Weekindeling recreatief vs wedstrijdgericht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weekindeling recreatief vs wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:41

Hoi! :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de weekindeling van recreatieruiters! Ook wel leuk misschien ter vergelijking met wedstrijdruiters.

Wat doen jullie per week? Hebben jullie een vaste indeling? Wat zijn jullie stalroutines/bezig heden?

Ga je naar stal met het idee dat je flink gaat trainen of zie je wel waar het schip strand?

Daarnaast hebben de weerseizoenen nog invloed?

Ik ben benieuwd! :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:43

Mijn weekindeling: zo vaak als het kan lekker afwisselende routes buiten rijden. :D

Vjestagirl

Re: Weekindeling recreatief vs wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:47

Weekindeling:
Maandag: we zien wel
Dinsdag: we zien wel
Woensdag: we zien wel
Donderdag: we zien wel
Vrijdag: we zien wel
Zaterdag: we zien wel
Zondag: we zien wel
:D

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:49

Ik train wedstrijdgericht.
Mijn pony (Z dressuur) die ik had werd ongeveer 4x per week gereden, geen vaste dagen. Werd afgewisseld met longeren etc. Ook een keer in de week springles voor afwisseling etc.

Met mijn nieuwe 3,5 jarige paard moeten we nog even kijken wat voor haar het fijnste is. Niet teveel rijden etc. natuurlijk. Veel afwisselen en vooral veel knuffelen en rustig aan doen :)

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:50

Reacreative wedstrijd ruiter :))
Maandag: clubles, om de week springen/ dressuur
Dinsdag: pony heeft meestal vrij anders wat klooien in de bak
Woensdag: dressuur rijden
Donderdag: 1x in de 3 weken dressuur les
Vrijdag : meestal zonder zadel in de bak rijden
Zaterdag:spring les en anders wedstrijd
Zondag: meestal een buitenrit of vrij *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:53

Vjestagirl schreef:
Weekindeling:

Maar zoals de winter, dan ben je gebonden aan een binnen bak als je alleen in de avond kunt. Dan is het toch minder flexibel?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:58

Mijn haflinger mag geen wedstrijden meer rijden maar wat ik nu doe is eigenlik hetzelfde als toen hij nog moest presteren.
Maandag longeren
Dinsdag training
Woensdag vrij
Donderdag rondhobbelen met mijn bijrijdster
Vrijdag vrij
Zaterdag training
Zondag buitenrit of training of dubbele longe les

Eigenlijk is er niet veel veranderd de training is minder zwaar omdat hij niet meer moet.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:59

Fanatieke recreatie ruiter (trainen maar nooit op wedstrijd. Ik vind groei en correct lichaamsgebruik belangrijk)
Hooguit 3/4x per week rijden volgens 4Dimension-methode. Dit kan zijn; les, zonder zadel, trainen of buitenrit (< dan is het gewoon lekker hobbelen). Intensiteit wisselt net zoals wat er geoefend wordt ivm hersteltijd paard.

Daarnaast dus 3/4x per week; longeren, grondwerk (wijken ed aan de hand). En ze is altijd 1 dag vrij. Dag hangt af hoe het uit komt en wat wij hebben gedaan.

Hooguit 2 of 3 dagen achter elkaar rijden maar dan wordt er rekening gehouden met intensiteit. Bijvoorbeeld: dag 1 trainen, dag 2 les, dag 3 buitenrit.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:11

Ik rijd nu regelmatig wedstrijden, en ik oefen ook heel regelmatig: wel 1 x per week :D . In de zomer oefen ik meer, omdat ik dan op de wei kan rijden. Verder rijd ik in het bos.

Rijd zo'n 5-6 keer per week ( 6 jarige merrie).

Enne...aan binnenbak gebonden? Aan een bak, misschien,maar dat hoeft niet binnen, toch ;)

Reed altijd in de ( goede) buitenbak, ook met -10 of sneeuw . En dat soms om 5 uur 's ochtends of 20 u 's avonds.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:15

AmoorM schreef:
Vjestagirl schreef:
Weekindeling:

Maar zoals de winter, dan ben je gebonden aan een binnen bak als je alleen in de avond kunt. Dan is het toch minder flexibel?

Hoe zo gebonden aan binnenbak?
Daar hebben ze lampen voor uitgevonden :D

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:16

Dagelijkse bezigheden zijn 2 x per dag voeren en mesten, en bij slecht weer savonds op stal zetten en smorgens buiten.
Voor de rest? Net waar we zin in hebben meestal 3 tot 4 x per week doen we iets van wandelen, longeren, rijden in de rijbak of rijden op straat.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 16-02-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:17

AmoorM schreef:
Vjestagirl schreef:
Weekindeling:

Waarom? Ook dan kun je toch in een buitenbak rijden? Of longeren? Of wandelen? Of losgooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:07

Ik bedoel een bak, hoeft niet perse een binnenbak te zijn. Al kun je bij ons in de winter als 't gevroren heeft niet in de buitenbak komen hoor. Hartstikke bevroren en keihard dan. :brr:

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:15

Vjestagirl schreef:
Weekindeling:

Zelfs als wedstrijd menner (tm het ZZ) is dit mijn schema.
Soms les wat een paar dagen van te voren gepland word. Maar training is altijd uit de losse pols, net hoe veel zin ik heb, hoe de bodem er bij ligt, of het al donker is als ik thuis kom of niet en wat voor weer het is (bij storm of reden wil mijn zin nog wel eens weg waaien of weg spoelen :') ).

Geen binnenbak, geen verlichting. En een mooi weer rijder.
S winters gebeurt het wel dat ik thuis alleen longeer en in het weekeind langs de weg lange teugel en ze alleen op wedstrijd inspan.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:35

Ik rijd recreatief.
Daarnaast fulltime werk en afhankelijk van buitenbak (die redelijk goed is maar bij veel water staat ie wel even blank)
Ik ben 4x per week op stal en daarvan ben ik 2 of 3x met hem bezig. Rijden, springen, longeren, losgooien, buiten rijden/wandelen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:57

Ga af en toe op wedstrijd, we starten Z1 dressuur. Ik rij 4x per week of 3x met 1x longeren. Hiervan heb ik 1x les.
Ik probeer 1x per maand naar het bos te gaan met de trailer maar dit hangt ook van het weer af. Vandaag weer eens geweest maar hiervoor zeker 2 maanden niet.
Hoe ik train hangt een beetje van mijn les af. Krijg vaak huiswerk mee van mijn instructrice. Die dingen probeer ik dan echt wel te oefenen.
Verder probeer ik wat af te wisselen met balkjes. Springen doe ik niet.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:12

Ik rijd recreatief, maar wel vrij intensief. Paard is een quarter van 14 en we doen reining :D

Zondag: vrij
Maandag: rijden, cirkels. Soms pak ik er dan ook snelle cirkels of changementen bij.
Dinsdag: rijden, cirkels en rundowns/stops of spins
Woensdag:longeren, alleen aan de lijn zonder bijzet oid.
Donderdag: rijden, cirkels. Afhankelijk van wat ik maandag deed ook changementen of snelle cirkels.
Vrijdag: rijden, cirkels en afhankelijk van dinsdag rundowns/stops of spins
Zaterdag: buitenritje of bitloos oid, ligt een beetje aan het weer.

Edit: dit probeer ik een beetje vast te houden zodat ik alles train. Uiteraard afhankelijk van mijn humeur en dat van Levi, en de hoeveelheid tijd die ik heb :D

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:22

Ik rij recreatief met m'n verzorgpaard. Paard vindt bakwerk niet zo leuk, maar ze is absoluut niet verkeersmak en gaat dat ook niet worden. Voor in de zomer hebben we veel grasland waar ik ook op kan rijden, maar dat gaat deze tijd van het jaar niet.

Ik rij nu 2/3 keer per week en daarnaast nog 1 keer longeren voor de afwisseling. Als ik vaker rij merk ik dat ze het niet meer leuk vindt.
Als ik weer in het land kan rijden rij ik gerust 5/6 keer per week,maar zeker de helft daarvan is dan een "buitenrit" op eigen terrein, vinden we allebei een stuk leuker