Dilemma: stoppen met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottexz

Dilemma: stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:49

Hoi Bokkers,

Ik zit de laatste tijd heel erg met het dilemma of ik wil stoppen met de paarden. Ik vind het ontzettend moeilijk en het lukt me maar niet om de knoop door te hakken. Hopelijk heeft een van jullie ongeveer hetzelfde mee gemaakt of hebben jullie advies.

Ik rij al ruim 10 jaar paard, ik ben begonnen op de manege. Op mijn 16e kwam mijn grootste droom uit: ik mocht eindelijk een paard. Dit werd een drie jarige Friese ruin. Met hem kon ik alles doen, we gingen veel op buitenrit, dressuur, springen, crossen, met de trailer weg enz. Hij heeft een aantal jaar in vol pension op de manege gestaan, hierna hebben we hem verhuisd omdat het mogelijk werd om onze paarden aan huis te hebben. Nadat hij ruim een jaar aan huis heeft gestaan is hij door een zeer ernstige koliek aanval overleden. Het verlies van mijn maatje is het moeilijkste wat ik ooit mee heb gemaakt. Doordat ik in zo goot gat viel, was er redelijk snel (na twee maanden) een nieuw paard gekomen. Dit was weer een drie jarige Friese ruin. Deze heb ik op het moment 1,5 jaar. Op dit paard ben ik ook echt dol, maar merk dat alles wel wat moeilijker gaat omdat hij een veel gevoeliger temperament heeft. Zo kan ik bijvoorbeeld op het moment niet alleen het bos in, wat ik erg jammer vind omdat mij dit super veel ontspanning geeft. Ook heb ik nog een lieve shetlander die ik al 2,5 jaar heb.

Op stal bij ons staat mijn paard, mijn shetlander, het paard van mijn vader en twee pension paarden. Maar de huidige situatie is nu dat het contact met mijn vader zeer slecht is, er is ontzettend veel ruzie geweest wat nooit is uitgesproken, hierdoor ben ik ongeveer 1,5 jaar geleden het huis uit gegaan, omdat ik het constante geruzie niet meer aankon. Ik woon nu op 15 minuten van mijn paard af. Van mij wordt verwacht dat ik de paarden elke ochtend buiten zet en ik regel alles van de stalling. Ik zoek mensen als er een stal vrij is, ik koop het hooi, stro en alles in. Ik ben echt dol op mijn paard maar ik merk dat ik me er steeds meer toe moet zetten om naar mijn paard te gaan. Ik studeer aan de universiteit en woon nu samen met mijn vriend, die natuurlijk ook aandacht nodig heeft. Nu zit ik met het dilemma dat alles rondom de paarden mij op het moment erg veel stress oplevert. Ik voel constante druk en verantwoordelijkheid voor het draaiende houden van de stal. Ook begint het mij op te breken dat ik voor school altijd nog de paarden buiten moet zetten. Ook vind ik het vervelend om op het terrein van mijn vader te komen, ik voel me hier niet prettig. Als ik mijn paard en pony niet meer zou hebben weet ik zeker dat het contact allang verbroken geweest zou zijn, het lijkt me fijn om geen contact meer met mijn vader te hebben. Ik merk dat het me erg veel energie kost om alles voor de stal te regelen, mijn vader draagt amper bij. Ik regel ook bijna alle zaken voor zijn paard, denk aan de hoefsmid, zadelmaker, DA, inenten, ontwormen, dekens wisselen enz enz. Ook merk ik dat de paardenwereld mij steeds meer tegen gaat staan, het geroddel is heel naar en ik heb voor veel moeilijke situaties gestaan met het pension. Mijn vader daar en tegen wil alleen maar de lusten, en helpt mij daarom niet. Op sommige dagen kom ik twee a drie keer naar stal toe, waardoor ik het zwaar begin te vinden. Ook kost het hebben van mijn paard en shetlander mij natuurlijk veel geld, wat soms ook energie zuigt.
Aan de andere kant geniet ik ontzettend van het rijden en de verzorging van mijn paard en pony, het brengt mij veel plezier. Helaas niet meer de ontspanning die het mij vroeger altijd bracht. Ik ben erg bang dat als ik ze zou verkopen ik hier spijt van krijg, want mijn paard en pony ben ik dan voorgoed kwijt. Ik vind het zo lastige situatie, ik weet echt niet wat ik er mee aan moet. Ik kan het me niet meer voorstellen om een leven te hebben zonder paarden, ik sta al jaren elke ochtend om 0900 bij mijn paard.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zijn er mensen die voor een soortgelijke situatie hebben gestaan? Of mensen die definitief gestopt zijn met paarden? Hoe is dat bevallen? Hebben jullie ooit spijt gehad?

Azmay

Re: Dilemma: stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:51

Is het niet een optie om gewoon een andere plek te zoeken om ze te stallen?
Ergens klinkt het voor mij alsof het niet zo zeer jouw paarden zijn die je tegen staan maar het hele circus eromheen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:52

en is het geen optie van gewoon een leuke stal te zoeken in de buurt waar je woont en gewoon jij en je paard?los van al de rest?
(en bv maar eentje te houden?)

dan valt de druk van al het geregel en je vader errond weg en kan je zien of het beter gaat.

indien niet kan je nog altijd beslissen om te stoppen,maar nu denk ik dat vooral het totaalplaatje je opbreekt en niet zozeer je paard op zich.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:53

Vervelende situatie voor je zeg.
Zou het een optie zijn om je fries iig in pension ergens anders te zetten? Vervelend voor je pa en de pensionklanten en zijn paard, maar dan ben jij iig weg daar. SCheelt je veel tijd en stress en misschien als je de zorgen om de stal er niet bij hebt, dat je ook meer ontspanning en energie weer krijgt van alleen je eigen paard. Ik weet alleen niet hoe moeilijk die keus voor je te maken is. Dan hoef je niet direct alles weg te doen iig.

Succes ermee iig.!

Charlottexz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 21:00

Omdat ik geen vast in komen heb is het voor mij helaas niet mogelijk om ze te verplaatsen. Ik zit in het derde jaar van mijn studie en zou op zijn vroegst met 1.5 jaar pas kunnen gaan werken. Ook lukt het me helaas niet, om naast mijn studie, de paarden, het runnen van de stal en mijn huishouden, om te gaan werken. Daar heb ik helaas de tijd niet voor. het grootste gedeelte van mijn stufi gaat naar mijn paarden, maar is helaas niet genoeg om ze ergens anders te stallen. Vaak denk ik ook van: met 1,5 jaar heb je een baan en kan je ze verplaatsen, nog even volhouden. Maar merk dat het me wel zwaar valt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:01

en aan wie betalen de pensionklanten?

is het bv geen optie om de prijs te verlagen in ruil dat zij wat taken op zich nemen?

Charlottexz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 21:05

De pensionklanten betalen naar de stalrekening, die ik ook in beheer heb. Hier koop ik vervolgens weer het hooi, vlas, biks enz van. We maken er geen winst op, maar alle kosten voor de paarden worden wel betaald hiervan. De pensionklanten doen al veel bij ons op stal namelijk zelf uitmesten van de stal, vullen van de hooinetten en op twee dagen in de week zetten ze de paarden binnen en mesten ze de paddock uit. Zij doen ik verhouding met wat ze betalen dus al erg veel klusjes bij ons.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:07

Lastige situatie.

Ik zou er zoals je zelf al aangeeft mee stoppen. Straks begin je met een "echte" 1e baan en voordat je daarin eenmaal je draai hebt gevonden, ben je ook weer een paar jaar verder. Waarschijnlijk heb je er dan bijna helemaal geen tijd meer voor.

Je kunt de hobby altijd in de toekomst weer oppakken, toch? :) Dan zou ik ook een paard kopen wat beter bij je wensen past. Dan kun je er ook weer veel meer plezier uit halen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:35

Hm lastig, ik dacht in eerste instantie ook "snel weg daar", maar dat is niet zo makkelijk als het klinkt. In mijn ogen is het. Voor nu het belangrijkste om voor jezelf te kiezen. "Maar anderhalf jaar" klinkt misschien niet lang, maar daar kan je je makkelijk op verkijken. Voor jou mentale (en fysieke) gezondheid, lijkt het mij het beste om toch je paardjes weg te doen. Hoe moeilijk dat ook is. Ook met wat ik aflees van jouw verhaal, lijkt het alsof je paard niet helemaal bij jou past, dat kan je ook opbreken.

Stel je kiest hiervoor en je gaat toch de paarden heel erg missen, kan je ervoor kiezen om bv. bij een manege mee te helpen, of ergens op stal (met goede afspraken over wanneer, etc.)

In ieder geval succes TS, wat je beslissing ook gaat zijn het zal niet makkelijk zijn

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:39

Lastig joh... Zou het wat zijn om een verzorger of bijrijder te zoeken? Die dan ook klusjes doet en in ruil mag rijden (mits jij het oké vindt dat er anderen op je paard zitten uiteraard). Dan komen je financiën misschien ook wat ruimer aangezien je leasegeld zou kunnen vragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:52

Omdat je eigenlijk nog wel plezier in het rijden en verzorgen hebt zou het best zonde zijn om je paard te verkopen.

Probeer eens een plekje te vinden via bokt. Wellicht vind je zo een betaalbaar plekje en als je een bijrijder neemt.

Kun je wel een paar uurtjes in de week werken als je je stal niet meer hoeft te runnen.
En wat doet je vriend in het huishouden?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:07

Kun je ze niet op bv een hele goedkope stalling zetten waarbij je maar 1x pd alleen het hooi/ water moet doen. En dan na 1,5 jaar kijken of je weer ergens kan staan met wat “meer” luxe. (Een weitje bv)
Ik merk dat je de paarden erg leuk vind maar het gedoe erom heen niet. Dat heb ik ook gehad. Mijne staat nu 20/30 min verder weg. Staat lekker buiten, alles wordt gedaan en ik hoef maar 1 x te komen per dag en soms kan ik overslaan. Ik vind het veel leuker nu! En qua prijs maakte het geen verschil(zelfs goedkoper).
Vaak betaal je voor een Shetlander bijna niks. Dus ik zou gewoon even rond gaan kijken. Met je vriend overleggen of hij een financiële bijdrage wil doen zodat je weg kan en het rustiger krijgt.

Of idd een verzorger / bijrijder. Misschien zelfs een stalhulp? Dat je aan je pension klanten iets meer vraagt. Zodat je die stalhulp kan betalen :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:15

Charlottexz schreef:
Maar de huidige situatie is nu dat het contact met mijn vader zeer slecht is, er is ontzettend veel ruzie geweest wat nooit is uitgesproken, hierdoor ben ik ongeveer 1,5 jaar geleden het huis uit gegaan, omdat ik het constante geruzie niet meer aankon.

In mijn ogen is dit een belangrijke basis van je struggle, klopt dat? Heel vervelend lijkt me. Je geeft aan dat je zonder de paarden het contact al verbroken had..

Je hoeft de ruzie niet toe te lichten, maar in mijn ogen is het misschien toch een goed idee om in ieder geval weer in speaking terms te komen, eventueel met hulp van iemand.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:16

UK_eef schreef:
Lastige situatie.

Ik zou er zoals je zelf al aangeeft mee stoppen. Straks begin je met een "echte" 1e baan en voordat je daarin eenmaal je draai hebt gevonden, ben je ook weer een paar jaar verder. Waarschijnlijk heb je er dan bijna helemaal geen tijd meer voor.

Je kunt de hobby altijd in de toekomst weer oppakken, toch? :) Dan zou ik ook een paard kopen wat beter bij je wensen past. Dan kun je er ook weer veel meer plezier uit halen.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij TS zit qua studie, maar ik ben afgelopen jaar beginnen werken en ik heb net véél meer vrije tijd dan tijdens mijn studies. Ik hoef 's avonds niets meer en in het weekend ook niet, waardoor ik dit net het ideale moment vond om een paard te kopen. Uiteraard is alle zorg er rond wel vermoeiend en tijdrovend.

Ik begrijp uit je verhaal dat je paarden wegdoen iets is dat je echt niet wilt,
ik zou dan ook, in jouw plaats, een "gratis" bijrijder zoeken, die dan een deel van jouw dagelijkse
taken overneemt in ruil om met je paard te mogen rijden.
(Ik begrijp dat je financieel een break even draait met de stal, je verdient er niets aan, maar kost je ook niets)
Op die manier krijg je terug wat meer tijd voor jezelf buiten alle verzorging om en kan je het net iets makkelijker nog 1,5jaar uithouden, tot je de middelen hebt om van stal te veranderen.

Uiteraard moet je dan wel openstaan om iemand anders op jouw paard te laten rijden, kan me inbeelden dat dat ook geen makkelijke keuze is.

Succes met je situatie in ieder geval!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:23

swartbeessie schreef:
Charlottexz schreef:
Maar de huidige situatie is nu dat het contact met mijn vader zeer slecht is, er is ontzettend veel ruzie geweest wat nooit is uitgesproken, hierdoor ben ik ongeveer 1,5 jaar geleden het huis uit gegaan, omdat ik het constante geruzie niet meer aankon.

In mijn ogen is dit een belangrijke basis van je struggle, klopt dat? Heel vervelend lijkt me. Je geeft aan dat je zonder de paarden het contact al verbroken had..

Je hoeft de ruzie niet toe te lichten, maar in mijn ogen is het misschien toch een goed idee om in ieder geval weer in speaking terms te komen, eventueel met hulp van iemand.

Hier zou ik ook tijd in investeren. Wat zegt je vader als je aangeeft dat het eigenlijk te veel werk is naast je studie? Misschien kunnen jullie toch wat taken verdelen. Of wil iemand anders van jullie stal ook wel een paar taken op zich nemen?