Hoe wijs je netjes een koper af

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:17

Toch denk ik dat je niet te vroeg conclusies moet trekken. Mijn vorige paard heb ik verkocht aan mensen waar ik in eerste instantie ook een lichte twijfel over had. Die wilde hem na twee rondjes draf in de bak kopen. Terwijl dat paard soms best een sterke wil had. En ik wilde absoluut niet opgebeld worden na 3 weken dat ze hem toch niet aan konden. Dus daarop heb ik voorgesteld dat ze iig nog een keer kwamen kijken.

En nu kan ik mij geen betere eigenaar wensen voor dat paard. Dus soms kun je beter in gesprek gaan over je twijfel

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:20

ja ik ben ook niet zo tactvol hoor. ik zou ook gewoon zeggen dat ik kopers natrek en ik niet gecharmeerd ben van de gevonden info .
zij shoppen voor een paard. jij shopt voor een goede koper zou je kunnen zeggen . _O-

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:30

Anoniem schreef:
Toch denk ik dat je niet te vroeg conclusies moet trekken. Mijn vorige paard heb ik verkocht aan mensen waar ik in eerste instantie ook een lichte twijfel over had. Die wilde hem na twee rondjes draf in de bak kopen. Terwijl dat paard soms best een sterke wil had. En ik wilde absoluut niet opgebeld worden na 3 weken dat ze hem toch niet aan konden. Dus daarop heb ik voorgesteld dat ze iig nog een keer kwamen kijken.

En nu kan ik mij geen betere eigenaar wensen voor dat paard. Dus soms kun je beter in gesprek gaan over je twijfel


Ook in het hypothetische geval dat iemand, ik noem maar wat, een paar dagen ervoor een pony verkocht hadden met als reden dat ze er geen tijd voor hadden? Zomaar uit mijn dikke duimpje uiteraard :o

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:31

Je kunt toch gewoon eerlijk zeggen dat het je niet past? Heb dat zelf wel vaker gedaan, gewoon eerlijk en transparant zijn, brengt je het verst.

En als je dat niet durft zou je kunnen zeggen dat je een hoop reacties hebt gehad en daar een selectie uit gaat maken. Soort sollicitatie ronde :D

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:36

"Dank u voor de interesse in mijn paard. Ik ben met meerdere partijen in onderhandeling over de verkoop van dit paard. Met een van de partijen lijkt het tot een deal te komen. Dit houdt in dat ik het paard niet aan u kan verkopen. Ik wens u veel succes toe in uw paarden-zoektoch. Met vriendelijke goet, Pietje"

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:45

Ik zag laatst ergens: "u bent nummer 10 in de wachtrij" :D
Of gewoon: "neen"

Ben het ermee eens dat het ideale huisje ook niet ideaal hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:51

rien10 schreef:
"Dank u voor de interesse in mijn paard. Ik ben met meerdere partijen in onderhandeling over de verkoop van dit paard. Met een van de partijen lijkt het tot een deal te komen. Dit houdt in dat ik het paard niet aan u kan verkopen. Ik wens u veel succes toe in uw paarden-zoektoch. Met vriendelijke goet, Pietje"


Waarom zou je er over liegen dan? Ik zou liever nee horen dan een stomme leugen en dan vervolgens zien dat het paard op MP of sporthorses staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:54

eventueel schreef:
Anoniem schreef:
Toch denk ik dat je niet te vroeg conclusies moet trekken. Mijn vorige paard heb ik verkocht aan mensen waar ik in eerste instantie ook een lichte twijfel over had. Die wilde hem na twee rondjes draf in de bak kopen. Terwijl dat paard soms best een sterke wil had. En ik wilde absoluut niet opgebeld worden na 3 weken dat ze hem toch niet aan konden. Dus daarop heb ik voorgesteld dat ze iig nog een keer kwamen kijken.

En nu kan ik mij geen betere eigenaar wensen voor dat paard. Dus soms kun je beter in gesprek gaan over je twijfel


Ook in het hypothetische geval dat iemand, ik noem maar wat, een paar dagen ervoor een pony verkocht hadden met als reden dat ze er geen tijd voor hadden? Zomaar uit mijn dikke duimpje uiteraard :o


Nee dat klinkt wat raar. Maar je geeft niet aan wat de reden is dat je ze ongeschikt vind (hoeft ook niet). Dus afhankelijk van de situatie zou ik het wel bespreken.

Andere hypothetische casus. Je hebt foto’s gezien op fb dat ze een paard rijd met pelhambit. En jij bent anti scherpe bitten en wil absoluut niet dat jou paard daarmee gereden gaat worden. Maar wellicht is er wel een goede reden dat ze dat bit gebruikte. En zouden ze dat bij jou brave paard nooit doen.

Avalanche

Berichten: 16232
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:56

Tja, ik ben meer gewoon van: sorry, maar nee.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:00

Ook in het hypothetische geval dat iemand, ik noem maar wat, een paar dagen ervoor een pony verkocht hadden met als reden dat ze er geen tijd voor hadden? Zomaar uit mijn dikke duimpje uiteraard :o
[/quote]

Nee dat klinkt wat raar. Maar je geeft niet aan wat de reden is dat je ze ongeschikt vind (hoeft ook niet). Dus afhankelijk van de situatie zou ik het wel bespreken.

Andere hypothetische casus. Je hebt foto’s gezien op fb dat ze een paard rijd met pelhambit. En jij bent anti scherpe bitten en wil absoluut niet dat jou paard daarmee gereden gaat worden. Maar wellicht is er wel een goede reden dat ze dat bit gebruikte. En zouden ze dat bij jou brave paard nooit doen.[/quote]

Nou ja, misschien is het iets minder hypothetisch dan ik deed voorkomen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:01

Het ligt er aan hoe specifiek dat er stond van de pony. Misschien was de pony voor een kind en heeft die er nu te weinig tijd voor? En wil moeder dan liever dat de pony weggaat naar iemand die er wel lekker mee aan de slag gaat, en dan liever zelf een groter dier voor zichzelf?

Of wellicht is er een andere "positieve" uitleg mogelijk? :)

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:07

pmarena schreef:
Het ligt er aan hoe specifiek dat er stond van de pony. Misschien was de pony voor een kind en heeft die er nu te weinig tijd voor? En wil moeder dan liever dat de pony weggaat naar iemand die er wel lekker mee aan de slag gaat, en dan liever zelf een groter dier voor zichzelf?

Of wellicht is er een andere "positieve" uitleg mogelijk? :)



Nou ja, het stond er zoals ik het zei eigenlijk. En het paardje is voor de dochter. In mijn geval is dat een nee,daar ben ik wel over uit. En in een eventueel toekomstig geval zal ik er wat makkelijker over denken en gewoon zeggen dat dit me niet zo'n goed plan lijkt. Maar voor nu is het wat het is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23529
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:09

Maar stel dat het vorige beest wegens tijdgebrek is weggegaan. Misschien had ze er geen klik mee en wilde ze niet op fb zetten dat ze die rotbok te koop had gezet voor het geval er mensen gingen checken op fb :)*

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:20

Polly schreef:
Maar stel dat het vorige beest wegens tijdgebrek is weggegaan. Misschien had ze er geen klik mee en wilde ze niet op fb zetten dat ze die rotbok te koop had gezet voor het geval er mensen gingen checken op fb :)*



Haha, mooi staaltje omdenken

Geen ervaring met paarden verkopen maar wel met schaapjes. Heb ook gegoogled hoor en niet verkocht aan handelaar. Heb op marktplaats reacties afgewacht en daarna op basis van Google mensen benaderd. Oh ja, en lompe berichten en biedingen gelijk afgewezen.

Jouw beestje, jouw goed recht. Over eerlijkheid, Tsja je wilt ook geen stalker achter je aan. Ik zou zeggen meerdere geïnteresseerden en dat je daar eerst mee in zee gaat.

xChanelx
Berichten: 1926
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:38

Waarom kiezen zoveel mensen ervoor om een omweg te nemen? Hoezo bezig met andere geïnteresseerden, verkoop aan een ander die al bijna rond is? :?
Zoals Avalanche wat mij betreft heel treffend zegt: Sorry, maar nee.
Het is (nu nog) jouw paard en jij besluit aan wie je wel of niet verkoopt. Dat is voor de potentiële koper nu even slikken, maar op de langere termijn veel prettiger.
Als je gevoel nee zegt, sowieso ook deze nee overbrengen. Als je twijfelt door wat je hebt gezien op social media, zou je dat vind ik ook best kunnen benoemen. Iets in de trant van "ik wil graag een goed huis voor mijn paard en daarom heb ik iedereen die interesse heeft even opgezocht op internet. Nu zag ik op jullie social media staan dat jullie onlangs een paard hebben verkocht wegens tijdgebrek. Kun je daar iets meer over vertellen?"
Maar daarover alleen in gesprek gaan als je bereid bent toch aan deze mensen te verkopen. Anders vooral achterwege laten en het simpel houden.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:39

Polly schreef:
Maar stel dat het vorige beest wegens tijdgebrek is weggegaan. Misschien had ze er geen klik mee en wilde ze niet op fb zetten dat ze die rotbok te koop had gezet voor het geval er mensen gingen checken op fb :)*



Dat had ik ook bedacht, en dan vind ik je bijzonder onhandig formuleren. Ze had ook kunnen zeggen dat de rotbok te klein geworden was en dat ze er daarom niet meer op reed. Dan had ik gedacht: kijk, da's er eentje die aan haar paard denkt en niet egoistisch door blijft rijden op een te klein paardje! En da's dan verder jammer , want de mijne is geen rotbok en die loopt ze nu mis ;) . Daarom leer ik mijn kinderen verstandig om te gaan met social media ;)

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:42

xChanelx schreef:
Waarom kiezen zoveel mensen ervoor om een omweg te nemen? Hoezo bezig met andere geïnteresseerden, verkoop aan een ander die al bijna rond is? :?
Zoals Avalanche wat mij betreft heel treffend zegt: Sorry, maar nee.
Het is (nu nog) jouw paard en jij besluit aan wie je wel of niet verkoopt. Dat is voor de potentiële koper nu even slikken, maar op de langere termijn veel prettiger.
Als je gevoel nee zegt, sowieso ook deze nee overbrengen. Als je twijfelt door wat je hebt gezien op social media, zou je dat vind ik ook best kunnen benoemen. Iets in de trant van "ik wil graag een goed huis voor mijn paard en daarom heb ik iedereen die interesse heeft even opgezocht op internet. Nu zag ik op jullie social media staan dat jullie onlangs een paard hebben verkocht wegens tijdgebrek. Kun je daar iets meer over vertellen?"
Maar daarover alleen in gesprek gaan als je bereid bent toch aan deze mensen te verkopen. Anders vooral achterwege laten en het simpel houden.


Oh, die ga ik wel onthouden! Zo kan ik gewoon zeggen dat ik ze gestalkt heb :D

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:43

Oke, ik dacht alweer de hele andere kant op.. Ik meende werkelijk dat TS had gezien dat toekomstige kopers aan pony play deden en dat ze daarom was afgehaakt.. :)) ( a dirty mind is a joy forever :') )

Maargoed, ik heb ook ooit een toezegging gedaan bij een koper die mijn tweejarige merrie wilde kopen.. De dag voordat ik haar zou brengen, kwam ik erachter dat ze de hengst al klaar had staan.. Ik heb direct afgehaakt.. Kom nou.. Punt 1 een tweejarige laten dekken, vind ik not done.. En al zou ze wel volwassen genoeg zijn, dan wil ik haar alsnog niet zonder te acclimatiseren meteen onder de hengst hebben..

Nu staat ze bij superlieve mensen aan de andere kant van het land.. :D

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:51

nine1987 schreef:
Oke, ik dacht alweer de hele andere kant op.. Ik meende werkelijk dat TS had gezien dat toekomstige kopers aan pony play deden en dat ze daarom was afgehaakt.. :)) ( a dirty mind is a joy forever :') )

Maargoed, ik heb ook ooit een toezegging gedaan bij een koper die mijn tweejarige merrie wilde kopen.. De dag voordat ik haar zou brengen, kwam ik erachter dat ze de hengst al klaar had staan.. Ik heb direct afgehaakt.. Kom nou.. Punt 1 een tweejarige laten dekken, vind ik not done.. En al zou ze wel volwassen genoeg zijn, dan wil ik haar alsnog niet zonder te acclimatiseren meteen onder de hengst hebben..

Nu staat ze bij superlieve mensen aan de andere kant van het land.. :D


Okee, en natuurlijk google ik dat _O- . Voel me wel ineens licht-naief :D .

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:02

Sorry.. Mijn excuses.. _O-

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:11

Ik vind het niet meer dan logisch dat je een achtergrond check doet van kopers. Mijn merrie staat te koop en ik kreeg een reactie van ' is de prijs vast en kan ik dinsdag langskomen '. Nu schiet me dat al in het verkeerde keelgat maar die mensen waren van een manege en handelsstal. Dus ik stuur een berichtje terug van bedankt voor de interesse maar ze word niet aan handelaren verkocht. Krijg ik een berichtje terug dat ze geen handelsstal meer zijn. Ah vandaar die 4 advertenties op marktplaats. Een paar weken later stuurden ze weer een berichtje. Dat heb ik maar genegeerd.

Ik heb ook kijkers gehad waarvan ik dacht tjeetje ga eerst nog maar eens lessen, en die waren heel enthousiast en wilde haar kopen maar die pony liep zo ongelukkig en dat hadden ze helemaal niet door. Vervolgens zei ze ' ze kan nog niet zo veel he?! '... uhmmm ga eerst nog maar even lessen mevrouw. Verkopen blijft lastig, ja je wilt je pony graag verkopen maar wel naar iemand waar ze er op vooruit gaat.

Ik geef je groot gelijk dat je niet verkoopt aan mensen bij wie het niet goed voelt. Maar ik zou ook gewoon zeggen dat je het geen match vindt. Wel eerlijk zijn maar duidelijk.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:29

Beslissen aan wie je verkoopt is het laatste wat je zelf in de hand hebt, wat de koper ermee doet is aan hen. Mijn laatste pony heb ik dus ook veel mensen voor afgewezen, ik wilde niet dat ze naar het buitenland ging, dus diverse buitenlanders afgewezen. Ook kwam er iemand met een vrij onzeker meisje, maar wel goede begeleiding, nadat zij is geweest heb ik ook aangegeven dat als ze echt serieuze interesse zouden hebben (ze gingen dezelfde dag nog bij een andere pony kijken en zouden daarna kiezen), dat ze dan sowieso nog een keer moeten komen omdat ik nog niet zeker was over de combi. Gelukkig kozen ze de andere pony.
Uiteindelijk de perfect eigenaren gevonden, precies wat ik in gedachte had qua mensen, en ook nog eens uit de provincie, iets wat ik nooit had durven dromen. Pony en haar eigenaresse krijgen de beste begeleiding en ze zijn er reuze blij mee, en ik geniet van de foto’s en filmpjes en ben al een keer bij een wedstrijdje gaan kijken. Daar heb ik haar voor gefokt :D

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:05

har166 schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je een achtergrond check doet van kopers. Mijn merrie staat te koop en ik kreeg een reactie van ' is de prijs vast en kan ik dinsdag langskomen '. Nu schiet me dat al in het verkeerde keelgat maar die mensen waren van een manege en handelsstal. Dus ik stuur een berichtje terug van bedankt voor de interesse maar ze word niet aan handelaren verkocht. Krijg ik een berichtje terug dat ze geen handelsstal meer zijn. Ah vandaar die 4 advertenties op marktplaats. Een paar weken later stuurden ze weer een berichtje. Dat heb ik maar genegeerd.

Ik heb ook kijkers gehad waarvan ik dacht tjeetje ga eerst nog maar eens lessen, en die waren heel enthousiast en wilde haar kopen maar die pony liep zo ongelukkig en dat hadden ze helemaal niet door. Vervolgens zei ze ' ze kan nog niet zo veel he?! '... uhmmm ga eerst nog maar even lessen mevrouw. Verkopen blijft lastig, ja je wilt je pony graag verkopen maar wel naar iemand waar ze er op vooruit gaat.

Ik geef je groot gelijk dat je niet verkoopt aan mensen bij wie het niet goed voelt. Maar ik zou ook gewoon zeggen dat je het geen match vindt. Wel eerlijk zijn maar duidelijk.

Maar even een vraagje, waarom schiet dit bij jou in het verkeerde keelgat? Ik vat dit op als een normale vraag. Puur uit interesse :D

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:41

Oh zeker, maar als de gene die het bericht stuurt alleen dit in een bericht zet dan vraag ik me toch af waarom hij niet de moeite neemt om een volledig bericht te sturen.

Goedemiddag, ik heb interesse in uw pony. Ik zou graag willen weten of de vraagprijs bespreekbaar is en zo ja, zou ik dinsdag langs kunnen komen?

Vind ik toch heel anders klinken...

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:28

eventueel schreef:
Polly schreef:
Maar stel dat het vorige beest wegens tijdgebrek is weggegaan. Misschien had ze er geen klik mee en wilde ze niet op fb zetten dat ze die rotbok te koop had gezet voor het geval er mensen gingen checken op fb :)*



Dat had ik ook bedacht, en dan vind ik je bijzonder onhandig formuleren. Ze had ook kunnen zeggen dat de rotbok te klein geworden was en dat ze er daarom niet meer op reed. Dan had ik gedacht: kijk, da's er eentje die aan haar paard denkt en niet egoistisch door blijft rijden op een te klein paardje! En da's dan verder jammer , want de mijne is geen rotbok en die loopt ze nu mis ;) . Daarom leer ik mijn kinderen verstandig om te gaan met social media ;)



Hier ken ik ook iemand die dus absoluut geen klik meer had met paard, en geen geschikte combi was met , staat ook op met reden van tijdgebrek.
Grote situatie overeenkomst... Ook voor de dochter ...