Perfect, perfecter, perfectst....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Perfect, perfecter, perfectst....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 23:44

Hey bokkers,

Nu ik sinds een tijdje echt goede paardrijles krijg, snap ik steeds meer wat er nog allemaal te leren valt op het paardengebied. Ik verdiep me enorm veel in alles wat maar met paarden te maken heeft: van paardengedrag tot technieken onder het zadel. Ik voel me simpelweg enorm verantwoordelijk om zo goed mogelijk met deze dieren om te gaan, en daar hoort die verdieping in mijn ogen ook bij. Echter, nu ik zo op zaken vooruit begin te lopen, zie ik ook de gebreken bij anderen die met mijn verzorgpaarden omgaan. In de theorie ben ik al heel ver inmiddels, en de praktijk gaat ook steeds beter, en daardoor heb ik vaak het gevoel het beter te weten dan de anderen. (ook al is het praktisch niet zo) Met kromme tenen kijk ik dan toe hoe bijvoorbeeld mijn verzorgpaardje gereden wordt. Ik ben dan zó bang dat al mijn goedbedoelde intenties in een klap weggevaagd worden, doordat de andere verzorgers grover zijn met de paarden, iets over het hoofd zien, een fout maken, enzovoorts, die ik niet maak. Ik ben eigenlijk heel bang dat onze paardjes verpest worden, en daarom neem ik verantwoordelijkheid voor mezelf. Alleen kan ik niet veranderen wat anderen doen; voor hen kan ik geen verantwoordelijkheid nemen. En dat is zo frustrerend. Ik wil het wel loslaten, maar aan de andere kant niet, omdat ik dan geen optimaal welzijn van de paardjes kan garanderen. Eenvoudigweg genieten wordt zo steeds lastiger...

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie tips voor me? Denken jullie dat paarden inderdaad zo snel verpest kunnen worden, of zullen ze onderscheid kunnen maken tussen personen en zal de verkeerde invloed van anderen geen effect hebben wanneer ik met ze aan de slag ga?

Ik ben heel benieuwd.... Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Perfect, perfecter, perfectst....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:53

Paarden worden over het algemeen niet zo snel verpest omdat ze voor iedere nieuwe ruiter een nieuw hokje in hun hoofd maken. Dus een paard dat bij een trekkende ruiter erg hangt kan bij een ruiter met een lichte hand juist heel licht in de hand zijn. Ik zou me gewoon focussen op wat jíj de paarden kunt bieden door jezelf te verbeteren en me minder bezig houden met de anderen.
Als je toch wilt dat anderen beter worden met rijden dan is daar een vrij simpele manier voor: probeer ze te enthousiasmeren om ook bij jouw instructeur les te nemen, dan gebruiken jullie allemaal hetzelfde systeem en kunnen jullie elkaar verbeteren in plaats van dat jij de enige bent die kritiek hebt op de anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:54

Ik werk met mijn verzorgpaarden met Irwin Insights, een enorm paard vriendelijke methode die echt kijkt naar de lichaamstaal van het dier en waar het individuele dier op dat moment behoefte aan heeft. Dat is een methode die heel onbekend is in NL, ook omdat het geen simpele, hapklare brokjes zijn maar juist vanwege het individu van het paard met elk paard anders is. Het is dus een enorme spiegel voor jezelf en paardminnend Nederland is daar doorgaans weinig fan van, vandaar dat we weinig aanhang hebben hier. Maar niemand in mijn directe paardenomgeving werkt daarmee dus ik heb op dagelijkse basis buikpijn op stal en in het bos.

Wat ik me altijd indenk is dat ik, op de momenten dat ík met mijn verzorgpaard bezig ben, hem een prettig gevoel kan geven. Een paard leeft niet in het gisteren of in het morgen. Hij voelt alleen wat hij op dat moment voelt, en als jij op een hele fijne manier voor hem bezig bent voel hij zich bij jou blijkbaar fijn, en dat is alles wat op dat moment telt. Dat hij in ieder geval op de momenten dat jij met hem bezig bent, zelf ook lekker in zijn vel kan zitten.

Je kan proberen om soms iets voorzichtig aan te geven, of zelf iets voor te doen waarmee je laat zien dat je paard daar beter op reageert. Maar ikzelf ben gestopt met anderen tips geven, zeker onbekenden. Het wordt je doorgaans niet in dank afgenomen, veel mensen vinden dat ze het zelf het allerbeste doen. Natuurlijk grijp ik in als er echt sprake is van pijnigen, maar ik doe wat ik kan voor mijn verzorgpaarden en daar probeer ik op mijn best te zijn.

"Be the better horse, don't ask what your horse can do for you, ask what you can do for your horse" - Chris Irwin

D_M_L

Re: Perfect, perfecter, perfectst....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 07:21

Bedankt allebei! Daar heb ik al zeker wat aan.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:37

Ik denk dat dit voor veel mensen een reden is om een eigen paard te hebben. Zodat je het je het compleet op je eigen manier kan doen.

Maar je verzorgpaard zal jullie uit elkaar. Hij herkent jouw en jouw manieren en de andere verzorgsters identiek. En weet je, iedereen maakt fouten en moet leren. Misschien denk je over 5 jaar ook terug aan nu en denk je er dan ook weer heel anders over.

Dus wat dat betreft zou ik het proberen los te laten. Geniet samen met je verzorgpaard, en leer vooral door. Maar laat het ook los als andere wel nog fouten maken. Als ze zien dat het bij jou zoveel anders/fijner gaat, komen ze wie weet ooit ook wel naar je toe voor advies :-)