Dilemma , waar gaan starten?? NL versus BE

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mascha_king

Dilemma , waar gaan starten?? NL versus BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 10:34

Hallo iedereen,

Na bijna 2 jaar geen wedstrijden gereden te hebben, heb ik na mijn scheiding een nieuw paard en wil ik weer op wedstrijd gaan. Vroeger reed ik uiteraard KNHS in Nederland ook toen ik verhuisd ben naar België bleef ik in Nl starten. Nu ben ik nergens meer lid en moet ik de keuze maken of ik terug in NL of in België ga starten. Qwa km blijft het iets om het even, NL is iets verder maar gaat t jaar rond in BE is vaak dichterbij maar de VLP heeft alleen in de zomer " officiële " concoursen voor puntentelling. In NL mag ik " vrij" starten tot en met Z2 , in België mag dat ook maar zijn de proeven weer heel anders. Wie kan me nog wat voors en tegens geven??

Liefs Mascha

Laurievc

Re: Dilemma , waar gaan starten?? NL versus BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:38

Bekijk de kosten eens. In België de licentie en inschrijvingsgeld. In NL weet ik niet precies hoe dat zit. En kijk ook wat je daarvoor terugkrijgt als prijzengeld.

Ik spring en rijdt in beide landen. Ik zoek in NL de clubs waar ik geen Nederlandse licentie moet hebben om te mogen starten. Bv op Den Goubergh kan ik gewoon starten als Belg. :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:51

Ik heb in België (LRV) en in Nederlands (KHNS) gereden. Momenteel rijd ik alleen nog in België, maar ik ben van plan om ook weer in Nederland te rijden. Met VLP heb ik helaas geen ervaringen.

Voordelen aan de LRV vind ik dat het een stuk goedkoper is. Daarnaast zijn het echt grote concoursen en dat vind ik onwijs gezellig. De LRV-wedstrijden zijn in hun grootte echt uniek. Zo kun je op een dag meedoen met viertal of achttal, individuele dressuur en springen. Soms is er ook nog een menwedstrijd aanwezig.

Nadelen aan de LRV vind ik vooral het weinig aantal wedstrijden. In de zomer heb je een stuk of 7 grote concoursen, in de winter heb je als dressuurruiter enkel 3 dressuurdagen. Daarnaast zijn er wel een groter aantal springwedstrijden en crossen. Sommigen vinden bij LRV het een nadeel dat de bodems minder goed zijn. We rijden in de zomer op weilanden en geen mooie zandbak zoals in Nederland. Persoonlijk vind ik het allemaal wel meevallen. Ik start met mijn 22-jarige paard M2 en die heeft nergens last van. Tenslotte is het lastig om snel omhoog te komen in klassen. Er zijn al weinig wedstrijden en je winstpunten zijn afhankelijk van je plaats en niet je hoeveelheid punten. Bij een grote concurrentie kan het dus best zijn dat je geen winstpunten rijdt, ondanks een goede proef. Overigens werd er op Bokt vaak gezegd dat de LRV een lager niveau heeft in vergelijking met de KNHS. Daar merk ik zelf weinig verschil in.

KNHS heeft natuurlijk als voordeel dat de wedstrijden goed georganiseerd zijn. Je hebt een goede bodem, jury's die regelmatig op cursus gaan en je hoeft niet lang op de prijsuitreiking te wachten. Daarnaast kun je ieder weekend op wedstrijd. Nadelen vind ik dat het dus een stukje duurder is en het is minder gezellig doordat veel mensen hun proef rijden en daarna weer weg zijn. Maar dit kan natuurlijk ook een voordeel zijn, aangezien je niet je hele dag kwijt bent.

Ik vind zelf natuurlijk de combinatie het fijnste (maar dat is ook het duurste!). Ik heb de grote concoursen in de zomer in België en in tussentijd oefen ik verder op de kleinere wedstrijden in Nederland. :)

Seltje

Re: Dilemma , waar gaan starten?? NL versus BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:45

Hangt van je voorkeuren af... Ik verkies knhs voor de goede bodems en de 'duidelijke proeven en organisatie'. Knhs is 1 startpas en daarmee kan je alles.
Ik België heb je zowel VLP als LRV. vlp duurste van de 2, licenties afhankelijk van het niveau je start en nieuw proevensysteem waar ikzelf nog steeds niets van snap, alleen wedstrijden in het zomerseizoen.
LRV is goedkoop, groot en gezellig, vaak verplichte club-dingen. Niet altijd goede bodems en enorm weinig wedstrijden.