Onze aller eerste M2 debuut

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Onze aller eerste M2 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 10:18

Gister hebben wij onze aller eerste M2 debuut gemaakt
En wat ben ik trots op mijn ventje.
Allebij de proeven dan 176 punten hoopte natuurlijk op winstpunten maar had het ook niet verwacht maar dat wij 2e zouden worden van de 5 had ik totaal niet verwacht hahaha de jury was ook behoorlijk streng ieder geval.
Wij weten ieder geval waar we weer aan moeten werken dat dat onze doel word en hopen op volgende maand wel een puntje kunnen krijgen!

Genoeg geklets hierbij de foto’s

Van het in rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de proef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de filmpjes van de proef. Ik weet niet wie er nog meer last van heeft dat de filmpjes niet hellemaal scherp zijn..

Waar ik zelf enorm op moet letten is niet de kant op hangen waar ik been geef maar gewoon rechtop moet zitten en niet te veel naar beneden kijken en iets minder streng in mijn handen. En wat me is opgemerkt dat ik tijdens de wedstrijd te veel naar achteren in me zadel zit moet toch iets meer in het midden zitten haha maar me jasje zat telkens vast bij mijn billen

Wij zeggen op naar volgende maand
Laatst bijgewerkt door trysteffy op 18-03-19 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Onze aller eerste M2 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:27

Een filmpje plaatsen is leuk!
Leuk dat je gestart bent; dan weet je waar je aan moet werken. De punten komen vanzelf wel.
Wat ik zoal zie is dat je lengtebuiging moet laten zien in je travers. Dus schouders aan de wand en om je been heen de achterhand naar binnen. Hij loopt nu in feite schuin en door je binnenbeen heen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 10:39

Babootje schreef:
Een filmpje plaatsen is leuk!
Leuk dat je gestart bent; dan weet je waar je aan moet werken. De punten komen vanzelf wel.
Wat ik zoal zie is dat je lengtebuiging moet laten zien in je travers. Dus schouders aan de wand en om je been heen de achterhand naar binnen. Hij loopt nu in feite schuin en door je binnenbeen heen.

Geplaatst :)

Ja klopt stond ook in mijn protocol

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:18

Leuk!!!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:11

Leuk om je topic tegen te komen, als mede-M-topic-genoot :) Ik vind het nette proeven, en ik ga mee in het commentaar, paard mag over het algemeen wat meer LB laten zien.

Ik durf zelf nog niet.. best spannend, dat M2 :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:59

Vind het nette proeven. Maar wat mij naast de lengtebuiging ook nog opvalt is het weinige verschil in de verruimingen. Weet uit ervaring dat het ene paard dit beter laat zien dan het andere. Ben daar namelijk zelf ook mee bezig. Ook zou je het halsstrekken wat meer mogen uitbouwen.

margaret18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:30

Wat een leuk paard. Netjes gereden hoor. De M2 is best een lastige klasse met veel oefeningen in een relatief kleine ring. De lengte buiging viel mij ook op en wellicht kan je paard nog ietsje hoger ingesteld worden. Veel succes. En inderdaad, lekker starten, protocollen mee naar les en vooral veel genieten.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 16:34

Thanks allemaal! Zal zeker aan de lengte buiging werken.

Het rare is met rijden thuis en inrijden doe ik van alles en met mijn proef heb ik het idee dat ik bevries ofzo

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:38

Zo'n eerste keer in een nieuwe klasse is altijd spannend. Helemaal als je nog nooit zo hoog hebt gestart. Gewoon lekker kilometers gaan maken. Dan komen die punten vanzelf wel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:41

Stoer dat je filmpjes online zet! Wat hierboven al is gezegd, lekker oefenen en kilometers maken. Ook dat is nodig om meer vertrouwen te krijgen tijdens je proef, zodat je net zo lekker kan rijden als thuis. Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:52

Ik heb alleen het tweede filmpje gezien, de eerste leek op de kop te staan en ik moet zo naar de tandarts. Ja een hele rits vol smoezen, ik zag later trouwens dat het filmpje niet op de kop staat. Maar vergeef me als ik iets zeg dat niet helemaal klopt.

Ik zie een ontzettend leuk paard, wat best wel heel erg goed voor elkaar is. Zoals gezegd is er nog winst te behalen met de lengtebuiging. Ik zou me alleen als ik jou was meer richten op de souplesse. Ik denk namelijk dat er qua beweging nog veel meer in je paard zit. Het uitstrekken gaat echt supermooi, enige puntje is misschien dat hij wat strak in de bovenlijn blijft. Dat zie je ook in de galop, de bovenlijn oprekken is moeilijk, past ook wel een beetje bij zijn bouw.
Maar hé, aan alles is te werken! En ik zou het zoeken in het versoepelen van de bovenlijn, alsgevolg zal waarschijnlijk je lengtebuiging ook veel beter gaan worden.

Probeer hem bij het trainen een fractie lager in te stellen en blijf goed voelen wat er onder je gebeurd. Het liefst op de grote volte. En als dat lekker gaat, ga je variëren. Naar mijn idee zou je het gevoel moeten krijgen dat hij meer danst in de rug, meer veert, en de passen wat groter worden. Wanneer dat lukt op een grote volte en andere draaioefeningen (hoeft echt niet constant in het begin) dan vraag je een stukje verruiming zonder de souplesse te verliezen. Verlies je die? Geen probleem, even weer terug naar je basistempo, souplesse weer voelen en weer een poging. Je leert snel genoeg wanneer hij weer strak wordt en voor je het weet neem je hem terug voordat het gebeurt. En die passen worden steeds meer... Kost tijd en kracht, maar ik denk dat je er straks steeds mooiere proeven mee kan neerzetten!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:29

trysteffy schreef:
Thanks allemaal! Zal zeker aan de lengte buiging werken.

Het rare is met rijden thuis en inrijden doe ik van alles en met mijn proef heb ik het idee dat ik bevries ofzo

Ook zo herkenbaar :D Mijn dochter heeft net de M2 achter de rug en het is zeker een lastige klasse.
Ik had al gezegd de lengtebuiging. In de travers goed te zien dat die nog niet voor elkaar is bij jullie (daar is die oefening ook voor). Als je dat voor elkaar krijgt is straks het appuyement in het Z "appeltje eitje".
Schouders aan de wand om je binnenbeen buigen en achterhand naar binnen. Travers heb je ook nodig als je straks de wissels gaat aanleren.

Het algemene beeld bij mij van de proef is, dat je paard wat overhaast is. Je gaat in een hoog tempo door de proef, maar je paard is niet aan het been. Dat zie je doordat het terugvalt in de oefeningen (zoals SB), waar je er aardig aan moet werken om hem voorwaarts te houden.
Verder moet je werken aan geslotenheid en gedragenheid. Dat mis ik eigenlijk een beetje in alle gangen. Je paard laat je nog niet fijn zitten (laat de rug nog niet los) en loopt nog onvoldoende gedragen. Daardoor lukt ook het hals strekken niet goed, omdat het paard dan op de voorhand valt.
Je paard heeft een aardig voorbeen in de uitgestrekte draf, maar die kan nog veel mooier als je paard meer gedragen loopt. Dan komt de schoft omhoog en word het voorbeen vrijer en groter.
In de keertwendingen moet het spilbeen meer doorstappen.
Tussen de arbeidsgalop en middengalop laat je te weinig verschil zien (verruiming)
En als laatste, blijf secuur op de letter (rijden).
Strenge jury, misschien. Maar in mijn ogen wel een correcte want er is nog veel om aan te werken. Aan kadootjesjury's heb je in deze klasse niks (meer). Je wil toch verder.
Dat gaat prima lukken denk ik.

Je hebt een leuk paard met een mooie draf en goede galop. Aan dat laatste heb je ook veel vanaf het Z, want dan ga je veel galoponderdelen krijgen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:00

Wauw bedankt voor de complimentjes en de postivie tips! Zal dr zeker aan oefenen!! Echt niet verwacht zulke reactie dank jullie wel!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:12

trysteffy schreef:
Echt zulke reactie dank jullie wel!!

Je hebt het gewoon goed gedaan hoor, voor zo'n eerste keer. M2 is echt een stuk moeilijker en een flinke stap. 176 is echt niet slecht. Ik denk dat als je aan de slag gaat met meer gedragenheid en lengtebuiging je al snel aan de winst zal zitten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:14

trysteffy schreef:
Wauw bedankt voor de complimentjes en de postivie tips! Zal dr zeker aan oefenen!! Echt niet verwacht zulke reactie dank jullie wel!!

Denk dat iedereen die hierin reageert. Weet hoe pittig de M2 is. En net wat Babootje zegt 176 voor de eerste keer is helemaal niet slecht.