Onterecht boos geworden op paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jf024

Onterecht boos geworden op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 20:38

Hoihoi,
Dit keer even niet zo leuk, ik zit de laatste dagen echt even in een dipje hierdoor...
Ik wil wel zeggen dat ik er ontzettende spijt van heb en het nu weer gewoon goed gaat, we beide er verder ook niks aan hebben overgehouden etc..

Ik was aan het rijden op mijn nog redelijk jonge pony. Ze is heel vaak erg gespannen onder het rijden dus we zijn steeds aan het oefenen om lekker ontspannen te lopen, en dit gaat ook steeds beter! Het ging die tijd al 2 welen echt top, maar toen ok die dag weer ging rijden was ze zo druk.
Ik had een poedersuiker dag gehad op school en wou dus weer lekker even rijden. Maar ze was gewoon druk, ze luisterde niet, alleen maar gespannen etc. Ik werd zo boos dat ik haar een paar klappen gaf, en dan niet 1 maar echt 3 achter elkaar.
Pony schrikt natuurlijk maar doet verder Niks. Ik was nog wel boos dus ging even wat rondjes stappen en toen ontspanden we beide wel weer, daarna weer verder gegaan, steeds geprobeerd die rust te vinden, ik rustig blijven maar ze blijft zo druk, kop omhoog en ze ging alleen maar tegen je in..

ik kon het niet hebben en ik gaf haar alweer wat klappen, zo dat ze steigerde en ze heeft dit nog nooit gedaan.. ik voelde me meteen zo ontsmettend poedersuiker, ik heb de zweep weggegooid en ben gaan galloperen, gewoon rustig, toen nog redelijk rustig gedraaf en uitgestapt. Toen even kort naar buiten gegaan en op een pad een klein rengalopje gedaan en dit ging dan wel weer heel goed dus opzich goed afgesloten. Ik voel me hier alleen zo poedersuiker over, waarom kon ik mezelf niet in bedwang houden?! Dir gaat ten koste van mijn pony?! Ik heb er echt ontzettend veel spijt van en dit is ook niet eerder gebeurt..

Het scheelt enigszins dat ze een hele dikke vacht heeft, en ze doet nog steeds, ook die dagen daarna, niks anders op de zweep dus daar ben ik blij mee,
Maar ik wou toch mijn verhaal even delen..

mala26

Re: Onterecht boos geworden op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:42

Tja dit is natuurlijk niet erg eerlijk naar je pony toe.

Volgende keer als je je zo voelt maar niet gaan rijden.

En je doet er nu verder niks meer aan maar voorkomen kan natuurlijk wel.

jf024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 20:43

mala26 schreef:
Tja dit is natuurlijk niet erg eerlijk naar je pony toe.

Volgende keer als je je zo voelt maar niet gaan rijden.

En je doet er nu verder niks meer aan maar voorkomen kan natuurlijk wel.

Nee precies...
Voortaan stop ik idd als ik merk dat ik gefrustreerd raak, lesje wel geleerd ;(

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:46

Het is natuurlijk geen leuke situatie geweest voor je paard (en jou). Maar hoeveel spijt je ook hebt, daar is nu niks meer aan te doen.

Wel is het goed dat je je hier nu zo bewust van bent én er dus wel iets van geleerd hebt. Voortaan weet je wanneer je wel/niet kan doorgaan, of dat je eerst even moet afkoelen :-)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:47

Ja erg vervelend als dit gebeurd, maar ik ga niet heilige Maria uithangen en zeggen dat ik dit nooit heb gedaan.
Opgekropte frustraties komen er dan ineens uit, volgende keer als je een rot dag hebt gehad maar niet meer gaan rijden maar iets anders gaan doen, of je pony een dagje vrij geven.

En nu niet meer over in zitten, vooral na denken hoe je het kan voorkomen :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:47

Inderdaad, volgende keer als je voelt dat je weinig zelfbeheersing hebt, niet rijden.
Of alleen een rondje buiten stappen of zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:50

Zie het als leermoment. Ik heb het zelf vroeger ook weleens gehad dus ik weet hoe je je voelt. Als het nu niet lukt dan ga ik gewoon rondjes stappen en op mijn ademhaling letten. Daarnaast probeer ik te achterhalen waarom ze iets niet willen doen. Daarnaast weet je nu wat de alarmbellen zijn en dat je da n beter wat anders kan doen of kan stoppen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:53

:(:) "...wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" - ik heb Knollie ook wel eens een lel verkocht die ze niet verdiende.

En ja, daarna voel je je ontzettend rot.
(Wat in principe voor je pleit: een lief, fatsoenlijk mens reageert zo.)

Ooit had ik les van een zingende Amerikaan, die in singsong stelde 'they are Gods most forgiving creatures'.
Dat ben ik met m eens.

En idd: ik ben op poedersuiker dagenngraag op stal, maar de truc is: zeg tegen je dier dat je je belabberd voelt, knuffel en 'vraag' "hoe zullen wij samen plezier maken?".
(De valkuil heet bij mij eisen en prestaties willen :o - kan ik iedereen afraden.)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:10

Ik denk dat alle paarden wel eens onterecht een klap of een schop hebben gehad. Soms begrijp je je paard verkeerd, soms verlies je je geduld, soms vraag je misschien te veel of wil je te snel in je training. Volgens mij is het onze taak als mensen om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Je verdiept je zoveel mogelijk in het paard, neemt les, doet je best om de samenwerking zo harmonieus mogelijk te laten verlopen maar af en toe gaat het mis.
Het is goed dat je daar ontzettend van baalt, zie het als een leermoment en zorg dat het in de toekomst niet meer gebeurt. Je pony vergeeft het je heus wel weer, nu is het aan jou om het de volgende keer beter te doen.
Niet gaan rijden is een oplossing. Je moet voor jezelf uitvinden wat bij jou werkt. Zelf herken ik wel wat Janneke2 zegt. Ik vind het fijn om op stal te zijn, ik mest graag de paddock of de stal uit als ik me rot voel, dan kan ik mijn frustratie een beetje kwijt. Verder ga ik soms grazen met mijn paard aan de hand of ik ga wel rijden maar dan ga ik niet serieus trainen want dat lukt toch niet. Ik maak dan liever een buitenrit of ga er zonder zadel met een halstertje op, gewoon een beetje hobbelen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:36

Janneke2 schreef:
En idd: ik ben op poedersuiker dagenngraag op stal, maar de truc is: zeg tegen je dier dat je je belabberd voelt, knuffel en 'vraag' "hoe zullen wij samen plezier maken?".
(De valkuil heet bij mij eisen en prestaties willen :o - kan ik iedereen afraden.)

Dit vind ik heel mooi! Zouden meer mensen moeten doen :)

Ik ging op slechte dagen naar mn paard en vroeg hem inderdaad wat gaan we doen vandaag en heb geleerd mijn gevoel hierin te volgen! En meestal had ik dan een meewerkend paard onder mijn kont, en als ik niet naar mijn gevoel luisterde lag ik meestal ernaast :+ . Paarden voelen zoveel en kunnen ons zoveel vertellen als je maar wilt luisteren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:12

Meid, het is gebeurd. Je kan het nu niet meer ongedaan maken, en ik praat het niet goed.

Maar ik vind je een prachtig mens. In plaats van het goed te praten, ben je er eerlijk over, en wil je het anders doen. En dat vind ik moedig. Het is zo makkelijk om het voor jezelf maar goed te praten. Het is veel moeilijker om het onder ogen te zien, en eerlijk tegen jezelf te zijn, want dat doet zeer. En toch is juist dat wat je uiteindelijk een betere ruiter en een beter mens maakt. Dit vraagt moed, en vraagt eerlijkheid, en dat heb jij.

Ik ben ontzettend trots op je. Echt, je bent een topper. Ik zou willen dat de paardenwereld vol was met mensen zoals jij :+:

jf024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:37

Wat een lieve berichtjes <3
Bedankt iedereen, die de moeite neemt om te reageren, en Mn verhaal te lezen.
Ik ga hier zeker wat aan doen, en zorgen dat het niet vaker gebeurt...
ik voel me zeker wat meer gerust :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:46

Jullie leren samen he. Vaak leer jij haar iets, maar dit keer heeft ze jouw iets geleerd. Frustratie is iets waar de meeste mensen zichzelf vaak mee in de weg zitten. Je paard heeft je nu geleerd dat dit niet de manier is om er van af te komen. De eerste keer heeft ze het getolereert, de tweede keer heeft ze gezegd. Nee, dit kan niet... En jij hebt geluisterd. Fouten maken mag, als je maar corrigeert voor het schadelijk wordt.

Overigens, ik ga juist wel rijden als ik frustratie heb. Mijn beide paarden reageren heel sterk op frustratie en woede. Ze zijn braver dan normaal. Mijn oudste trekt dan alleen altijd richting de poorten. Ze heeft ergens geleerd dat bij de lichaamshouding die ik dan heb, buitenritten en crossen hoort. Paarden zijn wat dat betreft goede lezers.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:09

Het kan best zijn dat je pony heel erg spiegelt. Mijn merrie doet dat ook, als ik gespannen, te gehaast of wat dan ook ga rijden krijg ik een lastig paard. Ben ik ontspannen en vrolijk dan is ze dat ook.

Heel handig hoor, door mn paard weet ik precies wanneer ik weer eens te druk ben met werk en klussen en vanalles en nogwat :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:17

Ik vind het dapper dat je het toe durft te geven en erover nadenkt. Daar kunnen veel paardenmensen een voorbeeld aan nemen.

Ik ben nog nooit boos geworden op mijn paard, maar dat is niet makkelijk. Gelukkig leert ervaring dat ik bij mezelf moet blijven en mijn gevoel moet volgen. Zoals bijvoorbeeld niet mee gaan wandelen als het niet goed voelt. Ik heb me toch laten overhalen, Joy ging direct buiten het hek al in de staak, dus ik ben omgedraait en terug gegaan. In mezelf vloekend dat ik niet wat standvastiger kan zijn.

Schade en schande helaas. Ik kan me het schuldgevoel onwijs goed voorstellen, maar juist dat siert je. Het zou erger zijn als het je niks deed. Ik heb soms zelfs plaatsvervangend schuldgevoel voor hoe ik anderen met hun paard om zie gaan af en toe. Ik probeer dat dan zo snel migelijk naast me neer te leggen.

Probeer dus deze ervaring om te buigen naar iets positiefs. Als je je rot voelt, zal je paard dat ook voelen. Ga dan niet rijden/iets nieuws proberen. Ga iets doen wat jullie allebei leuk vinden en waar jullie goed in zijn. Ik ga Joy dan bijvoorbeeld lekker poetsen en ik ga bij haar zitten als ze in de padsock staat. Of tegenwoordig vrijheidsdressuur. Dat vinden we echt super om te doen.

Succes!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:54

Paarden spiegelen gewoon ontzettend, vooral de jonkies. Dus als jij gespannen bent, dan zul je dat merken in je paard. Vaak probeer ik al voor het opstappen mijn eigen spanning, van bijvoorbeeld een drukke werkdag, los te laten. Als Ik de spanning niet los kan laten of mijn hoofd blijft malen, ga ik expres gapen. Door het gapen komt er een stofje vrij waar je van ontspant. Grappig is dat ik nu merk dat mijn paard ook wel eens gaat gapen als ik dat doe.

Als ik merk dat hij iets spannend vind tijdens het rijden of als hij drukker wordt, dan ga ik nu ook opzettelijk gapen, dan met een beetje geluid erbij, diep inademen en een diepe zucht bij het uitademen. Hij ontspant dan ook sneller onder het rijden.

Het werkt echt geweldig goed vooral als je pony jou wil spiegelen, dus probeer het eens als je zelf een k*t dag hebt gehad.

Door het schrijven over al dat gapen, zit ik opeens weer te gapen! Welterusten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 01:16

Bedenk je dat je pony dit voorval alweer vergeten is. Jij niet, je maakt je er druk om en dat is goed. Je hebt veel over jezelf geleerd hierdoor, daar kun je wat mee doen en zo zorg je er ook voor dat dit niet meer kan gebeuren.

Laat het dan ook los, een échte dierenbeul opent geen topic op bokt over zo'n voorval en dat ze zich zo rot voelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:16

Avalanche81 schreef:
Meid, het is gebeurd. Je kan het nu niet meer ongedaan maken, en ik praat het niet goed.

Maar ik vind je een prachtig mens. In plaats van het goed te praten, ben je er eerlijk over, en wil je het anders doen. En dat vind ik moedig. Het is zo makkelijk om het voor jezelf maar goed te praten. Het is veel moeilijker om het onder ogen te zien, en eerlijk tegen jezelf te zijn, want dat doet zeer. En toch is juist dat wat je uiteindelijk een betere ruiter en een beter mens maakt. Dit vraagt moed, en vraagt eerlijkheid, en dat heb jij.

Ik ben ontzettend trots op je. Echt, je bent een topper. Ik zou willen dat de paardenwereld vol was met mensen zoals jij :+:

Ben ik het mee eens!

Dit is iedereen die met paarden werkt weleens overkomen, en sommige mensen zijn zich er niet eens van bewust dat ze zich afreageren. Jij wel, en je voelt je er schuldig over dus dat betekent dat je inzicht hebt in je eigen gedrag en het in de toekomst wil/ en kan voorkomen.

Mijn tip: als het rijden even niet zo gaat als je wilt, ga dan even lekker stappen aan de lange teugel totdat je weer ontspannen bent. Doe daarna heel kort nog even iets wat WEL goed gaat en sluit af voor die dag. De volgende keer heb je weer een nieuwe kans, blijf je tegen dezelfde problemen aanlopen..zoek dan een instructeur die je kan helpen om daar mee om te leren gaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:42

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.