Die wedstrijd heb ik alsnog met een brede glimlach en een lachbui afgesloten, omdat ik erg trots ben op wat ik met haar bereikt heb. Ik had 180,5 punten (en een eerste plaats

Dan deze wedstrijd. Ik heb voor mezelf duidelijke doelen gesteld, en de eerste is: je rijdt voor jezelf. Niet voor een ander. Maak je dus niet druk over wat een ander vindt, daar heb je toch geen invloed op.
Het tweede doel: De merrie ontspannen rondrijden om een positieve ervaring te geven.
Het derde doel: In iedere proef een winstpunt halen.
En ik moet zeggen, de doelen zijn behaald

Uiteraard zijn er nog veel werkpunten, onze proef was lange na niet perfect en zelfs te braaf. Toch ben ik erg blij met het gevoel dat ze mij gaf.
De eerste proef:
Werkpunten: Beter nageeflijk en een constantere aanleuning, paard meer bij elkaar rijden, zitten in het zadel, rechtop, wat meer power waardoor de proef wat meer jeu krijgt en bijvoorbeeld de draf verruimen beter uit de verf gaat komen. Ook moet ik de oefeningen mooier afwerken, mijn wendingen zijn nog te groot en ik moet haar eerst beter recht maken voor ik verruim. Deze punten ga ik voor onze volgende wedstrijd omzetten in doelen waarbij de constante aanleuning en nageeflijkheid en mijn zit prioriteit zijn (al ben ik wel van een 5 naar een 7 gegaan

De galop vind ik er fijn uitzien, ze proest en is ontspannen (wel ging ik te vroeg uit galop, oeps

Deze proef had ik 188,5 punten. Doel voor proef 1 bereikt

De tweede proef:
Werkpunten: Eigenlijk dezelfde als hierboven. Je ziet hier wat duidelijker dat de pijp leeg begint te raken, ik ben nog erg zoekende in hoe lang ik los moet rijden en vandaag zat ik er toch wat te lang op. Wel hebben we heel veel gestapt en ik merk dat haar dat erg geholpen heeft in losser te worden/blijven. Dus dat wil ik zeker behouden.
Deze proef had ik 187,5 punten. Doel voor proef 2 bereikt

De tussenstand is dus B+3 in twee wedstrijden.
Wat achtergrondinformatie:
Ik rijd deze merrie sinds ca. 2 jaar. Voor ik haar overnam is zij gereden met een niet passend zadel (de drukplekken zijn nog zichtbaar helaas) en is zij altijd in een houding gedwongen met de slof. Ontspanning kende zij dus niet. Dit resulteerde in een enorm vastzittend en scheef paard met zware spieratrofie op de rug en de bovenste halsspier. Bij iedere hulp vertoonde zij vluchtgedrag en gooide haar hoofd dus de lucht in en ging racen.
Meteen met dat ik haar overgenomen heb, heeft ze alleen aan de longe gelopen zodat ze leerde te ontspannen. Inmiddels loopt ze zo:

Ze biedt dit zelf aan.
In de tussentijd is er een nieuw zadel aangemeten (veelzijdigheid) en zijn we met het oppakken van het rijden alleen maar op het strand geweest. Rechte lijnen, eerst voorwaarts op eigen benen en zoeken naar de contactteugel.
In de loop van de tijd heeft ze een ander bit gekregen en stond ze onder regelmatige controle van de osteopaat, fysio en de zadelmaker. Inmiddels heb ik mijn eigen dressuurzadel op haar aan laten passen omdat deze beter ligt en de schouder vrijer laat.
Donderdag heb ik weer les, en gaan we de afgelopen proeven zeker meenemen. Ik heb een fijne lesgeefster die me al veel handreikingen heeft gegeven om de merrie fijn te kunnen rijden en we boeken iedere les progressie. Met het achtergrondverhaal in mijn hoofd, ben ik erg trots wat we bereikt hebben.
Commentaar vind ik leuk

Bedankt voor het kijken en een reactie vinden we leuk (of ja, ik, Qiara kan niet lezen).