[FILM] Onze 2e wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

[FILM] Onze 2e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 12:22

Gisteren hebben Qiara (merrie, 11 jaar, Quasimodo Z) en ik onze 2e dressuurwedstrijd gereden. Onze eerste wedstrijd ging niet zo heel goed, ik had erg veel spanning wat ik op haar overbracht. Dit resulteerde in tegen de hand zijn, racen en compleet uit elkaar vallen, afgewisseld met fijnere ontspannen stukken.

Die wedstrijd heb ik alsnog met een brede glimlach en een lachbui afgesloten, omdat ik erg trots ben op wat ik met haar bereikt heb. Ik had 180,5 punten (en een eerste plaats :') ) en 177,0 punten. Niet slecht, maar ook niet goed.

Dan deze wedstrijd. Ik heb voor mezelf duidelijke doelen gesteld, en de eerste is: je rijdt voor jezelf. Niet voor een ander. Maak je dus niet druk over wat een ander vindt, daar heb je toch geen invloed op.

Het tweede doel: De merrie ontspannen rondrijden om een positieve ervaring te geven.

Het derde doel: In iedere proef een winstpunt halen.

En ik moet zeggen, de doelen zijn behaald :D. Doel nummer 1 zorgde ervoor dat ik zelf met een hoop minder spanning en een constante ademhaling, ontspannen onze proef kon rijden. Door mijn ontspannen houding kon Qiara ook makkelijker ontspannen en loslaten en had ik veel meer tempcontrole.

Uiteraard zijn er nog veel werkpunten, onze proef was lange na niet perfect en zelfs te braaf. Toch ben ik erg blij met het gevoel dat ze mij gaf.

De eerste proef:

Werkpunten: Beter nageeflijk en een constantere aanleuning, paard meer bij elkaar rijden, zitten in het zadel, rechtop, wat meer power waardoor de proef wat meer jeu krijgt en bijvoorbeeld de draf verruimen beter uit de verf gaat komen. Ook moet ik de oefeningen mooier afwerken, mijn wendingen zijn nog te groot en ik moet haar eerst beter recht maken voor ik verruim. Deze punten ga ik voor onze volgende wedstrijd omzetten in doelen waarbij de constante aanleuning en nageeflijkheid en mijn zit prioriteit zijn (al ben ik wel van een 5 naar een 7 gegaan :D!).

De galop vind ik er fijn uitzien, ze proest en is ontspannen (wel ging ik te vroeg uit galop, oeps :o ). Het halsstrekken mag meer, maar is in de basis netjes. Ze volgt de hand en pakt meer ruimte. Dus daar ben ik ook tevreden mee.

Deze proef had ik 188,5 punten. Doel voor proef 1 bereikt :D.

De tweede proef:

Werkpunten: Eigenlijk dezelfde als hierboven. Je ziet hier wat duidelijker dat de pijp leeg begint te raken, ik ben nog erg zoekende in hoe lang ik los moet rijden en vandaag zat ik er toch wat te lang op. Wel hebben we heel veel gestapt en ik merk dat haar dat erg geholpen heeft in losser te worden/blijven. Dus dat wil ik zeker behouden.

Deze proef had ik 187,5 punten. Doel voor proef 2 bereikt :D.

De tussenstand is dus B+3 in twee wedstrijden.

Wat achtergrondinformatie:

Spoiler:
Ik rijd deze merrie sinds ca. 2 jaar. Voor ik haar overnam is zij gereden met een niet passend zadel (de drukplekken zijn nog zichtbaar helaas) en is zij altijd in een houding gedwongen met de slof. Ontspanning kende zij dus niet. Dit resulteerde in een enorm vastzittend en scheef paard met zware spieratrofie op de rug en de bovenste halsspier. Bij iedere hulp vertoonde zij vluchtgedrag en gooide haar hoofd dus de lucht in en ging racen.

Meteen met dat ik haar overgenomen heb, heeft ze alleen aan de longe gelopen zodat ze leerde te ontspannen. Inmiddels loopt ze zo:

Afbeelding
Ze biedt dit zelf aan.

In de tussentijd is er een nieuw zadel aangemeten (veelzijdigheid) en zijn we met het oppakken van het rijden alleen maar op het strand geweest. Rechte lijnen, eerst voorwaarts op eigen benen en zoeken naar de contactteugel.

In de loop van de tijd heeft ze een ander bit gekregen en stond ze onder regelmatige controle van de osteopaat, fysio en de zadelmaker. Inmiddels heb ik mijn eigen dressuurzadel op haar aan laten passen omdat deze beter ligt en de schouder vrijer laat.

Donderdag heb ik weer les, en gaan we de afgelopen proeven zeker meenemen. Ik heb een fijne lesgeefster die me al veel handreikingen heeft gegeven om de merrie fijn te kunnen rijden en we boeken iedere les progressie. Met het achtergrondverhaal in mijn hoofd, ben ik erg trots wat we bereikt hebben.

Commentaar vind ik leuk :D, ik weet onze werkpunten en vind tips en trics om dit te bewerkstelligen een fijne leerschool, ik hoop ze mee te nemen in mijn training. Ook hoor ik graag wat er goed is, zodat ik daar ook op kan doorborduren.

Bedankt voor het kijken en een reactie vinden we leuk (of ja, ik, Qiara kan niet lezen).

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:05

Jullie zijn een leuke combinatie samen! Qua werkpunten: ik zou als ik jou was de buitenteugel meer erbij pakken om het tempo beter te kunnen controleren zodat ze met het verruimen op de diagonaal niet uit zichzelf in de galop aanspringt. De nageeflijkheid wordt vanzelf constanter namatten ze sterker wordt plus meer durft los te laten in de bovenlijn. Gefeliciteerd met de behaalde punten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:29

Offline90 schreef:
Jullie zijn een leuke combinatie samen! Qua werkpunten: ik zou als ik jou was de buitenteugel meer erbij pakken om het tempo beter te kunnen controleren zodat ze met het verruimen op de diagonaal niet uit zichzelf in de galop aanspringt. De nageeflijkheid wordt vanzelf constanter namatten ze sterker wordt plus meer durft los te laten in de bovenlijn. Gefeliciteerd met de behaalde punten :)

Dank je wel :D.

Buitenteugel meer erbij, check. Het aanspringen in galop was overigens puur mijn fout, ik dreef te grof bij :o .

Vandaag heeft ze een dagje vrij, morgen staat een lichte training op de planning, maar daarin kan ik je tip natuurlijk al eens uitproberen :j.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:41

Wat een verhaal van je merrie! Knap dat jullie in eigenlijk vrij korte tijd al zo ver zijn gekomen. Ik zie geen echte fouten in de proef maar het zijn ook geen wow proeven. Qua werkpunt zie ik het zelfde als mijn voorganger, begrenzen op je buitenteugel. Je verliest nu haar schouder in de wendingen en daardoor worden je lijnen slordig. Probeer ook iets voor de letter uit te komen. Dus bv F-E van hand veranderen: wending F doorrijden op de buitenteugel, iets voor de E mikken zodat je de ruimte hebt om netjes om te stellen zonder dat je voorbij de E pas op de hoefslag komt. Hetzelfde in je voltes, maak allebei de helften precies hetzelfde, rij met je binnenbeen naar je buitenteugel. Tel je galopsprongen op de hoefslag, dus bv B-E-B grote volte pas 1 stelling vragen bij B, pas 2 wending inzetten (op je buitenteugel), mooi je helft verdelen met het midden op de A-C lijn, iets mikken voor de E, 1 pas voor E de hoefslag op rijden, 1 pas bij E op de hoefslag, 1 pas weer van de hoefslag rijden, volgende helft hetzelfde rijden als de helft daarvoor. Klinkt heel suf maar zo maak je van een 6je wel een 8 en nog belangrijker, je krijgt schoudercontrole. In je galopstukken mag je iets meer schoudervoor rijden, nu gooit ze te veel haar achterhand naar binnen.

Maar je mag absoluut trots zijn op wat je hebt bereikt met haar, klinkt alsof jullie een lange weg hebben afgelegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:55

Dee_Es schreef:
Wat een verhaal van je merrie! Knap dat jullie in eigenlijk vrij korte tijd al zo ver zijn gekomen. Ik zie geen echte fouten in de proef maar het zijn ook geen wow proeven. Qua werkpunt zie ik het zelfde als mijn voorganger, begrenzen op je buitenteugel. Je verliest nu haar schouder in de wendingen en daardoor worden je lijnen slordig.

Dank je wel! Fijn commentaar ook. Voor wat de buitenschouder betreft heb je absoluut gelijk. Ik heb deze proeven heel erg op safe gereden om de ontspanning te behouden en daardoor dus inderdaad steken laten vallen, ook was ik meer bezig met mijn eigen ademhaling om zelf ontspannen te blijven. In de training zijn we idd bezig met schouder begrenzen en gaat dat eigenlijk heel goed :j.

Citaat:
Probeer ook iets voor de letter uit te komen. Dus bv F-E van hand veranderen: wending F doorrijden op de buitenteugel, iets voor de E mikken zodat je de ruimte hebt om netjes om te stellen zonder dat je voorbij de E pas op de hoefslag komt. Hetzelfde in je voltes, maak allebei de helften precies hetzelfde, rij met je binnenbeen naar je buitenteugel. Tel je galopsprongen op de hoefslag, dus bv B-E-B grote volte pas 1 stelling vragen bij B, pas 2 wending inzetten (op je buitenteugel), mooi je helft verdelen met het midden op de A-C lijn, iets mikken voor de E, 1 pas voor E de hoefslag op rijden, 1 pas bij E op de hoefslag, 1 pas weer van de hoefslag rijden, volgende helft hetzelfde rijden als de helft daarvoor. Klinkt heel suf maar zo maak je van een 6je wel een 8 en nog belangrijker, je krijgt schoudercontrole.

Hele fijne tip, ga ik zeker meenemen in de trainingen :j. Dan kan t in de proef alleen maar makkelijker gaan.

Citaat:
In je galopstukken mag je iets meer schoudervoor rijden, nu gooit ze te veel haar achterhand naar binnen.

Maar je mag absoluut trots zijn op wat je hebt bereikt met haar, klinkt alsof jullie een lange weg hebben afgelegd.
Wat je over de galop zegt klopt, daar ben ik hard op aan het trainen. Ze vindt het erg moeilijk haar lichaam recht te maken in galop zonder harder te gaan (op het strand gaat het wel goed _O-). Daarom heb ik ervoor gekozen dat in de proef maar te laten en puur op ontspanning te blijven rijden.

En nogmaals, dank je! Ik ben absoluut trots op haar. En een lange weg was het zeker, ook meermaals met handen in het haar gezeten omdat het niet wilde lukken. Maar gelukkig hebben we een opwaartse spiraal te pakken :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [FILM] Onze 2e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:01

Het commentaar van de jury was ook erg leuk :D, ze had mijn eerste proeven ook beoordeeld, onder mijn protocollen van gisteren stond groot 'Enorm verbeterd! Fijne combinatie'.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:05

Wat een super leuk dier heb je daar!

In het begin is het sowieso afstellen, hoe lang rij je los, hoe lang stap je daarin, zet je ze iets aan het werk of juist niet. Gewoon lekker kilometers gaan maken en je komt er zelf achter :D.

Meeste tips die ik had zijn al gegeven en ik vind het super dat je je er zo bewust van bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:10

Es_ther schreef:
Wat een super leuk dier heb je daar!

In het begin is het sowieso afstellen, hoe lang rij je los, hoe lang stap je daarin, zet je ze iets aan het werk of juist niet. Gewoon lekker kilometers gaan maken en je komt er zelf achter :D.

Meeste tips die ik had zijn al gegeven en ik vind het super dat je je er zo bewust van bent.

Dank je wel!

Ik vind dat losrijden een erg lastig ding nog. Zelf heb ik genoeg ervaring met wedstrijden, maar dat is altijd met zelf opgeleide pony's/paarden geweest die niet eerst gerepareerd hoefden te worden en dus met bepaalde druk al goed om konden gaan. Ik ben nog erg zoekende hoe ver ik bij haar kan gaan, zeg maar. Gelukkig heb ik daar fijne begeleiding in gevonden en gaan we de 'druk' langzaam opbouwen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:28

Knap dat je in één wedstrijd je mindset zo hebt weten te veranderen dat je minder spanning had! Doe ik je niet na :')

Ik vind jullie een leuke combinatie en je zit heel mooi stil.
Nu is het nog maar B, en jullie halen keurige punten (wel even consequent zijn, ik neem aan dat het 188,5 was, je schrijft in het begin 180,5 ;) ), maar ik denk dat je heel veel winst gaat halen door kordater te rijden.

Je paard maakt keurig overgangen op de hulp, daar is niets mis mee, maar het mist een stukje flitsendheid die er wel degelijk in zit! Want op het moment dat je moet halsstrekken, gaat je paard meer bodem pakken.
Gezien de geschiedenis is het niet zo gek dat dit er verder nog niet helemaal uit komt. Maar ik denk dat je met een stukje kordaatheid in het rijden, alles wel mooier gaat tonen.

Met kordaatheid bedoel ik overigens vooral dat jij meer de leiding moet nemen en niet te veel wachten. Ik weet niet of ik het zo heel duidelijk maak. Maar doe dit met een stukje meer enthousiasme, werkt aanstekelijk voor paarden, ik spreek uit ervaring :+ Je krijgt er gezettere overgangen van en dat gaat spreken in je punten. Misschien is het simpel gezegd: Rij meer naar de volgende oefening toe. Volte CXC en tussen XC galop? Prima, lekker die volte op, lekker gaan zitten en rij naar die galop toe, wees je paard in je hoofd een paar of 3 voor. Het oogt op dit moment alsof je wacht tot de galop bij jou komt. En heeft niet zo zeer te maken met het aan de hulp zijn, want dat is wel voor elkaar.
Daarbij, zoals al wordt genoemd, een beetje meer je buitenteugel er aan houden, zodat je mooier op de letter kan gaan rijden. In de tweede proef moet je aan het eind E afwenden en dit wordt een enorm grote boog. Meer op de buitenteugel en je krijgt een veel mooiere wending.
Ook zie ik op een gegeven moment dat je in de rechtergalop de achterhand binnen krijgt. Dat wil je ook niet, want dan ben je de controle over je volgende volte of hoek kwijt. Allicht kan je in je training beginnen met wat schoudervoor in galop.

Verder in het algemeen zou ik echt nog meer op souplesse gaan trainen, veel voltes, groot, klein, openen, sluiten. Ga driehoeken en ruiten rijden, laat jezelf niet binden aan de bekende figuren, bedenk ze zelf. Zo maak je het onverwacht, moet je paard wachten en meer nadenken over het buigen.
Twee vliegen in één klap want je kan de voorwaartse drang beter bepalen en de zetting van het achterbeen, waardoor de souplesse steeds beter wordt. Dan is de aanleuning straks zo helemaal voor elkaar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:45

_San87_ schreef:
Wat je over de galop zegt klopt, daar ben ik hard op aan het trainen. Ze vindt het erg moeilijk haar lichaam recht te maken in galop zonder harder te gaan (op het strand gaat het wel goed _O-). Daarom heb ik ervoor gekozen dat in de proef maar te laten en puur op ontspanning te blijven rijden.

En nogmaals, dank je! Ik ben absoluut trots op haar. En een lange weg was het zeker, ook meermaals met handen in het haar gezeten omdat het niet wilde lukken. Maar gelukkig hebben we een opwaartse spiraal te pakken :D.

Heel begrijpelijk dat je dan voor ontspanning kiest! En goed om te lezen dat je er in de training wel mee bezig bent.

En wat een heerlijk commentaar van de jury! Lekker regelmatig op pad gaan helpt voor mij veel voor de spanning, misschien dat dat voor jou ook werkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:48

Janine1990 schreef:
Knap dat je in één wedstrijd je mindset zo hebt weten te veranderen dat je minder spanning had! Doe ik je niet na :')

Ik vind jullie een leuke combinatie en je zit heel mooi stil.
Nu is het nog maar B, en jullie halen keurige punten (wel even consequent zijn, ik neem aan dat het 188,5 was, je schrijft in het begin 180,5 ;) ), maar ik denk dat je heel veel winst gaat halen door kordater te rijden.

Whaha, ja 188,5 _O-. Stomme typefout. En het is niet in één keer helemaal veranderd hoor, ik had alsnog wel spanning, maar een heel stuk minder. Soms valt er een kwartje en kan die knop opeens om.

Ik ben het inderdaad met je eens wat het kordater rijden betreft, volgens mij noem ik dat ook in de OP. Maar fijn te lezen dat het vooral daarmee al veel meer winst gaat opleveren.

Citaat:
Je paard maakt keurig overgangen op de hulp, daar is niets mis mee, maar het mist een stukje flitsendheid die er wel degelijk in zit! Want op het moment dat je moet halsstrekken, gaat je paard meer bodem pakken.
Gezien de geschiedenis is het niet zo gek dat dit er verder nog niet helemaal uit komt. Maar ik denk dat je met een stukje kordaatheid in het rijden, alles wel mooier gaat tonen.

Ben ik het helemaal mee eens!

Citaat:
Met kordaatheid bedoel ik overigens vooral dat jij meer de leiding moet nemen en niet te veel wachten. Ik weet niet of ik het zo heel duidelijk maak. Maar doe dit met een stukje meer enthousiasme, werkt aanstekelijk voor paarden, ik spreek uit ervaring :+ Je krijgt er gezettere overgangen van en dat gaat spreken in je punten. Misschien is het simpel gezegd: Rij meer naar de volgende oefening toe. Volte CXC en tussen XC galop? Prima, lekker die volte op, lekker gaan zitten en rij naar die galop toe, wees je paard in je hoofd een paar of 3 voor. Het oogt op dit moment alsof je wacht tot de galop bij jou komt. En heeft niet zo zeer te maken met het aan de hulp zijn, want dat is wel voor elkaar.
Daarbij, zoals al wordt genoemd, een beetje meer je buitenteugel er aan houden, zodat je mooier op de letter kan gaan rijden. In de tweede proef moet je aan het eind E afwenden en dit wordt een enorm grote boog. Meer op de buitenteugel en je krijgt een veel mooiere wending.
Ook zie ik op een gegeven moment dat je in de rechtergalop de achterhand binnen krijgt. Dat wil je ook niet, want dan ben je de controle over je volgende volte of hoek kwijt. Allicht kan je in je training beginnen met wat schoudervoor in galop.

Fijn commentaar, dank je. We pakken in de training inderdaad schouder voor mee. Dit vindt ze erg moeilijk en dat uit zich (gelukkig) door sneller te gaan lopen (voorheen was het kop in de lucht en racen). Dus ik ben nog heel erg zoekende naar de balans tussen net genoeg en net te veel, als je me snapt.

Citaat:
Verder in het algemeen zou ik echt nog meer op souplesse gaan trainen, veel voltes, groot, klein, openen, sluiten. Ga driehoeken en ruiten rijden, laat jezelf niet binden aan de bekende figuren, bedenk ze zelf. Zo maak je het onverwacht, moet je paard wachten en meer nadenken over het buigen.
Twee vliegen in één klap want je kan de voorwaartse drang beter bepalen en de zetting van het achterbeen, waardoor de souplesse steeds beter wordt. Dan is de aanleuning straks zo helemaal voor elkaar.
Driehoeken en ruiten? Dat is nieuw voor me, maar zeker iets wat ik mee kan nemen, met die uitleg erachter zie ik daar de logica wel van. Voltes vergroten en verkleinen ga ik meepakken. Ik was in mijn training te gefocust op het ontspannen rondrijden op een contactteugel, dat ik daarmee vergat dat er ook andere oefeningen zijn waarmee je dat kunt verbeteren

Ik ben ook weer begonnen met balkjes lopen, dit komt vooral haar ontspanning ten goede.

Goh, ben echt blij dat ik dit topic geopend heb _O-. Zag er best tegenop, haha.

Dee_Es schreef:
_San87_ schreef:

Heel begrijpelijk dat je dan voor ontspanning kiest! En goed om te lezen dat je er in de training wel mee bezig bent.

En wat een heerlijk commentaar van de jury! Lekker regelmatig op pad gaan helpt voor mij veel voor de spanning, misschien dat dat voor jou ook werkt?

Ja superleuk idd. Na de tijd nog even met haar gekletst ook.

Ik weet niet of dat voor mij werkt, zou best kunnen, sowieso komt de ervaring met de km's. Aan de andere kant valt bij mij ook veel spanning weg als ik weet dat ik het voor elkaar heb (zoals gisteren dus), waarin lekker trainen dus ook veel doet. Beide is dan zeker een goede optie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:53

Waarom er tegenop zien? Als je zo goed met commentaar om kan gaan moet dat toch geen probleem zijn :P Al begrijp ik het ook wel :') Ik laat ook maar sporadisch iets van mezelf zien, krijg je als je zo kritisch op jezelf bent denk ik :P

Ja dat driehoeken-ruiten verhaal... Wij hebben een jong meisje op stal die een zeer zenuwachtige lippizaner rijdt, die heb ik daar mee aan het werk gezet. Nog mooier, ik heb ze digitale cijfers laten rijden. Het werkte voor haar om de focus te krijgen en controle over het tempo. Maar zij heeft minder rij-ervaring om dat verder uit te diepen. Als het maar helpt.
Ruiten moest ik rijden in galop, meer buigen, korter buigen, meer op het achterbeen. Moest dan ook na elke hoek gas geven zeg maar. Werkt op zich heel prettig :j
Gawd ik wil weer rijden :+

Anyhow, fijn dat je je in het commentaar kan vinden. Heel veel succes en hopelijk zien we snel meer! :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:57

Janine1990 schreef:
Waarom er tegenop zien? Als je zo goed met commentaar om kan gaan moet dat toch geen probleem zijn :P Al begrijp ik het ook wel :') Ik laat ook maar sporadisch iets van mezelf zien, krijg je als je zo kritisch op jezelf bent denk ik :P

Ja dat driehoeken-ruiten verhaal... Wij hebben een jong meisje op stal die een zeer zenuwachtige lippizaner rijdt, die heb ik daar mee aan het werk gezet. Nog mooier, ik heb ze digitale cijfers laten rijden. Het werkte voor haar om de focus te krijgen en controle over het tempo. Maar zij heeft minder rij-ervaring om dat verder uit te diepen. Als het maar helpt.
Ruiten moest ik rijden in galop, meer buigen, korter buigen, meer op het achterbeen. Moest dan ook na elke hoek gas geven zeg maar. Werkt op zich heel prettig :j
Gawd ik wil weer rijden :+

Anyhow, fijn dat je je in het commentaar kan vinden. Heel veel succes en hopelijk zien we snel meer! :)

Ik zag ertegenop omdat er natuurlijk op internet best een tendens is om alles maar af te kraken. En ik ben echt ontzettend trots op hoe ver we zijn gekomen dat ik best even na heb moeten denken of ik dat gevoel wilde laten verpesten.

Maar, zoals ook met de wedstrijd, ik doe iets voor mezelf. Dus zo ook dit topic, ik kan er alleen maar van leren.

En dat kritische is wel een probleem hoor. Ik ben echt een foutenzoeker en zag dus idd wat jullie ook allemaal zien (het is dus een beetje feest der herkenning), daarom wilde ik ook perse twee dingen noemen die ik wél goed vond. Niet perfect, maar goed.

Ja de ruiten en driehoeken ga ik echt meenemen, dat heb ik nog nooit gehoord, maar he, waarom niet. Afwisseling is goed. Voltes en driehoeken :+.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:28

Vierkantjes, ruiten, driehoeken, we zijn er dol op haha. Met tempowisselingen wordt het helemaal een uitdaging. Slangenvoltes (en dan het liefst met een kleine diameter) zijn hier ook populair maar dan wel verweg blijven van de hoefslag en goed opletten of je paard niet door je binnenbeen of buitenteugel heen valt. En wijken, wijken in stap, wijken in draf, wijken in galop, wijken tijdens overgangen, wijken naar de hoefslag, wijken van de hoefslag, wijken op de volte, wijken met stelling, wijken zonder stelling, trapsgewijs wijken etc. Worden ze achter fijn aan het werk gezet met als gevolg een fijnere aanleuning.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:34

Dee_Es schreef:
Vierkantjes, ruiten, driehoeken, we zijn er dol op haha. Met tempowisselingen wordt het helemaal een uitdaging. Slangenvoltes (en dan het liefst met een kleine diameter) zijn hier ook populair maar dan wel verweg blijven van de hoefslag en goed opletten of je paard niet door je binnenbeen of buitenteugel heen valt. En wijken, wijken in stap, wijken in draf, wijken in galop, wijken tijdens overgangen, wijken naar de hoefslag, wijken van de hoefslag, wijken op de volte, wijken met stelling, wijken zonder stelling, trapsgewijs wijken etc. Worden ze achter fijn aan het werk gezet met als gevolg een fijnere aanleuning.

Wijken in stap pak ik ook mee, inderdaad. Dat wil ik uit gaan bouwen, ik merk dat ze van de zijgangen nog wat overprikkeld raakt, dus ik pak ze eigenlijk slechts korte pasjes mee bij bijvoorbeeld volte vergroten, of als ik op 2 meter van de hoefslag rijd, en zo terug naar de hoefslag wijk. Daar reageert ze goed op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:42

Wat leuk om eens een proef zo te zien. Ja, het mag flitsender, je mag wat meer impuls en schwung, ja je buitenteugel mag er meer bij.

Maar: ik zie geen paard dat in een houdinkje loopt en een brok spanning is. Ik zie een dynamische hoofd/halshouding, en daar ben ik eigenlijk heel gelukkig mee, want het betekent wel dat je echt aan het rijden bent en je paard daar ook op reageert ipv dat ze in een houdinkje getrokken is. En ik vind dit beduidend minder saai dan het statische beeld wat ik vaak zie. Verder vind ik je zit prettig om te zien, je zit echt, en het ziet er stil uit.
Een tip die ik kan geven: probeer het verruimen meer vanuit je zit te doen ipv je been, je kan met je zitbeenknobbels je paard wat naar voren duwen, en als je dat een beetje leuk timet, kun je dan op een heel elegante manier verruimen, die eigenlijk soepeler is dan wanneer je het met je been doet. Je onderhoudt het door gewoon met het ritme mee te gaan in je zit, en wanneer je weer wilt verkorten, span je je billen heel iets aan zodat je minder meegaat, en geeft een kleine ophouding.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:15

Ik vind dat ze mooi, ruim loopt!

Jouw buitenste arm, aan de kant van de bakrand, lijkt op sommige delen meer naar achter te zitten. Als je die teugel wat korter pakt en de buitenteugel dus wat meer aanneemt, denk ik dat je jouw armen ook recht naast je lichaam kan houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:34

Avalanche81 schreef:
Wat leuk om eens een proef zo te zien. Ja, het mag flitsender, je mag wat meer impuls en schwung, ja je buitenteugel mag er meer bij.

Maar: ik zie geen paard dat in een houdinkje loopt en een brok spanning is. Ik zie een dynamische hoofd/halshouding, en daar ben ik eigenlijk heel gelukkig mee, want het betekent wel dat je echt aan het rijden bent en je paard daar ook op reageert ipv dat ze in een houdinkje getrokken is. En ik vind dit beduidend minder saai dan het statische beeld wat ik vaak zie. Verder vind ik je zit prettig om te zien, je zit echt, en het ziet er stil uit.
Een tip die ik kan geven: probeer het verruimen meer vanuit je zit te doen ipv je been, je kan met je zitbeenknobbels je paard wat naar voren duwen, en als je dat een beetje leuk timet, kun je dan op een heel elegante manier verruimen, die eigenlijk soepeler is dan wanneer je het met je been doet. Je onderhoudt het door gewoon met het ritme mee te gaan in je zit, en wanneer je weer wilt verkorten, span je je billen heel iets aan zodat je minder meegaat, en geeft een kleine ophouding.

Bedankt voor je compliment :D. Ik werk hard aan rijden aan een contactteugel en de daaruit voortvloeiende balans. Dat was in het begin heel erg moeilijk (vooral voor mij), maar het gaat steeds beter. Ze laat haar hals steeds makkelijker vallen en zoekt de ontspanning beter op en proest in draf en galop.

De tip van het verruimen ga ik meenemen, in de les werken we nu vooral aan het rekken van de bovenlijn en aan mijn zit in galop (meer rechtop en recht boven het paard). Maar als ik zelf train kan ik dat meenemen :j.

AlwaysH schreef:
Ik vind dat ze mooi, ruim loopt!

Jouw buitenste arm, aan de kant van de bakrand, lijkt op sommige delen meer naar achter te zitten. Als je die teugel wat korter pakt en de buitenteugel dus wat meer aanneemt, denk ik dat je jouw armen ook recht naast je lichaam kan houden.

Haha klopt inderdaad! Daar werk ik aan en gaat steeds beter :j. Bedankt!