Kan je met halster rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liefelola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 23:02

Polly
Moderator Algemeen

Re: Kan je met halster rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:02

Voor de wagen? Nee.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:02

Nee

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:03

Ja hoor. Ik zou het niet op elk paard doen, maar op sommige paarden kan het. Als je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:05

Onder het zadel wel, als je je teugelhulpen erop aanpast. Voor de wagen zou ik het nooit doen, een halster zit niet stabiel genoeg voor direct teugelcontact en gaat vreselijk schuiven. Als je bitloos wilt mennen zou ik naar een sidepull of een kin- of kaakgekruist hoofdstel zoeken.

liefelola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 23:26

Bedankt voor de antwoorden! Ik was denk ik niet duidelijk genoeg, ik bedoel echt rijden onder het zadel:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:27

Komt omdat je dit topic in het subforum 'aangespannen rijden' hebt geplaatst.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:28

liefelola schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik was denk ik niet duidelijk genoeg, ik bedoel echt rijden onder het zadel:)

Dan staat je vraag op het verkeerde deel ;) Heb al getemd.

liefelola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 23:31

AlwaysH schreef:
Komt omdat je dit topic in het subforum 'aangespannen rijden' hebt geplaatst.

Bedankt voor je reactie! Ik zag staan dat dit topic ook onder recreatief rijden valt, vandaar dat ik dacht dat ik hem hier kon stellen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:32

liefelola schreef:

Dat kan prima. Ik doe dat op mijn paarden ook al 20 jaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:44

Je kan op een halster rijden als je paard goed reageert op stem en je met losse teugel kan rijden. Indien je liever met contact rijdt dan neem je beter een bitloos hoofdstel zoals een sidepull. Bij dabo's design kan je boor een leuk prijsje basis modellen bestellen.
https://dabo-design.nl/shop/side-pull-b ... hoofdstel/

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:00

Duhelo schreef:
Je kan op een halster rijden als je paard goed reageert op stem en je met losse teugel kan rijden. Indien je liever met contact rijdt dan neem je beter een bitloos hoofdstel zoals een sidepull. Bij dabo's design kan je boor een leuk prijsje basis modellen bestellen.

Maar waarom dan? Wat maakt het verschil?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:10

Malenka schreef:
Duhelo schreef:

Maar waarom dan? Wat maakt het verschil?

Simpel: sidepulls zijn gemaakt om zijdelings mee te sturen, halsters zijn gemaakt om vanaf de onderkant met een enkele lijn te werken.

En sidepull heeft de ring op 1punt vast zitten, dus je kan die ring bewerken zonder scheve druk te krijgen.
De ring van het halster zet 3stukken stof aan elkaar vast, als je dan in de hoek gaat trekken duw je de ring aan de andere kant 'in' het hoofd, kantel je de neusriem waardoor de drukverdeling niet goed is en omdat de pasvorm vaak ruimer is gaat de boel vaak schuiven.

Kan je rijden met halster, ja. Is het comfortabel voor het paard? Alleen als je geen contactteugel hebt en voornamelijk op zit en stem rijdt. Anders kan je beter een bitloos hoofdstel kopen, die zijn ervoor gemaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:33

Rijden met halster kan prima als je paard op druk tegen de hals te sturen is zoals bij westernpaarden. Als je paard niet op teugels tegen de hals reageert dan zou ik liever kijken voor een bitlooshoofdstel omdat dat stabieler blijft liggen als je druk op de steugels zet. Een stalhalster gaat sneller schuren/verschuiven of je moet het vrij strak doen. Maar of dat fijn is vraag ik me af.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:35

Nee. Daar zijn halsters simpelweg niet voor gemaakt
Koop een bitloos hoofdstel ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:59

Je topic staat bij AR=Aangespannen rijden

Zowel aangespannen als onder het zadel hangt het van het paard af. Ik heb beide gedaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:57

Dan van mij de kanttekening dat je halster goed moet passen, het dus fijn is als je ook de omtrek van de neus aan kunt passen en dat het toevoegen van een frontriem aan te raden is.

De opmerking dat je paard te sturen moet zijn op druk tegen de hals leek me overbodig. Aangezien je nooit zou mogen sturen met terugwerkende teugel! Het is teugel van de hals (directe teugel) of teugel juist tegen de hals (indirecte teugel). Nooit teugel naar je buik of been.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:04

Logisch wil ik het niet perse noemen. Ik ken genoeg ruiters die aan de teugels rukken en plukken. Daarnaast ben ik genoeg paarden en pony's tegen gekomen die niet met losse teugel op halsdruk te sturen zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:07

Dan hebben die verkeerde instructie gekregen. En zou dat aangepast moeten worden in plaats van het te verbloemen met andere optoming.

En ik heb het niet perse over een losse teugel. Rijden met een contactteugel kan prima.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:16

heb laatst bij kramer een halster hoofdstel gekocht daar zitten ringen aan de neusriem bevestigd en dat rijd echt prima voor mezelf met bit en ook voor de kinderen zonderbit daar kun je dus kiezen wat je wanneer gebruikt als je 2 teugels gebruikt( aan het strand en bos dus de side pull,op de weg het bit).
https://www.kramer.nl/Paard/Trektochten ... el-Premium

maar ook met halster kun je met zit,houding en beenhulpen sturen dus ja goed met je instructrice de correcte hulpen aanleren en trainen.
Laatst bijgewerkt door kwita op 12-03-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:16

Malenka schreef:
De opmerking dat je paard te sturen moet zijn op druk tegen de hals leek me overbodig. Aangezien je nooit zou mogen sturen met terugwerkende teugel! Het is teugel van de hals (directe teugel) of teugel juist tegen de hals (indirecte teugel). Nooit teugel naar je buik of been.

Aangezien dit bij AR staat, hoe zou jij dit voor de wagen zien?
Leidsel loopt door ringetjes, dus hand opzij haalt nooit het leidsel van de hals.

Mijn pony's lopen soms met sidepull en kin gekruist onder het zadel. Voor de wagen zullen we vast niet verongelukken, maar begin ik er niet aan door bovenstaande vraag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:19

Ts heeft al aangegeven dat het om onder het zadel gaat dennis.

@malenka: eens hoor. Maar je er niet klakkeloos van uit gaan dat iets voor een ander ook logisch is. Zeker niet met zo'n kort bericht als de openingspost. Daar kun je niet uithalen hoeveel ervaring de ts heeft

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:22

Dennis, TS heeft al aangegeven dat het gaat om rijden onder het zadel en er is ook al melding van gedaan dat het verkeerd geplaatst is.

Bij het mennen heb ik geleerd de buitenteugel naar voren te bewegen om het paard te sturen. Geen idee hoe dat met halster zou gaan. Nooit geprobeerd.