Recreatief met goed sportpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

AmoorM

Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 11:47

Ik heb een leuk discussie punt/stelling bedacht! :D

Stel een jong paard met een goede sport bloedlijn. Paard is in alles geschikt om een goed en hoger sportpaard te worden. Maar uiteindelijk wordt het paard recreatief gereden/gebruikt. Geen sport of wedstrijd doelen, lekker relaxte buitenritjes, met grondwerk en misschien hier en daar een les op de plaatelijke manege.

Anders om je koopt een paard wat perfect geschikt is om recreatief mee te rijden. Waarmee je uren in het bos met een lang teugeltje kunt rijden en niet zo elegant beweegt als een hoger dressuurpaard doet. (als we uit gaan van de dressuur!) Maar het paard wordt aangeschaft om uiteindelijk wedstrijden mee te gaan rijden en mocht het lukken wellicht hoger in de sport.

Ervan uit gaan dat beide paarden medisch gezien helemaal in orde zijn en happy met de situatie zijn.

Hoe staan jullie hierin? Vinden jullie dat dit kan of is het toch eigenlijk wel zonde? Ook leuk: hoe kijkt recreant hier tegen aan en de wedstrijdruiter? Ik ben benieuwd! ;)
Laatst bijgewerkt door AmoorM op 07-03-19 12:01, in het totaal 5 keer bewerkt

xJennifx

Re: Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:50

Tja ik vind persoonlijk dat iedereen dat zelf moet weten.
Tenzij een paard dat als recreatiepaard wordt verkocht absoluut niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport wegens medische achtergrond. Klinkt logisch, maar het gebeurd toch vaak.

Dicha v. Johnson
M1+9

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:51

Hier een sportpaard gekocht met ambitie en prachtige bloedlijn én talent en uiteindelijk toch besloten het recreatief te houden :) Na 2 jaar merkte ik gewoon dat ik de druk niet fijn vond in de springsport, ik deed het niet meer graag en was meer bang dan blij. Onze scores op wedstrijdjes waren wel altijd goed, een paar keren mee gedaan, altijd foutloos, maar ik was echt zò misselijk van de stress altijd. Dus overgeschakeld naar recreatief dressuren, wat ik persoonlijk wel altijd jammer gevonden heb voor mijn paard aangezien hij wel echt het talent en de goesting had om verder te gaan in springen. Maar verkopen en een dressuurpaard aanschaffen kon ik niet over mijn hart krijgen, dus het is nu gewoon maar zo :)

Diallo VW♥

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:57

Jouw paard, jouw regels toch? Zo lang paard en ruiter zich er prettig bij voelen heb ik met geen een van beide een probleem :)

Ik ga zelfs nog een stapje verder en rijd helemaal niet met mijn paard. Hoewel hij er voor geschikt is, we vinden het beide fijner om vanaf de grond te werken dus dat doen we ook lekker wat de rest daar ook van denkt :))

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:59

Ik heb zelf onlangs een nieuw paard gekocht. Ik heb het paard gekocht omdat het liefde op het eerste gezicht was en ik vanaf het eerste moment een intense klik voelde. Of ik er de sport mee in wil weet ik niet, terwijl het paard echt kwalitatief waarschijnlijk heel veel potentie heeft. Maar ik denk dat het paard net zo blij (of misschien wel blijer) is als ik er recreatief mee blijf rijden en lekker grondwerk mee doe.

Voordat ik mijn huidige paard kocht had ik nog een ander op het oog, ook een zeer talentvol paard. Ik zei tegen de koper dat ik niet zeker wist of ik er de sport mee in wilde. Toen zei die koper, dat maakt voor het paard echt niks uit hoor....dat vond ik zo mooi om te horen. Dit was niet de fokker van dat paard. Want ik denk wel dat de fokker het liefst heeft dat zo'n paard gaat shinen in de ring en predicaten haalt.

Andersom heb ik ook wel een beetje ervaring. Ik heb met een recreatie/springpaard dressuur gereden. Dit kan zeker, maar je moet als ruiter wel rekening houden met de tekortkomingen en zo'n paard niet gaan overvragen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 07-03-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Olita (Bachelor X Cantor) 1996, met pensioen! Chicago HJ (Citango x Bachelor) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan...je werd slechts 7 jaar. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:00

Je moet lol van je paard hebben.

En hoe je dat doe maakt voor mij niet uit. Al zou je een top paard in het land zetten en er alleen wat mee tutten en wandelen is dat ook prima.
Als je er plezier aan heb maakt het niet uit of je er het hoogst haalbare uit haal of niet.

Daarbij denk ik dat er veel paarden beter zijn dan hun ruiter/rijder (incl mijn eigen pluizen), dus dan haal je er al niet uit wat een betere ruiter/rijder wel zou kunnen.

Deedee: dressuur Z+7, vaardigheid M+5 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:02

manubres schreef:
Voordat ik mijn huidige paard kocht had ik nog een ander op het oog, ook een zeer talentvol paard. Ik zei tegen de koper dat ik niet zeker wist of ik er de sport mee in wilde. Toen zei die koper, dat maakt voor het paard echt niks uit hoor....dat vond ik zo mooi om te horen. Dit was niet de fokker van dat paard. Want ik denk wel dat de fokker het liefst heeft dat zo'n paard gaat shinen in de ring en predicaten haalt.

Dit dus. Het zal voor het paard weinig uitmaken.
En als paard en ruiter gelukkig zijn met wat ze doen, is het prima toch? Of dit nu sport is of recreatie.

≈≈≈ ...paarden zijn de spiegel van onze ziel... ≈≈≈
★ Jim ★ L4+29

Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
[RIJ-ITP] De vier seizoenen in het bos tussen de oren van Jim

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:08

Zo lang het eerlijk blijft tegenover het paard moet het allemaal kunnen toch? Op het moment dat het recreatie paard het niveau niet meer aan kan, of het “sport” paard zich gaat vervelen wordt het misschien tijd om iets te veranderen maar zo lang het paard happy is maakt het mij persoonlijk niets uit waar hij voor gefokt is en uiteindelijk voor ingezet wordt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:09

Het kan soms best zonde zijn om een goed paard niet de sport in te zien gaan, maar joh, iedereen moet zelf weten wat ze met hun knol doen!

Gigi's Tilia (Casirano Z x Royal Bravour) B+11 dressuur, BB springen

Nog steeds te koop! dressuurzadel met veel wrong, inclusief passervice!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:14

Ik zie hier geen probleem in zolang je maar eerlijk blijft naar je paard. Soms vind ik het wel zonde als een sportpaard alleen wat recreatief gereden wordt maar of dat paard daar nu echt om geeft?

Ik heb zelf het niet zo elegante recreatiepaard. Dit was geen bewuste keuze maar deze meneer kwam per toeval op mijn pad en is nu omgetoverd tot dressuurpaard die af en toe ook op buitenrit gaat. De training kost tijd, hij heeft van zichzelf nauwelijk buiging in de gewrichten, loopt liever de grond in dan mooi met de schoft omhoog, maakte korte pony-pasjes etc. Maar met het juiste trainingbeleid en management rond huisvesting, voer, gezondheid kan hij prima dressuurproefjes lopen op basisniveau ;) Paard klaagt tot nu toe niet en loopt zijn rondjes in de bak met zijn oortjes naar voren.

Toes B+29 (PR: 224 Reservekampioen BK!)~zwangerschapsverlof
Blade B+5 (PR:214,5)

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 12:47

s_v schreef:
Jouw paard, jouw regels toch? Zo lang paard en ruiter zich er prettig bij voelen heb ik met geen een van beide een probleem :)

Ik ga zelfs nog een stapje verder en rijd helemaal niet met mijn paard. Hoewel hij er voor geschikt is, we vinden het beide fijner om vanaf de grond te werken dus dat doen we ook lekker wat de rest daar ook van denkt :))

Wat doe je met je paard verder dan?

_Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:51

Ieder voor zich. En inderdaad, wel als je eerlijk blijft naar je paard toe. Als die aangeeft dat de grens is behaald, dan zou je hier imo naar moeten luisteren (gefokt voor de sport of niet).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:56

Paard is ook gelukkig met wat hij nou doet en geniet van heerlijke buiten ritten prima toch?

Heb 2 paarden 1 is zowel voor de wagen als onder het zadel Z startgerechtigd, helaas kan ik er wegens lichamelijke beperkingen nu weinig mee, paard is dus nu plomtidom buiten tsjoeketsjoeke paard, hij vind het prima. Ben wel eerlijk ik zou hem graag weer voor de sport echt inzetten (wou dat ik het kon)maar wat hem betreft hoeft dat echt niet.

Vorige week.. ( mijn bijrijders op mijn paarden op het strand) blij paard toch?Afbeelding

Overigens rijdt half Nederland die wel ploetert voor de sport ook niet het maximale uit zijn sportpaard, dus ach.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:04

Ik val eerder of het misschien af en toe les. Welk doel je ook hebt, ik vind wel dat je moet zorgen dat het paard goed gereden moet worden en zijn lijf op een manier gebruikt dat goed voor hem is en daar hoort goede les ook gewoon bij. Hoeft echt niet elke week, maar ik vind het wel belangrijk.

Voor het paard maakt het niks uit, zolang het maar goed verzorgd wordt en plezier heeft in hetgeen wat hij moet doen. Vorige paard was talentvol en daar reed ik wedstrijden mee, maar ook buitenritten en gewoon dingen die we leuk vonden. Wij vonden wedstrijden ook leuk, dus dat deden we ook. Springen kon hij voor geen meter, maar vond het wel leuk dus dat deden we ook.
Huidige paard is een stuk minder talentvol en zou een ideaal recreatiepaard zijn. Maar ook zij is bij ons een alles in 1. :') Buitenritten, ponykampen voor volwassenen, grondwerk, balkjes, springen, maar toch ook serieus trainen en wedstrijden. En juist door de lessen die we nemen om haar goed te rijden en goed haar lijf te laten gebruiken gaan die wedstrijden juist enorm goed. Bij het vorige paard werd een foutje goed gemaakt door bijvoorbeeld een middengalop die enorm goed was, bij dit paard maak ik de mindere gangen goed door netjes recht, goede aanleuning en halsstrekken voor een 8/9/10. Andere manier, maar niet minder succesvol. Met vorige ben ik gestopt met wedstrijden toen bleek dat hij het niet meer aankon door een blessure na een ongeluk, de grens vind ik wel heel belangrijk om in de gaten te houden.

Ik ben trouwens wel wedstrijdruiter in de vorm van ik houd van wedstrijden en het is voor mij een hele goede motivatie. Ik vind een buitenrit enorm fijn voor de afwisseling, net als grondwerk, longeren en andere dingen, maar ik wil daarnaast wel wedstrijden rijden. Dat iemand anders dat niet wil maakt mij echt niks uit. Zonde van het paard? Nee, zolang de combinatie ergens samen lol in heeft en het werk aankan. Ik kan het wel zonde vinden, omdat een paard zoiets heel goed zou kunnen, maar een paard mist er niks aan. Dat is dus meer mijn eigen gevoel dat ik dat met zo'n paard ook zou doen, geen 'verwijt' naar die eigenaar of ruiter.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-03-19 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 13:04

JudithGigi schreef:
Het kan soms best zonde zijn om een goed paard niet de sport in te zien gaan, maar joh, iedereen moet zelf weten wat ze met hun knol doen!

Maar waarom is het zonde? En voor wie is het zonde? Voor het paard zelf of voor de sport? De combinatie? En is het het zonde vinden niet het zelfde als het vinden dat recreatief met je paard bezig zijn eigenlijk nog steeds een achterloper is op de wedstrijdsport? Dat je toch wel als echte ruiter fanatiek hoort te trainen en als je dat niet doet dat dat zonde is? Dat je dan maar een paard moet nemen met een minder goede bloedlijn, minder goede gangen, minder ambitie en ga zo maar door?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:22

s_v schreef:

Maar waarom komt het dat jij het fijner vindt om vanaf de grond te werken ipv erop?

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:25

AmoorM schreef:
JudithGigi schreef:

Maar waarom is het zonde? En voor wie is het zonde? Voor het paard zelf of voor de sport? De combinatie? En is het het zonde vinden niet het zelfde als het vinden dat recreatief met je paard bezig zijn eigenlijk nog steeds een achterloper is op de wedstrijdsport? Dat je toch wel als echte ruiter fanatiek hoort te trainen en als je dat niet doet dat dat zonde is? Dat je dan maar een paard moet nemen met een minder goede bloedlijn, minder goede gangen, minder ambitie en ga zo maar door?

Ik kan me er niet druk om maken zolang er maar goed naar de grenzen van de paarden wordt geluisterd. Maar ik kan me wel voorstellen dat bvb een getalenteerde wedstrijdruiter die het geld niet heeft om een goed wedstrijdpaard aan te schaffen het wel zonde vindt als er een topper een paar straten verderop staat die vervolgens alleen recreatief wordt bereden. Dan staat eigenlijk het verkeerde paard bij de verkeerde ruiter en die zin is dat wel zonde. Niet dat recreatief rijden minderwaardig is ofzo, maar recreatief rijden kan je vrijwel met ieder paard, maar om op hoog niveau mee te draaien op wedstrijden, heb je toch wel een getalenteerd paard nodig.

A horse is a poetry in motion

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:29

Ik heb een vagabont x think big, we vinden beide springen niet leuk dus doen we ook bijna niet meer, gwn wat grondwerk en recreatief (western)rijden. Vinden we beide leuker :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:29

Ik ben van mening dat ook een paard met talent gewoon in het bos kan lopen als de eigenaar dit wil. Daar gaat het paard echt niet minder gelukkig gaan worden, omdat hij gefokt is voor de wedstrijdsport. Dat interesseert dat paard echt niet. _O-

Zelf rij ik wel op mijn paarden, maar niet zo heel vaak. Ik sta liever op de grond. :j Ze hoeven allebei van mijn ook niets. Als ze kapot gaan of in het geval van de jongste als hij echt te bang blijft onder het zadel, dan stop ik met rijden en gaan we andere dingen doen.

Ik lees hier iets over hoog mee draaien op wedstrijden en getalenteerde paarden. Dat is helemaal niet nodig. Het paard moet correct bewegen en de proef braaf lopen, daar heb je écht geen hyper luxe paard voor nodig. Sterker nog: ik reed met mijn oude fjord vaak de mooie en luxe paarden eruit op wedstrijden. Waarom? Omdat ze gewoon braaf haar ding deed en ik netjes op de letter reed. Had ik hoog mee kunnen draaien in het Z? Nee, maar als ik beter had geoefend had ik écht wel met haar hoger kunnen rijden dan ik deed. En ja: dan had ik ook mijn winstpunten gepakt.

NH-BLOG

Spoiler:
https://equisophie.wordpress.com

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:38

Isabel_k schreef:
Ik lees hier iets over hoog mee draaien op wedstrijden en getalenteerde paarden. Dat is helemaal niet nodig. Het paard moet correct bewegen en de proef braaf lopen, daar heb je écht geen hyper luxe paard voor nodig. Sterker nog: ik reed met mijn oude fjord vaak de mooie en luxe paarden eruit op wedstrijden. Waarom? Omdat ze gewoon braaf haar ding deed en ik netjes op de letter reed. Had ik hoog mee kunnen draaien in het Z? Nee, maar als ik beter had geoefend had ik écht wel met haar hoger kunnen rijden dan ik deed. En ja: dan had ik ook mijn winstpunten gepakt.

Met kunnen meedraaien op hoog wedstrijdniveau bedoel ik dan ook niet het Z... ;-). Dat hoort nog steeds bij de basis en ik ben het helemaal eens met jou dat elk gezond huis-tuin-keuken-paard daar zijn winstpuntjes kan rijden.

A horse is a poetry in motion

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:40

AmoorM schreef:
s_v schreef:

Wat doe je met je paard verder dan?

Zoals ze zegt: Alles zoals een ander, maar dan trainen vanaf de grond in plaats van erop. ;-)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:55

Ik vind het onderscheid tussen een goed sportpaard en recreatiepaard een beetje bullshit. Op papier kan het een perfect paard zijn om de GP te halen, in de praktijk hannest hij met zijn mindere ruiter net zolang tot hij de Z haalt. Voor hem eindigen vaak de gewone "huistuinenkeuken" paarden die met een goede ruiter door alle klassen heen vlogen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:02

Ik rij ook niet, want ik vind rijden niet leuk :+ Dus wij doen grondwerk en wandelen lekker buiten. Deze zomer beginnen we met mennen. Maar ik denk niet dat je mij snel weer op een paard zal zien. Heb er totaal geen lol aan, ongeacht het papiertje wat je er bij krijgt.

Ik vind dan ook dat je een paard moet kopen waar je een klik mee voelt. En als dat een hoog geprijsd sportpaard is, waar jij boomloos mee wilt buiten rijden, of een lager geprijsd recreatiepaard waarmee je wat wedstrijden wil rijden, maakt volgens mij niet uit.
Zo lang je maar eerlijk bent naar je paard toe. :)

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:02

Volgens mij vinden Valegro en Nip Tuck het niet zonde om ook regelmatig “recreatiepaard” te zijn :D

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:08

Volgens mij ook niet. Ik zie vaak echt fantastische filmpjes voorbij komen van 'Blueberry' op buitenrit en in galop door een oh zo gevaarlijk weiland. :D

NH-BLOG

Spoiler:
https://equisophie.wordpress.com