spelletje voor vertrouwen in de pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adjepatatje8

spelletje voor vertrouwen in de pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 13:56

Hoi bokkers,

Ik heb een nichtje die graag wil leren paardrijden (op mijn eigen pony). Ik zoek eigenlijk een aantal dingen (spelletjes) om voor haar meer vertrouwen in mijn pony te krijgen. Mijn pony is verder heel braaf en rustig en kan je heel veel mee doen.

Ik zoek dus een aantal spelletjes (bijvoorbeeld tussen 2 palen stoppen en iets overleggen). Eigenlijk dingen waardoor ze meer kan leren vertrouwen op mijn pony. Het moet met 1 paard kunnen (evt met hulp)

tengeltje11

Re: spelletje voor vertrouwen in de pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:59

Bedoel je op het paard of naast het paard?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:04

Het magische zit voor mij na al die jaren in: dat jij met jouw lichaam het lichaam van je paard kunt sturen.

Van de week heb ik geholpen bij een beginner: eerst hing hij erg achterover, daar kun je rugpijn van krijgen, dus graag rechtop zitten.
Prompt stopte de Haf waar hij op zat.

...en dat zijn we gaan uitbouwen. Rechtop zitten als basis, als jij gaat verzitten versnelt, maar meestal vertraagt je dier. De knul vond het prachtig!

(Bedenk : zoals we in Nederland leren paardrijden is de aangespaste Duitse militaire methode. Er dingen uit gesloopt. Een beginnende duitse soldaat kreeg echt niet de boodschap "dat JIJ de baas bent!" - een honderd uur lang was het leren zitten geblazen. Veel beginnerslessen in Nederland leren mensen de vreselijkste dingen omdat ze na 2 uur aan de longe zelf moeten "sturen".)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:28

Samen misschien denkspelletjes? Bijv. rijtje emmers/pionnen o.i.d, wortel onder 1 verstoppen en dan samen aan de hand de rij bij langs?

Janneke2 schreef:
Veel beginnerslessen in Nederland leren mensen de vreselijkste dingen omdat ze na 2 uur aan de longe zelf moeten "sturen".

Oh man echt he! Ik had gehoopt dat met de hedendaagse kennis het wel beter zou zijn. Maar na 2 lessen van een uurtje werd verwacht dat dochterlief van amper 7 jaar en 2 turven hoog wel even de pony zelf rond zou sturen in een enorme bak.
Pony deed natuurlijk zijn eigen ding, dochterlief in paniek want die wist nog amper hoe of wat, levensgevaarlijk dat soort dingen :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:18

Ik neem even aan dat jij naast de pony blijft lopen om alles in de gaten te houden en in te grijpen als het nodig is.
Een liedje zingen samen als de Zevensprong en dan bij dat is 1 bijvoorbeeld de oren pakken, bij dat is 2 de staart. Bij dat is 3 hand op je hoofd, bij dat is 4 hand op je dij enzovoorts.
Ik stond laatst voor een poppenkraam is ook zoiets.
Sowieso zijn "gymnastiekoefeningen" altijd leuk om te doen.
Op een staander of een ton een hoedje zetten en dat laten pakken en op een andere staander of ton neer laten zetten. Dat kan stilstaand, maar je kan ze ook van de ene naar de andere laten rijden.
Als ze zelf wat kan sturen en weet hoe ze hem stil kan zetten: een balkje neerleggen en dan laten stoppen met de voorbenen over het balkje.
Of een vierkant van balken en stoppen in het vierkant.
Of een parcoursje uitzetten met steeds twee balken naast elkaar en daar tussendoor sturen.
Als ze nog wat verder is kan je stappen tot de volgende letter en daar gaan halthouden en dan weer stappen tot de volgende letter en weer halthouden.
Of het "postbodespel". Jij zet bij iedere letter iets neer ( plaatje van een hond bijvoorbeeld) en geeft haar een plaatje van een hondenriem. die moet ze dan naar de hond brengen. Bij iedere letter van de bak kan je dan zoiets verzinnen.
Heel simpel is een rijtje pionnen en daar omheen slalommen.
Een zachte kleine bal in een emmer ( of wasmand die wat groter is) gooien.
"Blikgooien", kan ook met plastic potjes, die zijn toevallig deze week bij Big Bazar te koop.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:47

Weet er nog een paar: het liedje hoofd, schouders knie en teen, knie en teen. En dan steeds dat aanraken wat gezongen wordt. Eerst met 1 hand, later met 2.

Het liedje Ik stond laatst voor een poppenkraam. Jij kan dingen verzinnen wat de poppen doen, later kan je haar ook zelf dingen laten verzinnen. Dit kan variëren van "gymoefeningen" toto figuren als ze kan sturen.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 22:24

Super bedankt ik ga is kijken wat allemaal lukt!