bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15171
Geregistreerd: 25-07-15

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:57

Tegenwoordig worden paarden en ook ponies wel vaak sportgefokt. Dan zit er veel bloed in. Die worden dan moeilijk voor een gewone ruiter.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:02

Mijn Groninger is ook zo'n dappere alleskunner. Vind soms dingen wel spannend maar gaat er altijd langs. Vriend leert zelf of haar rijden en doet ze ook echt heel geduldig en braaf. ♥️
Relaxed en lief in de omgang.
Mijn pony schrikt van elk zuchtje wind of eigenlijk van alles dus dit paard is echt een verademing haha.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:11

Tja ik heb er eentje te koop, maar die krijg ik dan weer niet verkocht omdat hij 4 jaar terug een pees heeft gehad.
Nu meerdere geïnteresseerden gehad van gemiddelde ruiter tot de echte beginner en iedereen kan er zo mee weg rijden naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:17

Mijn half Gelderse merrie ook :)

Kan elke beginneling zo op, ook kindjes, terwijl ze bijna 1m70 is.

Springt super rustig en is een genot op buitenrit.

Als dressuurpaard vind ik haar dan weer wat minder geschikt (beetje log), maar ze doet wel braaf wat je vraagt.

Super sterke benen, sterke rug, goede gezondheid.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:19

@kyrkelover,net even je advertentie bekeken,maar het is een hengst.
Los van de pees is dat volgens mij de grootste 'neen' voor veel mensen.
Hoe braaf ook,het blijft een hengst en daar moet je gewoon wat voorzichtiger mee zijn,en op heel veel stallen niet welkom.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:21

Ja hoor Gelderse Paarden :)

Afbeelding

Mijn man die op latere leeftijd is gaan rijden en kan gewoon lekker met haar het bos is.

Maar het is geen lome trapzak. Lekker voorwaarts en je kan er alles mee.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:23

Ik heb er 1, wat zeg ik, zelfs 2 :-) Een fjordenmerrie en een shetmerrie.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:24

Ik heb er zo een staan :)! Heb hem gekocht als 3,5 jarige en hij heeft nooit een pas verkeerd gedaan en is altijd nuchter en meewerkend. Kan ook zo mee naar vreemdterrein, geen probleem. Een echte koele kikker die wel heel graag voor je wilt werken, absoluut geen ‘trapzak’. Henny is een Gelderse ruin en zijn afstamming is WV Saron x Goudsmid x Heemraad.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:26

Mijn Gelderse ruin is zo, op jonge leeftijd kan ik er alles mee.
Maand niet rijden, opstappen en doei.
Echter heeft hij als net-geen-baby-meer iets meegemaakt met tractors waardoor hij angst heeft daarvoor en voor groot verkeerd
Word aan gewerkt maar ik neem hem dat niet kwalijk en dat is niet zijn karakter.
Voor de rest heeft mijn verzorgster van mijn shetten haar eerste ‘les’ op hem gereden en ook direct los.
Van alles kan er dus op, hij heeft wel karakter en haalt ook rare dingen uit en als ie je niet moet is het klaar :')
Je moet ook overwicht durven tonen.
Maar ondanks ik de gekste dingen meemaak met hem is hij echt goud waard en heel eerlijk in zijn doen en laten.
Niet dat hij nooit niks ‘fout’ doet hoor :)

Mijn shetmerrie is ook zo. Haar zoons zijn echte draken {:)-:(

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:27

Ja ik heb er ook zo 1 op stal staan. Toen ze een stuk jonger was ( is nu 28), was ze best pittig. Maar goud eerlijk. Bokken, steigeren, in rengalop er van door gaan, kwam allemaal niet in haar woordenboek voor. Iedereen kon erop stappen maar of ze voor je wilde werken was punt 2. Zette je er een klein kind op, geen pas verkeerd en reuze braaf. Buiten en met springen zeker geen dooie dul, maar een heerlijk te rijden paard. Uiteraard een ouderwetse degelijke afstamming ( duh, dat kan niet anders met die leeftijd) Wolfgang X Pion. * even afkloppen* zelden ziek zwak kreupel of wat dan ook. Na al die jaren mogen we nog steeds onze handjes dicht knijpen met zo'n fijn paard.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 13:28

Elisa2 schreef:
Ik heb ook een super brave Sandreo gehad, paard had een instelling van: zeg maar wat ik moet doen en ik doe het. Niet kwalijknemend, wel heet maar niet op een vervelende manier. Niet snel onder de indruk of in paniek. Loopt nu bijna Z1 met zijn huidige amazone van 70 jaar...
Iedereen kon er in principe mee weg rijden, hij bleef gewoon altijd zijn best doen. (ook beginners)

Dus ja, ze zijn er..bepaalde foklijnen geven ook bravere paarden bij de warmbloeden en sowieso is ieder individu verschillend. Maar ook zijn ze zeer gewild en goud waard dus worden ze denk ik ook minder snel verkocht.


Sandreo is van Samber toch? Ik vind Samber afstammelingen fantastisch!!!! Precies wat jij zegt. Misschien zit ik er helemaal naast met sandreo en Samber haha

Laylah2002

Berichten: 1238
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:29

Afbeelding
1
jazeker de mijne daarom wil ik ook zo graag een veulen van haar die word in april als het goed is geboren!

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:38

Ik heb een goedzak.
Een ouderwetse haflinger van 22, kan er alles mee..
Voor ik haar kocht was ze therapie pony voor kinderen met een beperking.

Dochterlief is ook een ouderwets gefokte haflinger... ook een echte goedzak maar die is nu aan het kleutere. :')

Afbeelding

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:42

Ja ik heb er 1! Super lieve merrie van 14 jaar. Kan mijn dochtertje van 6 zo door de bak mee stappen. En ze heeft nog niet eens merrie streken.

Suus_Django
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:46

Ja ze bestaan zeker nog wel!
Neem nou mijn vorige verzorgpony,een D-pony van 21 jaar oud. Had Z-dressuur gelopen, en je sprong er zo een meter mee. Zoooo braaf!! Mn zusje van 5 kon er zo mee wegrijden. Helaas is ze nu verkocht. Ze was gelijk weg!

Ik rijd nu een andere pony bij. Ook heel braaf, daar rijdt mn zusje ook zo mee weg alleen ze heeft gewoon veel power met name in galop en met springen maar wel heel braaf! Alleen met hengstigheid heel eigenwijs...

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:50

Ik heb er één staan, en ben daar ook erg blij mee!
Een Nrps ruin (68% Arabisch bloed) van Saporos OX x Shaquille W, 13 jaar en 1.56 hoog. Ik doe van alles met hem zoals dressuur, springen, grondwerk, buitenritten, WE, neckrope rijden, vd en lekker knuffelen. Hij is één van de vriendelijkste paarden die ik ken, en zou nooit echt gek doen. Er hebben ook al meerdere mensen zonder ervaring op gereden en mijn broertje van 8 rijdt er ook zo mee weg.

Toen ik vroeger een paard wilde zou ik hem niet hebben uitgekozen. Ik heb hem overgekocht nadat hij eerst mijn verzorgpony was en heb er nooit spijt van gehad. Dus ze bestaan zeker, maar die komen waarschijnlijk niet te koop te staan :P


Afbeelding

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:51

Ja hoor, die bestaan zeker. Ik heb er ook eentje! (De vos in mijn profiel)

Merrie is inmiddels 20. Maar ook 7 jaar geleden toen ik haar ging rijden was ze braaf. Wel voorwaarts en actief maar heerlijk braaf. Kan er alles mee. Zelfs met een neckropje naar het bos <3

Ik denk dat als je zo’n paard zoekt je echt moet kijken in wat oudere bloedlijntjes.. groot deel van de kwpners van tegenwoordig zijn niet zo zen meer. Mijn Special D merrie is ook echt het totale tegenover gestelde van mijn andere merrie :j

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:53

Hier ook 1, gaat overal mee naar toe. Bos, duinen, strand en gewoon langs de weg. Zelf had ik nog geen half jaar rij ervaring toen ik haar tegen kwam. Vanaf dag 1 super braaf. Voor mijn gevoel gelijk bitloos gaan rijden en ook dat ging eigenlijk van zelf.

Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:55

Ze zijn inderdaad zeldzaam geworden, zeker binnen de warmbloed(sport)paarden.

littleroosie

Berichten: 6064
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:56

Mijn bonte kwpn (paddox x samber) hengst heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Ik was zelf aardig het vertrouwen kwijt en kan met hem zo fijn en onbekommerd rondrijden! Dit is ook één van de pluspunten die hij doorgeeft aan z'n nakomelingen. Nergens bang voor op een fijne manier, niet brutaal. Het is echt een heerlijk dier :)

Afbeelding

Ik denk dat dat brave trouwens bij Samber vandaan komt. Ik heb ook nog een bonte merrie en die is ook zo heerlijk nuchter (is eventueel te koop voor de juiste ruiter).

Afbeelding

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:07

Ja die bestaan en hoewel karakter op zich belangrijk is als basis worden brave paarden zo gemaakt.
Bloederig is op zich het probleem niet, ook bloederige paarden kunnen kipmak zijn maar om ze zo te krijgen is niet voor elke ruiter weggelegd.

Ik heb een Engelse volbloed, veel bloederiger krijg je ze niet. En ik ga daar alleen mee op wandel sinds ze 3 is.
Ze is vlot, wil alles gezien hebben en wil best ook eens schrikken en huppeltje op de plaats doen maar ze zal nooit op hol slaan, omdraaien of compleet oncontroleerbaar worden.
In theorie kan het wel maar als je weet hoe de spanning te laten afvloeien gaat ze overal op onder over of door.
Maar dat afvloeien gebeurt dus niet als je zelf ook spanning opbouwt en strak been en hand eraan houdt.
Heb het zelf ook moeten leren maar bij haar geldt 1 principe: loslaten.
Ze heeft wel een periode gehad waarin het even moeilijker was en we mekaar niet begrepen. Heb toen even aan mezelf moeten werken en het is helemaal goed gekomen. Een onzekere ruiter had echter ongelukken gehad. Want blind rennen zonder nadenken deed ze toen daadwerkelijk wel. En dan loslaten (druk er af) terwijl je hele lijf roept de noodrem erop te trekken, daar moet je wel even een knop voor omzetten :P .

Ben het er ook mee eens dat ruiters ook gewoon minder moeten miepen en gewoon rijden. Vooruit is Vooruit, wat gehuppel en gesnurk is het probleem niet, maar geen capriolen toestaan.

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:08

Hier een makke fries met een nuchtere eigenaar :+

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:29

Ik was laatst op het trainers seminar. En HP en Edward Gal, die toch zitten als een huis. Gaven toe dat ze Ricardio op de frisse en stoute beesten zetten voor ze zelf gingen.

En veel van deze paarden zijn de papa's van onze nieuwe generatie 'recreatie' paarden. Want de meeste fokkers doelen toch op een nieuwe topper in de sport. Recreatie verkoopt niet, want ook de koper heeft een droom. En slechts het lef of rijkunst voor de basis.

Tel daarbij op dat we niet meer zo veelzijdig en doortastend worden opgeleid als paardenliefhebbers.

Het werkt elkaar allemaal een beetje in de hand. De ambitie, de fokkerij, de skills van de gemiddelde ruiter, de opleiding van ruiters en paarden.

Genoeg leuke, fijn brave paarden nog hoor. Maar iets meer aandacht voor veelzijdig en nuchter zou van alle kanten best mogen!

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:30

Hier nog eentje: mijn 11 jarige sporthaflinger. Gekocht als hengstenveulen en zelf opgeleerd.
Eerlijk dier, goed vooruit en kan er alles mee. Mijn once in a lifetime paardje..
Hij heeft uitgeprobeerd en dat probeert hij af en toe nog door nieuwe streken uit te vinden, maar och ik heb graag wat karakter en slimmigheid.

Het is een paard dat serieus met je voeten kan spelen als je hem laat doen, maar de sleutel ligt hem in het consequent zijn en dan doen ze alles voor je.

Deze gaat trouwens nooit meer weg, hij heeft me zoveel geleerd en we zijn 2 handen op 1 buik!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:35

Hafje81 schreef:
Hier nog eentje: mijn 11 jarige sporthaflinger.


Waarom is hij geen recreatie haflinger? Of gewoon 'Haflinger'?