Is de pony de vraagprijs waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Is de pony de vraagprijs waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 10:32

Ik heb een advertentie gezien van een hele leuke pony. Ik heb veel interesse maar ben behoorlijk geschrokken van de vraagprijs. Maar voordat ik de bezichtiging afzeg, wil ik weten of het misschien toch een normale vraagprijs is (en ik dus mijn budget behoorlijk naar boven moet bijstellen).

Het is een 5 jarige E-pony ster ruin. Is sinds een jaar af en toe onder het zadel en pakt dit erg goed op. Heeft een goed, nuchter karakter. Is lief naar kinderen (voor mij erg belangrijk). En bomproof, kan alleen op buitenrit. Heeft 3 mooie gangen maar is dus nog niet verder doorgereden.

De vraagprijs is 8000 euro... Is dat een normale vraagprijs voor een groene, maar jonge E-pony met papieren? De vraagprijs is overigens onderhandelbaar. Maar ik zal 'm niet voor 4000 euro meekrijgen ben ik bang.

Wat vinden jullie?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:34

Ik zou dit persoonlijk echt veel te veel geld vinden. Dat hij braaf is, is zeker wel geld waard, maar dat kun je ook voor veel minder geld vinden. Een pony voor deze prijs die nog niet eens fatsoenlijk is doorgereden, is denk ik zonde van je geld.

Edit: papier is natuurlijk leuk, maar 1. Op papier kun je niet rijden en 2. Het is een ruin, dus in theorie heb je niks aan dat papier.

nouklime

Re: Is de pony de vraagprijs waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:36

Wow ik vind dit erg veel geld voor een E pony! Als het nou nog een goede D pony was zou ik het misschien begrijpen... Voor dat geld zou ik verwachten dat hij al doorgereden was en wat zou kunnen ipv groen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:36

Dat vind ik ook wel een hele flinke prijs zeg.. Ik heb vorig jaar een 5-jarige grote D kocht, weliswaar zonder papier maar wel bomproof (kinderpony), kende alleen dressuurmatig nog niks.. Voor iets meer dan een 1/4 van die vraagprijs :=

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:37

Dit lijkt me zo vanaf een omschrijving moeilijk te bepalen. Hangt er vanaf wat de kwaliteiten zijn en daarnaast natuurlijk wat je er zelf voor over hebt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:39

Paarden zijn duur momenteel

Sterruin geen toegevoegde waarde.
Papieren ..... waar is ie ingeschreven, een KWPN’er is nou eenmaal duurder dan Fjord of Tinker.

Bomproof is geld waard.
Ik heb geen foto gezien, doorgereden hoeft niet als de basis erop zit is goed, hij is nog maar 5.
Mocht pony correct zijn, kwa bouw, kwa gangen, kwa karakter en uitstraling hebben is 7000€ echt een nette prijs nu .... bomproof is voor mij onbetaalbaar

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:45

4000 lijkt me realistischer

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:51

Idd kwaliteit is vanaf papier niet te zien.
Mijn vraag rijst bij het lezen een 5-jarige die af en toe onder het zadel is en dan al bom proef noemen...lijkt me sterk
Verder is het wat de gek er voor geeft natuurlijk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:03

Weet niet wat het is met die prijzen op t moment.
Ik kreeg gister bericht of ik mn vorige (kleine)b pony terug wilde kopen.
Ik heb hem verkocht voor een heel klein prijsje omdat hij een allergie heeft en daar altijd eerlijk over geweest...zn vraagprijs ruim 4000€ 8)7

Tis wat een gek ervoor geeft maar ik zou die gek niet zijn hoe leuk,lief en mooi ze ook zijn!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:05

Ik heb een allergie voor mensen die 3,4 , 5 jarige bombroef en geschikt voor kinderen noemen. Die zijn een stuk zelfdzamer als de hoeveelheden die je aangeboden worden..

Ik vind het veel te veel geld, ook voor deze tijd.
Ik zou er zeker niet meer als 5000 voor overhebben.

Edit: de rest waarom ik hem overprijst vindt: ruin, E pony, 5 en af en toe gereden. Allemaal zaken die voor mij de prijs naar beneden haleb.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 21-02-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:06

Hoe goed zijn de gangen? Als hij echt extra kan lopen, dan kan dat prima. Zijn tegenwoordig pony's die 30.000 opbrengen dus tja. Ik vind het wel een hoop geld, het ligt ook aan de sportambitie (of van je kinderen, ik weet niet wie er op gaat rijden) Als het voor je kinderen is, zou ik het alleen doen als hij/zij echt interesse heeft in een sportpony, dus echt actief mee op wedstrijd gaat. Dan is alleen een E maat niet zo handig misschien. Is de ambitie om gewoon lekker mee te hobbelen op de manege en er vooral veel plezier mee te hebben, dan kun je voor 4000 euro ook echt leuke, bomproof gezonde pony's vinden. Ook is bomproof wat betrekkelijk voor een jonge pony. Als dit een grote eis is, kun je misschien beter iets oudere en meer gewende pony's bekijken.

Ps sterruin heeft inderdaad betrekkelijk weinig waarde, want voor de fok kun je hem toch niet gebruiken. Toch zegt het wel wat over de correctheid qua bouw en gangen. Hij had blijkbaar wel wat extras waardoor hij wel op de keuring geweest is. Ook vind ik de opmerking op papier kun je niet rijden, een beetje een dooddoener. Natuurlijk zeggen papieren niet alles, maar bestaat bijv de moederlijn uit sportpony's die veelal de Z halen én heeft deze pony ook extra gangen, mag je er wel vanuit gaan dat het een betere investering is dan een pony zonder papieren. Daarbij verkoopt het makkelijker. Maar goed, dan moet TS wel wat sportamibities hebben ;).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:10

Precies wat Diddykong zegt.

En, hij is het waard als jij het er voor betaalt. Het is ook een stuk emotie.
Goede, grote pony's zijn schaars op het moment. En alles wat schaars is, daar betaal je voor.
Als je kond 2 x per week wil hobbelen ga je er anders in dan dat je kind het Z wil behalen in 4 jaar. Dat moet je ook meenemen in je afweging.
Hij kan het waard zijn, het kan ook teveel gevraagd zijn. Het is echt heel lastig te bepalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:17

Het is een E, geen merrie of hengst en bomproof? Onmogelijk op die leeftijd . 4000 zou een al redelijk hoge vraagprijs zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:21

Sterruin vind ik wel een meerwaarde hebben daar dit toch zeker wel wat zegt over kwaliteit van de pony.
Ik zou er geen 8 duizend euro voor over hebben. Een paar jaar geleden hebben we 3 jarige beauty gekocht voor 1/3 van deze prijs. Die was goed zadelmak.

Maar de prijzen lijken op dit moment te ontploffen. Elk paard zit in een hogere prijsklasse, zie zelfs psg leermeesters voorbij komen die niet eens rad lopen maar waar wel mega veel geld voor gevraagd wordt.

Ook de prijzen voor ponies zijn niet mis.
Een brave opgeleide Z pony voor die prijs, ok daar kan ik me volledig in vinden.
En het is ook "maar" een E pony tenslotte. Veel mensen zoeken toch echt een D om die internationale droom die 95% van de gevallen niet gehaald niet gelijk in rook op te laten gaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:23

bigone schreef:
Het is een E, geen merrie of hengst en bomproof? Onmogelijk op die leeftijd . 4000 zou een al redelijk hoge vraagprijs zijn.

Idd ga hierin mee.
Veel te veel geld voor een onbewezen E pony, als het een D was geweest had het nog toekomst perspectief, maar een E bestaat alleen in Nederland en voor dat geld zoek je in de wedstrijd sport richting je kopers imo en dan is een E gewoon minder waard.

Leuk een sterruin maar heeft 0 toegevoegde waarde wat mij betreft, als ik zie wat er regelmatig goedgekeurd word op sommige ras keuringen :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:24

Mijn Z (bij de paarden) E pony zou echt niet voor E 8.000,-- weg gaan hoor. (Niet te koop trouwens).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:33

Ik vind het ook erg duur. Maar ja,zoals gezegd,het is wat een gek ervoor geeft. In mijn jeugd was wat tegenwoordig een E-pony heet, een "tussenmaatje"en die waren goedkoop. Maar de tijden blijken veranderd te zijn.Al zullen er vast nog wel normaal geprijsde paarden bestaan.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:36

Het enige bomproof beest wat ik ken, stond vroeger C&A en je gooide er wat geld in voor een ritje op Palomino (gekke naam trouwens voor een zwart met gekleurde vlekken hobbelpaard)

8000 euro zou ik persoonlijk zelf nooit uitgeven (nogal makkelijk, ik heb het ook niet). Voor 8000 euro zou ik toch wel iets meer ervaring willen zien dan af en toe gereden en bomproof. Waar is hij dan bomproof? In de wei? Die af en toe keer dat ze hem hebben gereden?

Die van ons was ook best braaf, tot ze bedacht had dat juryhokjes toch echt wel eens monsters konden zijn (tja, soms wel)

Voor mij zijn mijn pony's goud waard natuurlijk, maar je hebt zo'n gezegde: Een paard is waard wat de slager er voor geeft, de rest is emotie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:36

rien10 schreef:
Mijn Z (bij de paarden) E pony zou echt niet voor E 8.000,-- weg gaan hoor. (Niet te koop trouwens).

Als ik eenmaal emotioneel gehecht geraakt ben aan een paard of ander dier dan zou ik hem|haar nog niet verkopen voor alle geld van de wereld. Maar als je er nog een aan het uitzoeken bent dan kun je nog je verstand gebruiken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:37

Precies. Ik heb het helemaal met je eens anjali.

Blijven nadenken, en de emotie pas laten komen als hij zijn voetjes van de trailer op jouw erf zet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:45

anjali schreef:
rien10 schreef:

Als ik eenmaal emotioneel gehecht geraakt ben aan een paard of ander dier dan zou ik hem|haar nog niet verkopen voor alle geld van de wereld. Maar als je er nog een aan het uitzoeken bent dan kun je nog je verstand gebruiken!

Tja, ik was altijd erg gehecht aan onze dieren maar toen ze te klein werden voor de kinderen, en de meesten liepen toen Z gingen ze echt de verkoop in. Was nog guldentijd maar ook de C tjes gingen voor meer dan 10 weg. Maar dat waren wel bewezen winners.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:29

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 15:02

Fijne reacties, dank!

Zoals ik het nu lees vinden jullie vnl ook de 8000 euro teveel. Prima natuurlijk met een goede lijn, pony met een goed gestel én een dosis dressuurervaring. Maar voor een groene pony met een topkarakter wel veel geld.

Het is wel echt een leukerd om te zien. Pony met een absolute wauw-factor. En dat is volgens mij wel wat waard. Het is geen dertien-in-een-dozijn E-pony. Maar dan is het verschil tussen "gewone" e-pony's van rond de 3000 euro en deze van 8000 wel groot.

Ik ga toch kijken, word ik niet dommer van. Dan kan ik gelijk horen waarom de eigenaresse zoveel geld wil hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:12

Als het echt een goede pony is, met goede bewegingen/gezond etc. dan zou ik niet gokken op 3000/4000, maar eerder 6500/7000. Ook al is hij nog niet flink doorgereden.

Ik ben er ook weleens van achterover geslagen wat ze voor mijn paard boden, terwijl die eigenlijk nog niks bijzonders heeft gedaan. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:27

Kims schreef:
Fijne reacties, dank!

Zoals ik het nu lees vinden jullie vnl ook de 8000 euro teveel. Prima natuurlijk met een goede lijn, pony met een goed gestel én een dosis dressuurervaring. Maar voor een groene pony met een topkarakter wel veel geld.

Het is wel echt een leukerd om te zien. Pony met een absolute wauw-factor. En dat is volgens mij wel wat waard. Het is geen dertien-in-een-dozijn E-pony. Maar dan is het verschil tussen "gewone" e-pony's van rond de 3000 euro en deze van 8000 wel groot.

Ik ga toch kijken, word ik niet dommer van. Dan kan ik gelijk horen waarom de eigenaresse zoveel geld wil hebben.

Op uiterlijk en papieren win je geen wedstrijden als je dat maar in je achterhoofd houd.