Lars is een bijna 4 jarige fjord van april 2015. Als ik een beetje overdrijf haalt hij net de 1.40.
Het is niet helemaal gegaan zoals ik gepland had. Mijn merrie heb ik 4 jaar geleden een dekseizoen lang bij fjordenhengst Gio gebracht en ondanks vele pogingen is het niet gelukt haar drachtig te krijgen. Paar weken later bleek zij ziek en heb ik binnen een halfjaar afscheid van haar moeten nemen. Een hele verdrietige periode waar ik soms nog moeite mee heb. In deze verdrietige tijd kwam de eigenaar van Gio met een idee.. Het 1e veulen van Gio was net 6 maanden geworden en was eventueel wel te koop. Ik heb thuis een kleine paardenaccomodatie en had wel plaats voor hem.
Natuurlijk was ik direct verliefd en had ik dan toch mijn veulen. Ik ben de eerste tijd alleen maar bang geweest dat hij dood ging.

In zijn jongste jaren heeft hij vooral lekker gespeeld en op de wei gelopen. Ik heb een grote paddock met schuilstal voor de winter dus ze lopen het jaar rond 24/7 buiten. Ik heb de basis met hem geoefend en wat extra’s zoals trailerladen, een schriktraining, mee naar het strand en wat wandelen langs de weg enz.
Toen hij 3 was ben ik rustig aan begonnen met zadelmak maken. Lars is een super braaf paard met een gouden karakter. Ik had nog geen passend zadel en ben begonnen met een pad en later met een Wintecje. Lars gaf nergens om. Al heb ik eeuwig geoefend met hangen, kloppen, wapperen, opzadelen, lange teugelen enz. Longeren heb ik 2 keer gedaan. Dat vond hij zó moeilijk dat ging nog niet.
Ik heb zeker een traantje gelaten op dit moment.

1e keer naar de vereniging. We hadden hier eerst al 2x gewoon wat rondgewandeld en heen/terug gereden met de trailer. Het is 5 minuutjes rijden.

Thuis zijn we begonnen met lessen, om de week maximaal een halfuurtje. Ook hier kwam de angst regelmatig de kop opsteken. Gelukkig is mijn instructrice super relaxt en kan ze mij hier goed doorheen praten (want aan Lars ligt ‘t niet!)

1e keer mee naar het bos. Hij vond het reuze spannend (en ik dus ook

Ondertussen heb ik er een ‘zusje’ voor hem bijgekocht.. Tsja ik wilde er 1 bij met net wat meer beweging en maat. Toen kwam ik Rissa tegen

In de tijd hierboven reed ik 1x per week een minuut of 20 op de lessen na. Ik deed het heel rustig aan en deed soms alleen stappen. Ons op maat gemaakte zadel was inmiddels ook binnen gekomen en vanaf die tijd ben ik 2x per week gaan rijden (ook 20 minuten). Er zat ook vaak een week rust tussen omdat het slecht weer was.
Nu ik dit topic maak rij ik 2 a 3 keer 20 minuten tot maximaal een halfuur. Hij heeft geen dressuurbouw en vind heel veel gewoon heel moeilijk. Ik oefen heel veel tempowisselingen, stelling, buiging, buitenstelling, wat wijken in stap, slangenvoltes, noem het op om hem wat soepeler te maken. Ook mijn instructrice helpt ons hier zo goed bij, ben super blij met haar. Ik zie grote verbetering in kleine stapjes door de maanden heen. Zeker als je kijkt naar hoeveel ik rij (super weinig en kort).
Foto’s van november tot nu;

Het klopt dat er geen galopfotos tussen zitten. Hier zijn we pas net mee begonnen aangezien Lars hier veel moeite mee heeft. Als iemand tips heeft om hier aan te werken; graag!

Mijn doel voor 2019 is een proefje rijden op een fjordsport wedstrijd (proefje zonder galop). Het galoperen thuis oefenen en netjes krijgen en dan misschien in 2020 een startkaart aanvragen. Verder wil ik dit jaar naar het strand en vaker een buitenritje rijden met hem.