Zit al een hele tijd tegen dit topic aan te hikken, weet nog steeds niet of het een goed idee is, maar bokt heeft mij al vaker geholpen dus hopelijk kan dit nu ook weer, want ik zit mezelf in de weg en het werkt op mijn systeem.
Zoals velen heb ik angst, schrik. Niet van mijn pony, maar om bepaalde dingen te doen. En laten die dingen nu net de dingen zijn die ik het allerliefst zou doen. Ik wil zo graag, maar maak mezelf vaak helemaal gek, ook als ik de stap kan zetten om het te proberen. Terwijl er in verhouding eigenlijk weinig aan de hand is, ook dat besef ik. En dat maakt het extra vervelend, dat ik weet dat ik de oorzaak ben en dat ik er teveel van maak, maar dat ik juist datgene niet opgelost krijg.
Waar het om gaat is het rijden in het algemeen, en het buitenrijden specifiek. Ik heb met deze pony nooit anders gedaan, altijd gingen we naar buiten, grote afstanden op een goed tempo, veel draven/galopperen, weinig stappen. Heerlijk vond ik het, en ik wil dit nog steeds graag. Afstanden overbruggen, de natuur in, en samen ergens naartoe. Maar het komt er niet meer van, zelfs een simpel stapritje is een hele onderneming in mijn hoofd. Het is zelfs zo erg (geweest) dat ik tegen mezelf gezegd had niet meer te rijden, genoeg andere dingen te doen. Maar toch ga ik het rijden zo erg missen dat ik het spijtig vind.
Maar dan zet je de stap om toch weer erop te gaan zitten, en dan begint het. Eerst al 25 excuses waarom rijden vandaag niet gaat, en als je daar dan doorheen bent en toch opstapt komen er 30 scenario's voorbij in je hoofd, de ene nog erger dan de andere. Met momenten zit ik (volgens mijn polshorloge) met hartslagen van 160/170 op de pony, terwijl we gewoon stappen en er compleet niks aan de hand is. Maarja, we zijn in de binnenbak en wie weet .. zodadelijk komt er misschien iemand voorbij of is er een ander raar geluid en dan gaat ie schrikken en dan val ik misschien of valt de pony en .. en .. en ... Of dan zit je er buiten op omdat je toch echt wel graag wil, en probeer je te genieten, maar flitsen er constant gedachten door je hoofd van "oh, dat die nu hier maar niet schrikt, want het is modderig en stel dat die dan uitschuift en ... en ... en ...". Zit ook constant rond mij te kijken want er moest maar ineens iets opduiken waardoor het mis kan gaan. Gek word ik ervan

Is het gewoon een kwestie van te blijven doen? Wordt het ooit weer beter? Of moet ik het op een andere manier gaan aanpakken? Meestal als er dan iets mis gaat (pony schrikt en gaat er 5 passen vandoor) dan durf ik helemaal niet meer en duurt het weer maanden voordat ik er weer op zit. Zo jammer, want de pony is echt niet de stoutste of meest vervelende van de hele wereld ofzo .. Maar ik krijg de ontspanning niet en dat maakt veel stuk.
Ik weet niet zo goed wat ik allemaal moet opschrijven, wat belangrijk is en wat niet, dus sorry als het onduidelijk is. Vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden om een beter beeld te krijgen.