‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:47

Wij zijn in de gelegenheid een bijna 17-jarige pony te kopen. Super betrouwbaar, z-dressuur.
Voor een van onze dochters zouden wij graag een superbetrouwbare pony willen kopen waar ze echt wat van kan leren en samen mee kan groeien.
Mijn man denkt dat deze pony te oud is voor haar en is bang dat ze wellicht over een paar jaar afscheid moet nemen van haar maatje.
Nu weet je dat laatste natuurlijk nooit, die garantie heb je nimmer. Maar moeten wij dit gegeven toch niet meenemen in onze afweging en bv een pony van een naar of 12 kopen?!

We zijn rustig aan het kijken, hebben zeker geen haast en begrijpen dat er meerdere ‘ideale’ pony’s zullen volgen. Maar moeten wij deze puur op leeftijd afwijzen? Wat is reëel?
Graag jullie objectieve mening!

Anoniem

Re: ‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:57

Als het echt de ideale pony is zou ik het wel doen, als hij verder goed gezond is. Maar dan moet de prijs wel in verhouding staan tot de leeftijd. Een oudere pony heeft vaak wel veel gezien en is daardoor braaf en kan zij veel van leren. Jongere pony’s, vooral als ze hoog in de sport lopen, hebben vaak ook veel meer praatjes

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:00

Als dochter goed overweg kan met deze pony en 't beestje gezond is, zou ik niet twijfelen !
Zulke ponies zijn goud waard en krijg je enkel maar spijt van als je 'm laat staan.

Met wat geluk wordt zo'n beestje ook tegen de 30 of ouder, dus denk dat het meisje de pony sneller zal ontgroeid zijn dan de pony te oud :D

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:02

Een 17-jarige kan waarschijnlijk nog wel zo'n 5 jaar mee, ook in de basissport. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik kan me voorstellen dat ook zij er binnen een aantal jaar is uitgegroeid. Dus wat dat betreft zou ik me er geen zorgen over maken.
Een betrouwbare pony is goud waard, en zeker als ze er veel van kan leren zoals met deze Z-pony.
We zou ik haar laten keuren en dan een dierenarts de gezondheid laten inschatten. Heeft deze pony veel eigenaren gehad? Want dat kan ook een indicatie zijn in hoeverre ze 'kapot' is gereden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:03

Hoe groot is de pony? Hoe kleiner, hoe ouder ze meestal worden.

Hou er wel rekening mee dat jullie waarschijnlijk het laatste huisje voor deze pony zijn. En dat een ouder dier 9 vd 10 keer meer kosten met zich meebrengt. :o

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:04

17 een pony? Maak je geen zorgen. Dat is zo’n beetje vergelijkbaar met een 13 jarig paard

Ik zou hem zeker niet laten staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:05

Naar mijn mening is een pony van 17 nog lang niet oud. Vaak zijn pony's sterker dan paarden, en mits ze niet overbelast zijn/ er voorzichtig met ze is om gegaan kunnen ze vaak zat nog wel 10 jaar (of meer) mee, óók onder het zadel! Als super betrouwbare leerpony zou ik dus zeker wel een 17-jarige overwegen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:05

Ik zou het doen. Onze dochter rijdt nu met een 26 jarige pony die het nog super doet. Ik vind 17 nog zo oud niet.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:09

Onze dochter kreeg haar pony toen hij 16 jaar was. Hij wordt in juni 26 en is nog goed gezond. Hij heeft naast onze dochter ook mijn 2 nichtjes leren paardrijden, die hebben nu een eigen pony. Mijn dochter is er te groot en te zwaar voor dus is hij met pensioen. Ze neemt hem nog wel vaak mee als wandelpony als ze met haar fries op straat gaat en doet er vrijheidsdressuur mee. Kan zeker nog wel laten keuren hoor

Lynnieej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:15

Ik kocht een jong paard om deze reden met de intentie dat ik nog jaren van hem kon genieten, maar toch heb ik afscheid van hem moeten nemen toen hij nog maar 8 jaar oud was. Een jong dier geeft dus ook geen garantie.. Ik zou daarom een super brave 17 jarige pony niet laten staan! :) Succes ermee!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:16

Ik reed als 18 jarige een D-pony van 24. Liep nog L springen ( bij de paarden) en L dressuur.

Kan makkelijk,als de pony nu nog goed in vorm is,zal ie t voorlopig ook blijven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:17

Bedenk wel dat jullie degenen gaan zijn die voor de pony zijn pensioen zullen moeten zorgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:23

als eerste pony is een oudere veel geschikter dan een jonge.Overigens is 17 voor een pony niet echt oud.In principe kunnen ze wel 40 worden. Ponies als deze zijn goud waard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:30

Word dan gelijk donateur bij de Paardenkamp in Soest! Kan je pony op de wachtlijst als die weer open gaat..
Veel succes met de keuze

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:42

Amalarab schreef:
Word dan gelijk donateur bij de Paardenkamp in Soest! Kan je pony op de wachtlijst als die weer open gaat..
Veel succes met de keuze

Waar slaat dit nu weer op.
Hoezo kort door de bocht.
je kan nooit in een paard /pony van binnen kijken,blijft een risico maar ik ken genoeg gevallen die zowel jong als oud overleden zijn.
Wij hadden een pony van 33 jaar op stal en de mensen hebben daar heel veel plezier van gehad,in tegenstelling tot een sportpaard van 12 vol artrose,die nu hemelt

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:45

Sclimpre schreef:
Bedenk wel dat jullie degenen gaan zijn die voor de pony zijn pensioen zullen moeten zorgen.

Amalarab schreef:
Veel succes met de keuze

Dit klinkt wel erg pessimistisch. Uiteraard moet je er een beetje geluk mee hebben. De pony zal idd in waarde afnemen. Bij een grotere pony (cat. DE) zal het ook niet eenvoudig zijn om hem alsnog te verkopen. Maar als mensen de pony kennen (via-via dus) en de prijs aantrekkelijk is, kan het nog best lukken. Juist voor beginners zijn dit de ideale pony's.

Ik vind zelf 17 ook nog niet echt oud. Zelf ooit een 18-jarige C-pony gekocht als eerste pony voor dochter. Had geen betere keuze kunnen doen. Eerste 2 jaar bleek het de ideale beginnerspony (waar we hem ook voor gekocht hadden). Toen dochter er meer mee kon en echt fanatiek ging rijden werd het een op-en-top-sportpony. Provinciaal kampioen in het springen geworden (op 21-jarige leeftijd) en superfanatiek eventing gereden. Was dat kind te groot werd anders had hij nog jaren door gekund.

Een keer een medisch probleem gehad, wat achteraf een diepe hoefzweer bleek te zijn. Toen ook foto's gemaakt. DA dacht serieus dat het foto's van een 3-jarige waren.

Pony verkocht aan (opnieuw) een 9-jarig meisje die er ook heel veel plezier van heeft gehad.

Lynnieej schreef:
Ik kocht een jong paard om deze reden met de intentie dat ik nog jaren van hem kon genieten, maar toch heb ik afscheid van hem moeten nemen toen hij nog maar 8 jaar oud was. Een jong dier geeft dus ook geen garantie.. Ik zou daarom een super brave 17 jarige pony niet laten staan! :) Succes ermee!

Wij hadden iemand op de club die altijd zei:
Liever zo'n oude, als daar iets mis mee is, was ie allang kapot geweest. Dat zijn de hardsten!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:45

Ik zou alleen een paard van die leeftijd kopen als hij voor altijd mag blijven. De pony kan hoogstwaarschijnlijk nog makkelijk 5 jaar meedraaien, en misschien nog wel langer. Maar wat ik dan niet fair vindt is om hem dan als 22-jarige eventueel weer op de markt gooien. Ik zou hem dan alleen kopen als ik het laatste huis ben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:52

Hoe oud is je dochter en hoe lang moet de pony nog mee. Een pony van 17 jaar kan zeker nog wel een aantal jaar mee en is juist ideaal als leerpony. Zeker ook omdat de prijs waarschijnlijk een stuk gunstiger is dan die van een vergelijkbare 12-jarige pony.

Maar garanties krijg je niet, maar dat heb je met geen enkele pony. Ik denk wel dat het belangrijk is om na te denken wat jullie met de pony gaan doen als je dochter eruit is gegroeid.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:53

colette40 schreef:
Amalarab schreef:
Veel succes met de keuze

Waar slaat dit nu weer op.
Hoezo kort door de bocht.
je kan nooit in een paard /pony van binnen kijken,blijft een risico maar ik ken genoeg gevallen die zowel jong als oud overleden zijn.
Wij hadden een pony van 33 jaar op stal en de mensen hebben daar heel veel plezier van gehad,in tegenstelling tot een sportpaard van 12 vol artrose,die nu hemelt

Ik denk niet dat dit gemeen bedoeld is eerder andersom.

Wachtlijst bij de paardenkamp is sowieso heel lang dus stel dat de pony over een aantal jaar met pensioen zou gaan zou die misschien dan een plekje hebben. Lief bedoeld denk ik, komt alleen een beetje lomp over door de geschreven tekst.

Mijn eigen haflinger wordt dit jaar 19 en bij haar hoef ik nog absoluut geen rekening te houden met haar leeftijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:08

Ik ben heel erg fan van Soest, maar ik snap niet zo goed waarom mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen bij een ouder wordend dier.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:10

Ik zou het doen, klinkt als een hele geschikte leermeester. :j

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:18

Als ie gezond 17 is geworden, zal de pony waarschijnlijk ook nog wel een goede tijd mee gaan. Ik zou het gerust doen, van zo'n ervaren dier kan je nog zoveel plezier hebben. Mijn ouwe heb ik tot 28 gereden en gestopt vanwege tijdgebrek destijds. Hij loopt 7 jaar laten (gelukkig!) nog in de wei bij ons.

Garanties krijg je toch niet. Natuurlijk is het wel lastiger om 'er van af' te raken als de pony niet meer aan de wensen voldoet. Het is aan jullie of je dat wil en hoe je daarmee omgaat. Ik heb persoonlijk ook een hekel aan mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen met oudere dieren, maar daar gaat dit topic niet over :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:25

Bij een goede geschikte pony zeker niet twijfelen, hierboven ook al eens gezegd, als ie gezond 17 wordt dan komt 25 meestal ook wel goed. En je kunt altijd pech hebben, maar dat kun je met een 8-jarige ook. En die heeft nog niet bewezen dat ie het lang vol kan houden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:29

Zeker niet lomp maar realistisch :roll: Kijk maar eens naar de advertenties waar men van de oudjes af moet. %)
Een oudere pony kopen kan prima maar heb een plan voor als er niet meer gereden wordt. Niet iedereen heeft vele weides over en bakken geld voor een goed pensioen voor het oudje naast een nieuw rijpaard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:35

Hoe oud en groot is de pony?
Hoe oud en groot is je dochter?
Hoelang is het de bedoeling dst ze ermee gaat rijden?