Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ben zelf student diergeneeskunde, en heb hiervoor university college gedaan in de richting van pre-medical science, dus mijn interesse gaat erg uit naar de algemene mechanismen van ziekten
. Kan mij voorstellen dat mijn opzoek methoden wat anders zijn dan de "gemiddelde" paardeneigenaar, maar dat komt dus omdat mijn interesse ook meer uitgaat naar de onderliggende zaken, en niet zozeer altijd naar klinische ziektebeelden
. Dag 1 heeft echter wat moeite gekost omdat ze de pups afwees (in mijn opinie oververmoeidheid na de bevalling), volgens een ervaren fokker moglijk voorverschijnselen van eclampsie (calcium tekort). Zij had dit met haar hond meegemaakt, en zag dezelfde symptomen bij Bella (mijn hond). Ik zag echter een oververmoeide hond, die geen enkele vorm van abnormale spierspanning had. Om een lang verhaal kort te maken, DA is langsgeweest, wel een spuit calcium gezet onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, en is weer vertrokken. Hond is na het hele akkafietje in slaap gevallen. heeft 4 uur diep geslapen. Daarna heeft ze de pups geaccepteerd. Calcium tekort de reden voor het eerdere afwijzende gedrag? Ik denk het niet, de dierenarts ook niet, de fokker is niet zeker. In dit geval is het dus echt de projectie van haar hond projecteren op mijn hond. In dit geval ging het om iets wat vrij onschuldig was, en waarvan de behandeling ook geen schade ging aanrichten. Echter zie ik soms adviezen voorbij vliegen op forums waarbij ik mezelf echt afvraag waar het advies vandaag komt, vooral omdat de symptomen maar in een hele kleine hoeveelheid overeenkomen met het geopperde ziektebeeld.
. Mijn advies, blijf zelf altijd kritisch, zeker naar informatie die niet geverifiëerd is door derden. Wil je echt kennis krijgen van medische zaken, leer dan de basis mechanismen van hoe een lichaam werkt, en hoe ziekten ontstaan. Alleen al vanuit die kennis kun je heel veel gaan filteren tussen wat goede en niet goede informatie is.