Een paard voelt een vlieg maar manen trekken is pijnloos????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Een paard voelt een vlieg maar manen trekken is pijnloos????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 00:23

Dat is natuurlijk dikke onzin....

Ik heb me daar altijd al wild aan geërgerd.. en nu verscheen er een artikel over deze stomme gewoonte van mensen om manen te trekken.
Trek eens aan je eigen manen en kijk eens of dat uitstekend bevalt. Uit onderzoek blijkt dat er weinig verschil is tussen manen trekken of de haren uit je eigen hoofd trekken.
Dat daar onderzoek voor nodig was.......... maar okay, blijkbaar wel dus.

https://www.bitmagazine.nl/verzorging/h ... NhaAhQrZ5A

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:35

Wat heeft dit met een vlieg te maken?

MirandaMalik

Re: Een paard voelt een vlieg maar manen trekken is pijnloos????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 01:10

Ja het is inderdaad best zielig!
Ik ben toen ik ontdekte dat het echt pijn deed bij mijn paard (zo in de negentiger jaren..) er ook mee gestopt en knipte zijn manen toen gewoon omdat we wel netjes op wedstrijd moesten.
Nu heb ik alleen nog paarden met lange manen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 01:42

Tja, ik ben nooit een manentrekker geweest eigenlijk, ik knipte en sneed ze altijd bij.

Maar ik geloof het meteen. Het lijkt me helemaal niet onlogisch.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:05

Jolien87 schreef:
Wat heeft dit met een vlieg te maken?

Om de gevoeligheid van het paard weer te geven....

En nee... manentrekken is niet pijnloos.... -O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:07

Vond het altijd al zielig en ben er toen 12 was of zo ook mee gestopt. Zag er ook het nut niet van in, vond een dikke bos manen veul mooier.

Ik moest van de week wat haren uittrekken voor een pssm test en kreeg er geen manen uitgetrokken met mijn vingers. Toen heb ik maar wat baardharen genomen, dat ging wel. Ze vond het overigens allemaal geen probleem.

En ik snap de vlieg en het manen trekken wel. Een paard lijkt niet te reageren op manentrekken, terwijl hij wel op een vlieg reageert door zijn huid te trillen. Dus zou je kunnen redeneren dat manentrekken niet gevoelig is. Maar een paard wil instinctief geen vlieg op zijn huid want dat kan een steek betekenen en dus trilt hij de vlieg weg. Maar een paard laat zijn baas wel toe met manentrekken ondanks dat het pijnlijk kan zijn omdat hij hem vertrouwt en veel diersoorten ervaren pijn op een andere manier dan mensen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:31

Mijn paard wordt ronduit agressief als je zijn manen wil trekken. Na de helft van de manenkam wordt die zo venijnig dat je niet anders kunt dan stoppen. Ik kan me niet voorstellen dat het dus niet vervelend is voor een paard...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:38

Ik heb nooit begrepen waarom mensen de manen van hun paard trekken. Je snapt toch zelf ook wel dat dat nooit prettig kan zijn voor een paard? :?

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:52

Wat ik me dan weer afvraag... hoe zit dat dan als je bijv. Een pluk manen vast pakt bij het aangalopperen? Toen ik bij de manege reed deden we dat altijd... ik heb me altijd afgevraagd of dat wel prettig is voor een paard

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:56

Mijn pony vindt dit verschrikkelijk,dus ik doe het nooit. Mijn prinsessen merrie met sterralures daarentegen bewoog geen oor,toen ik een keer haar manen ging trekken. Dit was echt een paard, dat meteen meedeelt,dat iets haar niet bevalt , trouwens ...
Was bij haar verder niet nodig,ze had niet zulke dikke manen.
De pony uiteraard wel ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:03

De vlieg redenatie slaat kant nog wal. Er is een verschil tussen receptoren die voelen en receptoren en zenuwen die pijnprikkels door kunnen geven.

Paarden gaan behoorlijk lomp met elkaar om en lijken daar niets om te geven. Terwijl ze wel elk vliegje voelen. Je moet de tastzin los zien van wat voor een paard feitelijk pijnlijk is.

Kan me goed voorstellen dat manentrekken geen pretje is. Zijn andere mogelijkheden dus doe het ook niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:23

Tja, blijkbaar zijn mensen toch echt stupide als zo iets als een verrassing kan komen. |o
Natuurlijk is het niet lekker als iemand je haren uittrekt. Duh.

elizabeth85 schreef:
Wat ik me dan weer afvraag... hoe zit dat dan als je bijv. Een pluk manen vast pakt bij het aangalopperen? Toen ik bij de manege reed deden we dat altijd... ik heb me altijd afgevraagd of dat wel prettig is voor een paard

Bij een pluk manen is de druk veel meer verdeeld.

Als kind trok ik wel eens een hele rij mensen op skeelers over het schoolplein, aan mijn vlechten. Geen probleem. Maar losse haartjes uittrekken doet wel degelijk zeer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:48

Gloa schreef:
De vlieg redenatie slaat kant nog wal. Er is een verschil tussen receptoren die voelen en receptoren en zenuwen die pijnprikkels door kunnen geven.

Paarden gaan behoorlijk lomp met elkaar om en lijken daar niets om te geven. Terwijl ze wel elk vliegje voelen. Je moet de tastzin los zien van wat voor een paard feitelijk pijnlijk is.

Kan me goed voorstellen dat manentrekken geen pretje is. Zijn andere mogelijkheden dus doe het ook niet.

Ik vraag het me toch af, want ik heb ze hier nu in een stabiele groep staan. En zo lomp gaan ze dus in wezen niet met elkaar om. :) In tegendeel zelfs. Dus ik vraag me af hoe "lomp" paarden nu echt zijn met elkaar als er stabiliteit is.

Anyhow, hier zijn er nooit manen getrokken. Kan niet anders dan pijn doen. Maar goed, ik verzet me al zolang ik leef tegen alles wat de norm is maar waar niemand een fatsoenlijk argument voor kan geven. En "het staat netjes" is geen fatsoenlijk argument. :+ Hier zijn ze eerst paard. Dan pas een dier waar ik ook mee sport en werk.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:58

Ik vond het ook altijd zo raar vroeger. Ik heb het een keer geprobeerd, reactie van paard was duidelijk, nooit meer gedaan :n

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:21

Ayasha schreef:
Gloa schreef:

Ik vraag het me toch af, want ik heb ze hier nu in een stabiele groep staan. En zo lomp gaan ze dus in wezen niet met elkaar om. :) In tegendeel zelfs. Dus ik vraag me af hoe "lomp" paarden nu echt zijn met elkaar als er stabiliteit is.

Anyhow, hier zijn er nooit manen getrokken. Kan niet anders dan pijn doen. Maar goed, ik verzet me al zolang ik leef tegen alles wat de norm is maar waar niemand een fatsoenlijk argument voor kan geven. En "het staat netjes" is geen fatsoenlijk argument. :+ Hier zijn ze eerst paard. Dan pas een dier waar ik ook mee sport en werk.

Zo lomp als nodig is, denk ik.
Sommige paarden krijgen beduidend vaker een harde afstraffing, als ze gewoon luisteren is een oortje opzij genoeg.

En Gloa, de huid van een paard is ook een keer onderzocht op gevoeligheid, die blijkt dus zeer zeker zeer gevoelig en een paard ervaart dus veel pijn als je hem met de zweep slaat.
Kun je nagaan hoe vaak het gebeurd dat paarden flink wat tikken krijgen en de paarden soms zelfs die pijn negeren.
Net als dat ze toestaan dat we andere pijnlijke dingen bij ze doen zoals haren uittrekken.
Paarden kunnen pijn nl wel goed voelen maar reageren er niet 'kinderachtig' op.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:42

40 jaar geleden deden we niets anders, tuurlijk is er ook verschil tussen kleine plukjes van paar haren of bos tegelijk. Ene paard is andere nie. Trek snelheid speelt mee, pleister aftrekken langzaam doet meer zeer dan snel... allemaal factoren die meespelen.

wij moesten enters voor de markt fatsoeneren, ja die doen moeilijker dan oudere wedstrijdpaarden ... maar die deden al moeilijk met een borstel over vacht halen die waren nix gewend, spmmige zelfs geen halster.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:20

Je merkt zelf op dat je spreekt van "meer zeer" en niet van "geen zeer" toch? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:24

Paarden die lomp
onder elkaar zijn ervaren zeker wel pijn. Maar dat is een noodzakelijk iets mbt rangorde. Manen trekken is voor het mooie plaatje .
Veertig jaar vooral in de dressuurpaarden en nooit gedaan , ook geen tastharen afgeschoren.