Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
elizabeth85 schreef:Wat ik me dan weer afvraag... hoe zit dat dan als je bijv. Een pluk manen vast pakt bij het aangalopperen? Toen ik bij de manege reed deden we dat altijd... ik heb me altijd afgevraagd of dat wel prettig is voor een paard
Gloa schreef:De vlieg redenatie slaat kant nog wal. Er is een verschil tussen receptoren die voelen en receptoren en zenuwen die pijnprikkels door kunnen geven.
Paarden gaan behoorlijk lomp met elkaar om en lijken daar niets om te geven. Terwijl ze wel elk vliegje voelen. Je moet de tastzin los zien van wat voor een paard feitelijk pijnlijk is.
Kan me goed voorstellen dat manentrekken geen pretje is. Zijn andere mogelijkheden dus doe het ook niet.
Ayasha schreef:Gloa schreef:De vlieg redenatie slaat kant nog wal. Er is een verschil tussen receptoren die voelen en receptoren en zenuwen die pijnprikkels door kunnen geven.
Paarden gaan behoorlijk lomp met elkaar om en lijken daar niets om te geven. Terwijl ze wel elk vliegje voelen. Je moet de tastzin los zien van wat voor een paard feitelijk pijnlijk is.
Kan me goed voorstellen dat manentrekken geen pretje is. Zijn andere mogelijkheden dus doe het ook niet.
Ik vraag het me toch af, want ik heb ze hier nu in een stabiele groep staan. En zo lomp gaan ze dus in wezen niet met elkaar om.In tegendeel zelfs. Dus ik vraag me af hoe "lomp" paarden nu echt zijn met elkaar als er stabiliteit is.
Anyhow, hier zijn er nooit manen getrokken. Kan niet anders dan pijn doen. Maar goed, ik verzet me al zolang ik leef tegen alles wat de norm is maar waar niemand een fatsoenlijk argument voor kan geven. En "het staat netjes" is geen fatsoenlijk argument.Hier zijn ze eerst paard. Dan pas een dier waar ik ook mee sport en werk.