Te paard en te sulky naar het strand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Te paard en te sulky naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:02

In Oktober had ik mijn moeder voor haar verjaardag een cadeaubon gegeven voor een groot canvas, met daarbij het aanbod dat ik van haar pony foto's zou maken en ze die groot kon laten afdrukken. Zo werd er al snel een strandrit gepland, waarbij ik mijn camera heb meegenomen en we halverwege zijn afgestapt/uitgespannen om de kleine Max op de foto te zetten.

Even een paspoortje:

Max
Welsh pony
ongeveer 1.20?
6 jaar
Max kwam initieel als gezelschapspony voor onze arabier Raan, maar nu ment ze een paar keer per week met hem.

Zo, daar gaan we!

Eerst aangespannen even heen en weer voor de foto.

Afbeelding

(Onze hond vindt het bijzonder leuk als er gerend wordt.)
Afbeelding

Max werd uitgespannen en mocht los! Eerst een brandstof erin... :+
Afbeelding

Daarna even rustig de omgeving scannen.

Afbeelding

En toen werd het tijd voor de actiefoto's. Oftewel, tijd (voor mijn moeder) om te rennen! Max vindt het fantastisch om achter haar aan te sprinten.

Afbeelding

Afbeelding

(Raan is ook mee, en die heb ik vast tijdens het fotograferen. We hebben een 2paards kudde en ze wijken nooit ver van elkaars zijde. Getest en bewezen. :+ Daarom durven we hem met een gerust hard los te laten rondscheuren.)

Even gerold...

http://i68.tinypic.com/2qlwz6h.jpg

En daarna actie!

Afbeelding

Afbeelding

Die bos manen! <3

Afbeelding

Nog even een paar portretfoto's.

Afbeelding

Max wilt altijd alles vastpakken, jas, ritsen, enz:
http://i66.tinypic.com/2elxenm.jpg

Daarna nog even portret met Raan erbij. Zoals eerder genoemd, is Max een clown. :+ Dat resulteerde dan ook in deze foto van de 2 paarden samen.

Afbeelding

Spontaan mijn moeder er tussen gezet voor een groepsfoto, maar Max was lekker aan het klieren dus na een tijd geworstel met photoshop en het samenvoegen van een heleboel foto's heb ik er dit van kunnen maken. :o

Afbeelding

Max en ik botsen nog wel eens qua karakter. Ik ben wat strenger voor hem. ~~}> Mij vind hij dan ook een stuk minder leuk. :+ Betekende wel dat hij bij mij heel stilletjes bleef staan.

Afbeelding

Al met al hebben we een hele leuke dag gehad en zijn er flink wat gave foto's uit gerold! Mijn moeder wilde het liefst een vrij neutrale, zwart witte detailfoto op de muur en heeft uiteindelijk deze als canvas laten printen. Hij hangt nu in de woonkamer boven de bank!
Afbeelding

Leuk dat jullie tot het einde hebben meegekeken/gelezen, en tot snel! :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kimmsel op 03-02-19 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

justmexx

Re: Te paard en te sulky naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:07

Leuk topic! En die laatste _O-
Dat bordje wil ik ook :')

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:10

justmexx schreef:
Leuk topic! En die laatste _O-
Dat bordje wil ik ook :')

Haha, in Walibi laten printen voor een verjaardag een paar jaar geleden. :D
Op haar andere koetsje hangt de nummerplaat HI-NN-IK. :o

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:11

Wat bijzonder! Leuk om te zien. En de canvasfoto vind ik ook erg mooi

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:11

RyanneZarita schreef:
Wat bijzonder! Leuk om te zien. En de canvasfoto vind ik ook erg mooi

Bedankt! En ja, die is ook erg geslaagd als Canvas. Past ook wel bij de vibe in de woonkamer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:18

Ziet er uit als een geslaagde dag. Wat een heerlijk stel zijn jullie. Zowel de mensen als de paarden en als kwartet.

Het resultaat aan de muur mag er ook wezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:45

Gave foto's, jullie hebben zo te zien echt lol gehad allemaal!

Wel wil ik toch even vragen waarom jullie op een (stal)halster mennen..... Daar zijn die halsters echt absoluut niet geschikt voor (de foto's laten juist ook zien waarom). Als je dan persé bitloos wil mennen, gebruik dan een speciaal bitloos menhoofdstel. Op deze manier komen je hulpen nauwelijks over, en is het meer kracht in het halster gooien en gaan.....

Ook mis ik een menzweep met slag. Met dit zweepje kun je niet bij het schoftje komen, geen slag, dus ook geen hulpen geven.
Ook mis ik een broek.
Dit soort sulky's zijn bedoeld voor harddraverijen/dravers. Ze zijn niet geschikt voor deze maat pony's, ook dát is duidelijk op de foto's te zien; hij hangt niet in evenwicht en balans. Deze hoort echt wat achterover te hellen en wordt vaak gereden met een zogenaamd 'kliktuig/draverstuig'.
zie bijv
Afbeelding

Bij jullie drukt hij op de rug en de lichtogen.

Heel leuk om met een pony te mennen die uiteindelijk alleen als gezelschap was bedoeld, maar zorg dan wel dat je het juiste materiaal en de juiste kennis/ervaring hebt.....

Plat gezegd is dit echt een bij elkaar geraapt zooitje qua materiaal, wat absoluut niet geschikt is voor het doel, sorry....... -O-

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:37

Ontzettend eens met bovenstaande!

De rest van de foto's vind ik wel heerlijk om naar te kijken!

Neetje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:18

JoyCiej007 schreef:
Plat gezegd is dit echt een bij elkaar geraapt zooitje qua materiaal, wat absoluut niet geschikt is voor het doel, sorry....... -O-

Maar ze hebben wel lol gehad, zowel de mensen als de paarden. En dat straalt er vanaf.
Het zijn geen proffesionele menners, laat ze lekker genieten van en met elkaar zonder vermanend vingertje.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 08:55

Neetje68 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Maar ze hebben wel lol gehad, zowel de mensen als de paarden. En dat straalt er vanaf.
Het zijn geen proffesionele menners, laat ze lekker genieten van en met elkaar zonder vermanend vingertje.

Bedankt, en inderdaad. Het mennen is puur voor het plezier.

Ik begrijp de kritiek enhet moet natuurlijk veilig blijven. Reden dat we voor een sulky hebbengekozen (die overigens al een heel stuk is aangepast naar deze pony) is omdat we doorgaans op een aflopend dijkje rijden. De sulky geeft een heleboel meer stabiliteit.

Wanneer mijn moeder met de grotere kar ment doet zij wel een broek aan. Pony kreeg alleen een hekel aan destaartriem en begon al met zijn billen te knijpen bij het optuigen, dus voorzichtig zonder geprobeerd. De sulky is heel licht en remt goed op enkel het schoftje.

Wat betreft de drukverdeling, ik zal het eens meenemen in een gesprek met haar. Daar zit misschien wel mogelijkheid ter verbetering!

Inmiddels heeft ze een beter passend halster gekocht. Het werkt prima in, pony luistert goed (behalve wanneer hij gras wilt eten, dan komt geen een hulp meer aan). Er staat niet voor niks grazend snel op de nummerplaat. :+

Geen slagzweep, klopt... :o We hebben hem liggen thuis, maar hij werd nooit gebruikt wanneer ze hem mee had en deze is dus praktischer.

Thanks voor de kritische feedback, dat is altijd goed natuurlijk!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:02

Een sulky die remt op een schoftje, remt dus op de rug van de pony en veroorzaakt dan op lange termijn rugproblemen bij de pony. Ik zou dus echt eraan werken dat hij leert dat de broek/staartriem niet erg is. Vooral omdat er dus wel degelijk hoogteverschil is. Mijn jongste knijpt zijn staart ook tussen de billen bij het omdoen van de staartriem, maar het helpt hem toch niet. Hij krijgt dat deel tuig toch wel om en eenmaal voor de sulky is er dan niks meer aan de hand. Maar dat is sowieso een clown, die zet ook zijn buik uit als grapje. Daarnaast heeft je moeder hard gezegd geen controle met het stalhalster, aangezien de pony nog steeds zijn eigen gang gaat en dat moet je niet willen voor de kar.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:03

Wat een gave foto's! En ook heel fijn dat jullie ondertussen een fijner halster voor met het mennen hebben geregeld. Het plezier straalt ervan af en als jullie uiteindelijk alles helemaal op orde hebben komt het vast helemaal goed!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:37

Shavis91 schreef:
Wat een gave foto's! En ook heel fijn dat jullie ondertussen een fijner halster voor met het mennen hebben geregeld. Het plezier straalt ervan af en als jullie uiteindelijk alles helemaal op orde hebben komt het vast helemaal goed!

Bedankt! Plezier hebben we gehad ja. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:51

Een halster is gewoon echt niet gemaakt om mee te rijden, laat staan om mee te mennen. Je hebt toch wel een hoop meter tussen ponymond/hoofd en hand van de menner..... Een "beter passend halster" is nog steeds niet geschikt om mee te mennen. Waarom geen hoofdstel met bitje? En als je dan persé bitloos wil, waarom dan geen bitloos menhoofdstel? Die bestaan er echt niet voor niets....

Neetje68 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Je hoeft gelukkig geen "professioneel menner" (wat is dat trouwens?) te zijn om degelijk, veilig en geschikt materiaal te hebben :j Ook hoeft het niet héel erg duur te zijn.
Volgens mij zijn we het er toch ook over eens dat als je "puur voor de lol" even een uurtje op een pony gaat rijden met een slecht/niet passend zadel en een hoofdstel waar bij wijze van het bit veel te laag of te hoog ligt, dat ook niet een heel goed plan is... toch? Het één hoeft niet ten koste te gaan van het ander. Ik snap je redenatie dus niet.

Omdat ze heel veel lol hebben, en het volgens TS "puur voor het plezier" is, wil nog niet zeggen dat je ondeugdelijk materiaal moet gaan gebruiken..... toch?
Die redenatie snap ik dan ook niet. Je haalt alleen maar mijn laatste zin aan, ipv meerdere tips die ik heb gegeven, en doet dat af als "vermanend vingertje".

Volgens mij kun je toch ook (of zelfs nog meer) heel veel plezier hebben met materiaal dat wél geschikt is? Bovendien gaat veiligheid toch voor alles?

Je mist al wat hulpen met het mennen in vergelijking met het rijden ohz. Dan is, nogmaals sorry, én geen menzweep/slagzweep én geen broek én geen geschikt hoofdstel wel een boel onnodig risico nemen.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:35

Wat een leuke foto's! Heerlijke ondeugende pony ook, straalt echt van de foto's af.

Mooi om je hobby zo met je moeder te kunnen delen zeg!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:11

nog ff een tip je strengen niet om t lamoen heen draaien, dit is echt niet de manier om je strengen vast te maken.
en vraag mij zoiezo af hoe je strengen verder vast zitten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:18

NathalietjeB schreef:
nog ff een tip je strengen niet om t lamoen heen draaien, dit is echt niet de manier om je strengen vast te maken.
en vraag mij zoiezo af hoe je strengen verder vast zitten

Bij een dravers-sulky horen de strengen zo te zitten.
Maar normaal trek je dus met het schoftje en de strengen zitten er alleen voor nood als het lamoen los raakt.
Je hoort niet te trekken aan de lamoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:31

Wat een leuke pony's (en hond :)) ) heb je daar! <3

Ik krijg ook nogal de kriebels van de optoming, dus wat dat betreft sluit ik me aan bij Joyce, ze geeft een boel nuttige tips. Doe er je voordeel mee, voor nog meer veilig menplezier :)

matespony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:14

Leuke foto's! En knappe pony <3

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:10

Wat een prachtige mooie pony! Het ziet er een super leuke dag uit! Knap!

Hopelijk doe je wel iets met de opmerkingen over het tuig etc.. Zorg dat je het juiste materiaal hebt. Dan heeft het allemaal nog een betere uitstraling (en het is beter voor de pony en voor jullie veiligheid en de veiligheid van anderen) :-)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:15

Leuke fotos van jullie paarden.
Maar brr wat krijg ik de kriebels van wat joyce ook benoemd. Zelf situaties meegemaakt met mennen dat je blij bent dat je iets te zeggen had ipv een halster.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 20:36

L_Rivaldo schreef:
Leuke fotos van jullie paarden.
Maar brr wat krijg ik de kriebels van wat joyce ook benoemd. Zelf situaties meegemaakt met mennen dat je blij bent dat je iets te zeggen had ipv een halster.

Halster werkt prima voor ons gelukkig, daar maak ik me geen zorgen om. Maar de gewichtsverdeling van het sulky heeft me wel aan het denken gezet dus gaan we naar kijken. :j

Thanks iedereen voor de lieve reacties en suggesties!