Maar ik zou ik niet zijn als ik het eigenlijk anders wilde

Schieten mag natuurlijk best, maar ik ben nou eenmaal geen bijzonder goede ruiter, mijn eigen kracht met de paarden blijft het werken op de grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Wat leuk, ik kende Weallride nog niet en wist eerst ook niet hoe ik dat nou moest uitspreken.![]()
Stoer om als niet-wedstrijdruiter zo'n proef te doen, en dan ook nog eens zonder hoofdstel.
Ook heel interessant als vergelijking om precies dezelfde proefjes in precies dezelfde omstandigheden te zien en dan de ene keer met hoofdstel en de andere keer zonder. Ik vind het knap dat hij zo routevast is zonder hoofdstel, maar je ziet bij hem wat je met de meeste hoofdstelloos gereden paarden ook ziet, namelijk dat ze de rug helemaal vastzetten en in een extreem slechte houding gaan lopen. Er is ook iemand die zonder hoofdstel springt en daarmee geweldige dingen doet, maar de houding van het paard is vreselijk stijf en biomechanisch onverantwoord, en dat laatste vind ik wel een risico als je erop zit.
Ik ben heel erg fan van paarden training zonder halster of hoofdstel, maar zou dat zelf pas in stap doen als hij in halt geleerd heeft om op een beenhulp in voorwaarts-neerwaarts te strekken en zijn romp naar links/rechts te buigen, en pas in draf gaan als hij op commando vwnw loopt in stap enz. Westernruiters hebben dat ook als basis, en dat is dan weliswaar geen correcte dressuuroprichting maar het houdt je paard wel langer gezond.