Ik werk met mijn verzorgpaarden met Irwin Insights, een enorm paard vriendelijke methode die echt kijkt naar de lichaamstaal van het dier en waar het individuele dier op dat moment behoefte aan heeft. Dat is een methode die heel onbekend is in NL, ook omdat het geen simpele, hapklare brokjes zijn maar juist vanwege het individu van het paard met elk paard anders is. Het is dus een enorme spiegel voor jezelf en paardminnend Nederland is daar doorgaans weinig fan van, vandaar dat we weinig aanhang hebben hier. Maar niemand in mijn directe paardenomgeving werkt daarmee dus ik heb op dagelijkse basis buikpijn op stal en in het bos.
Wat ik me altijd indenk is dat ik, op de momenten dat ík met mijn verzorgpaard bezig ben, hem een prettig gevoel kan geven. Een paard leeft niet in het gisteren of in het morgen. Hij voelt alleen wat hij op dat moment voelt, en als jij op een hele fijne manier voor hem bezig bent voel hij zich bij jou blijkbaar fijn, en dat is alles wat op dat moment telt. Dat hij in ieder geval op de momenten dat jij met hem bezig bent, zelf ook lekker in zijn vel kan zitten.
Je kan proberen om soms iets voorzichtig aan te geven, of zelf iets voor te doen waarmee je laat zien dat je paard daar beter op reageert. Maar ikzelf ben gestopt met anderen tips geven, zeker onbekenden. Het wordt je doorgaans niet in dank afgenomen, veel mensen vinden dat ze het zelf het allerbeste doen. Natuurlijk grijp ik in als er echt sprake is van pijnigen, maar ik doe wat ik kan voor mijn verzorgpaarden en daar probeer ik op mijn best te zijn.
"Be the better horse, don't ask what your horse can do for you, ask what you can do for your horse" - Chris Irwin