Eigen manege of pensionstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsewoman2

Eigen manege of pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:01

Zijn er nog meer mensen die een eigen stal Zouden willen hebben? Het lijkt me leuk om een kleine stal te hebben met een stuk grond erbij. Het is wel duur om zoiets te huren maar misschien als je het met meerdere mensen samen doet is het te overzien. Je moet dan wel mensen vinden die net Zo gemotiveerd zijn als jijzelf. Er is veel concurrentie en het is hard werken zeker als je daarnaast ook nog een andere baan hebt, maar je moet ergens beginnen. Lijkt me leuk om andere hun ideeën hierover te horen. En de vergunningen die je nodig hebt etc. Misschien heb je een businessplan nodig? Lijkt me zo fijn als je je paardjes aan huis hebt staan. Maarja waar vind je een betaalbare ruimte?

Laurievc

Re: Eigen manege of pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:08

Ik heb sinds november mijn eigen stal. Het is keihard werken, maar ik ben er zo blij mee

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:34

altjd mijn droom geweest en sinds 1 januari 2019 heb ik Stal Murrie..
Paarden 24/7 buiten met schuilstallen en een buiten rijbak met verlichting ,grote paddock en aardig wat wei..
Deze zomer gaan we verbouwen want alle schuren die hier nu staan zijn of aan vervanging toe of asbest of ingedeeld in kleine hokjes en voor koeien..Dus komt er een nieuwe stal ,en 2 open veldschuren voor machines en hooi/stro opslag...Ook komen er wat paddocks bij en komt er weiland bij en een track..dus aardig wat plannen ..Begon allemaal 4 jaar geleden toen een vriendin vroeg of haar pony bij mijn kudde mocht komen staan Hier staan mensen (nu 4) die zelf hun paard verzorgen ,ik bied alleen plaats en hooi/water ..Verder moeten ze alles zelf doen.Met zijn allen dus mesten etc,etc,..Hebben geen voer og mest diensten omdat iedereen gewoon elke dag komt om hun paard te voeren en of rijden/mennen..Dit werkt erg goed..Tuurlijk mijn paard staat er ook ,nou ja 3 van de 7 zijn van mij dus ik mest 2 x per dag zo wie zo en ze krijgen hier onbeperkt hooi dus vul ook bij...Als de meiden er zijn (eigenaren en verzorgers) halen ze de mest die er dan in ligt weg en als ze zein dat hooi netten bijna op zijn vullen ze die ook meteen..Kun je een dag niet gooien we dat in de stal murrie app en wordt dat wel opgelost..zodoende doet iedereen wat en maken veel handen licht werk..Na de verbouweng heb ik plaats voor nog 8 pensionpaarden maar echt er komt hier alleen iemand te staan die het zo doet al wij want het hoeft niet het kan..
Afbeelding
uitzicht vanuit de bak
Afbeelding
Murrie waar de stal naar vernoemd is lekker rollen in het paddock
Afbeelding
Net klaar
Afbeelding
in aanleg
Afbeelding
begonnen met aanleggen nu bijna 2 jaar geleden

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:38

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Horsewoman2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 09:31

WoW wat een mooie stal heb je puttertje! Was het moeilijk om alles op te starten? ok is goed verplaats het maar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:26

Eerlijk,mensen die een pensionstal hebben,hebben dit zo goed als altijd in eigendom.
Waarom zou je zoiets huren?je hebt geen zekerheid,gaat niet flink investeren in een ander zijn eigendom,....

En zoiets doen samen met andere mensen?ook dat is een illusie denk ik.(of het moet je partner of dichte familie zijn),maar anders is zoiets gedoemd om te mislukken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:34

Ik zou graag een kleinschalig pensionstalling willen. Wat ik me afvraag hor kom je aan t geld? Hoe kan je voor zorgen dat de bank jou geld leent.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:41

Samen een stal beginnen lijkt me ook niet handig.
Ik heb ooit op een manege gestaan waar 2 bevriende echtparen de boel runden.
Het ene echtpaar had vooral het geld, en runden de kantine, deden verder weinig met de paarden, woonden in de luxe woning die erbij hoorde.
Het andere echtpaar deed alles met de paarden, verzorging, les geven etc. Dit echtpaar woonde op een caravan op het terrein, kregen een salaris.
Ging een paar jaar goed, toen met ontzettende ruzie is de boel geklapt.

Laurievc, ik heb jouw topic wel eens gezien, maar jouw ouders betalen bijna alles. Super natuurlijk maar te lezen aan de vraag van TS heeft zij dit niet achter de hand. :)

Veel stallen die ik hier in de buurt ken, dat waren boerderijen of stallen die al in de familie waren, en wat overgegaan is op de kinderen.
Soms waren het veeboerderijen wat verbouwd is tot paarden stallen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:10

Ik zou het willen, maar dan wel onder strikte voorwaarden. Ik zou er bij willen wonen, maar tegelijk een afgeschermde inrit/erf willen zodat ik niet teveel hoef in te leveren op mijn privacy. Pensionklanten komen natuurlijk op verschillende tijden en vaak ook op zaterdag en zondag en daar moet je wel tegen kunnen.
Ook zou ik dermate veel grond willen dat ik een mooi paddock paradise kan maken met nog mogelijkheid tot weidegang. Ik zou schuilstallen willen, enkele losse paddocks en ook een gebouw met wat individuele stallen met groot buitenluik en wat fijne poets-/wasplaatsen, een zadelkamer en een klein zithoekje. En natuurlijk een fijne buitenbak van het liefst 60x20.

We hebben het een tijd terug overwogen. Alleen bleek bij bezichtiging dat er heel veel aan het kleine huis gedaan moest worden. En de grond werd gehuurd bij iemand anders. Die wilden de grond wel verhuren, maar niet verkopen. Er zat een milieuvergunning bij voor 23 paarden en die stallen waren er ook. Maar er zat nog geen 1000m2 eigen grond bij. De bak was wel prachtig.

plutolover schreef:
Ik zou graag een kleinschalig pensionstalling willen. Wat ik me afvraag hor kom je aan t geld? Hoe kan je voor zorgen dat de bank jou geld leent.

Dat gaat erg moeilijk zijn vrees ik. Kleinschalig betekend al gauw dat je er niet je hoofdinkomen uit kan halen. Als je niet veel eigen vermogen hebt om mee te nemen, dan denk ik niet dat je snel zo'n bedrag kunt lenen. Of je moet samen met je partner een enorm verzamelinkomen hebben. Daarnaast is de kans heel groot dat de bestemming agrarisch is en daar wilt een hypotheekverstrekker ook wel eens moeilijk over doen.
Optie zou ook zijn om in een andere regio te zoeken die betaalbaarder is. Vraag is natuurlijk wel of je daar werk kunt vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:22

Delphi schreef:
Ik zou het willen, maar dan wel onder strikte voorwaarden. Ik zou er bij willen wonen, maar tegelijk een afgeschermde inrit/erf willen zodat ik niet teveel hoef in te leveren op mijn privacy. Pensionklanten komen natuurlijk op verschillende tijden en vaak ook op zaterdag en zondag en daar moet je wel tegen kunnen.
Ook zou ik dermate veel grond willen dat ik een mooi paddock paradise kan maken met nog mogelijkheid tot weidegang. Ik zou schuilstallen willen, enkele losse paddocks en ook een gebouw met wat individuele stallen met groot buitenluik en wat fijne poets-/wasplaatsen, een zadelkamer en een klein zithoekje. En natuurlijk een fijne buitenbak van het liefst 60x20.

We hebben het een tijd terug overwogen. Alleen bleek bij bezichtiging dat er heel veel aan het kleine huis gedaan moest worden. En de grond werd gehuurd bij iemand anders. Die wilden de grond wel verhuren, maar niet verkopen. Er zat een milieuvergunning bij voor 23 paarden en die stallen waren er ook. Maar er zat nog geen 1000m2 eigen grond bij. De bak was wel prachtig.

Een bak van 60x20 neemt al 1200m2 in beslag :(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:55

Sclimpre schreef:
Delphi schreef:

Een bak van 60x20 neemt al 1200m2 in beslag :(

Ik zie regelmatig van paard en pand mooie optrekjes voorbij komen. Soms met wel 30-40 stallen en dat dan op een perceel van 5000m2 of zelfs nog kleiner :? Wel een prachtige rijbak erbij, een stapmolen, een paar paddockjes en verder helemaal geen wei.

Dat waar wij zijn gaan kijken was dan wel echt wei die zeer krappe 1000M2. Vanzelfsprekend behoorlijk kaal gelopen en gegeten. Dus naast de bak e.d. We hebben het niet officieel gemeten, omdat we zo al zagen dat het veel te weinig was voor wat wij wilden. Blijkbaar stonden de paarden daar erg veel binnen. Er waren ook 2 kleine paddockjes om ze los te gooien.
De huurweide grensde ook nog eens niet aan de eigen grond, dus altijd aan de hand een stukje over de weg.
En als de eigenaar van de wei niet meer wilt verhuren, heb je een groot probleem. Dus al met al voor ons veel te veel haken en ogen om het te kopen.

Nu hebben we iets anders. Groot genoeg voor onze eigen pony's, maar niet voor pensionklanten erbij. De opstelling/indeling zou er ook voor zorgen dat pensionklanten echt bij je langs achter moeten en dat willen we ook niet.

Dus een eigen pensionstal wordt het niet meer. Maar ik had dat ook alleen maar gewillen als het 100% naar mijn zin was. Dus paarden echt jaarrond minimaal van 's ochtends tot 's avonds met soortgenoten naar buiten. En als ze 's nachts op stal zouden staan, dan lekker met buitenluik en contact met buurman of buurvrouw. In de zomer zou ik ze het liefst 24/7 buiten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:24

Het enige wat ik zou willen, is ooit wel een paard of 2 aan huis, maar dan geheel privé.
Maar een pensionstal met bijhorende pensionklanten, nee bedankt.

Een eigen trainingsstal lijkt me dan weer wel heel leuk, maar dan moet je echt de financiële middelen hebben natuurlijk. Want een paard in training hebben kost ook gewoon geld, dus moet je al heel goed zijn of flinke reserves hebben om hier niet je broek aan te scheuren lijkt me.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:51

Mij lijkt het leuk om een stalletje te hebben met pensioenpaarden. Dan heb je vaak niet de eigenaren iedere dag op het terrein en oudjes een goede oude dag gunnen lijkt mij wel wat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:58

Ik kwam toevallig een adv tegen op fb waar ze 3 opknap huizen aanbieden en dan samen een paddock paradise willen runnen.

Ik zou het persoonlijk niet aandurven, want ik ben daarvoor niet geschikt. Maar het kan voor mensen voordelen hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:19

FennaK schreef:
Mij lijkt het leuk om een stalletje te hebben met pensioenpaarden. Dan heb je vaak niet de eigenaren iedere dag op het terrein en oudjes een goede oude dag gunnen lijkt mij wel wat!

Dit heb ik inderdaad ook overwogen om dezelfde reden. Dat de eigenaren er in ontzorgt worden en niet dagelijks (hoeven) komen. Dan heb je net wat meer privacy. Dat je als service kan bieden om meerdere keren per dag medicatie toe te dienen indien nodig. Dekens wisselen.
Waar ik tegenaan liep was dat ik bang was dat je er financieel weinig aan over zou houden als je slechts een paar pensioenpaarden hebt staan. Soms vind ik het nog wel eens jammer dat ik daar niet aan ben begonnen. Maar geen idee of ik dit een beetje leuk van de grond had weten te krijgen.

Superpony, dat klinkt er leuk maar net als jou zou ik daar ook niet aan (durven) beginnen. Wat als er ruzie komt of andere mensen werken toch net wat anders dan jou? Ik ben best perfectionistisch en doe het graag op mijn eigen manier. Ik denk dat ik daar ook geen mens voor zou zijn :')

Horsewoman2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 16:06

@Tengeltje11, hangt er vanaf met wie je het samen doet, als je op 1 lijn zit met zijn allen dan moet het te doen zijn. Ieder zijn eigen taak en ja ruzie kan er altijd komen dan moet die ander uitgekocht worden of een vervanger. Maar om deze reden zou ik het nog steeds graag willen. Overal zitten risico's aan. En je kan ook iets kopen samen hoeft niet perse huren. :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:10

Vaak kom je er pas echt achter of je op één lijn zit als je er eenmaal aan begonnen bent. Als je zoiets doet, zou ik het zeer zeker allemaal goed op papier zetten. Ik zou ook zeker zorgen dat het perceel duidelijk in kaart gebracht wordt en indien mogelijk kadastraal gesplitst wordt. Dat ieder een eigen deel heeft. Dan kun je dat allemaal in elkaar over laten lopen, maar bij ruzie heb je in ieder geval je eigen stukje grond. Vraag is alleen of dit voldoende voor je paard(en). En in het geval van pensionklanten is dit weer niet handig.
Uitkopen klinkt heel simpel, maar wat als de partijen het niet eens worden over het bedrag of dit bedrag er simpelweg niet is? Wat als persoon 1 perse wilt blijven en persoon 2 wilt uitkopen, maar persoon 2 ook perse wilt blijven en op zijn beurt persoon 1 wilt uitkopen?

Mij zou het risico te groot zijn. Ik denk dat er in veel gevallen vroeg of laat gedoe komt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:25

idd Delphi,iets samen kopen met 'vreemden'(en daarbij bedoel ik dan geen ouders of partner ofzo),wordt gewoon niet gedaan omdat er altijd gedoe van komt.
huren idem,alleen zit je met huren niet zo vast aan de locatie en elkaar als met kopen.

maar geen van beiden is een goed idee,ik denk dat al -tig mensen die geprobeerd hebben en telkens is het met een sisser afgelopen.

kijk zelf rondom je.
hoeveel stallen,pensionnen,manege's,.... hebben meerder mensen,los van elkaar aan de top staan?
meestal is gewoon 1 iemand baas,de rest werk daarvoor.

want wat als je een verschillende mening hebt,dan begint het al.
de een wil een bakbodem a la zus en de andere a la zo.
wie wint als beiden ervan overtuigd zijn dat hun idee het beste is?
en dan gaat het nog maar over zoiets simpels.

het gedoe begint altijd over geld.
de een vindt dat hij meer werkt dan de ander en dus ook meer hoort te krijgen,de ander vindt dat de een te veel geld uitgeeft,te onzorgvuldig omspringt,te……

zelfs in familie's onderling is geld de nummer 1 qua oorzaak familieruzies,laat staan dat je dan met vreemden samen geld verdient en geld uitgeeft....komt nooit,maar dan ook nooit goed op lange termijn.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:07

Tja moeilijk moeilijk?
Wij hebben het geluk dat we alles konden kopen van een oom van mijn man die niet getrouwd was en geen kinderen had..
is al 22 jaar geleden dus gelukkig net voor de Crisis..
Het kost heel veel geld en heel veel tijd..
Dus doen we beetje bij beetje.
Elk jaar pakken we iets aan .
Nu het bedrijf officieel is willen we de schuren?stallen aanpakken want tja die zijn al zeker 50 jaar oud en vallen van ellende bijna uit elkaar.
Dus nu is het rond kijken of de bank mee willen helpen dus pffffff en die zijn me toch langzaam .
Wil heel graag dat het van de zomer gebouwd wordt.
Ook zit er 3,5 HA grond nog in de familie en die willen we heel graag kopen en pffff wat is grond duur zeg ,dus hopelijk wil de familie het aan ons verkopen is 300 meter verder op en daar zou ook een grote schuilstal op kunnen en hooi land van kunnen maken..
Stal Murrie is nu vol maar als we verbouwen zouden we zeker 6 tot 8 paarden er bij kunnen maar we doen het stap voor stap .
Want zoals ik al zei het moet niet het kan hihiAfbeelding
20 jaar geleden het huis afgebroken en een nieuwe op gezet...
Afbeelding
Allesa op nieuw moeten inzaaien ..Was namelijk nog nooit onderhouden dus heel veel onkruid en alleen maar koeiengras,dus alles naar paardengras gedaan behalve hooi land..
Afbeelding
De grote schuur en zoals jullie zien is mijn paard beetje groot (163) en stoot hij in de stal zijn hoofd als hij gewoon staat...Niet dat hij op stal staat want hier lopen ze 24?7 buiten maar het idee als er iets is dat hij niet op stal kan ..Daarom willen we graag toch 6 tot 8 stallen hebben en ook om sommige mensen de overgang willen bieden van veel binnen staan naar 24 uur buiten want tja mensen moeten toch kunnen veranderen en dat gaat niet ineens..Dus de gulden middenweg vinden..