag over sla ;) .

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:01

Ik zou persoonlijk ook niet zomaar gaan bijvoeren. Je weet nooit of het paard eventueel iets mankeert en daardoor misschien mager is. Ik zou met de stalbaas even overleggen of hij niet eventueel de eigenaar kan bellen. Hij moet die gegevens hebben. :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:47

capopjekop schreef:
Fijn dat de tandarts komt.

Het paard wordt neem ik aan gewoon door de stal gevoerd en gemest? Niet meer zelf zomaar gaan voeren. Altijd overleggen met de eigenaar! Het is jouw paard niet en je kunt het onbedoeld ook verkeerd doen. Mijn pony is ook erg mager. Ze heeft cushing en is ooit eens hoefbevangen geweest. Ze staat hier op een strikt dieet en onder toezicht van een dierenarts. Als mensen haar naar eigen inzicht gaan bijvoeren omdat ze haar zielig vinden dan kan ze zo maar weer bevangen worden. Dat is super zielig voor de pony en de bijvoerende mensen zullen vast niet aanbieden de medische kosten te betalen

Mee eens. Inderdaad is een pony van mij zo ooit hoefbevangen gevoerd. Door goedbedoelende maar onwetende mensen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:40

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.