Weallride proefje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Weallride proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 17:37

Gisteren was er bij ons op stal een weallride staldag georganiseerd met BBQ naderhand. Het is wel duidelijk dat de meeste stalgenoten meer sociaal dan competitief ingesteld zijn want de BBQ was druk bezocht, de weallride proefjes werden door slechts 3 deelnemers gereden waarvan er op de dag zelf 1 iemand ziek was. Maar neemt niet weg dat het best leuk is om als echte niet wedstrijd ruiter een keer een proefje te rijden zonder al te veel gedoe. Ik heb Jauke gekozen om de proef te rijden, omdat het voor de competitie uitmaakt heb ik de proef in eerste instantie met hoofdstel gereden. Volgens concept is deze gefilmd en die kan ik jullie dus ook laten zien :) Jezelf zien rijden is vreselijk confronterend en stiekem wil ik het op zo'n moment dan toch te goed doen waardoor het uiteindelijk eigenlijk helemaal niet zo fijn gaat }:0 Maar desondanks wel een prima proefje neer gezet.

Maar ik zou ik niet zijn als ik het eigenlijk anders wilde :+ Dus de proef daarna nogmaals gereden, maar nu zonder hoofdstel. En eigenlijk vind ik dat dus gewoon veel lolliger :D En ik ben eigenlijk dik tevreden met hoe we zonder hoofdstel rond komen. Past ons gewoon net iets meer. Hoewel ik het met hoofdstel rijden wel nodig heb om Jauke soms toch te motiveren om net iets meer te doen aan aanspanning, lengtebuiging e.d. is het op deze manier een proefje rijden voor ons heel oke :D

Schieten mag natuurlijk best, maar ik ben nou eenmaal geen bijzonder goede ruiter, mijn eigen kracht met de paarden blijft het werken op de grond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:56

Wat leuk, ik kende Weallride nog niet en wist eerst ook niet hoe ik dat nou moest uitspreken. ;)
Stoer om als niet-wedstrijdruiter zo'n proef te doen, en dan ook nog eens zonder hoofdstel.

Ook heel interessant als vergelijking om precies dezelfde proefjes in precies dezelfde omstandigheden te zien en dan de ene keer met hoofdstel en de andere keer zonder. Ik vind het knap dat hij zo routevast is zonder hoofdstel, maar je ziet bij hem wat je met de meeste hoofdstelloos gereden paarden ook ziet, namelijk dat ze de rug helemaal vastzetten en in een extreem slechte houding gaan lopen. Er is ook iemand die zonder hoofdstel springt en daarmee geweldige dingen doet, maar de houding van het paard is vreselijk stijf en biomechanisch onverantwoord, en dat laatste vind ik wel een risico als je erop zit.
Ik ben heel erg fan van paarden training zonder halster of hoofdstel, maar zou dat zelf pas in stap doen als hij in halt geleerd heeft om op een beenhulp in voorwaarts-neerwaarts te strekken en zijn romp naar links/rechts te buigen, en pas in draf gaan als hij op commando vwnw loopt in stap enz. Westernruiters hebben dat ook als basis, en dat is dan weliswaar geen correcte dressuuroprichting maar het houdt je paard wel langer gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:02

xyzutu2 schreef:
Wat leuk, ik kende Weallride nog niet en wist eerst ook niet hoe ik dat nou moest uitspreken. ;)
Stoer om als niet-wedstrijdruiter zo'n proef te doen, en dan ook nog eens zonder hoofdstel.

Ook heel interessant als vergelijking om precies dezelfde proefjes in precies dezelfde omstandigheden te zien en dan de ene keer met hoofdstel en de andere keer zonder. Ik vind het knap dat hij zo routevast is zonder hoofdstel, maar je ziet bij hem wat je met de meeste hoofdstelloos gereden paarden ook ziet, namelijk dat ze de rug helemaal vastzetten en in een extreem slechte houding gaan lopen. Er is ook iemand die zonder hoofdstel springt en daarmee geweldige dingen doet, maar de houding van het paard is vreselijk stijf en biomechanisch onverantwoord, en dat laatste vind ik wel een risico als je erop zit.
Ik ben heel erg fan van paarden training zonder halster of hoofdstel, maar zou dat zelf pas in stap doen als hij in halt geleerd heeft om op een beenhulp in voorwaarts-neerwaarts te strekken en zijn romp naar links/rechts te buigen, en pas in draf gaan als hij op commando vwnw loopt in stap enz. Westernruiters hebben dat ook als basis, en dat is dan weliswaar geen correcte dressuuroprichting maar het houdt je paard wel langer gezond.

Eerlijk gezegd vind ik het paard in het eerste filmpje ook niet lekker lopen, lijkt niet helemaal rad. Wel superleuk dat er zoiets georganiseerd wordt op stal natuurlijk, bedoel het ook niet naar maar meer als "wel iets om naar te kijken".

Iris82

Re: Weallride proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:22

Hij loopt enorm met de rem erop zo te zien. Heel twijfelend. Dat snap ik wel omdat ie heel erg attent is op wat Daniëlle doet. En als die gaan zitten stressen dan krijg je een paard wat t ook ff niet meer weet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:35

Ik vind echte onregelmatigheid ook lastig te beoordelen in deze filmpjes. In het proefje met hoofdstel knikt hij inderdaad onregelmatig met zijn hoofd/hals in draf wat ik bij een ontspannen dravend paard ook zorgelijk zou vinden, maar hier kijk je naar een ietwat zenuwachtig/twijfelend lopende Fries die in typische Friezenhouding met opgekrulde nek zonder ruggebruik of stelling/buiging loopt, dus als zo'n paard van nature al een voorkeursbeentje heeft dan is het logisch dat hij in zo'n situatie nog schever/stijver en dus mogelijk ook onregelmatiger gaat lopen. Een paard dat uit zenuwen begint dat piafferen doet dat vaak ook niet zuiver taktmatig. ;)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:21

heee wat super leuk om te zien! het blijft ook allemaal een leerproces en we blijven allemaal ook gewoon levende wezens met een hart,ziel en eigen kunnen/willen/denken.

Super knap zo met neckrope!