paardrijinstructrice school??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie_paard

paardrijinstructrice school??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 12:37

hey ik zit nu in klas 2 en ga dit jaar over naar 3TL.
later wil ik graag rijinstructrice worden maar ik weet niet welke school ik moet kiezen. het liefste wil ik mijn pony ook mee kunnen nemen (haflinger 1.45). en dat ze daar ook dichtbij op een weiland ofzo kan. ik woon in drenthe en helemaal in zeeland is een beetje ver. in assen heb ik al gekeken en dat was niet iets voor mij, m 2 redenen. 1 je kon daar wel slapen maar was heel krap en anders moet je nog 20 min fietsen en mijn pony kan daar wel staan alleen moet dan de hele dag op stal en kan maar een uurtje op de padock en dat vind ik zielig. dus weet iemand een oplijding waar ik makkelijk heen kan met de trein, wat niet heel ver reisen is of dat je je pony mee kan nemen en daar kan slapen?

alvast bedankt

ReadTheRulez

Re: paardrijinstructrice school??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:17

Als het je alleen om het instructrise zijn gaat kun je ook een cursus doen, ipv een gehele opleiding

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:23

Klopt, je kunt een ORUN cursus doen.
Verder als je echt iets in de paarden zou willen doen kun je wellicht kijken naar MBO's waarbij je een studie kan doen die iets met paarden te maken heeft? Misschien is dit iets: https://www.mboterra.nl/Opleidingen/Hip ... ingen.html

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:24

Er is niet per se een ´opleiding´ om rij instructrice te worden en de markt is nogal beperkt. Als je echt graag de paarden in wilt is het een optie om na je VMBO-4 de opleiding paardenhouderij te gaan doen. Die kun je bijvoorbeeld op het Helicon in Nijmegen en Eindhoven volgen. Dit is eigenlijk een dieren houderij opleiding met als oriëntatie gebied het paard.
En dan zou je daarna nog een opleiding specifiek tot instructrice kunnen volgen bij het KNHS bijvoorbeeld. Maar dat kost wel wat, het is een particuliere opleiding en word dus ook niet vergoed door DUO.

Ik moet zeggen dat werken in de paardensport echt wel een moeizaam proces is, als je connecties hebt en al van jongs af aan er in zit is het makkelijker. Maar to start from scratch is het nogal moeilijk.

Jessie_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 13:32

ja ik wil inderdaad ook een soort paardenhouderij erbij doen want wil later een soort manege en pensionstalling

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:33

mbo paardenhouderij en sport in barneveld dan ? :+

en dan erbij/erna n orin cursus?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:37

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:46

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:47

Jessie_paard schreef:
ja ik wil inderdaad ook een soort paardenhouderij erbij doen want wil later een soort manege en pensionstalling

Had je al eens op de links hier gekeken?

Let wel- rondkomen in paardenland is niet zo gemakkelijk en je moet een paard ook als 'commercieel goed' kunnen zien. Soms is het beter om ook een vangnet te hebben, want manegeeigenaar / pensionhouder is jammer genoeg niet zo leuk en gemakkelijk als het lijkt. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar ik vind het wel belangrijk dat je een toekomst in de paarden niet te rooskleurig ziet. Het is hard werken, lange dagen, vakanties zijn er meestal niet meer bij, en het werk dat je doet heeft veelal wel met paarden te maken, maar zelf doe je met die paarden vaak niet veel.

Hopelijk heb je iets aan de links; mocht je hiermee verder gaan wens ik je uiteraard veel plezier en succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:45

Ik ben het eens met bovenstaande reacties. En wat ik je ook wil meegeven, is dat bij bijna alle opleidingen je een paard moet meenemen. Een pony mag niet. Een Haflinger wordt bij alle opleidingen als pony gezien.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:52

Jessie_paard schreef:

Ik wil je net als bovenstaand je niet uit je dromen halen TS. Maar paardenhouderij/manege/pensionstalling is niet iets wat je zomaar kunt doen.
Als eerste heb je een enorme smak geld beschikbaar hebben om zoiets op te richten, en een enorme smak geld achter de hand hebben voor als het misgaat. Dat zijn twee beginpunten die je moet kunnen afvinken wil je een eigen manege/pensionstal opzetten.
Daarnaast is het werk echt enorm zwaar, lange dagen, weinig tot geen vakantie of vrije tijd, paarden word dan echt je lifestyle en je zult echt moeten inleveren.

Ik denk dat een eigen manege/paardenhouderij iets is wat je kunt gaan doen als je al ´rijk´ bent. Het is namelijk niet echt een enorme winst die je ermee behaalt, omdat je nooit de stallingskosten en de kosten die jij maakt kunt compenseren. En als je het dubbele vraagt van je concurrenten zul je nooit klanten krijgen.

Wat ik wel veel zie, en wat ook een stuk haalbaarder is, is een huis kopen met wat stallen, weiland en een rijbak en daar wat stallen verhuren. Dan ben je dus ook pensionhouder maar dan kleinschalig en wat persoonlijker.
Maar ook dat is geen vetpot.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:54

ReadTheRulez schreef:
Als het je alleen om het instructrise zijn gaat kun je ook een cursus doen, ipv een gehele opleiding

https://www.horses.nl/infos/moet-de-knh ... NOvD2oMMr0

Gelukkig is er schot in de zaak dat je niet meer met alleen een cursusje de baan in mag als instructeur, maar gaat het een volwaardige 4 jarige opleiding worden.

Helaas zijn er wel wat niet goedgekeurde subclubjes die een instructeurscursus aanbieden, maar daarmee ben je geen volwaardig instructeur.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:57

Ik zou een opleiding buiten de paarden kiezen en dan kan je daarbuiten altijd nog de ORUN doen en als hobby lesgeven :)

Jessie_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:18

Shaggy09 schreef:
Jessie_paard schreef:

Ik wil je net als bovenstaand je niet uit je dromen halen TS. Maar paardenhouderij/manege/pensionstalling is niet iets wat je zomaar kunt doen.
Als eerste heb je een enorme smak geld beschikbaar hebben om zoiets op te richten, en een enorme smak geld achter de hand hebben voor als het misgaat. Dat zijn twee beginpunten die je moet kunnen afvinken wil je een eigen manege/pensionstal opzetten.
Daarnaast is het werk echt enorm zwaar, lange dagen, weinig tot geen vakantie of vrije tijd, paarden word dan echt je lifestyle en je zult echt moeten inleveren.

Ik denk dat een eigen manege/paardenhouderij iets is wat je kunt gaan doen als je al ´rijk´ bent. Het is namelijk niet echt een enorme winst die je ermee behaalt, omdat je nooit de stallingskosten en de kosten die jij maakt kunt compenseren. En als je het dubbele vraagt van je concurrenten zul je nooit klanten krijgen.

Wat ik wel veel zie, en wat ook een stuk haalbaarder is, is een huis kopen met wat stallen, weiland en een rijbak en daar wat stallen verhuren. Dan ben je dus ook pensionhouder maar dan kleinschalig en wat persoonlijker.
Maar ook dat is geen vetpot.

Dat is ook leuk. Zoiets wilde ik ook wel maar ik wil sowieso lesgeven! En iedereen ik snap dat het misschien moeilijk gaat worden, maar dat zie ik dan wel weer! Het komt wel goed. Bedankt voor alle reacties!! *\o/*

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:46

Het Groenhorst in Barneveld bied ook paardenhouderij opleiding e.d. aan zoals hierboven al aangegeven, en daar zijn ook redelijk wat kamers te vinden waar je je pony bij kan stallen!
Maar denk er inderdaad goed over na, misschien kan je beter een andere opleiding gaan doen, en dan een ORUN of iets dergelijks voor erbij. Mocht het lesgeven dan niks worden of toch tegen vallen heb je in ieder geval nog een papiertje achter de hand waar je echt wat mee kan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:17

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:17

Als het je om het lesgeven gaat zou ik je pony verkopen en een paard kopen en de orun gaan doen. Want met de paardenhouderij opleiding in barneveld ga je geen les mogen geven. Ze bieden wel een cursus aan maar als je die al haalt dan krijg je een licentie om les te geven die maar twee jaar geldig is en dan moet je als nog de volledige orun doen.

Ik ben daar dus mooi ingetuimd. Want ook ik wilde graag les geven en ik dacht dat het stukje orun bij de opleiding inbegrepen zat omdat dat destijds toen wel op de folder stond aan gegeven.

Mijn advies? Doe de orun cursus. En werk jezelf van daaruit zelfstandig.
Want echt... dat paardenhouderij diploma heb je helemaal geen zak aan tenzij je de HBO versie gaat volgen in Dronten waar een stuk bedrijfsmanagement/economie bij in zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:27

Benzz schreef:
ReadTheRulez schreef:

https://www.horses.nl/infos/moet-de-knh ... NOvD2oMMr0

Gelukkig is er schot in de zaak dat je niet meer met alleen een cursusje de baan in mag als instructeur, maar gaat het een volwaardige 4 jarige opleiding worden.

Hoogste tijd vooreen goede opleiding.
Tot die tijd is TS beter af met bijvoorbeeld een cursus tot instructeur centered riding.
(Niet echt 'een cursusje', en daarna wert je een beginnende ruiter zinniger zaken te vertellen dan vroegah in Deurne werd geleerd.)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:12