[VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:23

Leuke foto's! Ik vraag me af of je dat niet eng vind, dat je als er zo achter zit, niet kan zien wat er van voor gebeurt.. :p

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:28

PerleB schreef:
Leuke foto's! Ik vraag me af of je dat niet eng vind, dat je als er zo achter zit, niet kan zien wat er van voor gebeurt.. :p


Nee ik ben het gewend om zo te zitten haha.. Je kant alleen niet zo goed dressuur rijden zo.. dus hem corrigeren als hij zo'n banaan wordt met drammen gaat moeilijk.. dat gaat met een 4-wieler wel..

Ik kan trouwens wel gewoon alles zien.. alleen de bochten naar rechts kan ik moeilijk door kijken :+ Verder kan ik langs het paard af kijken en dan kijk ik gewoon naar de berm aan beide kanten.. ik moet ver vooruit kijken want ik heb een grote blinde vlek natuurlijk haha.. ongeveer net zo groot als de billen van Licor :')

Ik heb nog een filmpje van het harddraven.. heb het op youtube gezet.. maar twijfelde of het wel bokt-proef was.. :+ het is namelijk wel een beetje 'don't try this at home' hahaha

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:38

Licor schreef:
PerleB schreef:
Leuke foto's! Ik vraag me af of je dat niet eng vind, dat je als er zo achter zit, niet kan zien wat er van voor gebeurt.. :p


Nee ik ben het gewend om zo te zitten haha.. Je kant alleen niet zo goed dressuur rijden zo.. dus hem corrigeren als hij zo'n banaan wordt met drammen gaat moeilijk.. dat gaat met een 4-wieler wel..

Ik kan trouwens wel gewoon alles zien.. alleen de bochten naar rechts kan ik moeilijk door kijken :+ Verder kan ik langs het paard af kijken en dan kijk ik gewoon naar de berm aan beide kanten.. ik moet ver vooruit kijken want ik heb een grote blinde vlek natuurlijk haha.. ongeveer net zo groot als de billen van Licor :')

Ik heb nog een filmpje van het harddraven.. heb het op youtube gezet.. maar twijfelde of het wel bokt-proef was.. :+ het is namelijk wel een beetje 'don't try this at home' hahaha


Linkje? :) ik ben dravers gewend haha

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:57


lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:22

Licor schreef:


Heerlijk! Dat koppie naar links is echt zo’n koers-dingetje. Wachten met het hoofd zo voordat ze gaan. Zou het knap vinden als je dat er uit krijgt!

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 19:23

liespower94 schreef:
Licor schreef:


Heerlijk! Dat koppie naar links is echt zo’n koers-dingetje. Wachten met het hoofd zo voordat ze gaan. Zou het knap vinden als je dat er uit krijgt!


Hij doet zijn hoofd zo scheef als hij hard wil maar het niet mag van mij.. ik noem dat dan gewoon drammen.. soms loopt hij dus de halve buitenrit scheef.. en dan kan hij dus ook niet meer draven.. dat zie je in t filmpje ook.. hij blijft dan eerst ook in tolt.. totdat hij merkt dat hij nu wel mag.. dan wordt hij recht en draaft hij goed weg..

Er zijn ook dagen dat ik buiten kan rijden en hij niet dramt.. dan loopt hij ook niet met zijn hoofd scheef.. ook niet als hij dan op een gegeven moment wel hard mag

Dus in dit geval heeft t denk ik niet direct meer te maken met t koersen.. hij kan ook gewoon normaal doen met zn hoofd recht.. maar in mijn ogen is het dus gewoon drammen..

Hij wil hard.. ik zeg nee.. en dan gaat hij idioot lopen doen (scheef lopen, tolten, enz) :+ dat is drammen..
Hij wil hard.. ik zeg nee.. en hij blijft braaf rustig draven.. dat is braaf :D

tones

Berichten: 5290
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:59

Heerlijk dat filmpje, hoe hij zn achterwerk laat zakken en zn achterbenen wegslingerd.
Ook bij Licor hoor ik t verschil van hoe hij zn hoeven neerzet, van plof plof plof naar pok pok pok. Mores doet dat ook, maar heb er nooit achter gezeten.

Fijn dat hij vroeger naar huis kan komen.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 08:39

Na lang gewacht te hebben, komt straks eindelijk mijn nieuwe zadel *\%/*

Zal vanavond even verslag doen incl foto's

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 12:59

Alweer even geleden dat ik wat gepost heb, maar ik heb in de tussentijd niet stil gezeten. Dus hier even een overzichtje..

23 februari
Vandaag met Pico vrij gesprongen. Hij vindt dat niet heel leuk om te doen, maar doet dat wel heel braaf.
Afbeelding

24 februari
Vandaag heb ik Licor voor de sulky gezet en zijn we verhuisd. Licor staat eindelijk aan huis nu! Zo fijn!
Isabel is samen met mij naar huis gereden. Kim had ons afgezet op stal, we hebben alle spullen ingeladen en daarna zijn we naar huis gereden met de sulky. Licor deed dit natuurlijk super braaf. Thuis had hij toch wat last van zijn spieren, we hebben natuurlijk t grootste gedeelte over de weg gereden en dat is hij niet gewend. Maar met wat magnesium was dat zo over gelukkig.
Nu nog kijken of het wil lukken om hem in de kudde te introduceren.
Afbeelding

27februari
Vandaag kwam mijn zadel!! *\o/* Wacht hier al sinds november ongeveer op dus keek er erg naar uit. Zadel netjes op Licor aangepast, die lag goed.. maar twijfel of ik niet toch liever een 19 inch heb ipv een 18. 18 inch past net, maar wanneer ik net een beetje uit balans ben, helpt dit zadel mij niet.. duwt me dan te veel naar voren zeg maar.. heb afgesproken dat ik het even ga proberen met dit zadel en mocht ik toch een 19 willen, dan konden ze de zadels gewoon omruilen.

Het viel me wel tegen om Licor weer te rijden haha.. zelfs na 20 minuutjes waren zowel ik als Licor dood op.. ik heb echt niet veel (rij)conditie meer.. dat moet echt weer terug komen.. en Licor heeft niet de meest makkelijke gangen.. dus ik werd alle kanten opgegooid in het zadel :+

Afbeelding

Afbeelding

Later Licor nog even bij de kudde gehad.. ging niet heel slecht.. maar gaat nog wel even duren voordat hij er echt tussen zal staan denk ik..

28 februari
Vandaag had Licor ineens een plek op zijn rug.. -O- leek op een drukplek.. dus ik meteen balen en dacht gelijk dat het van het zadel kwam.. maar naar beter onderzoek leek het meer op een tandafdruk.. heb er maar wat arnica opgedaan en hoop dat t snel beter is.. nu kan ik alsnog niet rijden :+
Verder heb ik hem lekker aan de hand gewerkt om zijn spieren na t rijden gisteren toch wat los te werken.. hij gaat steeds beter!

2 maart
Licors rug is weer beter! Hij reageert niet meer gevoelig als ik op de plek duw dus dat is top! Kan ik hem ook weer gaan rijden en mijn zadel verder uittesten. Vandaag heb ik hem nog even laten staan qua rijden, maar heb ik wel een lekker rondje met de menwagen gereden.. zo fijn om zo'n veelzijdig paard te hebben.

Ik heb voor volgende week vrijdag een les bij een manege gepland. Misschien een beetje raar om op een manege te rijden als je zelf een eigen paard hebt. Maar ik wil graag weer in goede rijconditie komen en ik denk dat het daarbij helpt om op verschillende paarden te rijden, en dat t ook helpt om op paarden te rijden met iets makkelijker uit te zitten gangen als Licor. Als ik beter in balans kan blijven en meet conditie heb, helpt dat Licor natuurlijk ook weer.

3 maart
Vandaag dan toch weer even 20 minuutjes op Licor gereden.. het ging al een stuk beter dan woensdag! Je balans en conditie terug op peil krijgen gaat toch best snel merk ik.. Licor begon heel lekker.. maar na 20 minuutjes merk je dat hij schever gaat worden.. dan is het voor hem ook gewoon op.. we gaan dit gewoon lekker uitbouwen de komende tijd.. maar wat is het fijn om gewoon weer lekker je eigen paard te rijden *\o/*

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:49

Zo weer vanalles meegemaakt hier.. valt nog niet mee om hier structureel te blijven posten.. vaak komt het er niet van :+

Ik heb mijn nieuwe 18 inch zadel toch geruild voor een 19 inch.. wat een groot verschil! 19 inch is voor mij zoveel fijner.. nooit geweten dat een zadel zo lekker kon zitten.. doordat er nu meer ruimte is voor mijn bovenbeen is het ook makkelijker om in balans te blijven.. Goede keuze geweest dus!

De les op de manege was me minder goed bevallen.. het was alsof mijn paard een soort slag in het wiel had zitten.. niet erg prettig.. aan het eind van de les voelde ik die slag een stuk minder.. maar had ik ontzettende pijn in mijn rug.. dat werd hem dus niet :+

Inmiddels ben ik wel iedere maandag met Licor aan het lessen.. dit is wel erg leuk! De eerste les ging helaas niet door omdat ik een klapband kreeg en het qua tijd niet kon halen.. maar vorige week de eerste les meegereden en vandaag weer.. vorige week konden we maar kort draven en was Licor na 20 minuten ook echt kapot.. vandaag ging dat echt al een stuk beter! Draven doen we nog steeds met mate.. maar kon nu wel zeker 45 minuten lekker rijden en hij was aan het eind nog niet helemaal leeg dus dat was top..
Lekker aan de slag gegaan met zijgangen en het activeren van het achterbeen.. lastig vind Licor (en ik ook.. blijkbaar is het erg lastig om rechtop te blijven zitten met wijken voor het been :+ ) maar we gaan de goede kant op..

Een meisje op stal ben ik aan het helpen met haar paard beleren.. ik houd haar paard vast als zij erop gaat.. en zij gaat Licor ook een keer per week rijden.. ze is een stuk lichter dan ik.. dus dat is voor Licor wel fijn.. kan hij spieren kweken zonder dat hij meteen veel gewicht moet dragen..
En ik ga Aukje rijden zo af en toe.. dat is de percheron van andere mensen hier op stal.. zij zijn nog wat onervaren en vinden het fijn als Aukje soms wordt opgepakt door iemand met meer ervaring zodat zij ook meer vertrouwen in Aukje krijgen en Aukje ervaring op kan doen.. al is Aukje echt een goedzak!

Verder heb ik afgelopen weekend mijn eerste menles met Licor gehad. De instructeur komt hier geregeld over de vloer om les te geven.. ongeveer 2 keer per maand.. hij is Nederlands kampioen dubbelspan en ik was erg benieuwd naar hoe Licor het zou doen in de les.. de instructeur hield niet zo van dravers voor de kar omdat die zo heet konden worden.. ik zei dat Licor dat voor de vierwieler eigenlijk nooit deed.. tot vandaag dan in de les := Nu ik er wat meer aan ging rijden (normaal mag hij lekker lopen hoe hij zelf wil) en hem recht ging maken voor de koets vond hij dat moeilijk en werd hij toch wat stug en zeer voorwaarts _O- toen hij rechts de bocht om moest.. en Licor dit met contrastelling wou doen.. ik de zweep aan de binnenkant aanlegde om hem te laten buigen.. besloot hij toen hij de bocht uit kwam even te vertrekken.. zit je dan.. je handen vol met de teugels en zweep en een paard dat steeds harder gaat.. owja en de rem is stuk en de instructeur hield niet zo erg van hard gaan als ik _O- ik heb maar gevraagd of hij even de zweep over kon nemen.. toen kon ik de teugels korter pakken en stonden we ook zo stil.. later hebben we er natuurlijk hard om gelachen.. bij terugkomst zeiden de anderen al, het is wel de bedoeling dat hij nog terug komt om les te geven _O- _O-
Licor had het wel goed gedaan.. hij vind het erg lastig om recht te lopen.. maar goed.. dat is onder het zadel en in het grondwerk ook ons grootste punt.. maar hij deed wel erg goed zijn best!

Ook met Pico ben ik druk geweest de afgelopen tijd.. die heeft namelijk ontdekt dat je uit de wei kan ontsnappen en dat het gras bij de buren veel lekkerder is.. dus ik heb de hele week 3 shetland pony's moeten vangen.. dit weekend maar even een extra draadje gespannen en nu is het gelukkig weer klaar.. Als straf heeft een van de kinderen hier hem rondjes laten lopen in de rondpen ~~}>

Ook nog even wat grondwerk met hem gedaan.. hij zit een beetje vast in zijn schouders.. viel nog niet mee om deze los te krijgen.. iedere keer als ik dit probeerde vond hij het erg moeilijk worden.. en dan zijn je knieschijven ineens niet meer veilig.. voor je het weet staan er een paar tanden in _O-

Dit weekend was er bezoek en die zouden een rondje gaan wandelen in de buurt.. ze mochten van mij Pico wel meenemen.. dus die is er ook nog even uit geweest.. heeft hij gelijk wat beweging gehad.. en ik geloof niet dat Pico het erg vond om mee te gaan.. want ik begreep dat hij ongeveer van berm naar berm gelopen is :=