Hoe wijs je netjes een koper af

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:45

Wij (paard van vriendin en gestald bij ons thuis) hebben ook eens iemand afgewezen omdat we zelf meerdere incidenten met deze dame hadden gezien op wedstrijden en zij daarbij nou niet bepaald netjes met haar paard omging.

Ze wilde bijzonder graag een afspraak maken om te komen kijken en het stond zelfs al op haar FB dat ze naar ons paard ging kijken.

Afspraak hebben we echter niet gemaakt maar afgewezen met de reden dat we haar een niet bepaald symphatieke ruiter vonden. Gewoon open en eerlijk, maar uiteraard gebaseerd op eigen ervaring en waarneming.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:50

Femke_Tweety schreef:
Niets verklaren.
Waarom zou je, je verzandt dan alleen maar in onwaarheidjes, of je bent bot.


Aangeven dat er meerdere gegadigden zijn, en dat je met één van hen verder gaat.

Punt.

Is eerlijk, zonder reden te geven.

precies dit. Niet onvriendelijk en geefr ook aan, dat het dus klaar is.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:00

Pipodipo schreef:
"Hartelijk dank voor je interesse in mijn paard. Op dit moment ben ik diverse mogelijkheden aan het aftasten en ik zal contact met je opnemen zodra ik zover ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging."


Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:08

Vjestagirl schreef:
Pipodipo schreef:
"Hartelijk dank voor je interesse in mijn paard. Op dit moment ben ik diverse mogelijkheden aan het aftasten en ik zal contact met je opnemen zodra ik zover ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging."


Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.

Zo dan, jij vertegenwoordigt in je eentje alle teleurgestelde kopers? Je kan hier echt niets aan ontlenen hoor, het is alleen maar een beleefdheidsberichtje.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:08

Vjestagirl schreef:
Pipodipo schreef:
"Hartelijk dank voor je interesse in mijn paard. Op dit moment ben ik diverse mogelijkheden aan het aftasten en ik zal contact met je opnemen zodra ik zover ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging."


Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.

Inderdaad. Niets beloven wat je niet van plan bent te doen.Gewoon op een vriendelijke manier maar wel duidelijk afwijzen.Andersom komt toch ook veel voor. Paardenhandel gaat nu eenmaal met veel emoties gepaard.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:10

Vjestagirl schreef:
Pipodipo schreef:
"Hartelijk dank voor je interesse in mijn paard. Op dit moment ben ik diverse mogelijkheden aan het aftasten en ik zal contact met je opnemen zodra ik zover ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging."


Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.


Dat vind ik inderdaad ook. Als ik dit bericht zou krijgen zou ik juist afwachten tot ik gebeld wordt voor een bezichtiging.

Ik vind die van Femke_Tweety erg helder en duidelijk. Je bent dan duidelijk en zegt genoeg, maar niet teveel.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:12

Pipodipo schreef:
Vjestagirl schreef:
Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.

Zo dan, jij vertegenwoordigt in je eentje alle teleurgestelde kopers? Je kan hier echt niets aan ontlenen hoor, het is alleen maar een beleefdheidsberichtje.


Haha nee hoor. Maar wat ik lees als ik jouw berichtje lees is het volgende

Beste koper: wat fijn dat je geïnteresseerd bent. Momenteel weet ik nog niet helemaal zeker of ik mijn paard wel ga verkopen, maar zodra ik zover ben om afspraken in te plannen sta jij bovenaan mijn lijstje!


Ik zou absoluut na een week of 2 weer contact met je opnemen als je mij dit berichtje zou sturen, om te vragen hoe het proces gaat en of we al een datum kunnen plannen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:17

Vjestagirl schreef:
Vjestagirl schreef:
Dit zou ik dus absoluut niet doen, om meerdere reden.
- Het zegt niet duidelijk nee, het zegt misschien
- Het zegt dat het een kwestie van tijd is voor je contact met deze persoon opneemt
- Het impliceert zelfs dat deze persoon op een soort wachtlijst staat, en dan ook nog vrij hoog

Dit is echt een uitnodiging voor deze persoon om boos te worden omdat je iets lijkt te beloven wat je niet na gaat komen.
Pipodipo schreef:
Zo dan, jij vertegenwoordigt in je eentje alle teleurgestelde kopers? Je kan hier echt niets aan ontlenen hoor, het is alleen maar een beleefdheidsberichtje.


Haha nee hoor. Maar wat ik lees als ik jouw berichtje lees is het volgende

Beste koper: wat fijn dat je geïnteresseerd bent. Momenteel weet ik nog niet helemaal zeker of ik mijn paard wel ga verkopen, maar zodra ik zover ben om afspraken in te plannen sta jij bovenaan mijn lijstje!


Ik zou absoluut na een week of 2 weer contact met je opnemen als je mij dit berichtje zou sturen, om te vragen hoe het proces gaat en of we al een datum kunnen plannen.

Dat is wel een beetje vrij fantaseren wat je daar doet. Maar overigens is het prima om na twee weken weer contact op te nemen, dan heb ik een goed moment om te laten weten dat het paard reeds is verkocht, of niet meer te koop is.
Femke-tweety raadt aan om te zeggen dat je met een andere koper bezig bent en dat is ook niet waar.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:23

Ja voor mij is dat dus geen vrij fantaseren, voor mij is dat de inhoud van je berichtje. En natuurlijk is dat ook een beetje wat ik wil lezen, als super-enthousiaste-geïnteresseerde-koper-die-een-leuk-paard-heeft-gevonden-op-het-internet, maar dat is volgens mij wel wat er staat.

Als jij zegt dat je diverse mogelijkheden aan het aftasten bent zou ik dat echt interpreteren als "ik ben nog aan het kijken of er toch mogelijkheden zijn om hem te houden". En "ik neem contact met je op zodra ik zo ver ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging" zie ik als een belofte. Zodra je zeker weet dat je gaat verkopen krijg ik een telefoontje en mag ik komen kijken.

Wat Femke-Tweety zegt is ook niet waar, maar is wel een harde nee.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:28

Ok, fout gelezen

Ik haal twee topics door elkaar.
Ik dacht dat er wel andere gegadigden waren.


Beste <insert naam>
Dank voor uw belangstelling in mijn paard.
Ik heb besloten om de verkoop aan u niet door te zetten.
Ik wens u succes bij uw zoektocht naar een ander paard.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:31

Ja, het is ook om aan te geven dat ' ik' ook andere mogelijkheden aftast, en dat de ontvanger van het bericht daar niet bij hoort. Het is dus op z'n hoogst 50/50 voor de lezer :D. Als ik de ontvanger was dan haakte ik wel af op zo'n bericht als het mijne, te vaag en te twijfelachtig.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:35

TS heeft gezegd dat er 3 mensen interesse getoond hebben terwijl het dier nog niet eens officieel te koop staat. Ik zou dus ook insinueren dat je met een ander bezig bent en ze succes wensen met de zoektocht naar een ander paard. Hopelijk is dat ontmoedigend genoeg om af te druipen :)

Die belofte van ik bel je zodra er iemand mag kijken dat zou ik ook zeker niet doen, niet eerlijk want je bent het helemaal niet van plan om te bellen, je houdt die mensen aan het lijntje en daarmee vraag je om een slepend gedoetje.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:35

Er staan paarden genoeg te koop. Daarom is een duidelijk nee het beste voor de belangstellende. Dan kan hij meteen verder zoeken zonder tijd te verknoeien.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:42

Ik had ooit mijn te klein gebleven, zelf gefokt ranke paard te koop gezet in het pré internet tijdperk.
Telefonisch een afspraak gemaakt met een potentiële koopster die enthousiast in haar rijkleding arriveerde.

Tot mijn schrik had mevrouw fiks overgewicht, niet een beetje gezet maar echt heel dik en veel te zwaar voor mijn paardje van 1.56 .

Natuurlijk wilde ze proefrijden en daarop heb ik maar gezegd dat ik aan mijn paard merkte dat het geen match zou zijn. Daar was ze het niet mee eens maar ik heb haar toen zo vriendelijk mogelijk de deur gewezen. Kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om over haar gewicht te beginnen alhoewel ik echt niet begreep dat ze zelf niet inzag dat ze te zwaar was voor een rank klein paard.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:51

Percy schreef:
Ik had ooit mijn te klein gebleven, zelf gefokt ranke paard te koop gezet in het pré internet tijdperk.
Telefonisch een afspraak gemaakt met een potentiële koopster die enthousiast in haar rijkleding arriveerde.

Tot mijn schrik had mevrouw fiks overgewicht, niet een beetje gezet maar echt heel dik en veel te zwaar voor mijn paardje van 1.56 .

Natuurlijk wilde ze proefrijden en daarop heb ik maar gezegd dat ik aan mijn paard merkte dat het geen match zou zijn. Daar was ze het niet mee eens maar ik heb haar toen zo vriendelijk mogelijk de deur gewezen. Kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om over haar gewicht te beginnen alhoewel ik echt niet begreep dat ze zelf niet inzag dat ze te zwaar was voor een rank klein paard.


Of je denkt op social media gezien te hebben dat het een maatje 36 is, maar haar foto bleek van 20 jaar en kilo geleden.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:55

Ik heb eens gehad dat kopers kwamen kijken, kwamen helemaal leuk over. Helaas voor hun namen ze hun vaste instructie mee, die stapte op mijn paard en trok haar even in de krul. Ik heb gelijk gezegt, sorry dit gaat hem niet worden. Had er gelijk geen goed gevoel meer bij. Heb het ze uitgelegd, ze waren het niet met mij eens, maar ja dat is pech.. :Y)

Ik heb ook eens gehad dat iemand toen begon te 'dreigen' dat het paard zoizo van haar zou gaan worden.. Ja hey dag mevrouw, fijne dag nog. :z

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 13:58

Percy schreef:
Ik had ooit mijn te klein gebleven, zelf gefokt ranke paard te koop gezet in het pré internet tijdperk.
Telefonisch een afspraak gemaakt met een potentiële koopster die enthousiast in haar rijkleding arriveerde.

Tot mijn schrik had mevrouw fiks overgewicht, niet een beetje gezet maar echt heel dik en veel te zwaar voor mijn paardje van 1.56 .

Natuurlijk wilde ze proefrijden en daarop heb ik maar gezegd dat ik aan mijn paard merkte dat het geen match zou zijn. Daar was ze het niet mee eens maar ik heb haar toen zo vriendelijk mogelijk de deur gewezen. Kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om over haar gewicht te beginnen alhoewel ik echt niet begreep dat ze zelf niet inzag dat ze te zwaar was voor een rank klein paard.


Oh goody, dat kan ook nog! Ik denk dat ik maar een spoedcursus tact moet gaan doen :roll: . Ik kan toch slecht als er iemand voor mijn neus staat zeggen: even geduld, moet even Bokt raadplegen! Ik vind het een ding hoor, ik wil mensen niet voor de neus stoten, maar ik wil zéker niet mijn paardje naar iemand laten gaan omdat ik het zielig vind om nee te zeggen!

Anyway, het appje is verstuurd. Ik wacht rustig op de geschikte kandidaat!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:39

Tja ik heb juist ooit een veulen verkocht aan iemand waarbij ik in eerste instantie twijfels had omdat ze als springruiter over kwam, maar door in gesprek te gaan toch goed gevoel gekregen en dat paard kan geen betere eigenaar wensen, dus ik spreek twijfels graag uit.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:05

SandravdB schreef:
Tja ik heb juist ooit een veulen verkocht aan iemand waarbij ik in eerste instantie twijfels had omdat ze als springruiter over kwam, maar door in gesprek te gaan toch goed gevoel gekregen en dat paard kan geen betere eigenaar wensen, dus ik spreek twijfels graag uit.


Ja? Even om een volgende situatie te voorkomen, zou jij gewoon gezegd hebben dat je op social media hebt zitten snuffelen? Aan de ene kant vind ik dat het mijn goed recht is en je zelf moet nadenken over wat je openbaar zet, aan de andere kant vind ik mezelf dan schaamteloos nieuwsgierig overkomen (wat ik ook ben, maar wat ik niet graag toegeef :D ).

Ik zou trouwens niet weten hoe ik wat er stond anders zou kunnen interpreteren hoor, welk verhaal er ook van gemaakt zou worden, het zou blijven knagen. Dus ik sta er wel achter mijn aanpak :) .

eilleen333

Berichten: 12846
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:08

Ik zie het probleem niet. Als iemand niet wil dat anderen het zien, hadden ze het niet op social media moeten zetten... Het staat openbaar, dus jij kan en mag het gewoon zien, dus kan en mag je er ook prima naar vragen. Als iemand dat dan niet tof vindt, hadden ze het niet online moeten zetten.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:30

Toen ik een paar maanden terug mn pony te koop had heb ik ook iedereen die serieus reageerde opgezocht. Zo ook iemand die een soort handelaar bleek te zijn, dat heb ik toen ook gewoon gezegd.

Ik zat toen wel elke keer met het dilemma, waar trek je de grens van een goed huis? Ik had blijkbaar een ander beeld dan veel anderen, maar ergens had ik ook 't idee dat ik blij moest zijn dat ze verkocht werd (mensen gingen m'n pony echt afkraken, werd er heel onzeker van). Uiteindelijk vastgehouden aan m'n eigen eisen van een goed huis en echt een topplekje voor dr gevonden. Dus mijn tip: eerlijk zeggen dat 't voor deze mensen ophoudt en vast blijven houden aan je eigen gevoel

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:37

Haha, ja. Mensen die wat jij te koop hebt afkraken in de hoop dat ze het goedkoper krijgen, vreemde tactiek vind ik dat!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:57

Ik vind eerlijk gezegd het natrekken van een koper niet onder nieuwschierig vallen. Je wilt neem ik aan een goed huis voor je dier. Ik verhuur huizen en google en snuffel er ook op los. Zou toch niet graag hebben dat er bv een wietplantage in komt of andere duistere praktijken. Door schade en schande ook gelerrd bij twijfel niet doen.en dan heb je het nog maar over bakstenen..

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:07

eventueel schreef:
SandravdB schreef:
Tja ik heb juist ooit een veulen verkocht aan iemand waarbij ik in eerste instantie twijfels had omdat ze als springruiter over kwam, maar door in gesprek te gaan toch goed gevoel gekregen en dat paard kan geen betere eigenaar wensen, dus ik spreek twijfels graag uit.


Ja? Even om een volgende situatie te voorkomen, zou jij gewoon gezegd hebben dat je op social media hebt zitten snuffelen? Aan de ene kant vind ik dat het mijn goed recht is en je zelf moet nadenken over wat je openbaar zet, aan de andere kant vind ik mezelf dan schaamteloos nieuwsgierig overkomen (wat ik ook ben, maar wat ik niet graag toegeef :D ).

Ik zou trouwens niet weten hoe ik wat er stond anders zou kunnen interpreteren hoor, welk verhaal er ook van gemaakt zou worden, het zou blijven knagen. Dus ik sta er wel achter mijn aanpak :) .


Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je research gedaan hebt. Dat is toch vrij normaal in het digitale tijdperk waar we in leven? En zeker omdat het geen fiets is die je te koop zet maar een levend dier waar je een band mee hebt opgebouwd.

Ik zou zelf liever persoonlijk een duidelijke nee te horen krijgen met goede reden. Daar heb je mss nog wel wat aan in de toekomst. Het is even rot om te horen, maar het maakt aan eventuele onzekerheid een eind. Het is ook raar als je te horen krijgt dat er andere geinteresseerden zijn en het paard blijft bijvoorbeeld lang op marktplaats staan terwijl je niks meer hoort. Even een voorbeeldje

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:08

eventueel schreef:
Haha, ja. Mensen die wat jij te koop hebt afkraken in de hoop dat ze het goedkoper krijgen, vreemde tactiek vind ik dat!


Bij dieren waarvoor mensen een echt goed huis zoeken al helemaal vind ik... de gun-factor gaat dan toch snel omlaag want je wilt iemand die verliefd is op je beestje :+: