Inkrimpen paardenbestand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noemer

Inkrimpen paardenbestand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:47

Wegens (mijn eigen) gezondheidsredenen zou het eigenlijk beter zijn om dit jaar mijn aantal paarden in te krimpen.
Maar ja, ze zijn me allemaal even lief.

Wie heeft er nog meer ooit voor dit dilemma gestaan? Welke keuzes maakte je en wat was leidend in je keuze?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:57

Ik. Ik moest van 5 paarden naar 2 omdat mijn ouders hun boerderij verkochten. Ik heb gekeken naar welke van mijn pony's en paarden de kans het grootst was dat ze goed terecht zouden komen. Uiteindelijk heb ik er 1 laten inslapen ivm hoefbevangenheid en de 2 anderen zijn nu samen waar ze 2 kindjes erg blij maken. mijn jonge dominante merrie met gebruiksaanwijzing heb ik gehouden samen met mijn bejaarde pony.

Inmiddels heb ik er nu 3 (er is 1 shet bijgekomen) in pension staan. Dat was daarvoor echt niet haalbaar laat staan met 5

Noemer

Re: Inkrimpen paardenbestand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 15:04

xBostonx bedankt voor je reactie. Dat is op zich een goed uitgangspunt, kijken wie de grootste kans maakt om goed terecht te komen. Maar dat hebben ze bij mij op zich allemaal wel, behalve de hele oude, die wordt dit jaar 31, dus die hou ik sowieso. De anderen zijn allemaal jong en mooi en liggen denk ik allemaal wel goed in de markt.
Wat deed het gevoelsmatig met je toen je ze verkocht? Ik vond het hele proces van verkopen al rampzalig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:19

ik zou ook kijken wie de beste kansen heeft.
Ik heb er zelf drie. mijn oude merrie met cpl, artrose en handleiding van 23. Mijn 9.5 jarig trekpaard, heeft cpl maar onder controle en is goed onder het zadel, bomproof en braaf en een 4 jarige cruzado, die begin grondwerk volgens academische dressuur kent, zadelmak is maar nog niet gereden.

Mijn oude merrie gaat enkel nog weg met de rendac. De andere twee hebben dus de meeste kansen, maar de belg zal sowieso gezondheidsproblemen krijgen en de trekpaardwereld in België is vaak niet hoe ik wil dat ze gehouden wordt, dus ALS er hier een weg zou moeten, dan zou het waarschijnlijk de cruzado zijn die weggaat. Die komt komende zomer 5, dus heeft dan een mooie leeftijd om zadelmak te maken en nieuwe eigenaars kunnen haar nog volledig naar de hand zetten. (of ik laat haar inrijden door mijn lesgeefster en verkoop via haar.)

Dus ik zou zeker kijken naar de marktwaarde en het karakter, de gemakkelijkere paarden worden meestal beter verkocht en blijven vaak ook langer op dezelfde plaats. Dieren met gezondheidsproblemen of erg moeilijke karakters zijn vaak minder goed af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:21

Ik zou inderdaad kijken voor welke paarden je het best een andere plek kan vinden. Zijn dat er meerderen, dan zou ik naar je eigen wensen kijken. Wat wil je qua rijden/verzorging/etc? Welk paard past qua karakter het meest bij je? Welk paard past het beste bij jou doelen, bij waar jij gelukkig van wordt? De gezondheidsklachten die je hebt kunnen ook een rol spelen, bijvoorbeeld door een paard te kiezen dat met 3x in de week aandacht en verder de wei op gelukkig is, tov eentje die er wat stuiterig van wordt.

Sterkte met je beslissing, het zal hoe dan ook moeilijk zijn.

Noemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 17:16

Ze zijn allemaal goed bemiddelaar denk ik, en eigenlijk zijn ze ook allemaal geschikt voor mijn doel. Dat maakt het voor mij extra moeilijk. Allemaal een rustig en koelbloedig karakter, wel is de één wat verder in opleiding dan de ander. Maar het is wel een hele goede om nog eens voor mijzelf te bepalen aan wie ik zelf denk het meeste te hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:49

Of gewoon allemaal te koop zetten en kijken welke er het langst blijft staan en je uit de verkoop kan of moet halen.
Ik heb er ook 1 uit de verkoop gehaald toen iemand interesse had aan wie ik haar niet wou verkopen.
(Verkeerde instructrice die mijn makkelijke paard de vernieling in zou rijden)
Was er toen helemaal klaar mee.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:59

Als ik mijn naar mijn huidige paarden bestand kijk dan zouden 4 van mijn 5 paarden makkelijk en goed verkoopbaar zijn.

1 zou ik niet kunnen verkopen ivm leeftijd (27) en cushing.

Dan heb ik 3 jonge paarden die allen top in de hand zijn, daar zou ik makkelijk een huisje voor kunnen vinden.

Maar dan heb ik mijn Tinker, een paard waarbij ik zo vaak de vraag heb gehad of ik hem niet zou verkopen omdat men hem zo gaaf vind. Ik heb hem al zo lang en zoveel met dat paard meegemaakt, ik zou mijn gehele paarden bestand opgeven om hem te kunnen houden.

Maar soms moet je keuzes maken, in mijn geval zou ik het jonge "spul" eerst verkopen en kijken of ik mijn 2 eerste paarden zou kunnen aanhouden ivm ouderdom en omdat de ander echt mijn persoonlijke maatje is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:07

Ik momenteel, heb een 3 jarige welsh A staan die ik zelf gefokt heb.
Helaas kan ze niet goed tegen de suikers in het gras en zou het beter zijn als ze verkocht word naar iemand die lekker met haar aan het werk gaat en waar ze gewoon als sportpony gehouden word.

Ikzelf heb daar helaas de mogelijkheid niet voor,wij hebben een melkveehouderij en alle grasland wat we hebben is bemest.

Maar ik vind haar toch weer zoooo leuk,ondanks dat ze echt een merrie is met karakter.
Heb haar 3 jaar gehouden om straks haar moeder op te volgen als fokmerrie maar dat is helaas niet mogelijk nu.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:40

Noemer schreef:
xBostonx bedankt voor je reactie. Dat is op zich een goed uitgangspunt, kijken wie de grootste kans maakt om goed terecht te komen. Maar dat hebben ze bij mij op zich allemaal wel, behalve de hele oude, die wordt dit jaar 31, dus die hou ik sowieso. De anderen zijn allemaal jong en mooi en liggen denk ik allemaal wel goed in de markt.
Wat deed het gevoelsmatig met je toen je ze verkocht? Ik vond het hele proces van verkopen al rampzalig.

Gevoelsmatig vond ik het ontzettend moeilijk maar omdat mijn 2 pony's op een goede plek terecht kwamen, samen bleven, bij kindjes en ik ze mag bezoeken wanneer ik het zou willen kon ik er wel vrede mee hebben. Ze staan daar nu bijna 2 jaar en zijn nog steeds super op hun plek.