Pony keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

illi

Pony keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:33

We zijn op zoek naar 2 grote maat shetten. Ik wil graag een bereden pony hebben voor mijn dochter van bijna 2,5 jaar. En voor mezelf een pony om mee te fokken.

Zouden jullie voor 2 merries gaan of de bereden pony een ruin. Jonge bereden of juist een oudere pony van ongeveer 10 jaar.

Graag jullie mening!

fjordnina

Re: Pony keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:57

Voor de fokmerrie zou ik gaan kijken naar een kwaliteitsmerrie, die al enkele 1e premie veulentjes heeft gehad. Zo weet je zeker dat de merrie ook drachtig kan worden en nette veulens geeft.

Voor de bereden pony zou ik in ieder geval voor een doorgewinterde pony gaan. Ruin of merrie maakt daarbij niet zo heel veel uit. Wel vind ik persoonlijk 2,5 jaar echt te jong om wat met de pony te kunnen doen. Dat komt vanaf een jaar of 4 op z´n vroegst.
In die zin heeft het bereden stukje ook maar beperkt zin, dat komt toch neer op eerst een aantal jaar stilstaan en af en toe zitten terwijl iemand haar vast houd.

Ik zou voorlopig alleen gaan voor een kindvriendelijke fokmerrie, tenzij het de bedoeling is om ze gelijk als elkaars maatje in te zetten. Dan kun je echter ook nog overwegen om een veulen-jaarling verder op te fokken en die tzt te wisselen voor een bereden exemplaar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:38

Merrie en ruinen kunnen prima bij elkaar, dus het maakt niks uit of de pony voor je dochter een ruin of merrie is. Die pony hoeft maar aan 1 criterium te voldoen: echt schaap en schaapmak zijn. Over het algemeen geldt dit meer voor wat oudere pony's, die hebben al een en ander meegemaakt waardoor je goed kunt inschatten hoe ze op verschillende situaties reageren. En aangezien een heleboel shetten best eigenwijs zijn en zich sterk durven maken, lijkt me dat het je zoektocht toch wel lastig maakt. Ik zou leeftijd en geslacht daarom eerder loslaten. Al is de pony 20, meeste shetjes worden best oud. En over een jaar of 4-5 past ze er toch niet meer op. Mijn stiefdochtertje is nu 6 en ze rijdt intussen op grotere pony's.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:52

Ik zou 2 kwaliteits premie merries kopen waarvan 1 schaapmak is en goed doorgereden, Je weet nooit of je kind het echt leuk gaat vinden en dan heb je voor de rijdpony altijd nog een fokoptie achter de hand.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:59

Ik zou of een bloed mooie bewezen kwalitijd-gebuiks pony kopen of gaan voor een oudere rustige ruin als rijpony en eentje echt voor jezelf als merrie!.

maar hier heb ik een echte kinderpony, niet de mooiste maar betrouwbaar en veelzijdig inzetbaar mennen en rijden. En eentje die zich al bewezen heeft en echt voor mijn man is en ook niets anders doet dan voor fokken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:11

Er telt maar 1 ding voor je kindje en dat is dat de pony doodbraaf is. Merrie of ruin maakt niet uit. De pony moet gewend zijn met jong grut om te gaan en verkeersmak zijn. Waarschijnlijk vind je dat eerder in een wat oudere pony maar leeftijd staat niet borg voor braaf. Als je Poow hier op bokt als voorbeeld neemt, dat merrietje is goud waard en die was ook jong toen ze die kochten.

Ik val ook nu weer in herhaling maar voor jezelf zou ik investeren in een kwaliteitsmerrie met een goed karaktertje.

Hou je ons op de hoogte ?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:23

Voor je dochtertje wil je natuurlijk het braafste beestje dat er is. Maar als het even kan zou ik wel kiezen voor een merrie.
Ik had altijd 2 merries (wel paarden) die 24/7 bij elkaar stonden. Toen daar een ruin bij kwam bleek het opeens niet meer zo vanzelfsprekend om ze in een kudde 24/7 bij elkaar te houden. Op de wei met gras gaat dat prima. Maar zodra ze in de paddock + schuilstal staan (meestal 's nachts en met slecht weer overdag) was dat toch wel lastiger. Zeker als er één hengstig was, zat de ruin de hele nacht er achteraan dat ik ze de volgende ochtend bezweet uit de paddock haalde. Wat ik ook weer sneu vond. Dus nu staan ze in de nacht allemaal in hun eigen box. Dus vanuit het oogpunt gemak zou ik zeggen 2 merries.
Je dochtertje is nog jong en rijdt vast niet vaak en intensief dus je zou er dan ook voor kunnen kiezen om beide merries drachtig te laten worden. Wel zo leuk voor de veulens dat ze samen met een ander veulen opgroeien.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 15:24

fjordnina schreef:
Voor de fokmerrie zou ik gaan kijken naar een kwaliteitsmerrie, die al enkele 1e premie veulentjes heeft gehad. Zo weet je zeker dat de merrie ook drachtig kan worden en nette veulens geeft.

Voor de bereden pony zou ik in ieder geval voor een doorgewinterde pony gaan. Ruin of merrie maakt daarbij niet zo heel veel uit. Wel vind ik persoonlijk 2,5 jaar echt te jong om wat met de pony te kunnen doen. Dat komt vanaf een jaar of 4 op z´n vroegst.
In die zin heeft het bereden stukje ook maar beperkt zin, dat komt toch neer op eerst een aantal jaar stilstaan en af en toe zitten terwijl iemand haar vast houd.

Ik zou voorlopig alleen gaan voor een kindvriendelijke fokmerrie, tenzij het de bedoeling is om ze gelijk als elkaars maatje in te zetten. Dan kun je echter ook nog overwegen om een veulen-jaarling verder op te fokken en die tzt te wisselen voor een bereden exemplaar.

Klopt idd. de eerste paar jaar zal het alleen op stappen op de rug gaan, dot kan wellicht ook bij de fokmerrie.

We willen 2 pony's zodat ze idd maatjes kunnen worden

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 15:26

troi schreef:
Ik zou 2 kwaliteits premie merries kopen waarvan 1 schaapmak is en goed doorgereden, Je weet nooit of je kind het echt leuk gaat vinden en dan heb je voor de rijdpony altijd nog een fokoptie achter de hand.

Klopt idd, misschien heeft ze er helemaal geen interesse is.
het moet geen verplichting worden, het is tenslotte de hobby van mams

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 15:29

Lukasje schreef:
Er telt maar 1 ding voor je kindje en dat is dat de pony doodbraaf is. Merrie of ruin maakt niet uit. De pony moet gewend zijn met jong grut om te gaan en verkeersmak zijn. Waarschijnlijk vind je dat eerder in een wat oudere pony maar leeftijd staat niet borg voor braaf. Als je Poow hier op bokt als voorbeeld neemt, dat merrietje is goud waard en die was ook jong toen ze die kochten.

Ik val ook nu weer in herhaling maar voor jezelf zou ik investeren in een kwaliteitsmerrie met een goed karaktertje.

Hou je ons op de hoogte ?

zeker wordt vervolgt.

ik heb een 5 jarige pony en een 12 jarige pony op het oog.
Beide met een goed papier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:36

Gewoon superbrave beestjes die graag met kinderen omgaan.Aangezien je wil fokken:merries.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:04

fjordnina schreef:

Waarschijnlijk gaat het zoiets worden. Super bedankt voor het meedenken