bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:12

Groningers!! zie mijn profiel.

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:16

Bij de rijpaarden is het lastig,er zo een te vinden. Ik heb een freiberger met n rijpaarden uiterlijk in E pony formaat. Geniaal! Nuchter, braaf en werkwillig plus fanatiek. Nergens bang voor ,en ze vindt het overal gezellig. Zou niet meer anders willen.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:18

DreamGuide schreef:
Isabel_k schreef:
Ik denk dat mensen vroeger minder poespas hadden ;-) Gewoon rijden hup. Daar is ook niet alles voor te zeggen, maar daar krijg je wel lekker ongecompliceerde paarden van.


Dit dus :o
In mijn omgeving zitten ook plenty meiden te miepen van 'oh hij is zo sensibel en niet geschikt voor onervaren ruiters' 'oh ik kan echt niet veilig met hem naar buiten'.
Heel eerlijk, denk ik dat de ruiters vaak zelf gewoon bang zijn of het paard niet aankunnen, en dat proberen goed te praten door te zeggen dat hun paard zo gevoelig en sensibel is.

Ik zou mijn paard ook als braaf beschouwen. Ik doe alles met haar, ga ook gewoon in mijn eentje op winderige dagen naar buiten. Ze is ook nog eens hartstikke stevig gebouwd, nog nooit blessures of ziektes gehad. Heel fijn, zo'n ouderwets type :Y)

Helemaal mee een!!
Ik kreeg les met de instelling, niet miepen maar rijden. Stout/kijkerig paard oid hup aan het werk zetten heeft die geen tijd om kabouters te zoeken. Paard gaat rennen? Nou spoor hem aan, lopen zal die, laat hem maar “rennen” en wilt hij stoppen, neee nu moet hij even door!

En hoor vaak zat, ja het waait zo hard. Ga niet rijden hoor, dan is mijn paard zo druk :')
Ik denk dan, heerlijk aan de bak er mee! Lekker toch een looplustig dier.

Overigens denk ik ook dat 90% van de sensibele paarden die aan geboden worden, niet zo zeer sensibel zijn. Maarja als je een paard als topbraaf aanbiedt dan komen er heel veel beginners op je advertentie af en daar zit die 90% (verkopene partij) vaak niet op te wachten.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:21

Bij de rijpaarden is het lastig een braaf gereden dier te vinden, dat wil niet zeggen dat de paarden niet braaf zijn.

In Zwitserland wordt veel geld betaald voor brave talenten die op basis niveau voorin kunnen lopen.
Deze komen echt allemaal uit zeer professionele handen, zijn vervolgens top na te rijden en meestal blijven de trainers ze nog 1-2x per week bijrijden voor het onderhoudt. Dat zijn keurig chic gefokte springpaarden uit moderne lijnen die met hun onervaren ruiter zelf precies weten waar de volgende sprong staat, niet uitbreken en hun wisseltje springen ongeacht of de hulp klopt.

har166

Berichten: 2043
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:22

Ach ja t zit em ook vooral in de ruiter. Mijn merrie staat te koop en ook ook in haar advertentie staat dat ze niet geschikt is voor onzekere en beginnende ruiters. Ze kan soms wat onzeker zijn en de ' ouderwetse huppetee niet zeuren ruiter ' die rijdt haar daar zo doorheen en dan is er niks aan de hand maar ik had een bijrijder die het spannend vond als de pony wat weifelend begon te lopen en daardoor dacht de pony weer dat het inderdaad heel eng was in dat hoekje _O- geen goeie match dus.

Anoniem

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:28

Ik zou "niet voor beginner" er in een verkoopadvertentie ook altijd bij zetten, al is mijn paardje precies zo'n lief en makkelijk dier als jij in je OP beschrijft.
Ik zie zoveel mensen bij hun eerste paard fouten maken (niet weten wanneer je de zadelmaker nodig hebt, niet adequaat ingrijpen bij ziekte, eerst door een ruk-en-pluk fase heen gaan voor je leert om zacht te rijden, een bokje afdoen als 'stout' ipv als 'er is iets aan de hand' etc) dat ik mijn paardje daar zo goed mogelijk tegen zou willen beschermen door een ervaren nieuw baasje te zoeken.


Je weet het nooit en verkocht is verkocht, daar ben ik me van bewust maar toch zou ik liever aan een ervarener iemand verkopen, mocht dat ooit aan de hand zijn.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:35

Ik vraag me dan alleen altijd af, wat is een echte beginner?

Ik haak daar altijd meteen op af. Maar misschien ben ik wel niet degene die jij een echte beginner vindt.

Ik denk trouwens dat er ook wel meer van dit soort paarden te vinden zijn in rassen zoals een fjord, fries, groninger, etc.

Melvern
Berichten: 4415
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:38

Ik heb er een super brave bomproof pony. Zadelmak geboren en ook verkeersmak. Eerste keer het drop in, langs de grote weg en super braaf. Met 2 maand zadelmak mee op (stamboek )wedstrijd en keek nergens naar. Ben zo onwijs blij met deze pony. Kan me geen betere pony wensen. Past zich aan de ruiter aan, mijn moeder rijd haar, kinderen rijden haar en ik rijd haar in de sport. Ze leert super snel. In 2 maand de B uitgereden met altijd winst en altijd bij de top 3.

Ook nog eens een super stamboom, stermerrie en een super lieve en goede fokmerrie. Beide veulens ook eerste premie en geweldig karakter.

Gouden pony, waar iedereen op kan rijden, met of zonder ervaring.
Afbeelding

Mijn paard is ook super braaf maar spiegelt de ruiter. Ik ben op haar angstig en daarom is ze lastig. Iemand die op stapt en echt meteen zonder drammen gaat rijden heeft geen problemen met haar. Als ik meteen aan de slag ga en rustig ben dan kan ik alles met haar, maar als ik onzeker ben dan schrikt ze van alles en is ze soms wel moeilijk. Een ruiter zonder angst kan alles met haar.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 28-01-19 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:42

Ik vind vooral dat de ruiters moeilijker zijn geworden :o paarden moeten allemaal doodbraaf, bomproof en geschikt voor beginners zijn. Als het paard dan een verkeerde scheet laat, zijn ze meteen bang of onzeker. Ik ken zat brave paarden die niet zullen bokken of steigeren. Maar bv wel eens kunnen schrikken of spoken zien. En veel mensen haken dan af terwijl het een levend dier blijft, die kunnen wel eens schrikken toch.

Mijne is een gouden paard, leer er beginners op rijden maar ook hij is wel eens fris en schrikkerig. Blijft een dier he.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:43

Sizzle schreef:
Het zou ook helpen als mensen die net manege af zijn niet gelijk gaan proberen om de fluisteraar uit te hangen en zelf hun dier gaan inrijden zonder hulp met ‚baanbrekende‘ technieken uit een boek om er vervolgens na 2 jaar nog niets mee re kunnen en het verwende slimme ding vervolgens de stempel: „trauma opgelopen als veulen“ meegeven.

Ik heb echt zo veel doodbrave dieren voorbij zien komen die hun baasje beleerd hebben ipv omgekeerd :+
Zouden die normale opvoeding gehad hebben dan waren het goede recreatiepaarden geweest.


:') :') Eigenlijk te erg maar ik zie dit ook vaker gebeuren. Niet alleen met manegeruiters, ook met mensen met eigen paarden die het eigen kunnen iets te hoog inschatten.

Ik heb wel zo'n brave! Kruising Gelder. Al vind hij best wat dingetjes spannend hoor maar met een zekere ruiter is er weinig aan de hand. Paarden zoals hij komen niet online te staan, de dierenarts/hoefsmid/stalhouder weet vaak al een geschikte kandidaat.
Ik zocht trouwens een hete driftkikker sensibele zeik merrie, dat is deze verre van maar het is ook wel heel fijn om gewoon altijd op te kunnen stappen ongeacht of het waait, ik moe ben, de buurman bomen aan het omhakken is etc.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:46

Dee_Es schreef:
Sizzle schreef:
Het zou ook helpen als mensen die net manege af zijn niet gelijk gaan proberen om de fluisteraar uit te hangen en zelf hun dier gaan inrijden zonder hulp met ‚baanbrekende‘ technieken uit een boek om er vervolgens na 2 jaar nog niets mee re kunnen en het verwende slimme ding vervolgens de stempel: „trauma opgelopen als veulen“ meegeven.

Ik heb echt zo veel doodbrave dieren voorbij zien komen die hun baasje beleerd hebben ipv omgekeerd :+
Zouden die normale opvoeding gehad hebben dan waren het goede recreatiepaarden geweest.


:') :') Eigenlijk te erg maar ik zie dit ook vaker gebeuren. Niet alleen met manegeruiters, ook met mensen met eigen paarden die het eigen kunnen iets te hoog inschatten.


Eens! En mensen die hun paarden met een neckrope rijden. Op een gegeven moment denkt dat paard "Yeah! Houdoe en de ballen." en dan opeens is hij 'traumatisch' of iets anders die die geest.

Toch jammer.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:47

Wij hebben er eentje. Pony is zijn gewicht in goud waard.

Op 4 jarige leeftijd gekocht, nog nooit gebokt of gesteigerd. Het is een merrie maar heeft absoluut geen merriegedrag. Het is een kruising, ouders zijn onbekend maar voor ons was dat niet belangrijk.

We zijn recreatie mensen en onze liefde voor de dieren en hun welzijn is ons veel waard. Rijden staat dan vaak ook op de laatste plaats. Staat ze een paar maanden stil, kan je er zo weer op en heerlijke bosritten maken.
Je kan haar overal aaien, aanraken, borstelen, ze zal nooit haar oren plat leggen.

Maar dit alles lukt alleen als je zelf een goede ruiter bent.
Je benen stil houdt en je handen stil houdt.
Doe je dat niet, dan wordt ze onzeker.

Dus veel ligt aan de ruiter ook wel denk ik.


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:21

Ze zijn er... de meeste hebben alleen niet de verpakking '1,70m warmbloed'.

Méér dan genoeg geldersen, groningers, haflingers, tinkers, fjorden, quarters, appaloosa freibergers, frederiksborgers etc etc etc die best wel stoer zijn en overal mee naartoe gaan...

Overigens vind ik 'niet voor beginners' zo'n dooddoener: ik heb liever een kind van 4 op mijn paard dan een zogenaamde 'bevestigde ruiter die haar er wel even doorheen rijdt'. Hoe minder mieperig je erop zit, hoe braver ze is. Mijn schoonzusje reed er zo mee weg: opstappen, been geven, wegstappen, been eraf. Lopen. Geen gezeik, geen gepluk. Endurance ruiter. I-de-aal, mensen die zo rijden :) Krijg je meestal de braafste paarden van.

Ik ben door issues in mijn eigen lijf niet zo stoer meer - in de bak wel hoor, we springen, dressuren, doen wat trail/ trec/ WE oefeningen/obstakels, maar buiten ben ik niet stoer. Mijn lijf is kapot op een aantal vlakken. Ik ben dan ook zélf het probleem voor mijn paard buiten het erf en heb daar begeleiding voor. Komt goed, maar het probleem ligt dus zéker NIET bij mijn eigenlijk hele stoere bok!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:23

Mijn paard :+
5 jaar, ik kan er alles mee doen. Denkt mee en helpt me ook. Je kunt krijsende kleuters aan haar hangen en wss zou ze even omkijken en tukje doen _O-
Oh ja en ze is 1m52 dus best klein

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:37

Wij hebben een doodbrave 4-jarige Apache x Negro. In de basis een dappere dodo maar natuurlijk vindt hij weleens iets spannend. Een grote watersproeier die van de zomer met veel herrie water tegen de bomen en de tractor staat te spuiten naast de buitenbak ofzo. Na twintig minuten zag hij de sproeier niet eens meer. En toen het ding twee dagen later naast de springbak stond, zijn we daar gaan rijden, mooie kans om de boel te bevestigen. Als hij echt iets eng vindt, hebben we het commando "touch". Dan steekt hij knorrend zijn dikke neus tegen het enge voorwerp aan (juryhokjes ofzo) en daarna kunnen we weer verder met ademhalen. Hier dus een nuchtere 1.70 (en een beetje) warmbloed, die je met een beetje moeite ook sensibel en heet kan krijgen. Maar met net zo weinig moeite helemaal niet.

Allround kan ik hem trouwens niet noemen, van springen snapt hij niks :) . Eén hindernisje van een centimeter of 50 lukt nog net, maar daar hebben we hem dan ook niet voor gekocht!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:38

Harley, mijn vorige pony was zo ene. Alleen geen paard maar D pony van 1m42

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:39

Ik heb er twee: een Amerikaanse Appie, niet erg overbouwd, kan eigenlijk alles wel en is echt bomproof
En dan nog mijn 5 jarige, zadelmak geboren, Quarter horse, ook geen hele typische Quarter bouw, bijna niet overbouwd, niet zo'n abnormaal dikke kont etc. Ik denk dat hij het in de dressuur ook nog best heel leuk zou doen :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:41

eventueel schreef:
Als hij echt iets eng vindt, hebben we het commando "touch". Dan steekt hij knorrend zijn dikke neus tegen het enge voorwerp aan (juryhokjes ofzo) en daarna kunnen we weer verder met ademhalen.


Hier ook ja: alles wordt getouched om de lading eraf te halen.

Enige nadeel: de scooter van stalgenootje wás heel spannend. Tot ze die mocht touchen. Daarna met wandelen kwam er een scooter aan.... :+ Jep, dat dus ;) Scooterrijder keek best verschrikt even :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:45

Skippy01 schreef:
eventueel schreef:
Als hij echt iets eng vindt, hebben we het commando "touch". Dan steekt hij knorrend zijn dikke neus tegen het enge voorwerp aan (juryhokjes ofzo) en daarna kunnen we weer verder met ademhalen.


Hier ook ja: alles wordt getouched om de lading eraf te halen.

Enige nadeel: de scooter van stalgenootje wás heel spannend. Tot ze die mocht touchen. Daarna met wandelen kwam er een scooter aan.... :+ Jep, dat dus ;) Scooterrijder keek best verschrikt even :D

Dat is niet zo erg mijn paard heeft een s iemand van zn fiets geduwd... En dan echt met koeienogen kijken “huh hoe kom jij nou op de grond?” }:0 :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:45

Mijn bwp ruin kon je een oorlog in rijden :j Oerdegelijke, gezonde bouw, op een hoge schoft na. Harde grote hoeven, droge benen. At alles. Een heerlijk no-nonsense paard. Liep jachritten, dressuur, eventings. Paar keer ook de Bloedprocessie en Heilige Boom stoet in Brugge meegelopen onder begeleiding van kamelen, trommels, muziekanten etc etc. Heeft dikwijls ook lesjes gelopen met jonge kinderen met een beperking.

Dit betekende niet dat het een dooie was, maar gewoon niet snel onder de indruk en gewent aan heel veel verschillende dingen :j

Oud frans en duits bloed, uit een Grand Veneur zoon en een merrie met Pik Koenig en Zwier afstamming.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:49

Als die van mij iets spannend vind moet hij het inderdaad ook aanraken van mij. Inmiddels doet hij dat zelf. Gisteren ging ik met hem buiten wandelen en stond er voor de deur van stal een enorme machine. Zeker 10 meter hoog, want hij moest vorige week populieren knippen.

Opeens was mijn leadrope wel heel lang geworden en stond meneer eigenwijs te schrapen tegen de machine aan. Godzijdank had hij het niet beschermde knoppenpaneel nog niet gezien :+

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:52

O, ik heb er ook eentje op stal, maar pas op hoor, het is wel een KWPN Uphill x Gribaldi van 6 :+
Ontzettend lieve merrie, die nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Met windkracht 8 buiten kan ik zo mijn zusjes erop weg zetten, omdat ik weet dat ze niks fout zal doen

Eerlijk? Een braaf paard is een stukje karakter en nog veel meer opvoeding :=

Wij kochten dit geval destijds tegelijkertijd met een ander paard, op het oog was deze een beetje driftig en die andere de rustzelve... nou daar ben ik wel van teruggekomen, maar nu zijn we 3 jaar verder en begint dat andere paard ook steeds betrouwbaarder te worden... Al kan je met dat paard echt geen sneeuwballengevecht doen ~~}>

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:52

Ik heb er een uit je beschrijving. Wel een fjord maar echt super braaf en een alles kunnen. Springen vindt hij echt fantastisch, met dressuur doet hij aardig mee en buiten rijden is heerlijk met hem.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:53

Ik heb ook een super brave Sandreo gehad, paard had een instelling van: zeg maar wat ik moet doen en ik doe het. Niet kwalijknemend, wel heet maar niet op een vervelende manier. Niet snel onder de indruk of in paniek. Loopt nu bijna Z1 met zijn huidige amazone van 70 jaar...
Iedereen kon er in principe mee weg rijden, hij bleef gewoon altijd zijn best doen. (ook beginners)

Dus ja, ze zijn er..bepaalde foklijnen geven ook bravere paarden bij de warmbloeden en sowieso is ieder individu verschillend. Maar ook zijn ze zeer gewild en goud waard dus worden ze denk ik ook minder snel verkocht.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:55

Wyb_ster schreef:
O, ik heb er ook eentje op stal, maar pas op hoor, het is wel een KWPN Uphill x Gribaldi van 6 :+
Ontzettend lieve merrie, die nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Met windkracht 8 buiten kan ik zo mijn zusjes erop weg zetten, omdat ik weet dat ze niks fout zal doen

Eerlijk? Een braaf paard is een stukje karakter en nog veel meer opvoeding :=


Ben ik het niet helemaal mee eens, opvoeding speelt een grote rol idd maar ik heb meerdere paarden gehad/ meegemaakt en sommige ondanks de opvoeding en ervaring bleven lastiger. Karakter is ook heel bepalend.